Autostereo+kaiuttimet, n00b kysyy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja voda
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Autostereoissa ei riitä tehot neljälle kaiuttimelle --> alkaa särkemään. Mitä jos otan takakaiuttimet irti soittimesta, niin antaako stereot enemmän tehoa sitten etukaiuttimille? Vai onko soitin niin tyhmä, että antaa jonkun tietyn vakiomäärän jokaiselle lähdölle (esim. 4X30W).

Erillisissä vahvistimissa pystyy siltaamaan lähtöjä, mutta soittimessani ei tälläistä mahdollisuutta kuitenkaan ole. Mitä jos yhdistän taka (vasen) ja etu (vasen) jne. lähdöt pelkästään etukaiuttimelle, onko tästä käytännön hyötyä?

Auttakaa tietämätöntä :)

ei ole mitään hyötyä! pahimmassa tapauksessa vain poltat,mankkasi vahvarin.hommaa joku halpa vahvistin tai sitten paremmat kaiuttimet jos itse mankkasi on kuitenkin hyvä.

voda sanoi:
Erillisissä vahvistimissa pystyy siltaamaan lähtöjä, mutta soittimessani ei tälläistä mahdollisuutta kuitenkaan ole. Mitä jos yhdistän taka (vasen) ja etu (vasen) jne. lähdöt pelkästään etukaiuttimelle, onko tästä käytännön hyötyä?

Auttakaa tietämätöntä :)
Eijei-ei! Noissa soittimissa on yleensä aina nimenomaan valmiiksi sisäisesti sillatut lähdöt jotta saadaan ilman hakkuria se ~15W tehoa ulos. Jos nyt menet siltaamaan etu/takakanavat saat sulakkeet paukkumaan tai tuhottua koko vehkeen.

Niko 79 sanoi:
ei ole mitään hyötyä! pahimmassa tapauksessa vain poltat,mankkasi vahvarin.hommaa joku halpa vahvistin tai sitten paremmat kaiuttimet jos itse mankkasi on kuitenkin hyvä.

eihän kaiuttimien paremmuudella ole mielestäni mitään tekemistä sen kanssa jos vahvistimesta loppuu potku. Ongelmani on nimenomaan se, että suuremmalla äänenvoimakkuudella ääni alkaa särkemään... Eikö tämä ole osoitus vahvistimen huonoudesta? Korjatkaa jos olen väärässä.

Vähän tarkennusta tilanteeseeni: Minulla on käyttämätön vahvistin, jossa on kaksi kanavaa ulos. Tämän ajattelin asentaa takakaiuttimien kaveriksi. Alunperin mietin vain sitä, että riittääkö autostereoissa potku pelkästään etukaiuttimille? Soittimen paneelissa tehoksi luvataan 4X45w, mutta tähän pitää tietenkin suhtautua kriittisesti.

voda sanoi:
Vähän tarkennusta tilanteeseeni: Minulla on käyttämätön vahvistin, jossa on kaksi kanavaa ulos. Tämän ajattelin asentaa takakaiuttimien kaveriksi. Alunperin mietin vain sitä, että riittääkö autostereoissa potku pelkästään etukaiuttimille? Soittimen paneelissa tehoksi luvataan 4X45w, mutta tähän pitää tietenkin suhtautua kriittisesti.

Laitat taakse vaikka 6 x 9 :t ja tuon vahvarin ohjaamaan niitä. Eteen joku 5.25" erillissarja niin kyllä tuolla jo sitten soittelee. Mulla on riittänyt soittimen teho ohjaamaan edessä olevaa erillissarjaa ihan hienosti.

Eipä yleensä kyllä autosoittimet kestä yhden, tai edes kahden ohm. kuormaa . Todellinen teho mitä saadaan autosoittimista, on parhaissa n. 18Wrms , ja tavallisissa pyörii siinä 12Wrms paikkeilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom