Bensan hinta nousee!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
Nojaa nouseehan tuo aina kun jotain sattuu ja tapahtuu, mutta se mikä tässä on vedätystä ja kusetusta on se, että ne hinnat ei laske kun ölyn hinta laskee. Ne pysyy samassa. NE vaan odottaa että se taas pomppaa ylös viikoksi pariksi parin kk päästä, sama prosessi, ja tadaa meillä on litran hinta 1.50 euroa.

Sen siitä saa. Pitäis olla aktiivisempi. Pitäis mennä barrikaadeille ja riehua niin perkeleesti että joko meitin johto ottaa vihdoinkin myös meidän asioihin kantaa, tai sitten ainaki tajuavat että se vittuilu loppuu nyt ilman että kukaan ei ääntään korota. Ilman näitä foorumeitahan meillä olisi vaan supiskelua kavereiden kesken ja työpaikoilla. Nyt voi sentään netissäkin mesota mutta se on kumma kun suomalaisia ei saa tuonne kaduille pitämään metakkaa ja ääntä ja protestia. PItäis ainakin päättäjien silloin miettiä kahdesti kun tekee epäedullisia päätöksiä, ne tietäis että niiden perseet on tulilinjalla heti kun taas ollaan niitä vitun vässyköitä mitä ne on nyt tottunu olemaan, eli väistelee asioita, taputtelee kaikkien selkään eikä halua konfliktia kenenkään kanssa, eli siis pullapersepoliitikoita.

Tai sitten kyseessä on se iltiksen lehtijuttu, kun kävi ilmi että briteissä tankataan vähän kalliimpaa, niin varmasti neste heti luki sen 'AI SAATANA! Eiks meil olekaan enää kalleinta? NO nyt asia korjataan ja äkkiä.. ja sanokaa sille vitun vanhaselle ettei sotke meidän kuviota tai me kustaan sen postilaatikkoon!'.

Näin meillä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lej sanoi:
Toi maksu muistaakseni poistettiin vähän aikaa sitten. Oliskohan uudessa Tuulilasissa juuri mainittu.

Olisko lyödä faktaa pöytään?

Mun mielestä ei edelleenkään ole poistettu, ja olis varmaan muutenkin ylittäny uutiskynnyksen.

Ympäristöministeri Enestam käsittääkseni on kommentoinut ettei ko. veroa poisteta. Pässi kun on. (Tästä en tosin löytäny faktaa, vaikka yritin)
 
Jorkka sanoi:
BTW. 2000v Bensan hinta USA:ssa gallonalta oli 1.20-1.40
Syvältä sanon minä!!

Bensan hinta on ameriikassa noussu semmosta tahtia, että oksat pois, joten ei enää kannata oikeestaan olla edes kateellinen.

Nykyään se on lähemmäs 3 taalaa per gallona. Mikä on toisaalta edelleen paljon halvempaa kuin meillä mutta kumminkin.
 
Rypsiöljy vaan laajaan käyttöön. Saadaan kilpailija tolle maasta pumpattavalle, jolloin sen hinta pakosti laskee. Voi taas ajella bensavehkeellä hyvillä mielin. Dieselkuskit, ruokakaupat vaan tyhjäksi rypsiöljystä! :kippis1:
 
Juu tämä on taas niitä hetkiä joilloin näiden amerikanpoikien hommat ottaa pattiin. :( /me muistelee haikeana aikaa jolloin bensalitra maksoi n97c/L... :(
 
B.O.S.S. sanoi:
Bensan hinta on ameriikassa noussu semmosta tahtia, että oksat pois, joten ei enää kannata oikeestaan olla edes kateellinen.

Nykyään se on lähemmäs 3 taalaa per gallona. Mikä on toisaalta edelleen paljon halvempaa kuin meillä mutta kumminkin.

Juu tiedän tilanteen, kun vimeksi 2003 kävin niin oli jo noussu jonkunverran, mutta vertauksen vuoksi vaan laitoin ton.. Sama se on millä sitä mennään.. vaikka vedellä tai ilmalla niin jonkun veron ne siihen keksii ja halpa hinta on historiaa.
 
B.O.S.S. sanoi:
Olisko lyödä faktaa pöytään?

Mun mielestä ei edelleenkään ole poistettu, ja olis varmaan muutenkin ylittäny uutiskynnyksen.

Ympäristöministeri Enestam käsittääkseni on kommentoinut ettei ko. veroa poisteta. Pässi kun on. (Tästä en tosin löytäny faktaa, vaikka yritin)
En enää muista mitä polttoainetta käsiteltiin, mutta syyskuun Tuulilasissa sivulla 47 sanotaan, että 2004 alussa maa-ja biokaasulta poistettiin vuotuinen 20 kertainen dieselvero.
 
juu, lähellä on jo 3 dollaria tämän kriisin takia, meillä gallonan hinta tällä hetkellä tämän kriisin myöskin avuttamana on sitten 7 taalaa gallona.
 
No joo...ite tulee tankattua kolmisen kertaa kuukaudessa, n. 50l kerrallaan - eli jos bensa maksaa huomenna sen 15c/l enemmän kuin tänään, niin hieman yli 20€/kk enemmän menee rahaa = konkurssi ??? :jahas:

Tosta selviää helpolla, jättää 4-5 tuoppia baarihinnoilla juomatta/kk tms... :)

Normaalituloinen duunari olen ja ajan "tarpeelliset" ajot - maksoi se bensa euron, tai kaksi !

Myönnän tietty, että mieluummin maksaisin sen euron... :thumbs:
 
kopsis sanoi:
No joo...ite tulee tankattua kolmisen kertaa kuukaudessa, n. 50l kerrallaan - eli jos bensa maksaa huomenna sen 15c/l enemmän kuin tänään, niin hieman yli 20€/kk enemmän menee rahaa = konkurssi ??? :jahas:

Tosta selviää helpolla, jättää 4-5 tuoppia baarihinnoilla juomatta/kk tms... :)

Normaalituloinen duunari olen ja ajan "tarpeelliset" ajot - maksoi se bensa euron, tai kaksi !

Myönnän tietty, että mieluummin maksaisin sen euron... :thumbs:

Toki näin on, mutta pitää muistaa myös se, että samalla kun bensan hinta kohoaa niin myös muut hinnat jatkavat nousuaan. Esim. kuljetuskustannukset siirtyvät suoraan tuotteen hintaan, koska katteesta se ei ainakaan lähde pois. Tätä kautta bensan hinta yks kaks vaikuttaakin vähän enemmän kun sen 20€/kk. Samalla palkat ei kuitenkaan nouse eikä verot tietenkään alene. Mun näkemyksellä tästä vetää helposti johtopäätöksen selvästä ostovoiman tippumisesta, joka taas vaikuttaa moneenkin seikkaan (lama?). Tällainen ketjureaktio tulee mun mieleen. Tosin mä en mikään asiantuntija ole, mutta näin mä sen käsitän.
 
Periaatteessa olis ihan hyvä vaan että bensan hinta nousee. Sais nousta reippaasti nykyisestäkin vielä. Hyvä hinta vois olla vaikka 2 euroa litra, niin loppuis turhat kruisailut. Ne jotka työmatkoihin autoa tarvii, saa vähynnykset verotuksesta/kilometrikorvauksina. Jos bensan hintaan verohelpotuksia tehdään niin sitten koskemaan vain ammattiliikennettä. Tärkeintä olis että loppuu turhat kruisailut eli vähiin menevän luonnonvaran( öljyn ) turha törsääminen. Se mitä nyt säästetään jää myöhemmille vuosille. Muutaman kymmenen vuoden päästä hinta nousee pilviin kuitenkin kun öljy alkaa loppua ja öljykriisi iskee. Tuota hetken tapahtumista olis mukava vähän edes viivyttää.

Mutta myönnön kyllä että toiveajatteluahan tuo kuluttajahintojen nosto on, kun perusongelma ei muutu silti mihinkään eli se että bensan hinta ei nouse tasaisesti eri maissa. Suomen säästöt ei tunnu missään kun ne maat jotka eniten kuluttaa, jenkit, Venäjä ja Kiina, tuskin suostuu nostaan kuluttajahintojaan mihinkään.
 
Myth sanoi:
Toki näin on, mutta pitää muistaa myös se, että samalla kun bensan hinta kohoaa niin myös muut hinnat jatkavat nousuaan. Esim. kuljetuskustannukset siirtyvät suoraan tuotteen hintaan, koska katteesta se ei ainakaan lähde pois. Tätä kautta bensan hinta yks kaks vaikuttaakin vähän enemmän kun sen 20€/kk. Samalla palkat ei kuitenkaan nouse eikä verot tietenkään alene. Mun näkemyksellä tästä vetää helposti johtopäätöksen selvästä ostovoiman tippumisesta, joka taas vaikuttaa moneenkin seikkaan (lama?). Tällainen ketjureaktio tulee mun mieleen. Tosin mä en mikään asiantuntija ole, mutta näin mä sen käsitän.

Totta turiset, enpä tuota kesken työpäivän osannut ajatellakaan :nolo:

No, kieltäydyn silti stressaamasta (vähän pakkokin, kun isompi automaattivaihteinen auto tilauksessa, keskikulutus yli 12l/100km :lol2: ), jätän sitten vaikka alkomahoolin pois kulutuksesta... :kippis1:
 
Korjatkaa, jos muistan väärin.

Mulla on sellainen mielikuva, että jossain Keski- tai Etelä-Euroopan maassa oli tässä viimevuosina melkoiset mellakat bensan hinnan takia.
 
Hassua kuinka joillakin ei näytä olevan pienintäkään käsitystä markkinatalouden toiminnasta. Tuo "nehän osti sen alun perin halvemmalla" -juttu hymyilytti erityisesti.

Ymmärrän kyllä että olisi kiva löytää joku syntipukki (ahneet öljy-yhtiöt, kyvyttömät poliitikot jne.), mutta se ei muuta tosiasioita miksikään: kun kasvava kysyntä kohtaa ehtyvän tarjonnan, on tiedossa ripeä hintojen nousu.

Toivottavasti ehditään kehittämään edullisempia energianlähteitä ennen kuin bensa on kalliimpaa kuin konjakki.
 
Jos tosiaankaan koskaan enää laskee bensan hinta...

Ainakin aikasta pitkään tulee tuota tuotanon katkosta... jätkillä on siellä 30 porauslauttaa hukassa ja niistä ilmeisesti ainakin 20 on uponnu...

lähtisköhän ostaan potkukelkan pyörillä :rock:
 
kalmukki sanoi:
Hassua kuinka joillakin ei näytä olevan pienintäkään käsitystä markkinatalouden toiminnasta. Tuo "nehän osti sen alun perin halvemmalla" -juttu hymyilytti erityisesti.

Ymmärrän kyllä että olisi kiva löytää joku syntipukki (ahneet öljy-yhtiöt, kyvyttömät poliitikot jne.), mutta se ei muuta tosiasioita miksikään: kun kasvava kysyntä kohtaa ehtyvän tarjonnan, on tiedossa ripeä hintojen nousu.

Toivottavasti ehditään kehittämään edullisempia energianlähteitä ennen kuin bensa on kalliimpaa kuin konjakki.

Kyllä ymmärrän markkinatalouden, mutta se pointti siinä oli se, että se on väärin kulki se sitten millä nimellä tahansa! Ja niin tuosta korvaavasta energiamuodosta vielä sen verran, että taitaa olla aikalailla turhaa odotella mitään mullistavaa ennenkuin öljyvarat on lähes lopussa.

Miksi luulen näin niin perustuu siihen valtaan ja rahamääriin mitä öljy tuottaa esim. USA:lle. Siitä nyhdetään rahat pois niinkauan kuin mahdollista.
Itse en edes uskaltaisi keksiä mitään mullistavaa, korvaavaa ja öljyn tarpeettomaksi tekemää energiamuotoa. Luulisin, että öljy-yhtiöt tekevät kaikkensa jotta (lahjominen, kiristäminen jne.) Korvaava muoto ei syrjäytä bensiiniä jolleivat itse keksi sitä.

Mutta nämä on vain minun ajatuksiani..Ei pidä ottaa niin tosissaan. :david: (kirjoittelen töistä puoli huolimattomasti) Mutta nyt viikonloppua viettämään :kippis1:
 
Elchubagabra sanoi:
Korjatkaa, jos muistan väärin.

Mulla on sellainen mielikuva, että jossain Keski- tai Etelä-Euroopan maassa oli tässä viimevuosina melkoiset mellakat bensan hinnan takia.


Meillä ei ainakaan saa mellakkaa aikaan millään. Koitin tuossa taannoin houkutella autoliittoa ja skal:ia mukaan kapinaan polttoaineiden verotusta vastaan. Autoliitto vastasi jäsenmaksu lapulla ja skal kertoi että tekevät voitavansa itse ilman yhteistyötä. Tein näistä sen johtopäätöksen että koittavat saada mainetta mukamas vastustamalla polttoaineiden hinnan korotuksia jotta saavat uusia jäseniä ja vanhat pysymään tyytyväisinä "Kyllä meiän liitto on hyvä ku vastustaa hinnankorotuksia" tyylillä.

Maine ja kunnia menee tekojen edelle :david:
 
Armas sanoi:
Ne jotka työmatkoihin autoa tarvii, saa vähynnykset verotuksesta/kilometrikorvauksina.

Ahaa... Mites sitten kun se verotettavan tulon osuus loppuu? Meidän firmassa siis vähennyksinä otetaan kilsat. Jos km-korvaus on euron, ajat 5000 km ja yllättäen bruttopalkka ei olekaan 5000 e, mistäs vähennät? Toisekseen verottaja ei hyväksy että koko palkka nostettaisiin verovapaana, oli polttoaineen hinta mikä tahansa.
 
Lord sanoi:
Tässä on esimerkki vuodelta 1999:
"Tällä hetkellä Suomen ajoneuvoverolaki edellyttää, että neste- tai maakaasukäyttöisestä autosta peritään ajoneuvovero (dieselvero) peräti 20-kertaisena. Kaasukäyttöiset linja-autot ja kuorma-autot ovat kuitenkin verovapaita..." Lähde

Eikös sähköautoistakin joutunut maksamaan vielä muutama vuosi sitten 10-kertaista dieselveroa? Sairasta sanon mina.

Suorastaan supertörkeää. Tietysti valtiohan menettäisi verotuloja jos "saasteettomat" autot ja polttoaine olisivat verovapaita. Pidetään ekoautojen verot katossa niin voidaan myydä bensaa sikahintaan. Perseestä. :curs:
 
dink sanoi:
Seuraavaa autoa hankkiessa täytyy tosiaan katsella tuota kulutusta entistä tarkemmin. Pitkällä aikavälillä näillä bensanhinnoilla säästää jo ihan mukavasti jos valitsee 5l/100 km kuluttavan vaihtoehdon sen 15l satasella syövän kaupunkimaasturin sijaan. Ja kunhan noita hybridi-bensiini/maakaasuautoja (ja ennenkaikkea maakaasuasemia) alkaa tulla vähän laajemmin markkinoille niin moinen tulee ilman muuta potentiaaliseksi vaihtoehdoksi. Kilo maakaasua maksaa vissiinkin joku 90 senttiä eli bensalitraa vastaava hinta olisi 60senttiä.

Lisätietoa

Top Gearissa oli testissä tollanen Toytota Prius hybridiauto. Gallonalla pääsi 25 mailia. No, se on ihan ok tulos. VW Lupo dieselillä sen sijaan pääs gallonalla 45 mailia. Eikä dieselit enää edes saastuta enempää kuin bensa-autot (uudet dieselit jotkut itseasiassa saastuttaa vähemmän kuin uudet vastaavat bensat), joten toi dieselin "saastevero" on täys lypsylehmä valtiolle.
 
Back
Ylös Bottom