- Liittynyt
- 11.10.2005
- Viestejä
- 671
EJS sanoi:Puhut taytta potaskaa. Toyota (japanilaismerkki) on esim. valmistanut autoja USA:ssa nyt jo 20 vuotta ja tehnyt siella historiansa aikana 15 miljoonaa autoa ja investoinut maassa valmistukseen 16 miljardia taalaa. Sen lisaksi Toyotan autot ovat USA:ssa luotettavimpien joukossa vuodesta toiseen ja arvostettu Consumer Report -julkaisu rankkaa lahes jokaisen Toyota mallin suositeltavien listalle juuri laadun takia.
Tassa kuten muussakin keskustelussa kannata pitaa se kokonaiskuva mielessa kun heitetaan kommentteja yksipuolisesti. Toyota ei suinkaan ole firma joka tyontaa hihnalta pari autoa ulos vuorokaudessa vain Japanissa ja Englannissa vaan globaali yritys, jollla on valmistusta yli kymmenessa maassa (olisko tarkka luku 17). Jos laatutavaraa tulisi vain Japanin hihnalta, luuletko etta firma olisi edelleen maailman parhaassa kunnossa oleva autotalo vuodesta toiseen?
En sitten muistanut tätäkään. Kuinka iso osa usassa valmistettavista toyotista on pelkästään jenkkiläistä tekniikkaa? Eli kuinka paljon autot perustuvat japanilaisiin malleihin? Kyllä myönnän sen että mielessä oli vain eurooppa vs. aasia ja en ottanut jenkkien valmistusta huomioon. Mutta verrattaessa näitä keskenään voimme puhua selkeästä laatuerosta.
Kerrankin asiallista tekstiä. Monilla vaan tuntuu olevan se käsitys, että laatu on kiinni linjalla olevista duunareista. Käsitys jota jopa Suomen johtavat autolehdet ruokkivat. Japanilaisia duunareita pidetään tunnollisina, ja siksi heidän tekemien tuotteiden laatu olisi parempaa kuin kilpailijoiden. Paljon tärkeämpi rooli laatua parannattaessa on kuitenkin johdolla. Eri tehtaiden laatujärjestelmät ja -johtaminen ovat varmasti samanlaisia riippumatta siitä, missä maassa ne Japsien tehtaat fyysisesti sijaitsevat.
Edellinen sanomani pitää ihan paikkansa. Tätä asiaa tukee jo japanilainen kulttuuri, jossa ollaan edelleen ylpeitä siitä mitä tehdään ja mikä tuotteen laatu on. Esimerkiksi potkut huonosti tehdyn johdosta ovat valtava häpeä japanissa. Tottakai johdolla ja laadunvalvonnalla on oma osansa, mutta kyllä oman panoksensa tuo sekin kuinka hyvin kokoonpanolinjalla tehdään työt.
Ja jos nämä teoriat eivät pidä paikkansa, niin mistäköhän syystä kaikissa japanilaisten merkkien euroopan malleissa on eniten vikoja? Olen voinut itse todistaa tämän henkilökohtaisesti työskentelemällä monen eri automerkin huollon läheisyydessä ja näin ollen olen pystynyt hyvin seuraamaan eri mallien huoltojen syitä. Jenkkilään en ota kantaa, kun asiaa en tunne.
haavevahva sanoi:Passatin suosittelijat mitä tähän sanotte? Onko liian riski ostos?
Italiasta tuotuja autoja en ostaisi, koska siellä on autojen pidossa lähes sama mentaaliteetti kuin espanjassa. Auto kulkuneuvo, kolhut ja naarmut eivät haittaa.
Ilmoille heittäisin myös sellaisen kysymyksen että kuinka hyvin voimme luottaa noihin saksan tuloksiin autojen kestävyydestä verrattuna suomeen? Kuitenkin suomessa on aika erilainen ilmasto ja saksassa ei käsittääkseni oikein kovia pakkasia ole. Lisäksi kelien vaihtelut ja tiestön kunto on aika erilainen.