Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sukulaku sanoi:Itse ajattelin laboratorioanalyytikon uraa, mutten uutta threadia viittinyt tehdä. Onko noissa suuriakin eroja? Ainakin palkka on parin lähteen mukaan parempaa ;)
Jotain tuollaista itsekin ajattelin. Tuosta laboratorioanalyytikkoduunista/opiskelusta ois kiva kuulla.Relg sanoi:Käsittääkseni on eroja jonkun verrankin opetuksessa. Bioanalyytikko liittyy enemmän ihmisistä otettuihin näytteisiin, ottaa/tutkii veri ym. näytteitä. Laboratorioanalyytikko taas on esim teollisuuden labroissa töissä jne.
Vuoden olen nyt laboratorioanalyytikoksi opiskellut, että siitä opetuksesta tietoa löytyy mutten kovinkaan hyvin osaa tuosta bioanalyytikon koulutuksesta kertoa..
Sukulaku sanoi:Jotain tuollaista itsekin ajattelin. Tuosta laboratorioanalyytikkoduunista/opiskelusta ois kiva kuulla.
Työtilanna ja palkka vissiin ihan kiva?
Mulla ei ole yhtään käsitystä paljonko noita pisteitä pitäis kerätä sisään päästäkseen. Turun AMK:hon ajattelin pyrkiä. Jos jonkinlaista arviota joku vois pistää tai linkkiä sivulle jossa nuo näkyvät.
Opiskelusta voisi myös pari sanaa joku heittää jos joku jaksaa.
Kiitos etukäteen
Relg sanoi:Kysele lisää opiskelusta jos haluat niin yritän vastailla. Niin ja opiskelupaikkana siis Helsingin ammattikorkeakoulu Porvoossa.
Tanssiva Rosvo sanoi:Ööö...Helsingin Ammattikorkeakoulun eli Stadian bioanalyytikko-koulutusta järjestetään Pitäjämäen kupeessa. Valmistuin jouluna 2001 eli kysymyksiä vaan tännepäin
Sijaisia kusetetaan suvereenisti ja lisätyövoimaa ei oteta juuri koskaan. Ylityöt ovat naurettavaa pelleilyä, joita ei juuri kannata tehdä ellei pohjapalkka ole jo kohtuuton. Labrahoitajat/bioanalyytikot ovat hyvin pitkälti ylilääkäreiden ja muiden osastojen halveksittuja huoria tai sylkykuppeja, jotka harvoin saavat kiitosta tai kunnioitusta hyvin tehdystä työstä. Mutta niinhän se on alalla kuin alalla, jotenkin tuntuu että korostuu tuolla vaan enempi.
Lähes päinvastaista tekstiä, selkeästi työpaikasta kiinni nämä ongelmat. Vaimon puolella ei tosiaan paljoa kysellä labra-asioista vaan usein päätöksiä tehdään heidän puolestaan täysin tehtävään perehtymättömällä taholla. Siitä on koitunut kohtuullisen mittavia ongelmia koska yhteistyö tuntuu olevan erittäin takkuisaa, vaikka emäntä itse on sitä mieltä että tekisi erittäin mielellään yhteisprojekteja. Ongelmaksi on muodostunut työpaikkojen karsiminen ja siitä johtuvat ristiriidat, ja labralaisia revitään omista töistä järjettömiin nakkeihin, jotka entisestään ruuhkauttavat omia töitä koska kuten sanottua, lisää porukkaa ei oteta juuri koskaan. Sijaisista tiedän sen verran että heitä houkutellaan tekemään duunia lupailemalla pitkiä työjaksoja ruuhkien purkamiseen, mutta heidät potkitaankin heti pihalle kun tilaisuus sen sallii. Sen takia suurin osa ei suostu tekemään labran sijaisuuksia tai tulemaan ruuhka-avuksi. Sijaisia on vähän ja suurinta osaa heistä ei ole perehdytetty tarpeeksi.Bioanalyytikko ilmottautuu. Tohon ylläolevaan haluaisin kommentoida että kuulostaapa oudolta. Meillä on lähes jatkuva sijaispula ja lisätyövoimaa todella otetaan tarpeen mukaan. Sijaisia kusetetaan? Ei meillä ainakaan, ihan samat säännöt koskee kuin muitakin työntekijöitä. Ylitöitä ei meillä juuri tehdä, jollei sitten ole joku poikkeustilanne, esim atk-katkos, ja saadaan myös ihan kohtuullinen hälytysraha jos tulee kutsu töihin.
Me emme ole myöskään mitään sylkykuppeja vaan yhteistyö on ainakin tähän asti toiminut ihan hyvin. Lääkärit, sairaanhoitajat, labralaiset ja kemistit tekevät yhteistyötä, meillä on esim yhteisiä projekteja ja lääkärit kysyvät paljon neuvoa meiltä labra-asioihin liittyvissä jutuissa.
Mä olen hakemassa tonne metropolian bioanalyytikko-linjalle nyt keväällä, viimeviikolla tein haun. Mulla siis pohjalla yliopistolta Kliinisen mikrobiologian kandi/B] (paria kurssia vaille valmis), mutta päädyin surkean työtilanteen vuoksi hakemaan tonne amk-puolelle. Masentaa jatkuvasti tapella työpaikoista, joissa kaiken lisäksi niin alhainen palkkaus usein, että lähinnä orjatyön puolelle menee....
Jos tausta on tuollainen suosittelisin erittäin painokkaasti ainakin harkitsemaan lääkistä. Luullakseni saisit enemmän irti. Voit sitten myöhemmin suuntautua esim. infektiotaudeille, kliiniseen mikrobiologiaan, laboratoriolääketieteeseen...tai ihan muuhun. Vaihtoehtoja riittäisi.