Bensakulut minimiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JBoy
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ajon taloudellisuudesta

Olen aika ummikko autoasioissa.

Väite:
Ajo on bensan kulutuksen näkökulmasta taloudellisinta, kun ajetaan mahdollisimman suurella vaihteella.

Kysymyksiä:
1) Onko kuitenkin niin, että suurella vaihteella ajo kuluttaisi autoa mekaanisesti kohtuuttoman paljon / enemmän kuin pienemmällä vaihteella ajo?

2) Onko totta, että uudemmat autot kestäisivät paremmin tätä suurella vaihteella ajoa?

3) Jos on leasing-auto (3v), onko kannattavaa haistattaa paskat mekaaniselle kulumiselle ja keskittyä säästämään bensaa? :)

4) Miten kannattaa kiihdyttää; a) kakkosella tavoitevauhti ja sitten suoraan vitoselle, vai b) käyden läpi kaikki vaihteet ?

5) Kannattaako kiihdyttää mahdollisimman nopeasti vai rauhallisesti? Kuluuko moottori kovassa kiihdytyksessä? Kytkin ainakin kuluu, jos pistää liikaa kierroksia...
 
kvu sanoi:
Olen aika ummikko autoasioissa.

Väite:
Ajo on bensan kulutuksen näkökulmasta taloudellisinta, kun ajetaan mahdollisimman suurella vaihteella.

Kysymyksiä:
1) Onko kuitenkin niin, että suurella vaihteella ajo kuluttaisi autoa mekaanisesti kohtuuttoman paljon / enemmän kuin pienemmällä vaihteella ajo?

2) Onko totta, että uudemmat autot kestäisivät paremmin tätä suurella vaihteella ajoa?

3) Jos on leasing-auto (3v), onko kannattavaa haistattaa paskat mekaaniselle kulumiselle ja keskittyä säästämään bensaa? :)

4) Miten kannattaa kiihdyttää; a) kakkosella tavoitevauhti ja sitten suoraan vitoselle, vai b) käyden läpi kaikki vaihteet ?

5) Kannattaako kiihdyttää mahdollisimman nopeasti vai rauhallisesti? Kuluuko moottori kovassa kiihdytyksessä? Kytkin ainakin kuluu, jos pistää liikaa kierroksia...

1. Ei se sen enempää kulu kuin pienelläkään vaihteella. Taitaa kulua vähemmänkin. Niin suurella vaihteella kuitenkaan ei saa ajaa, että moottoria joutuu väännättämään.

4. Riippu tavoitenopeudesta ja autosta. Joillakin autoilla voi kiihdyttää kuuteenkymppiin kakkosella, joillakin taas joutuu heittämään viidenkympin kohdalla isompaa silmään. Kaupunkiajossa voi kyllä autolla kuin autolla ottaa kakkosella tavoitenopeuden, ja siitä suoraan vitoselle. Maantiellä taas monella autolla voi kiihdyttää kolmosella sinne kahdeksaankymppiin ja sen jälkeen isompaa.

Yhteenveto: Aina kun mahdollista, kannattaa kiihdyttää pienellä vaihteella tavoitenopeuteen.

5. Ei kumpikaan. 2/3 kaasu on melko sopiva, sekin riippuen auton tehosta. Jollakin amg mersulla menet heittämään 2/3 kaasun, niin kumi sulaa. Kiihdytyksen siis tulee olla ripeä.
 
Muistaakseni auto kuluu just enemmän jos ajat suurella vaihteella suht hiljaista nopeutta. Esim 40km/h nelosella/vitosella riippuen autosta, koska vaihdelaatikon pyörivät osat eivät saa silloin tarpeeksi voitelua.
 
Powerhousu sanoi:
1. Ei se sen enempää kulu kuin pienelläkään vaihteella. Taitaa kulua vähemmänkin. Niin suurella vaihteella kuitenkaan ei saa ajaa, että moottoria joutuu väännättämään.

Karstottuu se moottori jos ajaa alle olikohan 1800keikkaa, mut tää ny on nii mutuu ja vanhaa tietoo. Uudet autot kestää varmaa paremmin ja leesing autoo voi vaik panee pakoputkee jos se vähentää bensankulutusta ku silti menee "vaihtoo" kohta.. :) :kippis1:
 
Mies847 sanoi:
Muistaakseni auto kuluu just enemmän jos ajat suurella vaihteella suht hiljaista nopeutta. Esim 40km/h nelosella/vitosella riippuen autosta, koska vaihdelaatikon pyörivät osat eivät saa silloin tarpeeksi voitelua.
:anssi: Toi katottiin kun ajoin kakkosvaihetta. Tarkkailin kulutusmittaria eri vaihteilla. Autona oli Golf (en tiedä millä koneella) ja sillä ainakin oli kulutus pienin neljänkympin nopeudessa vitos vaihteella.
 
Amis sanoi:
Karstottuu se moottori jos ajaa alle olikohan 1800keikkaa, mut tää ny on nii mutuu ja vanhaa tietoo. Uudet autot kestää varmaa paremmin ja leesing autoo voi vaik panee pakoputkee jos se vähentää bensankulutusta ku silti menee "vaihtoo" kohta.. :) :kippis1:
Ei tohon voi mitään kierrosrajoja antaa. Karstoittuu jos karstoittuu. Ei niillä autoilla kuitenkaan jatkuvasti ajeta alle 1800 kiekalla. Noissa kiihdytyksissäkin menee kierrokset yli neljäntonnin.
 
Powerhousu sanoi:
Niin suurella vaihteella kuitenkaan ei saa ajaa, että moottoria joutuu väännättämään.
Mutta mistä tietää koska moottori 'väännättyy?' Ite olen tollasta 50 km/h ajanut jo vitosella, jos pitempi matka eikä pysähdyksiä.

Hifistelyksi menee, mutta minkäs sille mahtaa, kun on niin spede että kiinnostuu näistä.
 
Powerhousu sanoi:
:anssi: Toi katottiin kun ajoin kakkosvaihetta. Tarkkailin kulutusmittaria eri vaihteilla. Autona oli Golf (en tiedä millä koneella) ja sillä ainakin oli kulutus pienin neljänkympin nopeudessa vitos vaihteella.
Lueppas uudestaan, sanoin että AUTO kuluu enkä puhunu mitään polttoaineen kulutuksesta ;) Ja tarkemmin sanottuna just vaihdelaatikko. Siitä voi sitte laskeskella kumpi säästö on suurempi, uus vaihdelaatikko mahdollisesti jossain vaiheessa vai ajaminen esim kolmosella 40km/h ja kuluttaen bensaa vähän enemmän.
 
kvu sanoi:
Mutta mistä tietää koska moottori 'väännättyy?' Ite olen tollasta 50 km/h ajanut jo vitosella, jos pitempi matka eikä pysähdyksiä.

Hifistelyksi menee, mutta minkäs sille mahtaa, kun on niin spede että kiinnostuu näistä.
No sen tiedät ainakin siitä että jos mennään melkein tyhjäkäynnillä eteenpäin. Itse en tuossa vaiheessa vielä suurinta vaihdetta käyttäis, ennemmin nelosta/kolmosta autosta ja välityksistä riippuen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kvu sanoi:
Mutta mistä tietää koska moottori 'väännättyy?' Ite olen tollasta 50 km/h ajanut jo vitosella, jos pitempi matka eikä pysähdyksiä.
Siitä, että auto alkaa ns. "jurista". Ei sitä osaa selittää, kyllä sen huomaa, ja hyvin huomaakin. Ja melkein jokaisella nykyautolla voi ajaa jo 40km/h vitosella tasaista tietä. Ylämäissä täytyy heittää pienempää, tai joutuu väännättämään konetta.
 
vääntöalueella jurnuttaminen kuluttaa konetta enemmän vaikka säästäiskin bensaa...
tohon vaihdelaatikon voiteluongelmaan en nykyautojen osalta oikein jaksa uskoa.
 
Eikös vääntöalueella ajaminen ole just parasta autolle? Tarkotit varmaan vääntöalueen alapuolella ajamista. Uusimpien autojen kohdalla en voi mennä vannomaan onko enää noin, vanhemmissa ainakin.
 
haba78 sanoi:
No oikeestaan noin...bensakoneissahan ne huippuväännöt sijoittuu aika korkeille kierroksille...
Jep, ja polttoainettahan se moottorin väännättäminen ei säästä. Se lisää polttoaineenkulutusta huomattavasti, ja myöskin moottorin kulumista. Eikä sillä ole merkitystä miten matalilla kierroksilla huippuvääntö on. Sillä on merkitystä joutuuko moottoria väännättämään vai ei. Ja moottorin väännättäminen ja parhaalla vääntöalueella ajaminen on eri asioita.
 
Itseasiassa matalilla kierroksilla "väännättäminen" on taloudellista muutamasta eri syystä.

1. vapaastihengittävä polttomoottori toimii taloudellisimmin raskaasti kuormitettuna. Eli matalilla kierroksilla ei ole paljoa tehoa, niin sillin sitä joudutaan käyttämään suhteellisesti enemmän -> suurempi kuormitus -> parempi hyötysuhde.
2. Matalilla kierroksilla (suurella vaihteella) moottori tekee vähemmän kierroksia tietyllä matkalla ja näin moottorin sisäisiin häviöihin kulunut energia on pienempi.

Toisaalta matalilla kierroksilla ja suurella väännöllä ajaessa suurempi rasitus esim moottorin laakereille, joten niiden on oltava kunnossa ja voitelun pelattava.
Voimansiirto tosiaan ei välttämättä tykkää, että joutuu välittämään lävitseen suuren vääntömomentin jatkuvasti. Suuremmilla kierroksilla (pienemmillä vaihteilla) moottorista otettava voima on sama, mutta tuotetaan pienemmällä moottorin vääntömomentilla. Jolloin ainakin osa voimansiirrosta pääsee helpommalla.

Eiköhän sitä voi aika varmasti olettaa, että nykyaikaisella autolla, missä suunnittelussa ei ole suurempia mokia, niin voi huoletta ajaa vaihteella millä kierrokset n. 1700rpm -2300rpm ja taloudellisuus on tällöin parhaimmillaan.
Kunhan moottorista ei jouduta ottamaan aivan kaikkea irti.

Tämä on tietenkin tapauskohtaista, homma ei ehkä toimi litraisella Micralla yhtä hyvin, kuin kolmisen kertaa isommalla myllyllä.
 
Kyllä mun mielestä 40 km/h on autolla kun autolla liian pieni nopeus vitosella ajettavaksi, 50-60 km/h on jo hyvä vauhti vitoselle. Mun mielestä vaihde on silloin liian suuri jos pienessäkin ylämäessä joutuu tekemään vaihdon pienemmälle ja itsekin ajan mieluummin liian isolla vaihteella kuin vedetän pienellä.

Joku väitti mulle, että kytkimen päälle kävisi tuo jurnuttaminen isolla vaihteella hidasta vauhtia. Mä en auton tekniikasta niinpaljon tiedä, että onko tuo ees mahdollista, mutta joku varmasti osaa tän mulle oikaista tai vahvistaa tuon asian.

Ja kyllä sen todellakin huomaa jos vaihde on liian pieni ja tulee esim. ylämäki, se moottori jurnuttaa ja täristää kunnolla. Jos tuota ei huomaa niin alkaa olemaan jo kuskissa vika. :D
 
Zone-sarja -42%
Timba79 sanoi:
Ja kyllä sen todellakin huomaa jos vaihde on liian pieni...
Siis liian suuri. Täällä on nyt joillakin menny puurot ja vellit sekaisin. Ehkä mulla, ehkä joillakin muilla. Siis jos moottoria joutuu väännättämään, eli pienessä ylämäessä painamaan koko ajan lisää kaasua, jotta auto ylipäätän jaksaisi mäen ylös, on se kaikkea muuta kuin taloudellista. Siis kuten tuossa sanoin, on moottorin väännättäminen ja parhaalla vääntöalueella ajaminen eri asioita.

Eikä se vaihde ole liian suuri taloudellisuuden kannalta, vaikka vitosella neljääkymppiä ajaisikin, jos auto hyvin liikkuu, eikä jurnuta tai täristä (tai miksikä sitä nyt haluaa sanoa). Eri asia on se, jaksaako koko ajan pienissä ylämäissä veivata pienempää vaihdetta silmään, ja taas mäen jälkeen isompaa.
 
Siis jos moottoria joutuu väännättämään, eli pienessä ylämäessä painamaan koko ajan lisää kaasua, jotta auto ylipäätän jaksaisi mäen ylös, on se kaikkea muuta kuin taloudellista.
No tästä oon ihan samaa mieltä.Ja isolla vaihteella pientä nopeutta ajaminenhan on polttoainetaloudellista,mutta kyllä se moottoria kuluttaa enemmän.
 
Kultainen keskitie on varmaan paras tuossa, koska liiallinen kierrätys sekä turha vedättäminen ovat molemmat pahasta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom