Autovero uudistuu 1.1.2018

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gixxxer
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
17.11.2011
Viestejä
1 147
Yle on saanut haltuunsa esityksen vaalikauden merkittävimmästä tieliikenneselvityksestä. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) on määrä esitellä selvitys huomenna torstaina.
...
1. Auton ostaminen halpenee rajusti
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että liikenteen veroja alennetaan 1,6 miljardia euroa.

Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. Kyseessä olisi valtava muutos, sillä autoveroa kerätään tänä vuonna arviolta 853 miljoonaa euroa.

Selvitys esittää myös, että tieliikenteen toista keskeistä veroa, ajoneuvoveron perusveroa, lasketaan 547 miljoonalla eurolla.

Näiden ohella LVM esittää myös polttoaineveron laskemista noin 200 miljoonalla eurolla.

Liikenneverkkoyhtiön tulee olla valtion budjetin kannalta neutraali muutos, joten autoverojen laskun vastapainoksi liikenneverkkoyhtiö perisi asiakkailta tienkäyttöoikeuteen perustuvia maksuja.

2. Tiemaksu perustuisi aluksi aikaan

Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.

Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.

Tämänkaltainen maksujärjestelmä ei edellytä kohua herättänyttä ajoneuvon paikantamista. Selvityksessä todetaan, että asiakasmaksut kerätään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö toimisi alkuvaiheessa vähittäismyyjänä yksityisten palveluoperaattoreiden rinnalla.

3. Kilometripohjainen hinnoittelu mahdollinen myöhemmin

Esitys jättää kuitenkin myös portin auki kilometripohjaisille maksuille. Selvityksessä todetaan, että myöhemmässä vaiheessa palveluoperaattorit voisivat tarjota asiakkaille myös kilometripohjaisia paketteja.

Tämä voitaisiin toteuttaa sitten, kun alalle on syntynyt riittävästi kilpailua.

Ajoneuvon paikantaminen vaatisi kuitenkin aina kuluttajan suostumuksen.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Miten toi autoveron poistuminen vaikuttaa tänä vuonna ostettuihin autoihin? Luulis autokaupan loppuvan kokonaan? Eihän kukaan hullu osta autoa nyt. Saati vittu mitä paskaa kun mäkin laitoin 80 tonnia just kiesiin ja sen arvo sitten putoaa tyyliin puoleen ens vuoden alussa.

Eli tulee saatanan kallis auto kun eka maksat siitä helvetisti, arvo putoaa vitusti ja sitten maksat vielä päälle uusia tieveroja.
 
Autokauppialla on melko hiljaista siihen asti tulee oikeita päätöksiä toteutuuko ja miten vai ei lainkaan.

Onhan tuo aika ryöstö jos toteutuu ja ilman verokompensaatioita, eikä rajoitu vaan viimeisen vuoden aikana auton ostaneisiin.
 
Onhan toi ihan saatanallinen vedätys ja vielä alle vuoden varoitusajalla. Vetävät ihan helvetinmoiset massit himaan tosta. Eka verotetaan uusien autojen ostoa ihan vitusti, sitten ei palauteta mitään veroja, mutta lyödään kaupanpäälle vielä uudet verot ajosta. Taisin ite ostaa vähän saatanan huonoon aikaan auton. Pitääkö toi kiikuttaa äkkiä vaihtoon ja ottaa kevyempi? Eka täysin uus auto ikinä ja kallein mitä koskaan olen ostanut. Maksettu jo reilusti yli puolet, niin nyt melkein pitäis nopsaan viedä vaihtoon.
 
Zone-sarja -42%
Laskin myös nuo omalta kohdalta. Kiinteällä kustannukset nykytasoon verrattuna - 40€, kilometriperustaisella + 650€. Jotenkin tuntuu myös, että tämän uudistuksen jälkeen tiestön kunto ei ainakaan tule paranemaan.
 
Jos autovero poistetaan, vaikuttaa myös käytettyjen arvoon. Hihasta voisi heittää että koko suomen autokannan arvosta autoveron osuus on ehkä 5-10% ? Maassa on yli 3 miljoonaa autoa ja jos keskiarvo olis vaikka 500e per auto veron osuus käyvästä arvosta, niin hiton iso summa katoo avaruuteen.
 
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...tinen-riski-autokaupan-pysahtymisesta/6269358

Tuossa uutisessa sanovat kyllä, että alennuksia tulisi jo auton ostaneille. Mutta vittuako niillä alennuksilla tekee, kun tossa pitäis saada hilloa käteen. Meinaan mäkin saan ajaa ikuisuuden jos saa jonkun hikisen satesen vuodessa alennusta. Ajan siis ässällä niin kauan, että se on miljoona kilsaa ajettu paska, että saan sen kompensaation kokonaisuudessaan.
 
Ihan käsittämätöntä paskaa tämäkin. Sipila, Berner ja kumppanit tuhoaa tämän maan ja vetävät siitä hitosti rahaa omiiin taskuihin.
 
Autokaupat vetää ihan mielettömät tappiot, varsinkin ne, joilla on isot varastot. Siis puhutaan melkoisista summista. Kaupat väärällän rekattuja autoja, joista verot maksettu ja ulosmyyntihinta putoaa homona.

http://www.scc.fi

Esim noi, kalliita autoja liike väärällään, jossain 200 tonnin kiesissä tulee turpaan jo ihan helvetisti.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kattelin just että nousis kulut dieselautolle 1200e vuodessa jos kilometriperusteella laskutetaan.. tosin mitenköhän lie alkaako ne vanhoihin romuihin mitään paikantimia laitteleen. Silti kiinteellä maksulla noin 400e korotus nykyseen. Eli siinä kohtaa jos tuo tulee voimaan niin on pakko muuttaa takasi tampereelle täältä landelta ja alkaa ajeleen tolla vanhalla bensarohmulla lyhyttä työmatkaa..

Vittu mitä paskaa tuo Yle:nkin uutisointi että muka melkein kaikki säästää, paskanvitut mikä ton koko homman idea olis jos valtio ei sais enempää rahaa kassaan veroja nykyseen?
 
Käyn heti ostamassa saksasta audin tai bemmin kun tulee voimaan.JESS! Kannatti hinkata viimeiset 7 vuotta samalla lintalla :D
 
Tuo laskurihan on ihan täyttä tuubaa, siinä koetetaan saada erotus näyttämään pienemmältä laskemalla nykyisiin autoilun kuluihin mukaan jokin mystinen autoveron laskennallinen osuus. Ainoa tapa jolla tuossa olisi jotain järkeä on jos valtio palauttaisi kaikille maksetut autoverot takaisin, muussa tapauksessahan se autoveron maksaminen "jatkuu". Vaihtoehtoisesti oletus on vissiin että kaikki ostavat sillä sekunnilla uuden auton, eikä siinäkään enää sitten niin kauheasti voita koska oman vaihdokin arvo on tipahtanut. Autoliikkeiden täytyisi myös kompensoida omien käytettyjen vaihtoautojensa arvonalenemaa jollakin tavalla, eli varmaan laittavat lisää hintalappua uusille.

Meni niin tai näin, niin kyllähän tuo kertalaakista tapahtuva verouudistus olisi aivan helvetin ongelmallinen.
 
^ Sanoisin, että ainakaan omalla kohdalla ei konkretisoitunut tuo, että laskurilla koitetaan saada erotus näyttämään pieneltä.

Syötin omat tiedot trafin laskuriin ja muutokset (laskurin antamaan) nykytilanteseen;
Km-perusteisella asiakasmaksulla + 5033 €! Terve. Okei, ajan n. 40.000 km/vuoteen ja sen tuonne laskuriin laitoinkin. Samoin tarkistin muut tiedot kahteen kertaan, koska eihän tuo voi mennä noin. Tosin, laskurin antaman lukemat ovat "suuntaa antavia" mutta suunta on omaan silmään kyllä aika selkeästi liikaa.
Kiinteällä asiakasmaksulla +833 €, ja sekin on ihan riittävästi.

Se on ainakin selvä, etten pohdi auton vaihtamista ennen kuin tähän asiaan tulee jotain ratkaisua. Juuri kun se taas kävi alkuviikosta mielessä.
 
Skoda Octavia 2.0 tdi 4x4 combi 2011. 30 000 km / vuosi, 80 % valtion tieverkolla. Auton arvoksi 0 €.

Nykytilanne: 1650.46 €
Km-perusteisella asikasmaksulla: 2427.36 €
Kiinteällä asiakasmaksulla: 1833.75 €

Päästöt näyttävät vaikuttavan merkittävästi asikasmaksuun, erityisesti km-perusteisessa mallissa. Ja mikäli on vuosimallia 2000 oleva auto tai vanhempi, ja kilometrejä tulee reilusti, itku pääsee. Esimerkkitapauksena voisi olla maaseudulla / haja-asutusalueella asuva, jolla pitkä työmatka ja vanha auto. Mikäli vielä matalapalkkainen työ, niin eipä uudistuksen jälkeen enää työnteko varmasti motivoi. Taas yksi esimerkki lisää, miten hallitus kyykyttää köyhiä entisestään.

edit. Omalla kohdalla kiinteällä maksulla siedettävä. Tai ainakin siinä tapauksessa, että rahat menisivät tieverkon ylläpitoon/parannuksiin. Sinnehän ne eivät kuitenkaan tule menemään.
 
Ei tämä tule tapahtumaan. Näki noiden muiden hallituskumppaneiden kommenteistakin.
Aivan älytön idea jossa verokiilaa lisätään, täytyy maksaa tuon väyläyhtiön poliittisesti valittujen johtajien jättiliksat, eläkkeet, yhtiötä pystytään käyttämään kunnallispolitiikan väännöissä, perus keskusta kähmintää. Jos autoveroa ei oikeasti halua poistaa, niin miksi kusettaa näin?
Bernerin visiot tulevaisuudesta olivat täysin harhaisia. Jos stadissa joku autovuokrafirma pystyy hieman kilpailemaan taksien ja yksityisautoilun ohessa jollain promilleosuudella, niin ei todellakaan muuta autoilua. Robottiautot ja muu höpö-höpö. Toimii turvallisesti jos kulkevat kiskoilla, ja nimi on juna/metro, keksitty jo ajat sitten samoin kuin taksi.
Tämä koko ideahan lähti Jorma Ollilan (Shell, se ÖLJY-yhtiö) huolesta että sähköautoja on vaikea verottaa. Kyllä siihen konstit löytyy paljon helpommin sitten kun siihen ihmisiä ohjaavat vallanpitäjät haluavat sopivalla hetkellä iskeä kukkaroon, niin kuin aina pettävät ja tekevät.
Toivottavasti homma perutaan pian, ennen kuin kansantaloudelle aiheutuu suurempaa harmia.
 
2013 Audi A4 Quattro 2.0tdi farmari

Tiedot viimesimmän verolapun perusteella:

Kokonaismassa: 2170kg
CO2-päästöt: 138g
Ajosuorite (km vuodessa): 30000
Osuus valtion tieverkolla: 100%
Kulutus: 8L/100km
Diesel
Auton arvo: 25000e


TRAFIN "suuntaa-antavan" laskurin perusteella:

Kustannukset vuodessa yhteensä:
Nykytilanne 2224.55e (Auton arvo 0e = 1863.61e)
Km-perusteisella asiakasmaksulla 2627.09e
Kiinteällä asiakasmaksulla 1993.44e

Ajoneuvoveron perusosa:
Nykytilanne 207.32e
Km-perusteisella asiakasmaksulla 37.11e
Kiinteällä asiakasmaksulla 37.11e

Käyttövoimavero:
Nykytilanne 441.65e
Km-perusteisella asiakasmaksulla 441.65e
Kiinteällä asiakasmaksulla 441.65e

Polttoainevero:
Nykytilanne 1214.64e
Km-perusteisella asiakasmaksulla 1122.33e
Kiinteällä asiakasmaksulla 1122.33e

Asiakasmaksu:
Nykytilanne 0e
Km-perusteisella asiakasmaksulla 827.42e
Kiinteällä asiakasmaksulla 75.94e

Laskennallinen autovero:
Nykytilanne 360.94e
Km-perusteisella asiakasmaksulla 0.00e
Kiinteällä asiakasmaksulla 0.00e
 
Piti päivittää autoa, ei taida vielä kannattaa.

Tuon vanhan 2.8 l V6 hinta ei ainakaan uudistuksessa pompsahda, mutta eip tässä takkiinkaan voi paljon tulla. Saa vaikka ajaa suoraan paaliin. Jos tämä uudistus tulee, niin downgreidaus ässästä vanhaan rotskoon oli toimiva temppu.

Mutta onhan tämä nyt aivan perseestä. Toivottavasti ei mene läpi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom