Bensakulut minimiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JBoy
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
tässä keskustelussa ei nyt ymmärretä sitä, että tilanne on aivan erilainen silloin kun
a) koneesta tarvitaan paljon tehoa
b) koneesta ei tarvita paljoa tehoa.

a)
kun koneesta tarvitaan paljon tehoa, eli ylämäessä tai kiihdyttäessä,
se teho saadaan taloudellisimmin silloin kun moottori käy sille optimaalisella ( suuriman väännön ) kierrosalueella mikä bensakoneessa on aika korkealla.

eli ylämäessä kannattaa vaihtaa pienemmälle eikä jurnuttaa kaasu pohjassa isolla vaihteella.

b)
silloin taas kun koneesta ei tarvita paljoa tehoa, nousee moottorin "sisäinen energiankulutus" ( ilman imeminen ja puristaminen yms. ) suuremmaksi osaksi tehonhukkaa. tämän pystyy minimoimaan käyttämällä moottorissa pienempiä
kierroksia, eli suurempaa vaihdetta.

hyvin pienillä kierroksilla ajo rasittaa moottoria, koska moottorin voitelu toimii tällöin huonommin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No helvetti,nyt täälä puhuu niin paljon viisaammat kaverit,kun ite,että ei voi ottaa kun opiksi...noinhan se justiin on. :thumbs:
 
Yks jonka oon huomannu auttavan on että jos autosta jonki sortin kulutusmittari löytyy niin painaa kaasua mittarin mukaan eikä kato mittaria kaasun mukaan.... Jos ton ymmärtää nii ei pitäs auton kovin paljo ylimäärästä viedä :thumbs:

edit: Kirjoitus virheitä
 
pevelius sanoi:
bensaa säästävä ajotapa:
- ylämäessä ei vaihdeta pienemmälle, vaan painetaan enemmän kaasua
hkultala sanoi:
eli ylämäessä kannattaa vaihtaa pienemmälle eikä jurnuttaa kaasu pohjassa isolla vaihteella.

Kumpi nyt siis on järkevämpää, jälkimmäinen? :david:
 
Itellä luiskahti tämä keskustelu vähän sivuun,koska kysehän oli besakulujen minimoimisesta ja jos haluaa autoa säästää,niin siinä on oikeestaan vähän eri niksit.
 
Sama kävi itelläki, periaatteessa kärjistettynä jos bensaa halutaan säästää niin miksei sitten saman tien pyöritetä autoa startilla eteenpäin tai suurin vaihde ja tyhjäkäynti. :D
Tuli seki mieleen että tossa bensan säästämisessä pitäs sitte alkaa huomioida renkaiden ilmanpaineet, kattotelineet ym, koska jos niitä ei sitte syystä tai toisesta huomioida niin voi jäädä se bensansäästö aika minimiin.
 
Mitenkäs paljon porukka moottorijarruttelee autoillaan? Ite ainakin oon pyrkinyt siinäkin säästämään ja alusta asti silleen ajellu ku kortin sain. Pyrin kiihdyttämään reippaasti tavoitenopeuteen ja "selailemaan" mahdollisimman vähän vaihteita (eli hypin yli). Ennakoin aina edessä olevat valot, muut autot ym...

Oma mielipide tohon isolla vaihteella jurnuttamiseen on, että vitosella en neljääkymppiä ajele. Yleensä keskustassa kolmonen/nelonen ja siellä 60km/h+ nopeuksissa sitten vitosta.
 
Zone-sarja -42%
http://www.psi-motorsport.com

Oletteko tästä kuulleet mitään kokemuksia?

Pitäisi tuoda esim. meikäläisen Renuun (98 Megane, 1.9dTi) 18hv lisää ja 30Nm vääntöä, hinta 495€.

Taitaa olla aika uus juttu mutta koko ajan yleistymässä.

Oliskohan tästä mihinkään?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom