Autoveron hinta nousemassa jopa rajusti?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Tästähän on puhuttu täälläkin, mutta ansaistsee ehdottomasti oman ketjunsa.

Alkaa mennä jo vähän liian pitkälle nämä tämän maan verottamiset. Että ihan pitäisi saada satelliittiseurantaan autot jotta voidaan VEROTTAA niitä oikein?

Millä tavalla tuo olisi järkevää?

Tässä on yksi näkökulma ja tähän on helppo yhtyä:

"Tievero johtaisi verotuksen kiristymiseen" | Kauppalehti.fi

Tässä ottaa turpaansa vähän vanhemmalla autolla reilusti ajava. Ihmiset joutuvat ajamaan työpaikkojen perässä. Toki se on oma valinta muuttaa jonnekin, mutta ei mene käytännössä niin että aina kun työpaikka vaikka vaihtuu, muutetaan taas eri puolelle kaupunkia. Eikä tuo omistusasujalta edes onnistu järkevästi, siitä pitää huolen taas yllätys yllätys verottaja.

Eli ihmisten on liikuttava ja kun tämänkään veron tuottoja ei todellakaan ohjata niin että julkinen liikenne tässä maassa olisi vaihtoehto kuin PK seudulla, niin voi helvetti sentään. Ekologisuuttakin jopa mainittu. Paskapuhetta. Ei tuo ainakaan kannusta autoa vaihtamaan kun eihän siihen jää rahaa kun sen käyttö käy jo kalliiksi. Jo tähän asti jatkuvasti uuteen päivittävä ja vähän ajava tästä hyötyisi halvempien autojen hintana, mutta kaikki muut häviäisi.

Tällähän ei olla käsittääkseni korvaamassa kuin autoveroa autoa ostaessa, eli kaikki käyttövoimaverot ja muut käyttöverot säilyisi tietysti ennallaan, kuten myös polttoainevero. Eli veroa veron perään siitä lystistä että liikut töihin, kauppaan ja mummolaan jne.

Jos haluttaisiin oikeasti jotain ympäristöä ajatella niin verotetaan vain fossiilisia polttoaineita. Mutta eihän tämä tässä ole tarkoitus vaan kansalaisten rankempi verottaminen koska valtio on perseauki ja tietysti se toinen, eli kunnon isovelivalvoo järjestelmän rakentaminen. Tähän kylkeen saataisiin sitten jatkossa jopa automaattinen sakotusjärjestelmä jne.

Nyt sitten vaikka mielenosoituksia tai mitä tahansa pystyy jotta edes tämä typeryys loppuu alkuunsa.

Ja Jorma Ollila voitaisiin karkottaa maasta. Kunnon omaneduntavoittelija, härskeimmästä päästä. Kaveri johtaa puhetta Shellin hallituksessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jorma ollila on vain ajatuksen toteuttaja, eikös ministeri Kyllönen ole idean keksijä? Eiköhän sixpack hyväksy tämän vielä, Suomen historian huonoin hallitus. Itseäni ärsyttää tollainen Orwellmainen seuranta, jos tulee, rikkoo yksilönvapautta. Lisäys vielä tohon timban muuttohommaan että hiton vaikea pakata asunto selkään ja muuttaa etenkin jos on joku kriisikunta (esim. Salo), ni jos työt siirtyy vaikka 50 kilsaa ni pakko käydä autolla, tai jopa 100kilsaa ni pakko käydä autolla.
 
Ei oikein mene meikäläiselle jakeluun miten 600-1200 euron ylimääräinen maksu vuosittain voisi olla hyvä juttu kenellekään autolla työssäkäyvälle. Ja tuo 'tiheään asuttu' 6,7c/km alue näyttää kattavan pohjanmaastakin yli puolet. Julkisista ei voi tuolla seudulla edes mainita. Ja mites yrittäjät? Tulee meinaan kilometrejä melkoisesti enkä nyt ihan heti näe putkimiehen rahtaavan koko työkalu- ja tarvikemäärää lähiöbussiin kun lähtee keikalle.

Tämä nyt oli sitten vastaus siihen kun EU alkoi märistä autoverosta. Eli verotetaan käyttöä sitten aivan perkeleesti enemmän. Ja pienyrittäjät toki kyykkyyn.
 
Ei oikein mene meikäläiselle jakeluun miten 600-1200 euron ylimääräinen maksu vuosittain voisi olla hyvä juttu kenellekään autolla työssäkäyvälle. Ja tuo 'tiheään asuttu' 6,7c/km alue näyttää kattavan pohjanmaastakin yli puolet. Julkisista ei voi tuolla seudulla edes mainita. Ja mites yrittäjät? Tulee meinaan kilometrejä melkoisesti enkä nyt ihan heti näe putkimiehen rahtaavan koko työkalu- ja tarvikemäärää lähiöbussiin kun lähtee keikalle.

Tämä nyt oli sitten vastaus siihen kun EU alkoi märistä autoverosta. Eli verotetaan käyttöä sitten aivan perkeleesti enemmän. Ja pienyrittäjät toki kyykkyyn.

Tottahan se olisi hyvä juttu uusien autojen ostajille, jos tuo 7000e alennus uuden auton ostajalle toteutuisi! 3 vuoden välein uuteen vaihtavilla vero lähes puolittuisi vaikka se 3 vuotta menisi sillä 1200e/vuosi verolla. (7000e vs. 3600e) Tuo olisi myös yksi kätevä tapa lisätä verotaakkaa pienituloisille, perusteltavissa vieläpä kaikella skeidalla tyyliin vihreys, ekologisuus ja kulutuksen verottaminen. Nimittäin meikäläisen tapaisille tonnin autolla ajeleville tuo 600-1200e/vuosi olisi aika merkittävä lisäkuluerä.

:curs:
 
Käytännössähän tämä tarkoittanee vanhemmalla autolla ajavalle, että autoveron poistumisesta ei ole mitään iloa, mutta samalla esim 30 tuhatta ajavalle tulee vuosittainen noin 2000e lisäkustannus.
 
En tiedä, että miksi pitää tehdä tuostakin noin vaikeaa, kun polttoaineen kulutus ois se yksinkertaisempi juttu.
Tosin, kun saadaan sateliitti valvontaan autoilijat, niin esim sakot voi lähettää suoraan kotio, tunneli/siltamaksut voisi tulla myös kotio:jahas:
 
Mielenkiintoistahan olisi tietää mitä tehdään vanhojen autojen suhteen, joissa on autovero maksettu jo uutena ostettaessa. Hyvitetäänkö sitä tulevissa maksuissa kokonaisuudessaan, ikävähennyksillä vai miten, ja kenelle. Vai ohitetaanko asia vetoamalla siihen, ettei autoverotusmuutoksella olisi mitään tekemistä kilometri/tienkäyttömaksujen kanssa.
 
Tottahan se olisi hyvä juttu uusien autojen ostajille, jos tuo 7000e alennus uuden auton ostajalle toteutuisi! 3 vuoden välein uuteen vaihtavilla vero lähes puolittuisi vaikka se 3 vuotta menisi sillä 1200e/vuosi verolla. (7000e vs. 3600e) Tuo olisi myös yksi kätevä tapa lisätä verotaakkaa pienituloisille, perusteltavissa vieläpä kaikella skeidalla tyyliin vihreys, ekologisuus ja kulutuksen verottaminen. Nimittäin meikäläisen tapaisille tonnin autolla ajeleville tuo 600-1200e/vuosi olisi aika merkittävä lisäkuluerä.

:curs:

Valiokunnan jäsen Oras Tynkkynen (vihr) kertoo vihreiden kannattavan paikannukseen perustuviin tiemaksuihin siirtymistä. "Mutta autoveroa en lähtisi poistamaan. Juuri autoveron päästöporrastuksen ansiosta ihmisiä on onnistuttu ohjaamaan energiatehokkaampiin ja vähäpäästöisempiin autoihin."

Siis että tulee tämä 6,7c/km maksu ja autovero ei lähtisikään. Tämähän oliskin kerrassaan lottopotti kaikille! Vaadimme lisää vihreitä asioista päättämään ja valiokuntiin osallistumaan!
 
Sitten siirtymällä kesäkaudella mahdollisuuksien mukaan pois autoista vaikkapa Harley Davidsonin sarviin luonnollisesti suorat putket ja eduskuntatalo kiertäen..

Toinen kansalaistottelemattomuus on siirtää ajot öiseen aikaan milloin mahdollista.. Mielellään kulkueena ja poliitikkojen pihoja kiertäen.. Luulisi meteliä sen verta lähtevän että tulee mielipide huomatuksi

Nyt joku hyvä kynäniekka vastustavia yleisönosastokirjoituksia spammaamaan
 
Joo-o, vittu mitä paskaa. Laitteisto asennuksineen maksaa oletettavasti paljon. Sen jälkeen pääsee kuluttamaan helvetin kovasti verotettua polttoainetta ja vielä järjettömämmin verotettua tietä. Ja mitähän näilläkin verorahoilla sitten tehdään? Varmaan otetaan lisää mamuja loisimaan tänne että voidaan taas keksiä lisää veroja...
 
Aika kova lasku tällaisille yksinään eläville joilla ei ole varaa kuin muutaman tonnin autoihin, jatkossa auto saa maksaa mitään kun ei jää säästöön sitä vähääkään. No saas nähdä aikanaan.
 
Ei saatana. 40 tonnia vuodessa ajoa. HAISTAKAA VIHERPIIPERTÄJÄT VITTU. Jos toi menee läpi niin se on soronoo finland. Oikein valtio kiittää kun maksaa reilusti veroja. Kiittää ja panee kuivana kakkoseen niin että läpi näkee.
 
Jos joku ei ole keksinyt mistä tuossa verouudistuksessa on kyse, niin tästä esityksestä sen idean voipi poimia: http://www.lvm.fi/c/document_librar...f&title=Tilannekatsaus sidosryhmille 2.9.2013

Tärkeimmät kohdat:

"Valtioiden taloudelliset mahdollisuudet infrastruktuurin
rakentamiseen ja ylläpitoon vähentyneet
– Veropohja rapautumassa: polttoainetehokkuuden
lisääntyminen, autoilun sähköistyminen, biopolttoaineet yms.
– Tekniikan kehittyminen antaa uusia mahdollisuuksia liikenteen
hallintaan ja hinnoitteluun"

"Polttoaineveroa korotettu vuoden 2012 tasosta 7 %, jotta
saadaan verotuloja riittävästi korvaamaan
polttoainetehokkuuden lisääntymisen aiheuttama verotulojen
lasku"

Eli ne vihreät arvot, ruuhkat ja sun muut paskapuheet on kaukana siitä todellisuudesta, miksi verotusta on uudistettava. Polttoainetehokkuus kasvaa ja kulutus pienenee, sähköautot saattavat yleistyä ja taantuma ehkä vähentää muutenkin autoilua, joten verotulot rapautuu kovaa vauhtia. Nyt kun aletaan suunnitella ja toteuttaa, niin saadaan jonkinlaista valmista siihen menenessä kun Suomessa on sähköautoja sen verran että niillä on oikeasti jotain merkitystä (en usko että koskaan).

Uutisointi valtamedioissa on surkeaa tämänkin asian tiimoilta. Haastatellaan vain valmistelussa mukana olleita tai läheisiä tahoja ja kukaan ei kaiva tuota alkuperäistä dokkaria esille ja tee juttua suoraan sen pohjalta. Suurin osa kansasta on sitten innoissan kun maailma pelastuu ja ruuhkat vähenee, vaikkei mitkään vihreät arvot tai ruuhkat ole todellakaan tämän uudistuksen taustalla.

No, perseestä tämä maa on ja tuota järjestelmää ei saada ikinä toimimaan tarpeeksi hyvin että se voisi olla laajamittaisessa käytössä. Sen kustannukset tulee olemaan järjettömät ja pelkästään ajoneuvoverotuksen takia en usko että intoa tuollaiseen riittäisi.
 
En tiedä, että miksi pitää tehdä tuostakin noin vaikeaa, kun polttoaineen kulutus ois se yksinkertaisempi juttu.
Tosin, kun saadaan sateliitti valvontaan autoilijat, niin esim sakot voi lähettää suoraan kotio, tunneli/siltamaksut voisi tulla myös kotio:jahas:

Eihän tuota voi polttoaineen varaan jättää kun tässähän käy niin että autojen kulutus pienenee ja jopa bensan ja dieselin kohdalta loppuu kokonaan kun sähköautotkin tekee tuloaan.

Nyt on hyvissä ajoin saatava verotus siihen malliin että se ei ainakaan laske.

Vihreät voisi suksia vittuun ihan oikeasti. Lätistään ympäristöasioilla ja sitten keksitään tällainen älyttömyys. Nillä tonnin romuilla kitkutellaan niin pitkään kun pystyy kun ei rahaa oikein ole siihen uuteen kun se menee siihen käyttämiseen.

Mun mielestä KAIKKI vero pitäisi olla polttoaineessa eli sitten ihan aidosti maksettaisiin käytön ja kulutuksen mukaan. Ihmiset sitten itse päättäisi ajaako sillä tonnin ruokalla joka vie kympin satasella vai ostaako jonkun uuden pihidieselin joka vie alta 4 litraa satasella. Moni valitisi pienempikulutuksisen. Mutta eihän tämä käy kun se laskisi verokertymää ja sehän on saatava koko ajan kasvavaksi autoilun osalta. Ympäristö vaan tuppaa tässä unohtumaan.

Kohta tässä oikeasti pitää miettiä että miten paljon kannattaa töitä tehdä.

Ja minä olen mukana kiertämässä pillurallia päättäjien talon ympäri, joka kaupunkiin vaan joku mukava öinen tapahtuma. Vähän sopivasti räikän soittamista jne.
 
Laskeskelinkin toisessa ketjussa jo kustannuksia. Viidessä vuodessa tekisi työmatkat omalla kohdalla n. 11000-12000 euroa. Tähän kun lisätään muut verot ja mahdolliset laitteistokustannukset, niin ollaankin jo aika lähellä uuden henkilöauton hintaa. Ainoa huono puoli, ettei rahalle saa uutta autoa vastineeksi... pitää varmaan vierailla pankissa ja ottaa autolaina, kun kerran on niin halpaa?!
 
Laskeskelinkin toisessa ketjussa jo kustannuksia. Viidessä vuodessa tekisi työmatkat omalla kohdalla n. 11000-12000 euroa. Tähän kun lisätään muut verot ja mahdolliset laitteistokustannukset, niin ollaankin jo aika lähellä uuden henkilöauton hintaa. Ainoa huono puoli, ettei rahalle saa uutta autoa vastineeksi... pitää varmaan vierailla pankissa ja ottaa autolaina, kun kerran on niin halpaa?!


Pitää lopettaa työnteko, ottaa korvaukset ja tehdä vähän hämykeikkaa. Sitähän tässä vissin halutaan kun jokapuolella tavallista töissäkäyvää raiskataan perseeseen niin että soi!
 
Valiokunnan jäsen Oras Tynkkynen (vihr) kertoo vihreiden kannattavan paikannukseen perustuviin tiemaksuihin siirtymistä. "Mutta autoveroa en lähtisi poistamaan. Juuri autoveron päästöporrastuksen ansiosta ihmisiä on onnistuttu ohjaamaan energiatehokkaampiin ja vähäpäästöisempiin autoihin."

Siis että tulee tämä 6,7c/km maksu ja autovero ei lähtisikään. Tämähän oliskin kerrassaan lottopotti kaikille! Vaadimme lisää vihreitä asioista päättämään ja valiokuntiin osallistumaan!
Olen varmaan huono ihminen, kun herää väkivaltaisia ajatuksia tuota lukiessa.
 
Pitää lopettaa työnteko, ottaa korvaukset ja tehdä vähän hämykeikkaa. Sitähän tässä vissin halutaan kun jokapuolella tavallista töissäkäyvää raiskataan perseeseen niin että soi!

Täällä on vaan liikaa niitä jotka menee kuuliaisesti sinne töihin vaikka joutuis maksamaan 100% veroja. Eri juttu varmaan olis jos heti ens yönä ois autot tulessa keskustan kaduilla ranskan malliin :D
Kuka sitten nousee barrikadeille? No en tiedä mutta jos rehellisiä ollaan niin itse en ole varmaan ekojen joukossa, vaikka ehkä pitäis.
 
Laskeskelinkin toisessa ketjussa jo kustannuksia. Viidessä vuodessa tekisi työmatkat omalla kohdalla n. 11000-12000 euroa. Tähän kun lisätään muut verot ja mahdolliset laitteistokustannukset, niin ollaankin jo aika lähellä uuden henkilöauton hintaa. Ainoa huono puoli, ettei rahalle saa uutta autoa vastineeksi... pitää varmaan vierailla pankissa ja ottaa autolaina, kun kerran on niin halpaa?!
Ja tähän, kun laskee kilometrikorvauksista saatavan rahan ja miinustelee auton kulut ja siihen verot päälle niin eihän siitä kilsakorvauksesta jää mitään käteen. Ja sillä pitäis korvata jotenkin oman auton käyttö työajossa niin, että olis mahkut vaikka joskus vaihtaa tuoreempaankin. Eipä taida onnistua, jos vielä tollanen vero mätkästään. Itekkin olisin nykyisellä autollani maksanu viimeisen 2kk aikana jo 340€ tuota veroa ja vuodessa se tekis yli 2000€. Ei mitään järkeä. Ja vielä se, että tämä tehtäisiin niin vaikean kautta, että rahaa saadaan varmasti palamaan.
 
Back
Ylös Bottom