BMI:n (Body Mass Index) merkitys?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
BMI on yleisesti käytetty "Mittari" onko ylipainoinen, alipainoinen jne.
Tulos kyseisestä testistä varmasti valehtelee, mikäli löytyy lihasmassaa keskivertoa enemmän?

Itse olen 181 cm ja 87 kg, ja BMI:n mukaan ylipainoinen....

Kuitenkaan tulos ei taida koko totuutta kertoa?

Tulos kyseisestä testistä varmasti valehtelee, mikäli löytyy lihasmassaa keskivertoa enemmän?

Ite olen myös tuloksen mukaan lievästi ylipainoinen. ~170cm ja 72-75kg. En mä kyllä mun mielestä kauheen lihavalta näytä:D (Rasvan määrä melko pieni silmällä katsoessa) Eikä lihastakaan kyllä vielä kauheasti ole, kun vasta pari kk käyty salilla..

Ei kerro totuutta, koska se ei tiedä lihasmassaa. Sitä varten on erilliset mittarit.

Mutta useimmiten sitä kummiskin ollaan ylipainoisia, vaikka treenattaisiinkin, koska läskiä tulee kokoajan kun syö ylikulutuksen=kasvattaa lihasta.

Jep jep.
Ylipaino on kuitenkin aika suhteellinen määritelmä.

Jos on painoa, niin on lihasta jotka kantaa sitä :D

Siis jos salilla käy, muuten se onkin eri asia.

Itse olen salilla nyt noin 2 vuotta käynyt, ikää vasta 16.

Lihaksikkailla ei luonnollisesti pidä BMI luvut paikkaansa. Jos mukaan otetaan vyötärönmitat niin silloin yleensä saadaan BMI:n mukaan lihavat "podaritkin" normaaleiksi. Itselleni saan 24.9 mikä on hiuksenhienosti normaali vaikka ylimääräistä ei juurikaan löydy.

juu ihan bullshittiä koko BMI. Antaa perusjampalle/-jampastiinalle jonkun baselinen mihin verrata.
Esim Brad Pitthän on ollu BMI:n mukaan obese.
niin ja näin. kattokaa rasvaprosenttia ja just sitä vyötärönympärystä.

vertaa

pituus 170 paino 80
keissi a) rasvaprosentti 30, vyötärynympärys 100
keissi b) rasvaprosentti 12, vyötärönympärys 90

kummalla on mahdollisesti ylipainosta johtuva terveyshaitta ?

Vyötärönympärys tuo jo hommaan jotain järkeä, mutta sittenkin vielä kannattaa muistaa, että ihmisten ruumiinrakenteessa on paljon eroja. Jos verrattaisiin vaikka tyypillisen kenialaisen kestävyysjuoksijan luustoa tyypillisen kuulantyöntäjän luustoon, niin ero olisi varmasti aika huikea. Lisäksi läski kertyy eri paikkaan eri ihmisillä, toisilla vyötärön seidulle, toisilla reisiin, noin pääpiirteittäin.

Eiköhän ton BMI:n tarkotus ole vähän se, että pystytään kertomaan liikuntaa harrastamattomille ylipainosille, että jotain olis hyvä tehdä. Jos treenaa paljon niin lähinnä huvittavaa mikä lukema tosta tulee.

Lihaksikkailla ei luonnollisesti pidä BMI luvut paikkaansa. Jos mukaan otetaan vyötärönmitat niin silloin yleensä saadaan BMI:n mukaan lihavat "podaritkin" normaaleiksi. Itselleni saan 24.9 mikä on hiuksenhienosti normaali vaikka ylimääräistä ei juurikaan löydy.

Miten oikein tuolleensa mitataan bmi?

Vyötärönympärys tuo jo hommaan jotain järkeä, mutta sittenkin vielä kannattaa muistaa, että ihmisten ruumiinrakenteessa on paljon eroja...

joo, näin on. vielä ruumiinrakenteesta että itellä on tuo vyötärönympäryskin jonkun raja-arvon "väärällä" puolella, mutta vyötärölantiosuhde on normaali --> eli tavallista isompi perse :whip:

Normi BMI on turha, mutta LBMI eli Lean Body Mass Index onkin sitten käyttökelpoinen työkalu lihasmassan määrän vertailuun. Lasketaan siis painoindeksi rasvattomasta painosta. Esim. 185cm/100kg kaveri on 15% rasvoissa. LBMI on 100*0,85 = 85/(1,85*1,85) = 24,8. Tuo LBMI kun on yli 25 järkevillä rasvoilla (<15%), niin voi meikäläisen mielestä sanoa että on lihaksikas.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vyötärönympärys tuo jo hommaan jotain järkeä, mutta sittenkin vielä kannattaa muistaa, että ihmisten ruumiinrakenteessa on paljon eroja. Jos verrattaisiin vaikka tyypillisen kenialaisen kestävyysjuoksijan luustoa tyypillisen kuulantyöntäjän luustoon, niin ero olisi varmasti aika huikea. Lisäksi läski kertyy eri paikkaan eri ihmisillä, toisilla vyötärön seidulle, toisilla reisiin, noin pääpiirteittäin.

Eiköhän ton BMI:n tarkotus ole vähän se, että pystytään kertomaan liikuntaa harrastamattomille ylipainosille, että jotain olis hyvä tehdä. Jos treenaa paljon niin lähinnä huvittavaa mikä lukema tosta tulee.

Just näin sitä itseään huijataan :D
Luuston ja sisäelinten painoero samanmittaisilla ihmisillä taitaa olla max 3-4kg. (pelkkä luusto 1-2kg). Loppu tulee lihaksesta, läskistä ja vedestä.

Pituus + paino + rasva% huomioi paremmin podarit. Esim musclenetin muscleindex eli (50 - rasva%) * painoindeksi. 1000 on jässikän raja.

Ainahan kaikki tuontapaiset perustuu siihen että 68% tapauksista kolahtaa täysin taulukkoon (sigma) joten aina kannattaa miettiä onko oma kehonkuva väärä vai olisiko mahdollista että juuri ite osuu siihen 4 sigman ulkopuolelle ( =noin 4,5% kaikesta maailman väestöstä) jolloin tuollaiset antaa huomattavan vääriä lukemia.

Pätee tuo BMI-paska tasan johonki treenaamattomaan yksilöön.

Ärsyttää aina kinata tuohon painoindeksiin sokeesti tuijottavien lääkärien kanssa tuosta ylipainosta terveystarkastuksissa. En oo aivan kisakiree mutta en kyllä läskimooseskaan, sanosin että ilmaus "rotevahko perusjamppa" kuvaa minua aika hyvin kun on kuitenkin vähän tuota "voimamiesmahaakin". Se arvauskeskuksen puoskarien BMI-nillitys on loppunu aina siihen kun on joutunu heittämään paidan pois ja näkyy että hartiapankissa on katetta.

Back
Ylös Bottom