bjj vyöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja remain
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eli kysymys on bjj:tä harrastaville.

Olen ymmärtänyt, että bjj:ssä ei ole vyö kokeita joten ajattelin kysyä kuinka kauan teiltä on kestänyt sinisen vyön suorittamiseen?

Suomessa vyökokeet on nykyään kaikissa Alliancen alaisissa seuroissa. Sinisen saa siinä vähän alle vuoden - parin vuoden jälkeen yleensä. Joskus tietenkin myöhemminkin.

Tämä Alliancen linjauskin on vaihdellut viimeisen 5 vuoden aikana aika laidasta laitaan mitä omassa seurassa on pistänyt merkille. Luciolta sai joskus sinisen vyön kun oli hyvä jätkä. Sitten tuli Monsalvevaihe jolloin siniseen vyöhön vaadittiin melkein vähintään SM mestaruus. Nykyään tosiaan se vyö on mahdollista saada siihen vuoteen kunhan näyttää temput vyökokeessa ja maksaa rahaa.

Mitenkäs muuten luulette, tuleeko Suomessa värivyöt lisääntymään nopeammin, nyt kun Suomessakin alkaa olemaan mustaa vyötä ja on varmaan tulossa muutama lisää vuoden - parin sisään?

On se helppoo näköjään kun alle vuodessa yleensä tulee. Itellä ei oo vielä natsan natsaa vaikka vuoden on tullu könyttyä.

Musta nyt muutenki tuntuu että opetuksen/opettajien taso on noussut aika paljon viiden vuoden takaa. Näin ollen myös sitten tietysti oppilaiden. Loppupeleissähän se on sen oman opettajan mielipide omista taidoista joka lopulta ratkasee koska sen vyön saa. Mun silmissä pitää kyllä olla pirun lahjakas kaveri jos meinaa vuodessa saada sinisen, eli pitää olla myös lahjakas ja treenata semmoset 5-6krt viikossa siihen. Kyllä siinä se 1½-2 vuotta menee että saa omaksuttua tarpeeksi hyvin tekniikat ja osata soveltaa niitä sparrissa myös.

Joissakin seuroissa vaaditaan että on voittanut paljon kisoja jne kun toisissa taas myönnetään vöitä sen mukaan kun kaveri on treenannu tarpeeksi kauan tjms. Se on hyvin salikohtasta.

Musta nyt muutenki tuntuu että opetuksen/opettajien taso on noussut aika paljon viiden vuoden takaa. Näin ollen myös sitten tietysti oppilaiden. Loppupeleissähän se on sen oman opettajan mielipide omista taidoista joka lopulta ratkasee koska sen vyön saa. Mun silmissä pitää kyllä olla pirun lahjakas kaveri jos meinaa vuodessa saada sinisen, eli pitää olla myös lahjakas ja treenata semmoset 5-6krt viikossa siihen. Kyllä siinä se 1½-2 vuotta menee että saa omaksuttua tarpeeksi hyvin tekniikat ja osata soveltaa niitä sparrissa myös.

Joissakin seuroissa vaaditaan että on voittanut paljon kisoja jne kun toisissa taas myönnetään vöitä sen mukaan kun kaveri on treenannu tarpeeksi kauan tjms. Se on hyvin salikohtasta.

tunnen muutaman henkilön jotka saivat sinisen about 8kk treenaamisen jälkeen, ja ei mitään 5-6krt viikossa vaan 2-3. Opettelivat vaan tarvittavat tekniikat ja henkilöt pääsetettiin vyökokeseen koska ilmeisesti kyseiselle salille haluttiin muutama värivyö lisää... ja kelläkään vyön saajista ei tainnut olla kummosta kisakokemusta.

On se helppoo näköjään kun alle vuodessa yleensä tulee. Itellä ei oo vielä natsan natsaa vaikka vuoden on tullu könyttyä.

Niin ainakaan minä en tarkoittanu, että se sininen YLEENSÄ tulisi alle vuoteen. Yleisin lienee varmaan se puoltoista-pari vuotta, jos kohtuu aktiivisesti treenaa. Aikoja venyttää tietenkin se seikka, ettei ole ketään, joka vöitä myöntäis ja/tai missaa mahdollisten myöntäjien leirit.

Mutta myöntäjäkohtaista se on hyvin pitkälle, mitä siihen siniseen vaaditaan. Kyllä se vuodessa siniselle pitäisi varsin realistinen olla yhtäänkään lahjakkaalle.

Ja lopuksi pitää sanoa, että aika helevetin sama, onko se sinisen saanti nyt "helppoa" vai ei. Ei se sininen vyö merkkaa vielä mitään, eikä pitkässä juoksussa kiinnosta ketään. :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sininen vyö on kuitenkin BJJn keltainen vyö. ;) Eli se on se eka vyö. Ei pitäis ihan hirveitä vaatia. Toki pitää osata vähän jiu-jitsua ja pärjätäkkin painissa, mutta ihan mestari ei tarvii olla.
Ite sain sinisen vyön 8kk treenin jälkeen (jos laskee vaparin siihen alkuun niin n. vuosi) ja nyt oon ollut sinisellä 3 ja puol vuotta.

Sen takia juuri esittelinkin asiani noin. Eli jotkut salit haluavat sitä kisamenestystä, kun taas toiset ajavat ihan eri filosofian mukaan. Tuo on tosi vaikee kysymys, mutta kai se pitkälti riippuu mitä se oma opettaja ja sali ajaa takaa.

Itse katson asioita jostakin tuosta välimaastosta, eli ei nyt ehkä mitenkään kauheen helpolla pitäisi saada niitä vöitä, mutta ei nyt mitään pari SM-kultaakaan tarvii saavuttaa ennen kun pääsee ottelemaan kovempitasosia vastaan.

Kun tosiaan, siihen mustaan on kumminski aika paljon matkaa siitä siniseltä vielä. Tiedän että moni pitää kriteerinä sitä, että myönnetään sininen sitten kun kyseinen ottelija pärjäisi sinivöisten kisoissa. Kun taas itse pidän sitä itsestäänselvyytenä että tuoreen sinivöisen ei edes tarvitse pärjätä kummoisesti kisoissa, kunhan nyt sitä ei vedetä hyppyomoplataan 13 sekuntiin... :D

Vyöarvot on brassijutsun syöpä.

Tuskinpa vöillä on vaikutusta negatiivisesti lajiin. Vöiden myöntämistavan muuttuminen taas vaikuttaa varmasti joidenkin harjoittelijoiden motivaatioon. Perinteisesti BJJ:ssä ei ole ollut vyökokeita, vaan vyöt on myönnetty muiden perusteiden valossa "kisamenestys, taidot..jne". Tämä onkin monen miehen motivaation sytyttänyt lajiin, koska itse ei periaatteessa tarvinnut vyöasteita/kokeita pohdiskella vaan tulivat jos on tullakseen. Kyllähän tuo selvästi on Alliancen saleilla havaittavissa että monet pitkään harrastaneet ovat jääneet samalle remmille koska kertakaikkiaan vyökokeet ei vaan ole se juttu joka lajin pariin on joskus vetänyt.

Itsellä lajia takana 5 vuotta. Treenitahti omalla kohdalla on tällä hetkellä kerta viikossa lukkopainia ja toinen kerta puvun kanssa. Tietysti joskus tahti ollut kovempikin. Vyökokeisiin en ole osallistunut vaikka jokaiseen järjestettyyn olisi saanut mennä. Edelleen mennään 4 natsan valkoisella ja tykätään painimisesta. :rock:

"Vyö on tarkoitettu pitämään housuja ylhäällä. Muuta merkitystä sillä ei ole." -Bruce Lee

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom