Biisi tai bändi joka sai sinut myymään sielusi metallimusiikille?

Meikä alkoi veivaamaan metallimusaa 19 vuotta sitten kun Sepulturan Arise levyn nimikkoraidan kuulin. Mansessa oli silloin muistaakseni joku Metal garden kauppa, josta levyn kävin hakemassa. Tuosta alkoi siis ihan aktiivinen metallimusan kuuntelu, joka on kestänyt sittemmin. Ala-asteella toki veivattiin KISSIN ja WASPIN lätyt moneen kertaan ja keräilinkin LP-levyjä KISSILTÄ. Tais jäädä Alivet saamatta.
Kyllä se muuten miullakin alkoi tuosta Arisesta aika pitkälti tämä metallihullutus. Ala-astetta sitä sillon vielä käytiin. Tietysti siinä samaan aikaan oli ne pakolliset Metallicat ja Iron Maidenit. Sitten se aika nopeasti meni tuohon vanhan liiton death metalliin. Ensimmäiset cd:t mahtoi olla Graven You'll Never See ja Tiamatin Clouds. Sitten kovasti tuli kuunneltua Impaled Nazarenea ja Mordicusta ja Beherittiä. Ah niitä aikoja. Samalla tiellä ollaan vieläkin ja aika usein soi nuo muinaisten aikojen mahtilevyt vieläkin. Raskasta ja vielä raskaampaa. Parasta.

Alice Cooperista se lähti joskus -84 (Billion Dollar Babies ja Welcome to my nightmare), sitten tuli maideni, ramones, megadeth, metallica jne.

Metallican Black albumilla lähdettiin liikkeelle
koukussa ollaan vieläkin metallimusiikissa

Metallica ei kyllä enään soi omassa soittimessa kauhean usein

Töölön kirjastossa kuuntelin erään kaverin suosituksesta Mötoheadin No Sleep Til Hammersmithin ja siitä se lähti.

Saakeli, nyt mä vasta löysin tämmösen alafoorumin! Hihhei! Joo, aiheeseen. Mulla kävi niin että liu'uin metallimaailmaan aika pehmeän laskun kautta, ala-asteella kuuntelin lähinnä jotain peruspoppia ja semmosta, sitten Aerosmith oli joskus 6.-7. luokalla kova sana, ja sitten tais ilmestyä se HIMin eka levy ja riemastuin siitä. Sen perään muistaakseni Nightwishin debyytti löytyi jostain... Se olikin sitten kova sana siitä eteenpäin, siis se Nightwish (joka muuten kusi ihan totaalisesti Anetten myötä). Sitten yhen kaverin isoveli soitti mulle Manowaria (ei ihan perinteistä teinityttömetallia, heh) ja olin ihan myyty. Sitten tuli tietty Metallicat ja Sentencedit ja Bodomit ja muut. Eikä paluuta svedupoppiin ollut.... :)

Nykyään olen aika nirso ja rajottunut musiikkimaun suhteen. Toiset sanoo että hyvä biisi on hyvä biisi oli genre mikä vaan. Mulle ei vaan oo mikään muu oikeen uponnut kunnolla vaikka joskus oon jonku rock/pop-levynkin ostanut. Moniin vuosiin en ole metallin ulkopuolelta diggaillut tai kuunnellut mitään muuta ellei ole ollut pakko (pump-tunteja rakennellessa on välillä pakko kuunnella kaikkea paskaakin, kunnei asiakkaille ihan koko tuntia voi heviä ja rokkia soittaa... heh). Ja tuolle black metallin puolelle se homma on enimmäkseen tässä reilun vuosikymmenen aikana valunut. Mutta joo, se onkin sitten jo eri threadin juttuja...

Oliskos ollut joskus 2002-2003 kun olin joku 7-8vuotta kun kuuntelin isoveljeni kanssa Bodomia niin se iski heti ja paluuta ei mihinkään muuhun musiikkiin ollut, nyt viime aikoina on tullut Black label societyt, Annihilator, Iron maiden, Motörhead, Viikate, Immortal ja tietysti eri kitaristien levyjä Vait, Malmsteenit ja yms.........Kyllähän niitä lemppareita löytyy paljon, mutta tähän en jaksa alkaa listailemaan.

Joskus yläasteella kaveri soitti kännikotibileissä In Flamesin Cloud connected kipaleen. Iski heti itseään etsivän nuoren sieluun. Kotona tuli kuunneltua koko levy muutaman kerran läpi ja metallitiellä jatketaan yhä vahvasti. Sitä ennen olin pitänyt metallimusiikkia lähinnä kurana ja kuuntelin paljon rappia. Onneksi tulin järkiini :)

Back
Ylös Bottom