Mike sanoi:Noinhan sitä moni asiasta tietämätön luulee. Käytännössä se siis menee niin, että joka ikinen istunto forumilla jättää ip osoitteen, dynaamisen ip:n omistajalla on näin aika useita osoitteita, ei kuitenkaan niin montaa kuin luulisi, yleensä 10-20. Bannaamme kylmästi vain kaikki ip:t mitä kyseinen kaveri on käyttänyt, siinä loppuu kaverilta koneet aika hätäseen.
Naksullakin on 4 ip-osoitetta joten koneet missä noita osoitteita olet käyttänyt, ovat poissa laskuista kun banni napsastaan. Tokihan sitä voi aina mennä jollekin kirjaston koneelle istumaan, mutta hyvin harva enää jaksaa nähdä vaivaa, vaan pyytävät anteeksi sekoilujaan, että pääsisivät takaisin forumille koti- ja työkoneeltaan.
Tehdäänkö naksu testi että montako viestiä kykenet viikon aikana kirjoittamaan, jos bannaamme sinut. Jätämme tuon nimimerkin bannaamatta, joten kaikki koneet mitkä ovat auki ip-osoitteen osalta, omaavat pääsyn tänne. Tosin joka kerta kun kirjoitat uudella ip:llä, sekin lukitaan, eli montako eri konetta löydät viikon aikana? Jos taas haluamme olla ilkeitä, laitamme sinun nimimerkkisi ignoreen, itse näet omat viestiti, muut eivät.
Onko tehokasta vai ei? Vai miksi Pakkotoistolla ei trollata juuri koskaan?
Kommentoisin vähän tuota Miken kommenttia tuossa roinapuolen threadissä missä oli puhe IP-bannauksesta.
Voisin väittää, että pystysin kirjoittelemaan vaikka kuukauden tälle foorumille vaikka bannaisitte joka helvetin IP:n mitä käytän. Itse adminina minulla on yksi C-verkko käytössä, josta voin vetäistä jokaisella IP:llä tänne messuja. Toki voitte bannata koko verkon, mutta saattaa jotain muuta pakkiksen käyttäjää vähän vituttaa, jos käyttää samaa verkkoa. Toiseksi pystyisin mainiosti käymään läpi yksitellen TKK:n ja yliopiston matikan laitoksen jokaisen työaseman. Niitä on aika helvetin iso läjä ja pystyn kotoakin surffaamaan niitten kautta, jos vain haluan yksinkertaisesti käyttämällä SSH-tunnelia koneella ja forwardoimalla X-istunnon sieltä omalle linux läppärille.
TKK:n jokaisen työaseman bannaaminen onkin aika vaivalloista puuhaa ja uskoisin tällä foorumilla olevan jonkun verran teekkareita, joiden kohdalla pakkis jäisi silloin lukematta.
Entäs sitten proxyt? Jos joku käyttää surffaamisessa proxyä, niin ette tiedä koneen oikeata IP:tä ja proxyä on aika turha mennä bannaamaan, koska silloin heitätte pihalle aika suuren läjän koneita. Menkääs esim. bannaamaan IP:n pohjalta joku Nokian proxyistä ja heitätte aika ison kasan porukkaa pellolle.
Mun mielestä IP bannaus on perseesta, koska jos joku todella haluaa yrittää, niin se ei estä tätä henkilöä kirjoittamasta, mutta se vain häiritsee muita mahdollisia lukijoita. Tämä näkyvä haitta tulee toisaalta vasta esiin kun käyttäjiä alkaa olla riittävän paljon, jolloin sattuu näitä kolareita, että toinen käyttäjä sattuu usein käyttämään samaa konetta.
Toki vähän riippuu henkilöstä, että auttaako IP-banni. Töissä käyvän tai esim. koululaisen kohdalla homma on aika helppoa, koska tällöin on tuskin kovinkaan montaa eri konetta käytettävissä... Tuon hyödyntäminen on siis aika tapauskohtaista.