BCAA ja Glutamiini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja drake
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
51
"Urheilu- ja palautusjuomien sekä valmisteiden tutkimukselliset perusteet ja tämän hetken käytännön sovellutukset
by Antti Mero, Juha Hulmi ja Mika Vähälummukka"

Tuollainen tutkimus väittää seuraavaa:

"BCAA:n nauttimisen (51,9 g, josta 76 % leusiinia) on
todettu vähentävän kehon rasvan määrää vähäenergisen dieetin aikana, erityisesti viskeraaliselta
alueelta, sekä ylläpitävän korkeata suorituskykyä (Mourier, ym. 1997). BCAA mahdollisesti vähentää
myös lihasten proteiinien hajotusta, joten pitkällä tähtäimellä siitä voi olla hyötyä (Mero
1999) ja tästä syystä BCAA:n riittävä saanti myös voimaurheilijoilla on tärkeää (Colgan 1993, 163)."

ja myöskin seuraavanlainen löytyy Glutamiinista:

"Candowin ym. (2001) tutkimuksessa glutamiinin nauttiminen (0,9 g/rasvaton kehonpaino/päivä) kuuden viikon
voimaharjoittelujakson aikana ei vaikuttanut merkittävästi suorituskykyyn, kehon koostumukseen
eikä lihasten proteiinien hajoamiseen nuorilla terveillä aikuisilla. Proteiinien hajoaminen oli kuitenkin
hieman, mutta ei merkitsevästi suurempaa placeboryhmällä. Tämän tutkimuksen glutamiiniannostus
oli tavallista suurempi, sillä muissa tutkimuksissa annokset ovat olleet yleensä vain noin 4-
12 grammaa/päivä (Virtanen ym. 2001). Tutkijoiden mukaan voimaharjoittelu ei välttämättä ole
niin stressaavaa elimistölle, että glutamiinin käyttö lisäravinteena olisi tarpeellista."

Eli Glutamiinia on turha alkaa erillisenä tuotteena käyttämään kun taas BCAA:ta jopa kannattaisi käyttää jos rasvaa haluaa poistaa? Onko jollain samansuuntaista kokemusta asiasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by drake
"

Eli Glutamiinia on turha alkaa erillisenä tuotteena käyttämään kun taas BCAA:ta jopa kannattaisi käyttää jos rasvaa haluaa poistaa? Onko jollain samansuuntaista kokemusta asiasta?

Riippuu ihan siitä kuinka paljon kukin saa bcaa:ta ja glutamiinia tavallisesta ruuasta ja mahdollisesta täydennysravinnosta, esim. herasta. Ei kannata tehdä liian suoria johtopäätöksiä tutkimustulosten perusteella.

Itse olen käyttänyt Bcaa+gluta tuotetta joulukuun alusta asti ja palautumisessa on ollut selvää parannusta.

L-Glutamiinia ostin kerran yhden purkin, mutta jatkossa en aio ostaa. En havainnut mitään vaikutusta palautumisessa tai missään muussakaan.

Originally posted by Force
L-Glutamiinia ostin kerran yhden purkin, mutta jatkossa en aio ostaa. En havainnut mitään vaikutusta palautumisessa tai missään muussakaan.

Mitä odotit, 5 kiloa lihasta? Eivät lisäravinteet nyt mitään steroideja ole, kehitys lisäravinteilla on tosi hidasta, mutta varmaa.

En odottanut mitään vaan testasin avoimin mielin. Turhaa pistää rahaa sellaiseen minkä vaikutusta ei edes huomaa, eli toisinsanoen vaikutusta ei ole.

En odottanut mitään vaan testasin avoimin mielin. Turhaa pistää rahaa sellaiseen minkä vaikutusta ei edes huomaa, eli toisinsanoen vaikutusta ei ole.

Huomaatko vitamiineilla vaikutusta? Tuskin, mutta hyväksi ne ovat kuitenkin.

Vitamiinien ja mineraalien tärkeyden huomaa silloin, kun tulee jotain puutostiloja. Silloin kun ei ole puutostiloja niin ei huomaa mitään, koska se on oletusarvo että ei ole puutostiloja.

Originally posted by Mike
Huomaatko vitamiineilla vaikutusta? Tuskin, mutta hyväksi ne ovat kuitenkin.
Mutta -huomaako- glutamiinin käytön esim yhtä selvästi kuin kreatiinin? Itse olen yhden 900gr purkin Evolutionin kreaa syönyt ja itse ainakin eron huomasi selvästi kun treenipainot kasvoi ja paino nousi.

Glutamiinista

Kyllä ylimääräisen glutamiinin nauttimista voi suositella kovan harjoitusjakson aikana. En tiedä, kuinka paljon glutamiini liittyy itse lihasten kasvuun tai suorituskykyyn, mutta se on tärkeä osa vahvaa immuunijärjestelmää. Se siis auttaa pitämään miehen kunnossa, vaikka fyysinen rasitus olisikin välillä äärirajoilla.

Eri ravintoaineilla on lukuisia muitakin tehtäviä kuin lihasmassan kasvattaminen tai fyysisen suorituskyvyn lisääminen. Naturaalitreenaajien varsinkin kannattaa ehdottomasti ottaa kaikki mahdollinen hyöty ravitsemuksesta, koska muita tehokainoja ei ole käytettävissä.

Kuten Mike totesi, ei näitä ravinnon kautta tulevia hyötyjä ja/tai muutoksia voi todeta viikon tai parin kuluessa, kyllä kehonrakennus on paljon pitkäjänteisempää puuhaa. Parhaisiin tuloksiin pääsee, kun maksimoi harjoittelun, ravinnon ja levon antamat mahdollisuudet.

Ensinnäkin tuosta avauspostista ei käy ilmi, mitä "glutamiinilla" tässä yhteydessä tarkoitettiin. Jos annostus oli l-glutamiinia, oli se huikea, jos taas vaikkapa glutamiinihappoa, puhutaankin ihan muusta.

Jos itse pitäisi jostain syystä valita (varsinkin dieetillä tai erityisen traumaattisen treenikauden aikana) kreatiinin ja l-glutamiinin välillä, valitsisin glutamiinin.
Siltä on turha odottaa mitään välitöntä tuntuvaa treeniboostia, minkä onnekkaimmat saattavat kreatiinista saada (mikä taas lailliselle lisäravinteelle on erittäin poikkeuksellista, eli kreatiini on lähinnä omassa sarjassaan sen suhteen).

Sen sijaan jos glutamiinin nauttiminen auttaa vaikkapa treenaamaan viikon tai 2 pitempään kovia treenejä ilman kevennystä, tai auttaa pitämään terveenä kovien jaksojen aikana estäen kehitykselle turmiollisien flunssien iskuja, on se mielestäni melkoinen etu.

Originally posted by Sam225
Jos itse pitäisi jostain syystä valita (varsinkin dieetillä tai erityisen traumaattisen treenikauden aikana) kreatiinin ja l-glutamiinin välillä, valitsisin glutamiinin.
Sama täällä, vaikka l-glutamiini onkin monta kertaa kalliimpaa kuin kreatiinimonohydraatti.
Omat selvästi havaitsemani hyödyt glutamiinista:
- Lihakset eivät kipeydy yhtä paljon
- Palautuminen nopeampaa (voi auttaa yhden kokonaisen vuorokauden verran 7-10 päivän kierrossa)
- Immuunijärjestelmä toimii paremmin, mitään flunssan alkua pahempaa ei tule oikeastaan koskaan.

Originally posted by Hulkki
Omat selvästi havaitsemani hyödyt glutamiinista:
- Lihakset eivät kipeydy yhtä paljon
- Palautuminen nopeampaa (voi auttaa yhden kokonaisen vuorokauden verran 7-10 päivän kierrossa)
- Immuunijärjestelmä toimii paremmin, mitään flunssan alkua pahempaa ei tule oikeastaan koskaan.

Minkälaista annostusta olet käyttänyt? Itse otin pelkästään palautusjuoman yhteydessä 5g, ehkä se ei ole riittävä määrä.

Minkälaista annostusta olet käyttänyt? Itse otin pelkästään palautusjuoman yhteydessä 5g, ehkä se ei ole riittävä määrä.

Mä otan 2*päivässä annoksen jossa on jokaista 2g per glutamiini,leusiini,valiini,isoleusiini. Aamulla ja treenin jälkeen tai lepopäivinä heti illalla nukkumaan käydessä.

Originally posted by Sam225
Ensinnäkin tuosta avauspostista ei käy ilmi, mitä "glutamiinilla" tässä yhteydessä tarkoitettiin. Jos annostus oli l-glutamiinia, oli se huikea, jos taas vaikkapa glutamiinihappoa, puhutaankin ihan muusta.

Kyllähän se muistaakseni juuri l-glutamiinia oli kuten käytännössä kai kaikissa tutkimuksissa. Huikea määrähän sitä tossa oli...Jos ajatellaan, että protskuja saadaan päivässä esim. luokkaa 120g ja glutamiini 1/20 aminohaposta proteiineissa (herassa just näin esim.), niin teoreettisesti sen määrä olis n. 6g tällöin. Aika iso määrä jo toikin eli ei sitä suuria määriä tartte ottaa tollaisissa tapauksissa...Erään proteiinitietokannan mukaan Soijassa olis n. 10,5g/100g glutamiinia, herassa 5, kaseiinissa 7,5, munassa 4 ja punaisessa lihassa 3,5. Anssi Mannisen gradussa on hyvä kuva sivulla 84 (kuvio 21):
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Manninen.pdf

Kuten Jouni sanoi, glutamiinin hyödyt näkyy ihan muualla kuin puhtaasti lihaskasvussa. Lihaksien aminohapoista melko suuri osa on juuri glutamiinia, mutta ei se tarkoita sitä, että sitä sen vuoksi tulisi saada, koska sitä pystytään syntetisoimaan ei-välttämättömistä aminohapoista. Glutamiinin aineenvaihdunta on kuitenkin niin hurja, että sen tarve on usein aika suuri. Kovan harjoituksen jälkeen glutamiinin määrä laskee veressä, ja se epäsuorasti kertoo tässä tapauksessa pienestä puutteesta tällöin glutamiini = "conditionally essential amino acid". Sama ilmiö on havaittavissa yliharjoittelutilassa. Eli jos reenaa kovalla intensiteetillä ja paljon, niin glutamiinin tarve lisääntynee, koska sen puutetilan yhteydestä vastustuskyvyn laskuun on viitteitä. Sama juttu kuin vitamiinikivennäisainelisän (ja prebioottien tms.) kanssa --> saapa hyvillä mielillä (ja voimin) reenata.

Glutamiini ja alaniini on muuten ne aminohapot, joiden muodossa lihaksista hajotetut aminohapot kuljetetaan maksaan glukoneogeneesiin eli glukoosin muodostukseen. Glutamiinia kuljetetaan hyvin paljon myös suolen alueelle yms.

5-10 grammaa päivässä, 10 grammaa kuitenkin lähinnä dieetillä treenipäivinä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom