Autoreteoitten asennus untuvikolle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FinMe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tanu sanoi:
Oikee aktiivijärjestelmä on edelleen systeemi, missä jakotaajuudet määritetään ennen vahvistimia ja vahvistimien jakosuotimia ei tarvitse! Piste.
Pyh poh. Aktiivi on aktiivi ja passiivi on passiivi. Vahvarin jakosuodin on edelleenkin aktiivi. Ei niitä voi mennä noin erittelemään kun sä sen teet. Ja mitään aktiivijärjestelmä-termiä ei ole edes olemassa. Kaikki järjestelmäthän on periaatteessa aktiivisia, ei ne omia aikojaankaan siellä autossa soi.
Edit: Yksi asia kyllä askarruttaa? Mites jos laittaa vahvistimesta subille esim. alipäästö 40hz/-24db/oct. Ja sitten vielä DSP:llä laittaa alipäästöksi saman, mutta -30db/oct. Onko jakojyrkkyys silloin -54db/oct, eli siis lasketaanko ne yhteen?! Kaveri väitää että lasketaan, mutta miusta tuntuu ettei lasketa..?!
En muuten tiedä. Mutta kokeile. Kyllä sen huomaa, on tossa jo niin hirveä ero noilla jakojyrkkyyksillä. Taitaa vaan olla aika turhaa laittaa noin sikajyrkkä jako noille. 24dB/oct. on melkeinpä maksimi. Riippuu tietenkin järjestelmästä, mutta se on hankala saada soimaan hyvin, kun kaikki kaiuttimet täytyy mitoittaa juuri tasan oikeille taajuusalueille, koska niiden toisto loppuu melkein seinään noin jyrkästä jakojyrkkyydestä johtuen. Helpompi on siis tehdä loivemmalla jakojyrkkyydellä niin, että eri kaiuttimien taajuusalueet menee vähän päällekkäin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Powerhousu sanoi:
Pyh poh. Aktiivi on aktiivi ja passiivi on passiivi. Vahvarin jakosuodin on edelleenkin aktiivi. Ei niitä voi mennä noin erittelemään kun sä sen teet. Ja mitään aktiivijärjestelmä-termiä ei ole edes olemassa. Kaikki järjestelmäthän on periaatteessa aktiivisia, ei ne omia aikojaankaan siellä autossa soi.

Kyllä aktiivijärjestelmä termiä käytetään autohifissä melko yleisestikin. Mitä oon sivusta seurannu niin se kyllä meinaa että jokaista kaiutinta (myös diskanttia) kohden on yksi vahvistin kanava jota voi erikseen säätää....

Ja omasta mielestä autohifissä aktiivisubbari termi on aika kakspiippunen juttu...
 
Rauta Reiska sanoi:
Kyllä aktiivijärjestelmä termiä käytetään autohifissä melko yleisestikin. Mitä oon sivusta seurannu niin se kyllä meinaa että jokaista kaiutinta (myös diskanttia) kohden on yksi vahvistin kanava jota voi erikseen säätää....
No tää menee läpi. Se ei mene läpi, että aktiivijärjestelmä tarkoittaa VAIN sitä, että siinä on erillinen jakosuodin. Esim. Audisonilta saa lisävarusteena vahvistimiin jakosuotimia, jotka siis liitetään itse sinne vahvistimen piirilevylle, jolloin siitä tulee vahvistimeen integroitu jakosuodin. Ja se suodin on todellakin aktiivi, ja siinä on lisäksi ihan hyvät säädöt. Eli toi voidaan myös liittää aktiivijärjestelmä-termiin.
 
Tanu sanoi:
Edit: Yksi asia kyllä askarruttaa? Mites jos laittaa vahvistimesta subille esim. alipäästö 40hz/-24db/oct. Ja sitten vielä DSP:llä laittaa alipäästöksi saman, mutta -30db/oct. Onko jakojyrkkyys silloin -54db/oct, eli siis lasketaanko ne yhteen?! Kaveri väitää että lasketaan, mutta miusta tuntuu ettei lasketa..?!

dB tulee sisääntulon ja ulostulon suhteesta. Tehosta puhuttaessa seuraavasti

10*log(Pout/Pin) esim 10*log(5W/10W)=-3dB

-24dB tarkoittaa tehon pienentymistä 1/250 osaan.
-30dB tarkoittaa vastaavasti tehon pienentymistä 1/1 000 osaan.

Teho siis pienentyisi nyt (1/250)*(1/1 000)=1/250 000 osaan ja desibeleinä kyseinen arvo on juuri tuon -54dB.
 
Ixa sanoi:
dB tulee sisääntulon ja ulostulon suhteesta. Tehosta puhuttaessa seuraavasti

10*log(Pout/Pin) esim 10*log(5W/10W)=-3dB

-24dB tarkoittaa tehon pienentymistä 1/250 osaan.
-30dB tarkoittaa vastaavasti tehon pienentymistä 1/1 000 osaan.

Teho siis pienentyisi nyt (1/250)*(1/1 000)=1/250 000 osaan ja desibeleinä kyseinen arvo on juuri tuon -54dB.
Nyt en ymmärrä miten toi liittyy asiaan? Siis jos on alipäästö 40hz -30db/oct, ni sillon 80hz tulee -30db vaimeempana ja 160hz tulee siis jo -60db vaimeempana.. Luulis ettei se vaikuta, koska toi jyrkempi jyrkkyys kuitenkin viime kädessä vaimentaa. Olipas vaikeesti ilmastu, mut luulis sen niin olevan. Ainakin jos katsoo noita jyrkkyyksiä käyrästöllä, niin eihän se vahvistimen jyrkkyys vaikuta enää mitenkään, koska dsp suodattaa jo jyrkemmin ennen vahvistinta?!

Eikä meikällä ole niin jyrkkiä jakotaajuudet

Sub: 45hz - 30db/oct,
Low: Alip. 50hz - 24db/oct, Ylip. 180hz -18db/oct
Mid: Alip. 180hz - 18db/oct Ylip. 3.2Khz -18db/oct
High: Ylip. 3.2Khz -18db/oct

Tajuuksia ja jyrkkyyksiä tulee muuteltua aika paljon musiikin mukaan. Turha niitä on liian loiviksikaan laittaa, koska elementit eivät edes välttämättä toista kaikkia taajuuksia. Nuo nyt ovat vain ne yleisimmät mitä käytän, ja tottakai säätö tapahtuu korvilla, mut mittariakin on käytetty hienosäätöön..

Taajuuskorjauksessa mittari on sitten ihan omaa luokkaansa!
 
Vanhasta Ford katastrofista levisi kasettisoitin ja siinä samassa toinen ovikajari joten hankin uuden cd soittimen ja kaksi kajaria tilalle.

Otin kasettisoittimen irti ja sieltä tuli mukavasti tukku erillispiuhoja käteen, ja kas kummaa ei mitään havaintoa miten saada uusi cd soitin vanhan jatkajaksi.

Omaan soittimeeni tuli myös läjä piuhoja mukaan.

kysymys: tarvitsenko vetää autostani muuta johtoa cd soittimelleni kuin powerin, miten tuollainen cd soitin yleensä kuuluu asentaa autoon johtojen osalta.

Kyse on siis kahdesta 6:9 kajarista ja cd soittimesta, merkki on eltax.

Olen suunnattoman iloinen neuvoista, kaikenmoisista !


Terve!
Tarveisin apua hieman soittimen asennukseen autoon, elikkäs auto on vanha 86 vuoden Bluebird ja täytyisi saaha siihen jvc:n auto cd/mp3 soitin kytkettyä. iso liittimestä löytyy neljä piuhaa, musta, ruskea , punainen ja punakeltainen. tartteis apua mihin piuhat tulisi kytkeä...
Kiitos jo alustavasti mahdollisille auttajille!
 
Olen onnistunut suurella ähräyksellä poistamaan Honda Civicistä sen alkuperäisen soittimen ja nyt kun asensin uutta soitinta, niin se ei saakaan virtaa. Samassa yhteydessä on auton kellokin lopettanut toimintansa. Olen tarkastanut sulakkeen, mutta se ei ole mennyt. Jossain muualla on siis vika, mutta missä?
 
Zone-sarja -42%
Olen onnistunut suurella ähräyksellä poistamaan Honda Civicistä sen alkuperäisen soittimen ja nyt kun asensin uutta soitinta, niin se ei saakaan virtaa. Samassa yhteydessä on auton kellokin lopettanut toimintansa. Olen tarkastanut sulakkeen, mutta se ei ole mennyt. Jossain muualla on siis vika, mutta missä?
Auton johtosarja epäsopiva soittimen johtosarjan kanssa. Eli jotkut johdot väärissä paikoissa. Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Taitaisinpa itse lähteä johonkin Honda-forumille selvittelemään asiaa, jos ei omat taidot riitä asian tutkiskeluun.

Opel-Pioneer kombossa esim. on remote ja battery väärin päin. Ne pitää vaihtaa tai soitin hukkaa aina säätönsä, kun virrat sammuttaa. Joissakin Mersuissa saattaa jollakin soittimella lakata mittaristo toimimasta... Korjaantuu yhden johdon katkaisulla. Tässä pari esimerkkiä mitä tuli mieleen.
 
Kysytään nyt täällä: eli Alpinen CDE 9880R soitin tyhjentää akun yön aikana. Yleismittarilla tuossa äsken mittailin niin 143mA näytti auto vievän akulta mitattuna soitin johdoissa kiinni, kun taas johdot irti vei ~6mA. Onko tämä nyt aivan normaalia vai onko soittimessa vikaa?
Edit. uuden akunkin vaihdoin, mutta ei sekään näytä riittävän. Täytyy kai ostaa uusi soitin tai irroittaa aina soittimen johtosarja ajon jälkeen...
 
Kysytään nyt täällä: eli Alpinen CDE 9880R soitin tyhjentää akun yön aikana. Yleismittarilla tuossa äsken mittailin niin 143mA näytti auto vievän akulta mitattuna soitin johdoissa kiinni, kun taas johdot irti vei ~6mA. Onko tämä nyt aivan normaalia vai onko soittimessa vikaa?
Edit. uuden akunkin vaihdoin, mutta ei sekään näytä riittävän. Täytyy kai ostaa uusi soitin tai irroittaa aina soittimen johtosarja ajon jälkeen...
Oman cd-soittimen ohjekirjassa oli säätötoimenpide neuvottu johtojen suhteen, jos noin pääsee käymään. Luultavasti pitää muuttaa ignition power ja memory power johtoja jotenkin.
Googlella varmaan löytyy tietoja, heitin ohjekirjan jo roskiin.
Avainkysymys tässä lienee on, että pitääkö soitin esim kanavasäädöt muistissa jos käytät virrat pois päältä?

Olen onnistunut suurella ähräyksellä poistamaan Honda Civicistä sen alkuperäisen soittimen ja nyt kun asensin uutta soitinta, niin se ei saakaan virtaa. Samassa yhteydessä on auton kellokin lopettanut toimintansa. Olen tarkastanut sulakkeen, mutta se ei ole mennyt. Jossain muualla on siis vika, mutta missä?
Onko kaikki johdot kiinni? Itselläni soitin ei ottanut virtaa jos antennijohto ei ollut kiinni. Jotenkin kiertää sitä kautta...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko kaikki johdot kiinni? Itselläni soitin ei ottanut virtaa jos antennijohto ei ollut kiinni. Jotenkin kiertää sitä kautta...
Tää taas kuulostaa siltä, että piuhat oli taas väärin. Se otti todennäköisesti antennin kautta maan, jonka en usko olevan normaalia missään tilanteessa. Mutta onhan tietysti kaikki mahdollista.
 
Tää taas kuulostaa siltä, että piuhat oli taas väärin. Se otti todennäköisesti antennin kautta maan, jonka en usko olevan normaalia missään tilanteessa. Mutta onhan tietysti kaikki mahdollista.
Oli kyllä mystistä. Maajohto oli satavarmasti oikea ja kytketty runkoon. Antennijohdosta ei voinut taas erehtyä, meni vain yhteen paikkaan (paksumpi metallinen piikki)
 
Oman cd-soittimen ohjekirjassa oli säätötoimenpide neuvottu johtojen suhteen, jos noin pääsee käymään. Luultavasti pitää muuttaa ignition power ja memory power johtoja jotenkin.
Googlella varmaan löytyy tietoja, heitin ohjekirjan jo roskiin.
Avainkysymys tässä lienee on, että pitääkö soitin esim kanavasäädöt muistissa jos käytät virrat pois päältä?
Kävin vetämässä johdot, niin kuin ne oikeasti pitäisi tulla. Eli ignition poweri virtalukon kautta ja kulutus laski <10mA soitin kytkettynä ja virrat kiinni. Olin siis aiemmin liittänyt memory ja ignition johdot yhteen ja laittanu suoraan akulle, niin kuin muissakin autossani olleissa soittimissa (Denverin halpis ja joku pioneer). Tämä alpine näyttää sitten purkavan akun tällä tyylillä laitettuna.

Nyt soitin muistaa säädöt ja kanavat vaikka käyttää soittimen maajohtoa irti :confused:
 
Helpommalla pääsee kun ottaa asennuspalvelun asiantuntijalta. Tässä erään yrittäjän kampanjamainos:

23688_392043723163_677753163_3957605_7854122_n.jpg
 
Helpommalla pääsee kun ottaa asennuspalvelun asiantuntijalta. Tässä erään yrittäjän kampanjamainos:
lol :D
Aika helpolla tästäkin ongelmasta pääsin. Ja vielä ilmaiseksi... Eri asia sitten jos ei osaa/jaksa, niin voisi harkita jotain asennuspalvelua.

Edit: vai oliko edes tarkoitettu minulle vai ihan yleisesti kaikille?
 
kysytääs täältä semmosta kuin mihin tollanen aktiivisubbari olis paras asentaa et saa siitä jtn irti joku suositelee etupenkin alle? toiset taas takaluukkuun? auto on porrasperänen.
 
kysytääs täältä semmosta kuin mihin tollanen aktiivisubbari olis paras asentaa et saa siitä jtn irti joku suositelee etupenkin alle? toiset taas takaluukkuun? auto on porrasperänen.
Jos se on sen kokoinen, että se mahtuu penkin alle, niin paras paikka sille on kaatopaikka. Siis siinä tapauksessa jos siitä haluaa tosiaan jotain irti. Äänenpainesedät suosii laitettavaksi takaluukkuun apparin puolelle niin, että elementti ampuu suoraan sivulle kuskin puolelle. Hifistit taas saa työntää sen ihan mihin tykkää, kun ei sitä kuitenkaan edes käytetä.
 
Laitetaan nyt tahän ketjuun kun en muutakaan lyötänyt.
Auton cd-soittimeen on juuttunut levy siisälle eli miten saan levyn ulos soittimesta (hahoittamatta soitinta)?
 
Et mitenkään. Ei siinä auta kuin purkaa soitin jos ei itsekseen tule ulos. Se jääkin sitten nähtäväksi, saako sen ehjänä purettua ja kasattua.
 
Varmaksi en sano, mutta ainakin tietokoneen cd-asemissa on sellainen pieni nappi (vastaa esim. mp3-soittimen reset-nappia), johon pääsee käsiksi vaikkapa nuppineulalla tai hammastikulla. näin saa AINAKIN cd-asemasta levyn "mekaanisesti" ulos, vaikka virtaa ei tulisi. Tiedä sitten, löytyykö autosoittimista kyseinen nappi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom