- Liittynyt
- 30.8.2004
- Viestejä
- 130
- Ikä
- 45
tässä keskustelussa ei nyt ymmärretä sitä, että tilanne on aivan erilainen silloin kun
a) koneesta tarvitaan paljon tehoa
b) koneesta ei tarvita paljoa tehoa.
a)
kun koneesta tarvitaan paljon tehoa, eli ylämäessä tai kiihdyttäessä,
se teho saadaan taloudellisimmin silloin kun moottori käy sille optimaalisella ( suuriman väännön ) kierrosalueella mikä bensakoneessa on aika korkealla.
eli ylämäessä kannattaa vaihtaa pienemmälle eikä jurnuttaa kaasu pohjassa isolla vaihteella.
b)
silloin taas kun koneesta ei tarvita paljoa tehoa, nousee moottorin "sisäinen energiankulutus" ( ilman imeminen ja puristaminen yms. ) suuremmaksi osaksi tehonhukkaa. tämän pystyy minimoimaan käyttämällä moottorissa pienempiä
kierroksia, eli suurempaa vaihdetta.
hyvin pienillä kierroksilla ajo rasittaa moottoria, koska moottorin voitelu toimii tällöin huonommin.
a) koneesta tarvitaan paljon tehoa
b) koneesta ei tarvita paljoa tehoa.
a)
kun koneesta tarvitaan paljon tehoa, eli ylämäessä tai kiihdyttäessä,
se teho saadaan taloudellisimmin silloin kun moottori käy sille optimaalisella ( suuriman väännön ) kierrosalueella mikä bensakoneessa on aika korkealla.
eli ylämäessä kannattaa vaihtaa pienemmälle eikä jurnuttaa kaasu pohjassa isolla vaihteella.
b)
silloin taas kun koneesta ei tarvita paljoa tehoa, nousee moottorin "sisäinen energiankulutus" ( ilman imeminen ja puristaminen yms. ) suuremmaksi osaksi tehonhukkaa. tämän pystyy minimoimaan käyttämällä moottorissa pienempiä
kierroksia, eli suurempaa vaihdetta.
hyvin pienillä kierroksilla ajo rasittaa moottoria, koska moottorin voitelu toimii tällöin huonommin.