- Ikä
- 51
suortti sanoi:Kävin tänään läpi tän ekan päivän ja ylileveä penkki tuotti ongelmia. Etusormet oli merkkien kohalla ja sarjan aikana alkoi tuntumaan lähinnä olkapäissä. Kokeilin tehä 40 kg:lläkin, mutta ennen kuin olin tehnyt ees kymmentä toistoa olkapäihin sattu niin paljon, että näin hyväksi lopettaa sarjan.
Millä toi kannattaisi korvata, vai pitäisikö kaventaa otetta? Mulla on normaalistikkin aika leveä ote penkissä, joten hirveesti ei voi kaventaa muuten ote ei ole enää ylileveä.
Mä en tiedä onko tälle mitään selitystä, mutta miks penkkiä tehdään 5x4, kun muita pääliikkeitä tehdään 5x5 :D ?
Ei varmaan romuta mun kehitystä, jos lisään pohkeille treeniä tohon, että kehtaa joskus käyttää shortsejakin?
pari vihjettä:
- suurin osa penkkitreeneistä n. kämmenen leveys normaalia otetta kapeammalla
- leveä penkki kämmenen verran normaalia leveämpänä (tai sitten normaalina, jos teet kovin leveällä, mikä ei ole kylläkään tehokasta jos kiloja ajattelee. optimi leveys on semmonen, jossa kyynärvarret on ala-asennossa kokolailla pystysuorassa, tosin on yksilöllistä). leveää penkkiä ei ole mitenkään välttämätöntä tehdä, ei kaikki liikkeet ja kaikki ohjelmat sovi kaikille. tosin itse väittäisin näin näkemättä, että sulla saattaapi olla korjattavaa tekniikassa...? pidä lavat yhdessä ja olkapäät takana kun penkkaat.
- 5x4, 5x5, 4x6, 6x4, aivan sama. unohda se, että mitä siinä ohjelmassa tarkalleen lukee ja ota joku systeemi käyttöön jossa on valmiiksi sulle mietitty progressio ja prosentit. eli joku hyvä 5x5-systeemi, esmes. ehkäpä jopa juuri se, jonka tuo jto on värkännyt, kun se on tuolla stickynä jo voimapuolella. olellista ei ole se, montako sarjaa ja toistoa teet, vaan se, että sulla on suunnitelma jota koitat luovasti toteuttaa. eli pyrit lisäämään peruskaudella määrää (sarjat*toistot*kilot) ja maksimivoimakaudella rautaa. ja pidä pääliikkeissä riittävän pitkät tauot, että saat enemmän rautaa liikkeelle. eli 3-5 minsaa on hyvä haitari.
- pohjereeni romuttaa korkeintaan uskottavuuden. kehitykseen se ei vaikuta ;)