Beach2006

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
40
Tämä punttimimmi ei ole hirveen kauaa treenaillu...n. vuoden on/off ja siitä jonku 4kk säännöllisesti. Lihasta ei hirveesti oo...mitä nyt vähän haba kasvanu ja masussa lihakset hieman näkyy. Tavoitteena olisi saada mahdollisimman näkyvät lihakset Rantakaudelle 2006 :rolleyes: Onko tämä mahdollista niin "lyhyessä" ajassa? Käyn salilla 3kertaa viikossa ja ajattelin aloittaa sen lisäksi vaikkapa body pumpin. Ruokavalio minulla varmasti on kaukana oikeanlaisesta:D mutta rasvaprossani on n.20 et tuskinpa se on pahaksi koska mulla ei jostain syystä syömällä paino nouse(trust me...syön paaaaljon).

Eli mitäs mieltä? Can I pull it off vai pitääkö muuttaa jotain?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
pikkupunttari sanoi:
Tavoitteena olisi saada mahdollisimman näkyvät lihakset Rantakaudelle 2006 :rolleyes: Onko ?
En halua lannistaa, mutta hidastahan hieman. :) Treenillä ja ruokavaliolla voit muokata kroppaasi paljon, mutta tämä harrastus vaatii aikaa. Ihmeitä ei pidä odottaa tapahtuvaksi hetkessä. Jos olet 4kk treenaillut, ei lihasmassasi oletettavasti ole vielä kovin suuri. Kerroit, että ruokavalio on heikko lenkki. Lihasmassaa et saa ellet treenin lisäksi syö oikein ja riittävästi, kroppa tarvitsee rakennusaineita.

Haluaisit näkyvät lihakset, mutta se vaatii sitä, että lihasta todella on ja rasvaa todella vähän niiden päällä. Sinun täytyisi siis ensinnäkin saada lihasta ja tämän jälkeen dieetata ylimääräinen siitä päältä pois. Hyvä tavoite sinänsä ja tähänhän meistä moni pyrkii. Suosittelisin kuitenkin opettelemaan homman ihan kunnolla eikä hosumaan, aseta tavoitteeksesi vaikka "rantakunto 2007", siihen on sentään jo jotain mahdollisuuksia. IMO ei kannata ryhtyä millekään rantakuntodieetille muutaman kuukauden treenin päälle, etenkään jos ei hallitse oikeita dieettimenetelmiä. Helposti polttaa pois ne vähätkin lihat näillä kaikenmaailman kaalikeittokuureilla.

Joten... Olet hyvällä alulla tähän hienoon harrastukseen. Harjoittele ja tee itsesi täydelliseksi. :)

MerZi tossa edellä sanoi viisaita sanoja, oon ehdottamasti samaa mieltä siinä että et kyllä millään pysty jo kevääseen 2006 saada erottuvia lihaksia, koska olet niin vähän aikaa käynyt salilla ja dieettaaminen sinänsä jo ihan tosi aikaa vievää. Itellä on kisadieetti kevään 2006 kisoihin menossa, jo 11 dieettiviikkoja pitkä matka vielä. Tätä ennen olen punttaillut lokakuusta 2003 lähtien, enkä todellakaan voi sanoa omaavani kovin erottuvia lihaksia :D.

Me olemme naisia, meillä ei ole luonnollisia testo-tasoja yms, joita miehillä on, täten meillä on toooodella hankala kasvattaa lihaksia. Toki ne kasvavat, 1) KOVALLA treenillä 2) oikeanlaisella ruualla, jota ON TARPEEKSI 3) tarpeeksi lepäämällä.

Jokaisen mimmin joka haluaa saada lihaksia pitäisi syödä puhtaasti ~2500kcal/päivä, vähintään, jotta voi olettaa että ne lihakset kasvaisivat. Tiän, että monelle toi kuulostaa paljolta, mutta sitä se ei ole, kun treenaa (ja liikkuu) aktiivisesti ja säännöllisesti. Sitä paitsi kun syö puhtaasti (kaikki karkit/keksit/sipsit/sun muut herkut/kaloripommit siis pois, toki joskus voi herkutella mutta se on niitä harvoja hetkiä, nuo eivät kuul päivittäiseen ruokavalioon ja rutiiniin), EI VOI lihota silminnähden. Mitään ET menetä jos kokeilet korkeilla kaloreilla menoa, jos tuntuu että sitä läskiä kertyy (mitä vahvasti epäilen) nis itten tiputat kaloreita, mutta yritän tässä sönköttää että kun syö puhtaasti ei sitä läskiä kerry. Yleensä se ylimääräinen kertyy nimeenomaan kaikesta herkuttelusta ja/tai pikamäkkärisafkoista, joiden ravintoarvot- ja sisältö on suoraan sanottua aivan hanuristi - hitosti rasvaa ja perkeleesti hiilaireita.

Vastoin yleistä käsitystä, rasva (varsinkaan ne hyvät rasvat) eivät lihota, vaan ne liika hiilarit. Mutta silti hiilari/rasvakammon saa kyllä heti omasta mielestäni ainakin heittää romukoppuun. Kun syö puhtaasti, et voi lihoa niin että kamalasti. En ainakaan itse ole huomannut. Se ylimääräinen mikä on tullut on, on kyllä tullut niistä ruokavaliosta lipsumisista :rolleyes:

-edit-
käyttämällä searcia ja lukemalla Pakkista, pääset varmasti eteenpäin ja hyvin alkuun kohti tavoitettasi. Välietappien asettaminen itselleen kannattaa. Kertoisitko miten syöt nykyään? Jos haluat tosiaan lihasta kasvattaa ni ohjenuoraksi voi sanoa että proteiinia ~3g/painokilo. Ilman proteiinia lihakset eivät kasva. Proteiini on lihaksen rakennusainetta, hiilihydraatit kehon polttoainetta ja rasva voitelua varten :). Mitään ei saa unohtaa, mutta suhteuttaa oikein ruokavalioon. Pidätkö syömisistäsi kirjaa? Tiedätkö saatko tarpeeksi kaloreita?

Bottom line, postistasi ei kovin hyvin käynyt ilmi kuinka hyvin perillä olet perusjutuista? Esim. monet luuletvat syövänsä paljon, mutta kun ruvetaan kaloreita laskemaan niin ei se ole lähelläkään tarpeeksi. Ja se on tosi tärkeeät mitä syö, koska syö ja miten syö. Tarvittaisiin vähän lisää infoa, että voitaisiin sua auttaa.

Kovia treenejä, hyviä ruokailuita ja iloista Joulun odotusta toivotteleepi ZannaZ

Hmm, siis mitä? Kesään on 7kk aikaa ja siinä ajassa mimmit kuulkaas voi saada vielä ihmeitä aikaan. :) Älkääs nyt lannistako noin!

Tottakai on totta, että tämä harrastus vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja vuosien työtä, että kroppa todella muokkautuu. Mutta mitä kenellekin tuo "näkyvät lihakset" tarkoittaa? Itse ajattelin, että mulla oli vähän jo näkyviä lihaksia alle puolen vuoden treenillä. Hanskaan nousi vähän pattia, selkä levisi. Vaikka ajattelisitkin, että treenaat rantakuntoon 2007, mikään ei estä sua tekemästä parastasi jo tänä vuonna. Ja jos itsekuri vaan siihen riittää, niin parastahan olis ajatella olevansa aina siinä itselle mukavassa kunnossa, ettei virtahevostu talviksi ja sitten taas dieettaa kesäksi (usko mua, ei ole hauskaa - nyt puhuu kokemuksen ääni). Ei tarvii mitään hervotonta bulkkia kehittyäkseen. Toki semmoisen pyrähdyksen tähän voisit ottaa, että:
-tammikuusta maaliskuun loppuun: reilusti ruokaa, vaikkapa noilla ZannaZin ohjailla, kovaa punttia, hyvin vähän aerobista
-huhtikuun alusta kesäkuun loppuun (eihän Suomessa kesä sen aiemmin edes ala): lisää aerobista, vähennä syömistä, edelleen kovaa punttia
=> tuloksena todennäköisesti hiukkasen lisää lihasta ja kesäksi tiukempi kunto, eli sitä mitä ilmeisesti hait takaa?

Väkisin kallistun tässä asiassa Faidran kannalle. Sanoisin, että jopa jo kuukaudessa voi aloittelija saada näkyviä tuloksia (tästä myös omia kokemuksia punttiharrastuksen alkuajoilta). Toki tuo tulosten luokittelu kuten esim. lihasten näkyvyys ovat melko yksilöllisiä kriteerejä. Samaten lähtötilanne vaikuttaa siihen, miten huomattavia lopputulokset ovat - mutuna sanoisin, että naisilta luonnistuu tuo painonpudotus helpommin kuin lihasmassan kasvatus, joten laihduttaja huomaa ehkä tuloksia helpommin kuin hoikempi punttimimmi, joka koittaa hankkia lihaksia. Mutta tästä ei kannata lannistua. Joten pikkupunttarille sellaiset terveiset, että eikun Beach2006-projekti käyntiin - sillä varoituksella, ettet tee sitä tammikuussa valtoimenaan dieettivinkkejä vilisevien naistenlehtien opein! :whip:

Aamupalana yleensä leipä...vaan yks ku haluan jaksaa syödä koulussa:) koulussa väännän melkein ähkyyn (jos ei ole jotain aivan kuvottavaa kuten kala makaroni mössö) koska maksanhan ruoasta ja syön kans sen edestä;)
Syön koulussa ruokaa + 2-5leipää ja kaakao jälkkäriksi. Kotia tullessa väännän 1-2leipää juustolla. Aina en jaksa kokata jos on ollu pitkä koulupäivä silloin syön vaikka tonnikalalämppäreitä tai kaupan maksalaatikkoa ym helppoa. Joskus tosin iltapala jää. Mutta sitä olen muuttamassa..paitsi nyt kun olen kuumeessa. ei maistu.
Nyt tullaan viikonloppuun jolloin on aikaa värkätä kaikkea. Karkkia en enää syö melkein koskaan. Mut pakko on kyl 1roskaruoka hakee viikonlopussa(vieroitusoireita niiltä ajoilta jolloin söin hamppareita 3kertaa viikossa.)
En toki enää syö niin paljon kuin ennen. Ja vaikka söisinki ei se painoa nostaisi. Yritys oli kova kun painoin 41kg. Ainoa millä pääsin normaaliin painoon oli e pillerit.
En osaa laskea kaloreita enkä oikein haluaisikaan. Varsinkaa jos vähentää pitäisi. En halua että kehoni menee pilalle. 41 oli todellakin liian vähän. Hävetti pelkkä ajatuskin et pitäisin hametta.

ja vielä. dietille mua ei saa millään. tästä en halua hoikistua ollenkaan. näkyvillä lihaksilla en tarkoita mitään jumboja haboja jne:D ne tulee sitten ajallaan. vaan et ne isontuisi jonkin verran ja myös näkyisi.

Pidähän pikkupunttari ruokapäiväkirjaa vaikka viikon ajan ja laita sitten tänne pari esimerkkipäivää vaikka yks päivä viikolta ja toinen viikonlopulta.

Tiedät varmaan itsekin, että ei nuo sun syömiset ole ihan priimakunnossa: aamupala onneton, lounaalla ähkyyn asti syönti, paljon leipää (onhan edes ruisleipää?), juustokaan ei terveellisimmästä päästä ole puhumattakaan sitten täysin turhista artikkeleista kuten kaakaosta ja eineksistä.

Jos siis todella haluat positiivisia muutoksia kroppaasi, se vaatii myös vaivaa. Syömisesi joudut uudelleen organisoimaan täysin tarkoittaen 5-6 ateriaa päivässä ja ateriat suunnilleen saman kokoisia, syöt 2-3 h välein pieniä aterioita, ei mitään ähkymättöjä. Itse lopetin punttailun myötä syömisen opiskelijaruokalassa, eihän siellä ole muuta positiivista kuin se salaattipöytä. Esim. tonnikalapasta ei ole tonnikalaa nähnytkään eli proteiinia niistä ruuista ei saa. Kaloreita joudut laskemaan mikäli haluat lihaksia kasvattaa, ainakin ensi alkuun, että varmasti syöt tarpeeksi. Kun ruokailut alkavat olla selkärangassa, ei niitä kaloreita "offilla" laskea tarvitse (paitsi joidenkin friikkien...).

Ja sitten vielä prkleen kovaa punttitreeniä, niin eiköhän se kroppa ala muokkaantumaan haluamaasi suuntaan, tsemppiä!

Feikkiedit: Tämä ei nyt koske pikkupunttaria, mutta omassa ystäväpiirissäni ole törmännyt aina siihen, kun kysytään neuvoja, niin muutosvastarinta on kova: "En mä nyt mitään kaloreita ala laskemaan!" "Opiskelijaruokalassa kyllä syön, kun se on halpaa" ja "Mitä, omat eväät mukaan?! En todellakaan!" Ikävä tosiasia vaan on, että fitnessvartalo ei tule tekemällä asioita sinnepäin..

Helga sanoi:
Jos siis todella haluat positiivisia muutoksia kroppaasi, se vaatii myös vaivaa. Syömisesi joudut uudelleen organisoimaan täysin tarkoittaen 5-6 ateriaa päivässä ja ateriat suunnilleen saman kokoisia, syöt 2-3 h välein pieniä aterioita, ei mitään ähkymättöjä.
Helga tiivisti tässä tärkeimmät seikat! :rock: Ainakin omalla kohdallani tuloksia alkoi näkyä vasta kun aloin syödä tasaisin väliajoin. Nykyisin eväät kulkevat mukana jo ihan luonnostaan, oli matka sitten minne hyvänsä.

Pikkupunttari, tuo "ruokaremontti" ei edellytä jatkuvaa kaloreitten laskemista, mutta ruokavalion rungon sisältö (proteiinit/hiilarit/rasvat) olisi hyvä tarkistaa. Vaikka omasta mielestäsi söisitkin jo nyt riittävästi ja siten, että nälkä lähtee, saattaa todellisuus olla toinen (ja pikaisesti arvioiden onkin). Juuri sinun tapauksessasi - eli kun tarkoituksena hankkia lihasta - on tuo syöminen olennaisessa osassa. Ja kun saa sen rungon kuntoon, alkaa koko homma pyöriä melko nopeasti aivan rutiinilla :thumbs:

Helga puhuu nyt kyllä niin paljon asiaa, että hankala melkein tohon on enää paljoa lisätä. Varmaan moni mimmi täällä on aikoinaan ollut samanlainen: haluaa tuloksia, mutta ei ole valmis tekemään riittävästi niiden eteen. Sitten joku juttu, ajan kanssa, on muuttunut... ja terveellisistä elämäntavoista nimenomaan tullut elämäntapoja, eikä enää kausittaista dieettailua. Kaurahiutaleet, rahkat, kana yms. ovat normaaliruokia, einekset ja leivät sun muut sellaisia joita ennemmin pitää herkku/mässypäivän ruokina.

Pikkupunttari, suosittelisin miettimään tuota asiaa uudemman kerran tältä kantilta: jos haluat näkyviä tuloksia, oletko valmis tekemään selviä muutoksia nykyisiin elämäntapoihisi? Timmi, lihaksikas kroppa ei tule ilmaiseksi.

Tässäpä eräs esimerkkiruokavalio, jonka tein aikoinaan eräälle tutulle (kylläkin mies, mutta vähensin grammamääriä reilusti tuohon alla olevaan esimerkkiin). Näet vähän esimerkkiä miten ruokailut tulisi koostaa, kun ainakaan kertomasi perusteella ruokavalio ei ole kovin optimaalinen. Täytyy muistaa, että ruokavalio on lähes 80% kehonmuokkauksesta!!!

AP
Kaurahiutale 50g
Mehukeitto (sokeroimaton) 150g
Proteiinijauhe 25g / raejuusto 100g / kalkkunaleike 100g / kananmunan valkuainen 200g
Lesitiini/oliiviöljy 10g

VP 1
Proteiinijauhe 35g + Omena/appelsiini/muu hedelmä 1kpl TAI
Raejuusto 200g + piltti 1 kpl

AT 1
Riisi 40g / makaroni 45g (kuivapaino)
Kana 100g / paistijauheliha 100g / Kala (esim. tonnikala) 100g
Oliiviöljy 1 rkl
Vihanneksia vapaasti

VP 2
1 ruispala (molemmat siivut) Kevyt Aamupala –juustolla (2 viipaletta) / kalkkunaleikkeellä (4 viipaletta) ja kevytmargariinilla TAI
Maitorahka 250g / proteiinijauhe 35g / raejuusto 200g ja kaurahiutale 35g, mehukeitto (sokeroimaton) 150g

PALAUTUSJUOMA
Treenipäivänä välittömästi treenin jälkeen: Proteiinijauhe 30g, maltodekstriini 30g

AT 2 (viim. 1,5h treenin jälkeen)
Riisi 40g / makaroni 45g (kuivapaino)
Kana 100g / paistijauheliha 100g / Kala (esim. tonnikala) 100g
Oliiviöljy 1 rkl
Vihanneksia vapaasti
+Treenipäivinä lisäksi 1 ruispala kalkkunaleikkeellä (2 siivua) ja kevytmargariinilla, jos tunnet olevasi nälkäinen

IP
Kananmuna 1 kpl (keitettynä tai paistettuna, jos paistat niin VÄHÄSSÄ öljyssä), valkuainen 5kpl
Raejuusto 50g
Vihanneksia vapaasti

Jos syöt välipalat leipinä ja käytät kevytmargariinia, niin toiselta aterialta voisi ehkä jättää oliiviöljyn pois, jolloin rasvamäärä pysyy suunnilleen samana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Helga sanoi:
kun kysytään neuvoja, niin muutosvastarinta on kova: "En mä nyt mitään kaloreita ala laskemaan!" "Opiskelijaruokalassa kyllä syön, kun se on halpaa" ja "Mitä, omat eväät mukaan?! En todellakaan!" Ikävä tosiasia vaan on, että fitnessvartalo ei tule tekemällä asioita sinnepäin..

Jep, näinhän se valitettavasti menee - tuloksia pitäisi kyllä tulla, mutta niiden eteen ei oltaisi valmiita tekemään oikeastaan juurikaan mitään. Tai vähintäänkin vedetään esiin se iänikuinen "mä en kyllä ryhdy miksikään nipottajaksi/terveysfasistiksi/bodariksi, täytyyhän elämästä nauttia!" :jahas:

Ja tämäkään ei ollut suunnattu pikkupunttarille, vaan ihan vain jatkoksi tuohon Helgan kommenttiin.

Zone-sarja -42%
Gillyanne sanoi:
Jep, näinhän se valitettavasti menee - tuloksia pitäisi kyllä tulla, mutta niiden eteen ei oltaisi valmiita tekemään oikeastaan juurikaan mitään. Tai vähintäänkin vedetään esiin se iänikuinen "mä en kyllä ryhdy miksikään nipottajaksi/terveysfasistiksi/bodariksi, täytyyhän elämästä nauttia!" :jahas:
Kun ymmärtäisivät, että elämästä voi nauttiavielä huomattavasti enemmän, kun on hyvässä fyysisessä kunnossa ja muutenkin tasapainossa itsensä ja kroppansa kanssa. Ei tarvi kärsiä verensokerin heittelyistä ja väsyneestä fiiliksestä hampurilaisaterioiden välissä eikä liioin murehtiä 24h omaa peilikuvaansa ja miettiä, et "pitäs kyllä puottaa muutama kilo taas, mu.katellaan sit maanantaina, tänne niitä munkkeja!". Tai jotain sinnepäin, tätä samaa laulua kuulee joka paikassa, missä naisia on läsnä, valitettavasti.
Kun jaksaa huolehtia itsestään, se antaa paljon enemmän kuin voisi kuvitellakkaan:)

Menipä nyt vähän off topic, pahoittelen!

Faidra: kuinka paljon tuossa antamassasi ateriaesimerkissä on energiaa?

Mymy sanoi:
Faidra: kuinka paljon tuossa antamassasi ateriaesimerkissä on energiaa?
Nopeasti laskettuna hitusen alle 2000. Jos treenipäivänä syö tokalla aterialla leivän, niin hiukan enemmän. Samoin eri ruokakombot voi antaa hiukan eri tuloksen. Voit itse laskea Kalorilaskuri.fi:llä.

Aika hyvin harjaantunut toi päänsisäinen laskuri, en ollut nimittäin laskenut tosta kaloreita aiemmin kun laitoin nuo grammamäärät ruokavalioon. Oletin sen olevan vähän yli 2000kcal, mutta jäikin pikkuisen alle.

Tosiaan haluan tehdä kaikkeni kroppani eteen..mut mut. Noh pitää totutella itseä... pitääpä pitää kirjaa syömisistäni ja hiukan katsella mitä suuhuni tungen. Mut en iha just lähiaikoina ku nyt oon kipee ja ruoka ei maistu(kuumetta 5ttä päivää) ja joulu on tulossa. Silloin mulla ei ole minkäänlaista itsehillintää kun tarjolla on kinkut ja kaikki herkkuineen:D

neiti sanoi:
Kun ymmärtäisivät, että elämästä voi nauttiavielä huomattavasti enemmän, kun on hyvässä fyysisessä kunnossa ja muutenkin tasapainossa itsensä ja kroppansa kanssa. Ei tarvi kärsiä verensokerin heittelyistä ja väsyneestä fiiliksestä hampurilaisaterioiden välissä eikä liioin murehtiä 24h omaa peilikuvaansa ja miettiä, et "pitäs kyllä puottaa muutama kilo taas, mu.katellaan sit maanantaina, tänne niitä munkkeja!". Tai jotain sinnepäin, tätä samaa laulua kuulee joka paikassa, missä naisia on läsnä, valitettavasti.
Kun jaksaa huolehtia itsestään, se antaa paljon enemmän kuin voisi kuvitellakkaan:)

Menipä nyt vähän off topic, pahoittelen!

Lisää off topicia, sori.
Mä olen juuri tuollainen kuin esimerkissäsi kuvailet. En ole aina ollut vaan, se on jostakin ihmeestä ilmestynyt ja jyllännyt minussa parin vuoden ajan.
Nykyisin olen jopa parhaimmillaan kolme viikkoa pystynyt olemaan kuin "normaalit ihmiset" :thumbs: Ja se on tuntunut sanoinkuvaamattoman hyvältä. Mutta sitten jostain tulee aivan yllättäen se vanha minä, joka pilaa kaiken :( Kertokaa mulle että mistä ihmeestä se aina ilmestyy ja miten pääsen siitä eroon? Mun on aina niin hyvä olla silloin kun onnistun, mutta sitten kaikki menee taas perseelleen...

Faidra, kiitos vastauksestasi! On se vaan aina yhtä uskomatonta kuinka paljon puhdasta ruokaa voi syödä, eikä siitä kuitenkaan tuon enempää kaloreita kerry...

Minä antaisin kyllä sellaisen vinkin, että treenaat niin hyvin ja kovaa kuin pystyt, samalla määrällä, etkä ala hifistelemään liikaa. Laji on sinulle suht uusi ja on se sitten enemmän tai vähemmän tuttu, on hyvä ymmärtää ja huomata, että ihminen voi tulla tuossa ajassa rantakuntoon syömällä myös normaaliruokaa, jolloin himohetket saattavat vähentyä ja nuppi kestää paremmin.
Aerobisella liikunnalla mm. juoksulla saa paljon aikaan.

-r

Huoh...treeni jää tauolle. Mulla on jotain flunssan jälkioireita jotka kestää muutaman viikon ja en saa rasittaa itseäni. Voi masisten masis. Lekuri ohjas kokeisiin ja lepoon.

Latest posts

Back
Ylös Bottom