Avokado

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Artelo
  • Aloitettu Aloitettu
Koitin tuolta hausta katsoa ja ei löytynyt omaa ketjua tälle rasvamöykylle, jonka löydät hedelmäosastolta.
Hedelmähän on siis äärimmäisen rasvainen, jopa 20% painosta ehtaa fättiä!

100g Sisältää:
198 kcal
2,6g prode
0,8g hiilarit
19,4g rasvaa

Kyseisen hedelmän rasvat ovat rasvojeneliittiä ja näitä äärimmäisen hyviä rasvoja olisi hyvä löytyä kaikkien ruokavaliosta. Ongelmana ovatkin nuo kalorit, olen siis ollut tässä 6 viikkoa dietillä. Syön usein aamupalaksi smoothien tai fruitien, jossa on kauraleseitä antamassa kuitua ja pitkää hiilaria, todella monipuolisesti hedelmiä ja marjoja ihan skaalalla tuoretta ananasta, verigreippiä ja mitä ikinä kaupasta löytyykään. Kokonaisen avokadon sisällyttäminen smoothieen usein jopa tuplaa kalorit... Tässä vaiheessa joku valopää keksii että "älä pistä smootieesi kokonaista avokadoa". Ongelma piileekin avokadon säilymisessä. Pistin vain puolikkaan avokadon ja toisen puoliskon muovipussissa jääkaappiin ja seuraavana aamuna se on tummunut ja tuoksui ei-avokaadomaiselta. Eli onko tähän avokaadon suurimpaan ongelmaan eli suureen kaloripitoisuuteen mitään ratkaisua, kun en haluaisi heittää kallista hedelmää palaakaan roskikseen?

-Artelo

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Avokadon puolikas säilyy jääkaapissa parhaiten, kun siihen jättää kiven paikoilleen. Lisäksi leikkauspinnalle voi puristaa muutaman tipan sitruunamehua, se vähentää hedelmälihan tummumista.

Se, että se pinta tummuu ei tarkoita, että hedelmä olisi pilalla. Jos hometta ilmestyy niin se on eri asia sitten.
Koitappa auttaisiko tuohon tummumiseen, jos hierot pintaan hieman sitruunan mehua.

Edit. Maddox näköjään kertoikin jo kaiken oleellisen.

Lidlistä sai välillä halvalla verkkopussillisen hyviä avokadoja...viimeset puoli vuotta ne on olleet paskaa ja jäi vähän toi avo päivässä -dieetti siihen. Helvetin hyvää pelkän Aromatin kera, joskus tulee hemmoteltua ravunpyrstöjen, majon ja mädin kanssa.

Joo, jos se vähän tummuu, ei se pilalle mene. Siellä smoothien seassa toimii vielä ihan hyvin. Tuossa edellä tulikin niitä keinoja joilla sitä tummumista voi estää, mutta voithan tehdä sitä smoothieta kahden päivän annoksen kerralla? Tai sitten leikata siitä avokadon pinnalta sitä tummunutta osaa pois jos se vaivaa liikaa.

Mitähän tuo tykkäisi pakastimesta? Kannattanee kokeilla.

Ei sen päivässä pitäisi huonoksi mennä, mutta herkkä se kyllä on pilaantumaan. Sama juttu on avokadosta tehdyn guagamolen (tjsp) kanssa.

Ongelma piileekin avokadon säilymisessä. Pistin vain puolikkaan avokadon ja toisen puoliskon muovipussissa jääkaappiin ja seuraavana aamuna se on tummunut ja tuoksui ei-avokaadomaiselta. Eli onko tähän avokaadon suurimpaan ongelmaan eli suureen kaloripitoisuuteen mitään ratkaisua, kun en haluaisi heittää kallista hedelmää palaakaan roskikseen?

Itelläni oli myös kokeilussa puolikas avokado päivässä ja ratkaisin tummumisongelman sillä, että käärin toisen puolikkaan tiukasti muovikelmuun ja pistin jääkaappiin. Säilyi tummumatta yllättävänkin hyvin. Vois tietenkin kokeilla pistää ensin sitruunamehua leikkauspinnalle, muovikelmu tiiviisti päälle ja sit jääkaappiin. Ehkä toimii, ehkä ei...

Joskus itsekin yritin syödä avokadoja päivittäin, eikä oikein pitkään jaksanut. Silloin tällöin harvakseltaan hyviä, mutta päivittäin syötyinä alkavat tökkimään aika pahasti.

Mitähän tuo tykkäisi pakastimesta? Kannattanee kokeilla.
Itse oon pakastanut isommista yksilöistä puolet kuutioina smoothieta varten ja toimi oikein hyvin juurikin tuohon tarkoitukseen. Itse asiassa marketin pakastealtaasta olen bongannut avokadokuutioita ihan pussissa, en tosin ole niitä ikinä tullut ostaneeksi. Sitruunamehu toimii jääkaapissa säilyttäessä.

Jos pelkästään niitä parempia rasvoja hakee, niin voihan sitä siirtyä avocadoöljyä upotteleen. Toki itsekin pidän avocadojen mausta, suolalla ja sitruunamehulla hoystettynä. Niitä esikypsytettyjä isoja versioita en taida enää ostaa, liian monta ylikypsää rihmaista tullut ostettua. Kun ostaa niitä pienempiä verkkopussillisen, niin mahd raa-at voi ootella kypsiksi...

Avokadoja tulee syötyä muutama viikossa, yleensä Lidlistä lähtee mukaan sellainen verkkopussi. Hyvän makuisia pelkästään tai vaikka pastan seassa.

Kannattaa kokeilla (huom kypsää!) avokadoa erilaisissa smoothieissa ja pirtelöissä, sen tuo mukavan kermaisen koostumuksen ja maun!

Päivinä, jolloin en lohta syö, tulee avokadoa syötyä, eli n. 5kpl viikkoon. Suosikki avokadoresepti Guacamole; avokado, chiliä, valkosipulia, korianteria, sitruunanmehu ja suola+pippuri. Tuon pyöräyttää tahnaksi ja sitä lisukkeena kanalle, kalalle, lihalle.. Alkuperäisesti taitaa olla tortillan täyte.

Nyt on taas olleet suurimmaksi osaksi hyvälaatuisia ja oikein maukkaita.

Avokadojakin kuten muita hedelmiä on useita lajikkeita. Myös tuontimaa ja täten kypsyysaste vaihtelee laidasta laitaan. Vähän kun on suippopää avosta pehmeähkö niin yleensä on silloin hyvä, vaikka ulkonäkö alkaakin olla aika karuhko.

Oon syönyt nyt vaan sellaisia isompia, vihreitä sileäkuorisia avokadoja. Munsta parempia kuin ne verkkopussukassa myytävät mustat kurttuiset. Lidlin valikoimissa ainakin.
Niitä pienempiä on siinä pussissa varmaan kymmenen, meikäläisen kulutuksella ehtii vanhaksi ennenkuin kaikki on syötynä.

Avokadojakin kuten muita hedelmiä on useita lajikkeita. Myös tuontimaa ja täten kypsyysaste vaihtelee laidasta laitaan. Vähän kun on suippopää avosta pehmeähkö niin yleensä on silloin hyvä, vaikka ulkonäkö alkaakin olla aika karuhko.

Noissa verkkopusseissa taitaa olla sellaista lajiketta ettei kypsy, kivikovina pysyy vaikka antaa olla monta päivää kaapissa. Sitten oon niitä puoliraakana jyrsinyt, kun oon testannu joko olis kypsää. Miten ne pitäisi oikeappisesti kypsyttää?

Syöntikypsänä myytäviä olen viimeaikoina ostellut, kun ovat varmasti hyviä.

Noissa verkkopusseissa taitaa olla sellaista lajiketta ettei kypsy, kivikovina pysyy vaikka antaa olla monta päivää kaapissa. Sitten oon niitä puoliraakana jyrsinyt, kun oon testannu joko olis kypsää. Miten ne pitäisi oikeappisesti kypsyttää?

Syöntikypsänä myytäviä olen viimeaikoina ostellut, kun ovat varmasti hyviä.

Säilytä avokadoa banaanin kanssa. Banaani tuottaa jotain kemikaalia tms. joka kypsyttää avokadon nopeampaa.

Miten ihmeessä teillä voi tulla edes säilytysongelmia? Onko niissä jokin grammamääräinen päivittäissyöntikiintiö vai miksi niitä pitää kuorittuina säilöä jotenkin? Vai onko ne isoissa erissä paljonkin edullisempia? Näissä meidän lähikaupoissa saa vain yksittäisiä tai sitten pirkan pakkaamia, jossa on 2 syöntivalmiiksi mainostettua.
Syönköhän minä sitten ihan väärin niitä kun teen niistä guacamolen valkosipulin, pienen keltasipulin ja suolan kanssa, joskus puristan pirteyttä lisätäkseni hieman sitruunamehua pintaan? Hyvä jos kahdelle päivälle riittää.

Miten ihmeessä teillä voi tulla edes säilytysongelmia? Onko niissä jokin grammamääräinen päivittäissyöntikiintiö vai miksi niitä pitää kuorittuina säilöä jotenkin? Vai onko ne isoissa erissä paljonkin edullisempia? Näissä meidän lähikaupoissa saa vain yksittäisiä tai sitten pirkan pakkaamia, jossa on 2 syöntivalmiiksi mainostettua.
Syönköhän minä sitten ihan väärin niitä kun teen niistä guacamolen valkosipulin, pienen keltasipulin ja suolan kanssa, joskus puristan pirteyttä lisätäkseni hieman sitruunamehua pintaan? Hyvä jos kahdelle päivälle riittää.

Ei mullakaan mitään ongelmia vaikka 7kpl pussin ostan. Raa'at jää huoneenlämpöön kypsymää, kypsät jääkaappiin. Siellä säilyy hyvin. Guacamolestas puuttuu muuten korianteri, kannattaa kokeilla ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom