BC-Ajokortti meni vanhaksi 9.12.2011, II-vaihetta ei ole käyty

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ujo
  • Aloitettu Aloitettu

ujo

Liittynyt
29.11.2009
Viestejä
10 041
Miten nyt pitäisi toimia, että pääsisin taas ns. välivaiheeseen eli I-vaihe käydyksi? Voiko tota kortin aika pidentää enää? Että pääsisin suoraan II-vaiheeseen? Vaikuttaako C-ajokortti asiaan? Siis että on ollut kuorma-autokorttikin.

Vai pitääkö tässä siiis käydä homma alusta alkaen:

60e ajolupa
B inssi ja teoriakoe maksut 49e
C inssi ja teoriakoe maksut 49e
lääkärintodistus?
uudet passikuvat?

pimeän ja liukkaan olen ajanut ennen, pitääkö ne taaas ajaa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Selviää varmaan helpoiten soittamalla autokoululle tai poliisilaitokselle. Luultavasti joudut jotain uusimaan.
 
Käsittääkseni jälkikäteen lisäaikaa 1-vaiheeseen ei saa haettua. Olisi pitänyt hakea ennen vanhentumista ja olisi onnistunut.
Mulla oli kanssa mennyt kortti vanhaksi, hetki sitten sain uudestaan kortin takaisin.

Kuluja tuli minulle:

-Uudet passikuvat ajokorttia varten (vanhat ei kelvanneet koska yli 2v vanhat)
-Ajokorttilupa
-2-ajotuntia (tarvitset autokoulu-auton inssiin ellei ole voimassa olevaa opetuslupaa perheessä eikä autokoulut ainakaan pk-seudulla vuokrannut autoja ilman noita ajotunteja)
-Autokouluauton käyttö inssissä
-Teoriakoe+inssi
-13,5e joku käsittelykulu uutta korttia noudettaessa

Lääkärintodistusta eivät vaatineet. Pimeää ja liukasta ei vissiin joudu enää uudestaan ajamaan.


Edit: Mulla tuohon vanhentumiseen liittyi myös erinäisiä ajokieltoja ja kortitta-ajo joten ovat voineet vaikuttaa johonkin. Varmista poliisiasemalta!
 
Jos BC kortista on loppunut aika niin joudut uusimaan ylemmän luokan inssin eli C-inssin. Tämä siis käsittääkseni jos olet ollut ajokiellossa välillä, muuten saatat saada lisäaikaa esim ostettua. En tiedä tosin mikä nykypäivänä käytäntö on mutta ainakin monet kaverit sai vielä 2006 vuonna ostettua lisäaikaa korttiin parivuotta.

60e ajolupa
C inssi ja teoriakoe maksut 49e
autonvuokraus
~200e

Omalla kohdalla kuva meni ainakin päikseen, mutta nyt kesällä kun ajoin prätkäkortin niin jouduin vaihtamaan sitten kuvan. eli vielä 2009 vanha kuva(2004vuodelta) kelpasi korttiin. Ajotunteja et tarvitse jos et koe niitä tarpeelliseksi tai niitä ei ole sinulle kukaan määrännyt. Taisin ite vuoden ajokiellon jälkeen tosin ihan varmuuden vuoksi ottaa yhden ajotunnin(2 ajokertaa)
 
En yritä nyt moralisoida, mutta mitä te oikein häsläätte ajokieltojen ja kakkosvaihdeiden unohtamisen kanssa? Kai näihin on joku fiksu selityskin olemassa.
 
Mä en ainakaan 2009 saanu ostettua tota aikaa lisää, vaikka syynä oli se et menin inttiin. Tosin eipä toi intti sitä suorittamista sit loppuviimein estänykkään, kun sieltä sai ihan sitä varten vapaata, et sai ton käydä suorittamassa.
 
En yritä nyt moralisoida, mutta mitä te oikein häsläätte ajokieltojen ja kakkosvaihdeiden unohtamisen kanssa? Kai näihin on joku fiksu selityskin olemassa.

Samaa mäkin oon aina ihmetelly, jos joltain jää kakkosvaihe tekemättä ja kortti vanhenee. Siinä on kuitenkin 1,5 vuotta aikaa hoitaa se alta pois...
 
Kai niihin on joku fiksu selitys että on tullut ajettua ylinopeutta väärässä paikassa väärään aikaan tai ilman korttia. 2kk ajokielto + vuoden karenssi suorittaa mitään kortteja niin vanhentuu kortti aika tehokkaasti :)

Näitähän voi sattua itse kullekin jos paljon ajelee esimerkiksi työnsä puolesta. Ei tarvitse edes olla mikään sika liikenteessä.
 
Kai niihin on joku fiksu selitys että on tullut ajettua ylinopeutta väärässä paikassa väärään aikaan tai ilman korttia. 2kk ajokielto + vuoden karenssi suorittaa mitään kortteja niin vanhentuu kortti aika tehokkaasti :)

Näitähän voi sattua itse kullekin jos paljon ajelee esimerkiksi työnsä puolesta. Ei tarvitse edes olla mikään sika liikenteessä.
Kortitta ajoja ei "voi sattua itse kullekin". Täysin oma valinta. Olet menettänyt korttisi kolmesta rikkeestä vuoden sisällä, tai neljästä kahden vuoden sisällä, tai sulle on tullut törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai liikenneturvallisuuden vaarantaminen jossa olet syyllistynyt vakavaan piittaamattomuuteen.

1-2 lievää ylinopeutta menee vahinkona, useampi tai nuo törkeämmät muodot menee ihan omaan piikkiin...
 
Kortitta ajoja ei "voi sattua itse kullekin". Täysin oma valinta. Olet menettänyt korttisi kolmesta rikkeestä vuoden sisällä, tai neljästä kahden vuoden sisällä, tai sulle on tullut törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai liikenneturvallisuuden vaarantaminen jossa olet syyllistynyt vakavaan piittaamattomuuteen.

1-2 lievää ylinopeutta menee vahinkona, useampi tai nuo törkeämmät muodot menee ihan omaan piikkiin...
Ohitin rekan motarilla 140@100 hetkellisesti 5sec ajan ja kortti pois. Tämäkin koska olin vieraalla seudulla ja se saatanan navigaattori ilmoitti 200m ennen liittymää että nyt seuraavasta...ja vieressä oli täysperävaunu. No, selitys se tämäkin. Sen jälkeen ajoin ilman korttia ajokiellon loppumisen jälkeen koska en omaa_tyhmyyttäni ollut hakenut poliisiasemalta korttia takaisin eikä kukaan ollut minulle osannut kertoa että ajokiellon loppuminen ei riitä vaan kortti tulee hakea laitokselta takaisin ennen kuin ajo-oikeus palautetaan. Olisin mä sen sieltä heti parin päivän päästä hakenutkin mutta poliisit osasi pysäyttää lähes heti tuon ajokiellon loppumisen jälkeen koska ajoin broidini autolla joka oli katsastamaton. No tätäkään ei tietenkään ollut kukaan minulle huomannut kertoa kun sain auton käyttööni.


Joku vois pitää ajattelemattomuutena ja huonona tuurina, toinen pitää ihan vitun rikollisena. Sama mulle, nyt on taas kortti.
 
Kortitta ajoja ei "voi sattua itse kullekin". Täysin oma valinta. Olet menettänyt korttisi kolmesta rikkeestä vuoden sisällä, tai neljästä kahden vuoden sisällä, tai sulle on tullut törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai liikenneturvallisuuden vaarantaminen jossa olet syyllistynyt vakavaan piittaamattomuuteen.

1-2 lievää ylinopeutta menee vahinkona, useampi tai nuo törkeämmät muodot menee ihan omaan piikkiin...
Anteeksi nyt vaan mutta voinen valaista hieman tietämättömyyttäsi... Ensinnäkin 2 mitä tahansa liikennerikkomusta riittävät tähän ajokieltoon 1-vaiheen kortilla. Toisekseen sitten kun nämä 2 liikennerikkomusta on tehnyt niin saat uusia inssin josta myös tulee lisäkuluja n.200e sitten kun on uusinut inssin niin tämä 1½vuoden uusi odotusvaihe lähtee taas käyntiin.

Eli periaatteessa tuohon riittää se että ajat 2kolaria josta saat sakot syyllisenä osapuolena.

Mullakin alkaa olee ajankohtainen tää inssin uusiminen.. :D Eli jos kortti oli abc, ni joudun kuorma-autol ton ajamaan?
Joudut vissiin tekemään moottoripyörän teoriakokeen myös jos sulla aika loppuu kortista + kuorma-auto teori+inssi. Jos aika ei kerkeä loppua niin voit käsittääkseni pelkällä b-kokeella tehdä tuon.

Ps. Ihan näin mielenkiinnosta kysysin että miten ihmeessä et oo saanu pysyvää korttia vielä tuohon ikään mennessä? :)
 
En yritä nyt moralisoida, mutta mitä te oikein häsläätte ajokieltojen ja kakkosvaihdeiden unohtamisen kanssa? Kai näihin on joku fiksu selityskin olemassa.

Itsellä ainakin ihan vain unohtui. Sitten muistin sen liian myöhään. Tulipahan maksettua tuostakin unohduksesta muutama satku.
 
Ei joudu tekemään mitään moottoripyöräkorttiin liittyvää uusiksi. Kun siinä A-kortissa ei ole mitään 1- ja 2-vaihetta niin sen kum olet kerran saanut se ei vanhene. Ainakaan 50 vuoteen.

A-korttihan sulla on kokoajan voimassa, vaikka 1-vaiheen B vanhenisikin. Kortin takapuolella lukee päivämäärät...
 
Anteeksi nyt vaan mutta voinen valaista hieman tietämättömyyttäsi... Ensinnäkin 2 mitä tahansa liikennerikkomusta riittävät tähän ajokieltoon 1-vaiheen kortilla. Toisekseen sitten kun nämä 2 liikennerikkomusta on tehnyt niin saat uusia inssin josta myös tulee lisäkuluja n.200e sitten kun on uusinut inssin niin tämä 1½vuoden uusi odotusvaihe lähtee taas käyntiin.

Eli periaatteessa tuohon riittää se että ajat 2kolaria josta saat sakot syyllisenä osapuolena.
En ottanut tosiaan huomioon kortin lyhytaikaisuutta.

Nyt voinen hiukan korjata omaa tietämättömyyttäsi. Satun työskentelemään poliisina, ja vaikka en lupa-asioiden parissa teekään työtä, on minulla jonkinlainen pohja korttien lähtemiseen sekä pois ottamiseen. Sanoit että mitkä tahansa kaksi liikennerikkomusta vie kortin pois. Väärin.

Lyhyt tiivistelmä:

Tuomioistuin määrää määräaikaisen ajokiellon ratista, törkyratista ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Poliisi voi määrätä määräaikaisen ajokiellon mm. seuraavissa tapauksissa:

- Liikenneturvallisuuden vaarantaminen jossa teko osoittaa vakavaa piittaamattomuutta.
- jos on syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta
- jos on syyllistynyt vuoden sisällä kolmeen, ja kahden vuoden sisällä neljään liikennerikokseen tai -rikkomukseen. Huom. Liikennerikkomuksissa ei oteta huomioon RIKESAKOLLA käsiteltäviä tekoja, ellei kyseessä ole ylinopeus tai kännykkään puhuminen. Käytännössä siis suurin osa liikennerikkomuksista ei vaikuta ajo-oikeuteen (liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja liikennerikkomus ovat eri asioita, toim. huom).

Kuten oivallisesti huomautit, lyhytkorttilaisella rikkeiden määrä saa olla vähäisempi. Vuoden sisällä kaksi ja kahden vuoden sisällä kolme. Muuten samat ehdot kuin edellä mainittu. Jos lyhytkorttilaisen kortti otetaan pois tällä perusteella, hän ei pääsääntöisesti saa lyhytaikaisen ajokortin voimassaolon päättyessä pysyvää ajokorttia, vaan uudestaan lyhytaikaisen kahden vuoden kortin. Lisäksi, jos lyhytaikaisen kortin haltija on määrätty ajokieltoon, hän saa uuden ajokortin vain suorittamalla inssin uudestaan.

Voidi ei muistaakseni alunperin maininnut mistä syystä hänen korttinsa on lähtenyt. Suurin osa nuorten korttien lähtemisistä johtuu noista edellä mainituista seikoista.
 
Samaa mäkin oon aina ihmetelly, jos joltain jää kakkosvaihe tekemättä ja kortti vanhenee. Siinä on kuitenkin 1,5 vuotta aikaa hoitaa se alta pois...

Mulla syyna oli ihan vaan oma laiskuus ja kiireinen elama mihin ei muka mahtunut sita kakkosvaihetta vaikka oli auto ja kaikkea :jahas: Puolisen vuotta ennen kortin loppumista lahdin ex tempore toihin ulkomaille ja tulin takaisin liian myohaan, joten vanhaksihan se meni. Eika muuten mennyt poliisisedalle lapi se selitys etta "muutin ulkomaille, en kerennyt tekemaan".

Sain kortin takaisin kaymalla poliisilaitoksella maksamassa sen 60e ja viemassa kuvat, soittamalla autokouluun ja kaymalla 2 ajotuntia seka tekemalla teorian ja inssin. Tuli maksamaan about 250e, olisi tullut enemman ellei autokoulun opettaja olisi ollut perhetuttu. Kakkosvaiheen tein toki myos samalla pois alta, se maksoi kivat 200e.

Kannattaa siis tehda se kakkosvaihe ajoissa, ei ole kovin kiva alkaa uusia noita.
 
En ottanut tosiaan huomioon kortin lyhytaikaisuutta.

Nyt voinen hiukan korjata omaa tietämättömyyttäsi. Satun työskentelemään poliisina, ja vaikka en lupa-asioiden parissa teekään työtä, on minulla jonkinlainen pohja korttien lähtemiseen sekä pois ottamiseen. Sanoit että mitkä tahansa kaksi liikennerikkomusta vie kortin pois. Väärin.

Lyhyt tiivistelmä:

Tuomioistuin määrää määräaikaisen ajokiellon ratista, törkyratista ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Poliisi voi määrätä määräaikaisen ajokiellon mm. seuraavissa tapauksissa:

- Liikenneturvallisuuden vaarantaminen jossa teko osoittaa vakavaa piittaamattomuutta.
- jos on syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta
- jos on syyllistynyt vuoden sisällä kolmeen, ja kahden vuoden sisällä neljään liikennerikokseen tai -rikkomukseen. Huom. Liikennerikkomuksissa ei oteta huomioon RIKESAKOLLA käsiteltäviä tekoja, ellei kyseessä ole ylinopeus tai kännykkään puhuminen. Käytännössä siis suurin osa liikennerikkomuksista ei vaikuta ajo-oikeuteen (liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja liikennerikkomus ovat eri asioita, toim. huom).

Kuten oivallisesti huomautit, lyhytkorttilaisella rikkeiden määrä saa olla vähäisempi. Vuoden sisällä kaksi ja kahden vuoden sisällä kolme. Muuten samat ehdot kuin edellä mainittu. Jos lyhytkorttilaisen kortti otetaan pois tällä perusteella, hän ei pääsääntöisesti saa lyhytaikaisen ajokortin voimassaolon päättyessä pysyvää ajokorttia, vaan uudestaan lyhytaikaisen kahden vuoden kortin. Lisäksi, jos lyhytaikaisen kortin haltija on määrätty ajokieltoon, hän saa uuden ajokortin vain suorittamalla inssin uudestaan.

Voidi ei muistaakseni alunperin maininnut mistä syystä hänen korttinsa on lähtenyt. Suurin osa nuorten korttien lähtemisistä johtuu noista edellä mainituista seikoista.
Mitenkähän sitten selität sen että kaverini joutui kahdesta rikkomuksesta ajokieltoon josta molemmat oli rikesakkoja? toinen rike kyseisellä kaverilla oli kääntyminen vasemmalle josta ei saanut kääntyä vasemmalle ja toinen tuli siitä kun kyseinen kaveri ajoi ns. vaarallisesti parkkipaikka-alueella. päiväsakkojen yhteismäärä oli hurjat 18(8+10) jotka molemmat olivat rikesakkoja. Jos nyt satut näitä sitten kuulopuheiksi väittämään niin satuin molemmissa tapauksissa olemaan kyydissä. Tuomiona oli 2kk ajokielto sitten jossain välissä. Tämän ajokiellonhan langetti apulaispoliisipäällikkö jonka pitäisi myös olla tietoinen lakiasioista mutta näistä tuomioista ei ole mitään järkeä valittaa kun jokatapauksessa menetät kortin käsittelyn ajaksi joka pahimmassa tapauksessa on vielä pitempi aika kuin esim tuo 2kk.

Btw: En ole kuullut yhtään tapausta missä ei olisi kortti lähtenyt 1-vaiheessa kahdesta rikkeestä ja kyllä tuli aikoinaan amisteltua "tuning" piireissä aika paljon joten jo pelkästään "kaveripiirissä" kortin menetys on ollut enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Ei joudu tekemään mitään moottoripyöräkorttiin liittyvää uusiksi. Kun siinä A-kortissa ei ole mitään 1- ja 2-vaihetta niin sen kum olet kerran saanut se ei vanhene. Ainakaan 50 vuoteen.

A-korttihan sulla on kokoajan voimassa, vaikka 1-vaiheen B vanhenisikin. Kortin takapuolella lukee päivämäärät...
Kyllä joutuu. Eräs kaverini oli 16vuotiaana ajanut piikkikortin ja joutui juuri tekemään A-kokeen uusiksi. nyt kun 27vuotiaana kävi uusimassa inssin oli suu auki katsonut teoriakokeessa kun ensin oli tullut A-kortin teoriakysymykset. Kyseinen herra oli siis uusinut B korttia koska oli aika loppunut kortista.
 
päiväsakkojen yhteismäärä oli hurjat 18(8+10) jotka molemmat olivat rikesakkoja. Jos nyt satut näitä sitten kuulopuheiksi väittämään niin satuin molemmissa tapauksissa olemaan kyydissä.

Nyt on kyllä pakko ihan mielenkiinnosta kysyä, et mikähän mahtaa olla tämmöinen päiväsakko mikä onkin rikesakko?
 
Nyt on kyllä pakko ihan mielenkiinnosta kysyä, et mikähän mahtaa olla tämmöinen päiväsakko mikä onkin rikesakko?
Juuri näin.

Rikesakko on kiinteä euromääräinen summa. Esimerkiksi kännykästä 50e. Kyseisestä rikkomuksesta on mahdollista antaa myös rangaistusvaatimusilmoitus (sakko), jossa on x- määrä päiväsakkoja, ja maksettava summa määräytyy tulojen mukaan. Jos kaverisi on saanut päiväsakkoja, kyseessa EI ole ollut rikesakko.

mw2:

Sekoitat varmaan liikennerikkomuksen ja rikesakon. Myös liikennerikkomuksesta on mahdollista antaa sakko (joka on siis eri asia kuin rikesakko). Normaalisti liikenneRIKKOMUKSET (ei siis liikenneturvallisuuden vaarantaminen) käsitellään rikesakolla, mutta tapauskohtaisesti voi tulla kyseeseen käsitellä liikennerikkomus rangaistusvaatimuksena = sakko. Nuo vaikuttavat ajo-oikeuteen.

Itselläsi menee termistöt iloisesti sekaisin, ja todennäköisesti vanhoilla tuning-kavereillasi näin on käynyt myös. He ovat tehneet sen kaksi rikettä jotka ovat menneet päiväsakoille (tai rikesakko ylinopeudesta tai kännykästä) ja ovat menettäneet korttinsa. Jälkeenpäin he kertovat erheellisiä asioita tapauksesta, jolloin urbaanit legendat ja väärät käsitykset jäävät elämään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom