Bensan hinta nousee!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
Ulkki sanoi:
Jatkoa tähän...



Mitä rypsiöljyyn tulee, niin olen siinä käsityksessä, että suomessa ei riitä pellot viljelemään niin paljon rypsiä, että siitä saatua öljyä voitaisiin käyttää laajassa mittakaavassa polttoaineena. Jossain Brasiliassa kasvaa se sokeriruoko pikkusen toista tahtia kuin rypsi pohjanmaalla.


Kumma juttu sitten, että yksityinen maanviljelijä on vuosia ajellu halvalla rypsiöljyllä kun itse valmisti laitoksen jossa rypsiöljystä tehty diisseliä.
Nythän hessburgeri on valmistamassa myös kyseistä laitosta.
Suomen valtio ei yksinkertaisesti lämpene tuolle rypsille siksi kun se söisi valtion kassasta niin paljon rahaa. Ja öljy ja yhtiöt muutenkin määrää kaikesta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tiedz sanoi:
Kumma juttu sitten, että yksityinen maanviljelijä on vuosia ajellu halvalla rypsiöljyllä kun itse valmisti laitoksen jossa rypsiöljystä tehty diisseliä.
Nythän hessburgeri on valmistamassa myös kyseistä laitosta.
Suomen valtio ei yksinkertaisesti lämpene tuolle rypsille siksi kun se söisi valtion kassasta niin paljon rahaa. Ja öljy ja yhtiöt muutenkin määrää kaikesta.
joo.mutta kun 2miljoonaa autoilijaa tekisi saman,niin homma ei oikein toimisikaan.ja sitä paitsi siihen rypsin viljelyyn,lannoittamiseen,korjaamiseen,jalostamiseen ja kuljettamiseen menisi helposti enemmän enerkiaa,kuin siihen lopputuotteeseen on sitoutunut...
 
äkkiä tuolle rypsillekin laitettas sellaiset verot että autoilija ei siitä mitään hyötyisi. sitä en osaa sanoa olisiko tuosta "oikean" öljyn korvikkeeksi joskus tulevaisuudessa.
 
Kuinkahan paljon valtio voittaisi siinä, että valuuttaa ei virtaisi ulkomaille maksuna öljystä, jos kohtuullisen moni ajelisi kasvisrasvalla?
 
iso-erno sanoi:
joo.mutta kun 2miljoonaa autoilijaa tekisi saman,niin homma ei oikein toimisikaan.ja sitä paitsi siihen rypsin viljelyyn,lannoittamiseen,korjaamiseen,jalostamiseen ja kuljettamiseen menisi helposti enemmän enerkiaa,kuin siihen lopputuotteeseen on sitoutunut...

Geenimanipulointi on päivän sana. Tostakin kukkasesta saa pienellä tweekkaamisella parikymmentälitraa löpöä... :evil:
0000000415.jpg
 
Uncle Sam sanoi:
Geenimanipulointi on päivän sana. Tostakin kukkasesta saa pienellä tweekkaamisella parikymmentälitraa löpöä... :evil:
0000000415.jpg
juu alan jo epäilemään vireystilaasi.ei se geenimanupolointi tee energiaa tyhjästä vaikka kasvi olisi isompi se myös syö enemmän ravinteita,mutta toisaalta satoon vaikuttavat muut tekijät voisivat vaikuttaa vähemmän,esim:tuholaiset.. no mutta oletko ajatellut manupoloida auton jossa konehuoneessa on rypsi kasvihuone ja pakokaasukin on niin puhdasta että sen voi johtaa suoraan ohjaamoon talviaamuina :)
 
Autojen kasvihuonepäästöihinkin tuo rypsi vaikuttaisi positiivisesti, koska se ei ole hiilipohjainen ryönä.
 
Tiedz sanoi:
Autojen kasvihuonepäästöihinkin tuo rypsi vaikuttaisi positiivisesti, koska se ei ole hiilipohjainen ryönä.

On se hiiliyhdistettä. Kasvihuone päästöjen puolesta se on parempaa, koska se ei ole fossiilista polttoainetta.
 
Rypsiöljystä:


Miten isoilta rypsiviljelmiltä saataisiin öljyt Suomen dieselmoottoreihin? (02.09.2003)
Tätä nykyä puhdasta rypsiöljyä voidaan käyttää sähkö- ja kaukolämpövoimaloiden dieselmoottoreissa. Autojen ja muiden kulkuvälineiden dieselmoottoreita varten rypsiöljy on jalostettava rypsiöljymetyyliesteriksi.
Kauppa- ja teollisuusministeriön mukaan Suomessa oli 1990-luvun lopulla noin 100 000 hehtaaria kesantoa, joka olisi mahdollista ottaa rypsinviljelyyn. Tältä alalta saataisiin arviolta 60 000–70 000 tonnia rypsiöljymetyyliesteriä, mikä kattaisi vajaat viisi prosenttia maamme nykyisestä dieselöljynkulutuksesta.

Dieselöljyn kokonaiskulutus on 1,8 miljoonaa dieselöljytonnia. Sen tyydyttämiseksi rypsipeltoa tarvittaisiin 3 miljoonaa hehtaaria. Tämä on täysin mahdotonta, koska Suomessa on peltoalaa vain noin 2,2 miljoonaa hehtaaria.

Suomalaisissa dieselmoottoreissa rypsiöljyä ei käytetä kalliin hinnan vuoksi. Saksassa, jossa rypsiöljyä tuetaan verohelpotuksin, käyttö on yleisempää, ja sadoilla huoltoasemilla voi tankata rypsiöjymetyyliesteriä.


Tiede.fi
 
joo ja saksassa taitaa olla pidempi kasvukausi ja sitä kautta suurempi sato :)
 
teemu sanoi:
No miksi Neste Oilin pitäisi bensaansa myydä sen halvemmalla kuin kenekään muunkaan? Et sinäkään varmaan myy asuntoasi muita halvemmalla vain sen takia että olet joskus aikoinaan ostanut sen halvalla.
Häh?

Ei kai tämä hinnankorotus öljyn hinnasta ole kiinni, vai olenko ymmärtänyt väärin? Bensan hinta nousee, koska jenkeissä on pulaa jalostamokapasta -> periaatteessa (*) voisivat ostaa bensaa täältä, jolloin kysyntä nostaa hintaa. Suomeksi sanottuna: Nesteen sedät näki hyvän raon tehdä vähän voittoa.

(*) todellakin periaatteessa, koska ei ole tankkereita millä porvoosta raijattaisiin gasoa kaliforniaan määrissä.
 
lej sanoi:
En enää muista mitä polttoainetta käsiteltiin, mutta syyskuun Tuulilasissa sivulla 47 sanotaan, että 2004 alussa maa-ja biokaasulta poistettiin vuotuinen 20 kertainen dieselvero.

Kiitti kuitti, editystähän tuokin on.
 
muuten neste oil vai mikä lie lähes tuplasi osakkeensa arvon viimeaikoina..
 
Toisaalta ihan hyvä vaan että tuo bensan hinta nousee. Ainakin itselläni vähentää autolla ajoja huomattavasti, tulee kuljettua pyörällä joten kunto kasvaa, kuluu vähemman rahaa eikä saastuta ympäristöä :).

Toisaalta taas ketuttaa kun joutuu maksamaan niistä satunnaisista autolla ajoista tähtitieteellisiä summia.
 
Katabolic sanoi:
Toisaalta ihan hyvä vaan että tuo bensan hinta nousee. Ainakin itselläni vähentää autolla ajoja huomattavasti, tulee kuljettua pyörällä joten kunto kasvaa, kuluu vähemman rahaa eikä saastuta ympäristöä :).

Toisaalta taas ketuttaa kun joutuu maksamaan niistä satunnaisista autolla ajoista tähtitieteellisiä summia.

Toisaalta se on näin, mutta ei todellakaan lohduta jos sinne duuniin on pakko mennä autolla jne jne. Joku systeemi pitäisi saada, että tuota pakollista ajoa saisi jotenkin halvemmaksi ja ihan huviajoa sitten vaikkapa kalliimmaksi, jos siis perusteluina vain nuo ympäristönäkökohdat on. Toisaalta se on yksi paskan sama mitä me täällä Suomessa duunaillaan jos idässä kulutus kasvaa räjähdysmäisesti koko ajan.
 
Timba79 sanoi:
Toisaalta se on näin, mutta ei todellakaan lohduta jos sinne duuniin on pakko mennä autolla jne jne. Joku systeemi pitäisi saada, että tuota pakollista ajoa saisi jotenkin halvemmaksi ja ihan huviajoa sitten vaikkapa kalliimmaksi, jos siis perusteluina vain nuo ympäristönäkökohdat on. Toisaalta se on yksi paskan sama mitä me täällä Suomessa duunaillaan jos idässä kulutus kasvaa räjähdysmäisesti koko ajan.


Voisi todella olla hyvä idea kehittää järjestelmä, jolla saisi verohelpotuksia, jos pystyisi todistamaan että joutuu kulkemaan jatkuvasti vaikkapa työmatkansa paikasta A paikkaan B ja takaisin päivittäin 50km suuntaansa, eikä mitään muuta järkevää ratkaisua matkan hoitamiseen olisi. Tosin tässäkin löytyy tiettyjä porsaanreikiä mutta niin joka järjestelmässä.
 
Narutumppu sanoi:
jos sulla oikein paska säkä käy, niin se menovesi on autokuluistasi pienin menoerä.

Joten jos muutaman satasen vuosittaiset hinnannousut auton käyttökuluissa jo noin mietityttää, niin älä ihmeessä osta!
Ja jos ostankin niin koneen koko 1.3> litranen sillä muuten bensa ja vakuutus maksut tulevat kalliiksi. No onneksi en ole amis, joten jää nämä pakolliset pimppa rinksat pois. :D
 
Back
Ylös Bottom