Baarimikon pestistä. Olen ulalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yani
  • Aloitettu Aloitettu
Jeespoks, eli uusia hommia pitäisi löytää. Olen ajatellut baarimikon pestiin kouluttautumista. Onko pakkislaisilla kokemusta alasta? Onko palkka minkälaista luokkaa, ja löytyykö töitä riittävästi? Täällä Kuopiossa on jonkin verran baareja, onko järkevää lähteä kauppaamaan itseään pomoille oppisopimuksen turvin. Vai millainen harjoittelujakso on ollut toimiva?

Minulla ei ollut tarkoitus jämähtää ikuajoiksi tiskin taakse, mutta näin avointa yliopistoa käydessä työ vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kiitän etukäteen kommenteista. :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei siinä palkoilla pääse juhlimaan, varsinkin jos työnantaja maksaa TES:sin taulukoiden mukaan. Noista oppareista en tiedä, itse kävin aikoinani 1,5 v ravintolakoulua jonka jälkeen tein ravintelihommia n 3 vuotta.

Syyt baarihommiin löytyy muualta, sosiaalisesta aktiivisuudesta jne. Miinuspuolia on sairaasti: aina viikonloput, uudetvuodet jne töissä, mulkut asiakkaat, parisuhde kärsii jne.

Sisko meni ensin vaan keräileen tuoppeja ja vaihtamaan tuhkiksia baariin. Mutta sitten se laitettiin kaatamaan hanatuotteita ja nyt sillä on ollu jotain drinkkikouluja työn puolesta. Ja siitä on nyt tulossa sit jonkunnäkönen baarimikko. Tosin tekee toista työtä päätyönä ja lähtee toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ens vuonna. Mutta olisko nyt reilun vuoden verran hommia painanu samassa baarissa.

Mitä nyt baarin ovelta joitakin vuosia seurailin noita mikkoja, niin pääasiassa ovat henkilöitä jotka tupakoivat ja juovat liikaa, ja jos ovat päätoimisia niin ovat jämähtäneet sivuduuniinsa. Loput on pääasiassa sivutyönään baarihommia tekeviä opiskelijoita. Työ on rankkaa, joutuu seisomaan työvuoronsa, nostelemaan painavia laatikoita, työt painottuu myöhäisiin iltoihin ja öihin, liksa ei ole kummoinen ja asiakkaat on kusipäitä.

Silti on ihmisiä jotka tykkää baarimikkona työskentelystä.

Olen tehnyt raflassa hommia sekä tiskillä että ovella. Kummatkin ovat ihan jees. oikeastaan baarimikon hommat ovat tosi jees jos yötyö ei häiritse. Näkee monenlaista ja työkaverit ovat yleensä tod. rentoa jengiä, noihin hommiin kun ei tiukkapipot yksinkertaisesti passaa.

Suosittelen omasta puolestani vaikka en enään alalla olekaan. Se oli hienoa aikaa.

Ihan hyville tienesteille pääsee kun tekee 200-250h/kk.. Kannattaa käydä aluksi kyselemässä ihan baareissa, että pääseekö tekemään joksikin aikaa paskahommia paskapalkalla tai sitten jonkun välitystoimiston listoille. Ensimmäinen vaihtoehto on melkeinpä parempi jos omaa sosiaalisia taitoja, eikä naamaa tarvi kammata ennen uloslähtöä.

edit. typoja

TheSami sanoi:
Näkee monenlaista ja työkaverit ovat yleensä tod. rentoa jengiä, noihin hommiin kun ei tiukkapipot yksinkertaisesti passaa.
Ei viitsinyt omaa threadia aloittaa, kun tämä sivuaa asiaa.
Tosiaankin tuossa hommassa pitäis olla rento kaveri mutta ikävä kyllä kaikki ei aina ole. Kuten esim. eilen Eatz:ssa. Istuttiin porukalla ihan rauhassa pöydässä kun yht'äkkiä poke tulee pyytämään kaverin mukaansa. Siinä porukkalla vähän aikaa ihmeteltiin, että mitäs nyt sit menin katsomaan, että mikäs on ongelma. Siellä oli poke, tämä kaveri ja baarimikko selvittelemässä asiaa. Homman nimi oli sellainen, että kaveri oli sanonut baarimikkoa pojaksi :hyper: . Siis miettikää vähän, pojaksi, siis voi helevetti kyllä tuollaiset pojaksi nimittelijät pitäis viedä saunan taakse ja... Mutta vakavasti jos tuollaista ei kestä niin varmaan kannattais miettiä, että onko oikealla alalla. Kuvitelkaa tilanne baarimikko menee sanomaan pokelle (äiti ei vissiin ollut lähellä) "tuo yks sano mua pojaksi, yhyyy", jos minä olisin ollut kyseisseä tilanteessa pokena, olisin kyllä nauranut päin naamaa. Ajatelkaa jos esim. kaikki kaupan kassat alkaisivat itkemään kun heitä sanotaan tytöiksi, mitähän siitäkin seuraisi.

WTA sanoi:
Mutta vakavasti jos tuollaista ei kestä niin varmaan kannattais miettiä, että onko oikealla alalla. Kuvitelkaa tilanne baarimikko menee sanomaan pokelle (äiti ei vissiin ollut lähellä) "tuo yks sano mua pojaksi, yhyyy", jos minä olisin ollut kyseisseä tilanteessa pokena, olisin kyllä nauranut päin naamaa. Ajatelkaa jos esim. kaikki kaupan kassat alkaisivat itkemään kun heitä sanotaan tytöiksi, mitähän siitäkin seuraisi.

Eli asiakkaan ylimielisyys ja halventava puhuttelu pitää hyväksyä? Minä heitän pojittelijat pihalle lähes poikkeuksetta, mutta useimmiten "pojittelua" ennen on tapahtunut jotain muuta. Jos luulee, että on ok kutsua kaikkia yli 2-kymppisiä pojaksi, on väärässä ja on syytä mennä pois työntekijän työrauhaa häiritsemästä.

Mä kerran kysyin asiasta rakennusmestari kaverilta, kun olin raksalla duunissa.
Mitä vittua noi vanhat äijät mua pojaks kutsuu, hän sanoi että ei saa suuttua, se vaan on tapana.
Ehkä se on eri asia tiskillä.

tapio sanoi:
Mitä vittua noi vanhat äijät mua pojaks kutsuu, hän sanoi että ei saa suuttua, se vaan on tapana.

On tosiaan eri asia nimittää pojaksi työtoveria tai palveluammatin harjoittajaa.

tapio sanoi:

Alkaa mennä jo :offtopic: iksi. Meillä on työpaikalla yks vanha jermu joka kutsuu melkein kaikkia pojiksi. Mä pääsin siitä pojittelusta eroon, kun aloin kysymään tältä henkilöltä että maksaako hän mulle viikkorahaa joka kerta kun tuli "pojittelua". Ja heitin ihan vitsillä että sitte saa pojitella kun maksaa ne viikkorahat. Heppu oli huumorimiehiä ja pojittelu loppui.

Jos jotain pointtia nyt pitäis löytää, niin huumorimielellä selviää aika paljon pidemmälle kuin olemalla tiukkapipoinen.

Taha sanoi:
On tosiaan eri asia nimittää pojaksi työtoveria tai palveluammatin harjoittajaa.
Eiköhän tuossa palveluammatissa kuulu työn luonteeseen se, että osaa ottaa asiat huumorilla. Vaikea kuvitella, että joku myymälävartija, myyjä tai muu vastaava loukkaantuisi pojittelusta tai tekisi asiasta numeroa. Aika väärällä alalla on, jos pitää alkaa pätemään joka pojittelun jälkeen ja alkaa vaatia "oikeuksiaan". Pojaksi kutsuminen ei nyt mikään suuri loukkaus ole, ehkä nainen vois tuosta loukkaantua.

Kimple sanoi:
Eiköhän tuossa palveluammatissa kuulu työn luonteeseen se, että osaa ottaa asiat huumorilla.

Eli halventava puhuttelu on hyväksyttävä huumorilla. Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi.

tapio sanoi:

Ton vielä ymmärtää kun vanhat äijät kutsuu pojaksi, siinä menee mulla raja kun pari vuotta vanhempi duunikaveri sanoo pojaksi. :curs:

YANI:Mä itse olin aluks blokkarina vajaan vuoden siitä siirryin eka ruokatarjoiluun ja samalla aloin tekee baarivuoroja.
Eli duunipaikka koulutti musta tarjoilijan.

Nykyään ei homma oo niin helppoo kun valvonta on lisääntynyt. Nykyään tarttee olla alkoholi/anniskelupassi + 2 vuotta kokemusta anniskelusta ja hygieniapassi et pääsee "baarimikoksi".

Yleensä tiskin takana on ns. tavan tarjoilija, mutta baarimestarille on oma jatkotutkintojohon tarttee pohjakoulutukseksi tarjoilijan koulutuksen.
Jos oot lukion käyny saat tarjoilijan tutkinnon suoritettua 1,5 v. Oppisopimuksella en usko et otetaan duuniin on niin saatanasti noita henkilöstövuokraus firmoja jotka tarjoo edullisempaa henkilökuntaa. Enää ei ravintola-alalla edes pestata paljoakaan vakituista henkilökuntaa vaan käytetään vuokrausfirmoja.

Kuopiossa on ainakin on staffpoint (kauppakadulla ), opteam. Ilmottaudu sinne blokkariks niin näät vähän mimmosta duuni on tiskin takaa katseltuna.
Ei se mitää herkkua oo. Mä jaksoin kolme vuotta. Oli joo kivaakin mutta... Käy testaa eka blokkaamista niin näät vähän...
Duunit keskittyy sit yleensä pe-la öille. Kuopiossa ainakin on niin törkeen hiljasta viikkoiltoina baarissa...

Taha sanoi:
Eli halventava puhuttelu on hyväksyttävä huumorilla. Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi.

No ei kyllä pojaksi "nimittäminen" ole mielestäni kovin halventavaa. Mielestäni melkolailla sama asia kun sano "hei kaveri" tai "hei poika", okei ei välttämättä ole mun kaveri joten kai sekin sit on halventavaa. Ja sitä paitsi onhan se jonkun poika, ainakin se pojalta/mieheltä näytti. Mun mielestä on aivan naurettavaa vetää herneet nenään tuollaisesta. On minuakin joskus kaupan kassalla sanottu kassaneidiksi, vaikka olenkin mies. Joo ja sit on myös sanottu sedäksi ja joskus myös pojaksi, eikä mieleen olisi tullutkaan alkaa mesoamaan tuollaisesta. Onko se sit itsetunnon puutetta ku tuollaisesta pitää ottaa itseensä.
Ihmettelen miten ravintoloihin hakeutuu niin paljon herkkähipiäistä porukkaa töihin, onko ne tulleessaan sellaisia vai muuttuuko ne sellaisiksi siellä baarissa. Ei toki kaikki ole tällaisia. Joillekkin baarimikoille voi heittää ihan hyvin läppääkin ja mielummin minä käyn sellaisissa paikoissa joissa henkilökunta on iloista ja on mukana hauskanpidossa. Hauskaahan sinne baariin mennään pitämään ja se onnistuu paljon paremmin jos henkilökunta on hyvä tuulista eikä ole naama norsunvitulla koko ajan.

Jos vanhempi ihminen sanoo mua pojaks olen vain hymähtänyt mutta se alkaa huvittamaan kun entinen tuotantopäällikkö kutsuu pojiks itseään reilusti vanhempia ihmisiä... :lol2: Sais vähän kunnioittaa vanhempia ihmisiä :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom