Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
kvu sanoi:Olen aika ummikko autoasioissa.
Väite:
Ajo on bensan kulutuksen näkökulmasta taloudellisinta, kun ajetaan mahdollisimman suurella vaihteella.
Kysymyksiä:
1) Onko kuitenkin niin, että suurella vaihteella ajo kuluttaisi autoa mekaanisesti kohtuuttoman paljon / enemmän kuin pienemmällä vaihteella ajo?
2) Onko totta, että uudemmat autot kestäisivät paremmin tätä suurella vaihteella ajoa?
3) Jos on leasing-auto (3v), onko kannattavaa haistattaa paskat mekaaniselle kulumiselle ja keskittyä säästämään bensaa?
4) Miten kannattaa kiihdyttää; a) kakkosella tavoitevauhti ja sitten suoraan vitoselle, vai b) käyden läpi kaikki vaihteet ?
5) Kannattaako kiihdyttää mahdollisimman nopeasti vai rauhallisesti? Kuluuko moottori kovassa kiihdytyksessä? Kytkin ainakin kuluu, jos pistää liikaa kierroksia...
Powerhousu sanoi:1. Ei se sen enempää kulu kuin pienelläkään vaihteella. Taitaa kulua vähemmänkin. Niin suurella vaihteella kuitenkaan ei saa ajaa, että moottoria joutuu väännättämään.
Toi katottiin kun ajoin kakkosvaihetta. Tarkkailin kulutusmittaria eri vaihteilla. Autona oli Golf (en tiedä millä koneella) ja sillä ainakin oli kulutus pienin neljänkympin nopeudessa vitos vaihteella.Mies847 sanoi:Muistaakseni auto kuluu just enemmän jos ajat suurella vaihteella suht hiljaista nopeutta. Esim 40km/h nelosella/vitosella riippuen autosta, koska vaihdelaatikon pyörivät osat eivät saa silloin tarpeeksi voitelua.
Ei tohon voi mitään kierrosrajoja antaa. Karstoittuu jos karstoittuu. Ei niillä autoilla kuitenkaan jatkuvasti ajeta alle 1800 kiekalla. Noissa kiihdytyksissäkin menee kierrokset yli neljäntonnin.Amis sanoi:Karstottuu se moottori jos ajaa alle olikohan 1800keikkaa, mut tää ny on nii mutuu ja vanhaa tietoo. Uudet autot kestää varmaa paremmin ja leesing autoo voi vaik panee pakoputkee jos se vähentää bensankulutusta ku silti menee "vaihtoo" kohta.. :kippis1:
Mutta mistä tietää koska moottori 'väännättyy?' Ite olen tollasta 50 km/h ajanut jo vitosella, jos pitempi matka eikä pysähdyksiä.Powerhousu sanoi:Niin suurella vaihteella kuitenkaan ei saa ajaa, että moottoria joutuu väännättämään.
Lueppas uudestaan, sanoin että AUTO kuluu enkä puhunu mitään polttoaineen kulutuksesta ;) Ja tarkemmin sanottuna just vaihdelaatikko. Siitä voi sitte laskeskella kumpi säästö on suurempi, uus vaihdelaatikko mahdollisesti jossain vaiheessa vai ajaminen esim kolmosella 40km/h ja kuluttaen bensaa vähän enemmän.Powerhousu sanoi:Toi katottiin kun ajoin kakkosvaihetta. Tarkkailin kulutusmittaria eri vaihteilla. Autona oli Golf (en tiedä millä koneella) ja sillä ainakin oli kulutus pienin neljänkympin nopeudessa vitos vaihteella.
No sen tiedät ainakin siitä että jos mennään melkein tyhjäkäynnillä eteenpäin. Itse en tuossa vaiheessa vielä suurinta vaihdetta käyttäis, ennemmin nelosta/kolmosta autosta ja välityksistä riippuen.kvu sanoi:Mutta mistä tietää koska moottori 'väännättyy?' Ite olen tollasta 50 km/h ajanut jo vitosella, jos pitempi matka eikä pysähdyksiä.
Hifistelyksi menee, mutta minkäs sille mahtaa, kun on niin spede että kiinnostuu näistä.
Siitä, että auto alkaa ns. "jurista". Ei sitä osaa selittää, kyllä sen huomaa, ja hyvin huomaakin. Ja melkein jokaisella nykyautolla voi ajaa jo 40km/h vitosella tasaista tietä. Ylämäissä täytyy heittää pienempää, tai joutuu väännättämään konetta.kvu sanoi:Mutta mistä tietää koska moottori 'väännättyy?' Ite olen tollasta 50 km/h ajanut jo vitosella, jos pitempi matka eikä pysähdyksiä.
Jep, ja polttoainettahan se moottorin väännättäminen ei säästä. Se lisää polttoaineenkulutusta huomattavasti, ja myöskin moottorin kulumista. Eikä sillä ole merkitystä miten matalilla kierroksilla huippuvääntö on. Sillä on merkitystä joutuuko moottoria väännättämään vai ei. Ja moottorin väännättäminen ja parhaalla vääntöalueella ajaminen on eri asioita.haba78 sanoi:No oikeestaan noin...bensakoneissahan ne huippuväännöt sijoittuu aika korkeille kierroksille...
Siis liian suuri. Täällä on nyt joillakin menny puurot ja vellit sekaisin. Ehkä mulla, ehkä joillakin muilla. Siis jos moottoria joutuu väännättämään, eli pienessä ylämäessä painamaan koko ajan lisää kaasua, jotta auto ylipäätän jaksaisi mäen ylös, on se kaikkea muuta kuin taloudellista. Siis kuten tuossa sanoin, on moottorin väännättäminen ja parhaalla vääntöalueella ajaminen eri asioita.Timba79 sanoi:Ja kyllä sen todellakin huomaa jos vaihde on liian pieni...
No tästä oon ihan samaa mieltä.Ja isolla vaihteella pientä nopeutta ajaminenhan on polttoainetaloudellista,mutta kyllä se moottoria kuluttaa enemmän.Siis jos moottoria joutuu väännättämään, eli pienessä ylämäessä painamaan koko ajan lisää kaasua, jotta auto ylipäätän jaksaisi mäen ylös, on se kaikkea muuta kuin taloudellista.