Autonne käyttökustannukset?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
20.8.2006
Viestejä
17 775
Laskeskelin tuossa huvikseni mitä auton pito maksaa (fiksua, not).
Kyllähän sen tietää että se ihan vitun kallista on, mutta eipä ole tullut ennen laskettua sitä ihan konkreettisesti.

Jos laskee vaikka näin:

Vero + Vakuutus(bonus%?) + Vuosikatsastus + polttoaine (vko/vuosi).

Ei laiteta tähän mitään mahdollisia muuttujia (huollot), ei joka vuosi ostettavia juttuja (vaikka renkaat) tai pikku tilpehöörejä kuten öljynvaihdot ja sellaiset.
Nämä siis jos kaikki menisi juuri niinkuin Strömsössä ja mitään ei menisi rikki tai tarvitsisi hankkia jne.

Bensamersussa 180e + 440e(%35) + 50e + 35e vko / 1820e vuosi.
- 2490e vuosi - 207e kk - n.7e pv

Ostin koirankuljetuslaatikoksi vanhan diesel skoda felician (1998). Muutettu pakuksi. Maksoin 500e ja leimaa 2014 kesälle asti. Ihan paska ajaa, mutta halpoja ajeluita!
205e + 300e(35%) + 65e + 20e vko / 1040e vuosi (ryssädieseliä 1e / litra.).
- 1610e vuosi - 134e kk - n. 4.4e pv

Laskin laulamaan! Rankaiskaa itseänne :D

Jos omistaa uusia autoja niin tietysti voi laskea arvonaleneman jos huvittaa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kävi kanssa joskus samanlaisen ketjun perustaminen mielessä. Ihan mielenkiintonen ketju ja tänne kun sais eri autojen kustannuksia niin vois sitten autoa vaihtaessa kurkata tänne ja vertailla.

Itse laskisin ennemminkin €/ajetut kilometrit. Koulussa joskus tein tuollaisen laskun ja siihen sisältyi kaikki huollot yms. Eli siis kiinteät kustannukset: verot, vakuutus, katsastus ja mahdolliset autopaikat. Muuttuvat kustannukset: Sakot, varaosat, renkaat, huollot ja polttoaine. Korjailin vähän aikaisempia lukujani, kun tuntuivat hieman alhaisilta. Sain kustannukseksi 0,142€/km. Autona toimii tdi cordoba ja kilometrejä tulee n.40-50tkm vuodessa. Nyt kun olen tuolla itse ajellut jo yli 100tkm. niin voisi ottaa huoltokuitit yms esiin ja laskea tarkat kustannukset. Oli muuten parissa vuodessa polttoainekustannus noussut lähes 1000€/vuosi kiitos dieselin hintojen nousun :face:
 
Itse olen heittänyt KAIKKI auton kustannukset excel-taulukkoon. Siis jopa wunderbaumit sun muut. Voisin illemmalla hieman laittaa lukemia. Toisaalta olen omistanut tuon ihanaisen Hopealuotini vasta reilun viiden kuukauden ajan, joten kustannukset per kilometri taitavat olla tällä hetkellä aika kovat. Mutta kyllä niistä toki jotain suuntaa antavaa infoa saa.
 
Oikeastihan tuosta tulee vielä paaljon pahempi lukema kun laskee tälläi

Vero + Vakuutus(bonus%?) + Vuosikatsastus + polttoaine (vko/vuosi)+auton arvon lasku+autoon sijoitetulle pääomalle joku korkokanta+määräaikaishuollot+ satunnaiset huollot+renkaat+pesut+.....

Varsinkin vähänkään uudemassa autossa menee helposti tuhansia euroja vuodessa tohon arvon laskuun ja sais sille rahalle varmaan jotain muutakin vastinetta jos puhutaan kymmenistä tuhansista euroista.
 
Oma laskelma vuositasolla sis. auto:

Auton ostohinta 350€.
Katsastus 70€.
Korjaukset ja huollot 150+70+560+30+30 = 840€
Liikennevakuutus 120€
Osakasko 60€
Käyttömaksu 520 €
Diesel (12*250€) = 3000 €
YHT 4960 € / 30000 km / vuosi (13,6€/pv tai 0,165 €/ km)
 
Laittakaa ihmeessä auton merkki ja malli ym. tiedot kanssa.

BMW e46 330dA 2000vm

Dieselvero ~500e/vuosi
Vakuutukset: liikenne 837,68e + Lähi-kasko ja laaja esinevakuutus 532,96e = 1370,64e/vuosi (lähivakuutus Espoo, liikenne 15% ja kasko 70%)
Kulutus 6-7l/100km
Katsastus 70e

e:

Varsinkin vähänkään uudemassa autossa menee helposti tuhansia euroja vuodessa tohon arvon laskuun ja sais sille rahalle varmaan jotain muutakin vastinetta jos puhutaan kymmenistä tuhansista euroista.

Meinasin viime vuonna ostaa 2004vm E400 mersun jolla oli ajettu alle 200tkm. Autohan oli aika halpa eli 24 000e. Laskeskeltiin kaverin kanssa että auton arvo on tippunu 1000e/kk auton ekasta ostohetkestä. Ellei nyt lotossa satu pääpottia tulemaan, tai palkka nouse potenssiin 10, niin ei varmaan mitään järkeä ostaa tollasta vähänkään uudempaa ja kalliimpaa autoa.
 
Jos on vähänkin uudempi auto, niin ei kannata laskea. Tulee itku totuuden realiteettien hakatessa arkisella paistinpannulla päin hikoilevan autonomistajan lärvää. Itselläni on ollut 2007 ja siitä uudemmat autot ja niillä kustannukset menivät muistaakseni jonnekin 0,30-0,50c/km tuntumaan. Ziisus sentään. Meinaan kun laskee sen 15-17% arvonaleneman, diiselverot, huollot (300€ per laaki) + yllärikorjaukset. Webasto kun vähän piiputtaa niin se on 400€ heti siltä istumalta. Renkaat on ehkä 1000€ per 3v, eli 333€ per vuosi. Jos siis tehdään kuten minä, että 3 vuotta menee rengassetillä sisältäen talvi- ja kesänakit.

Nyt tulee ajettua ehkä 50km viikossa. Joten kustannukset vaan kasvaa per kilometri. Ei kehtaa autoa myydä, kun "jos kuitenkin kohta pitää taas ajella koko ajan".

edit: kilometrikorvauksien kanssa kannattaisi ostaa uusi Octavia aivan persperusvarusteilla, pienimmällä koneella ja muovisella manuaalikepillä. Sillä ajelee koskaan sitä pesemättä ja vaihtaa välillä uudempaan. Näin on aina uusi auto alla ja naapurit kateellisia. Loppurahoilla ostaa vaikka sävyyn sopivan tuulipuvun Tarjoustalosta ja maksalaatikkoa.

edit2: prkl lasketaan sitten. 2009 V70 2.4DA autona.

Alenema 16,00 %
Auton osto 25 900,00 €
Kilometrit 20000
Kulutus 7,5
Naftanhinta 1,55 €

Alenema 4 144,00 €
Vakuutus 600,00 €
Renkaat per vuosi 333,00 €
Naftakulut 2 325,00 €
Huolto 300,00 €
Korjaukset 400,00 €
Katsastukset 120,00 €
Vero 650 €

Yhteensä 8 222,00 €
per km 0,44 €
 
Zone-sarja -42%
1996 Toyota Corolla 1.4 EcoTronic XLi HB (auton ostohinta 2400 €)

Kaikki kustannukset ajalta 6.10.2012 - 14.3.2013 yhteensä 1783,30 € (ajettu 6079 km) = 29,3 c/km

Bensa 727,61 €
Liikennevakuutus+osakasko (0 % bonukset) 285,87 € (vuodessa yhteensä noin 600 e)
Ajoneuvovero 149,18 €

Muut kustannukset yhteensä 620,64 €, joista suurimpina kustannuksina:
Talvirenkaat 319 €
Jakopäärempan romut 125,82 €

Muissa kustannuksissa on mukana myös esim.
- öljyt + muut nesteet + suodattimet
- korjausopas
- parkkikiekko
- avaimenperä
- lukkosula + aseöljy
- tolppajohto
- rekisteröintimaksu
- tiivistepuikko
- asennusjallua ja -jekkua I.M.P.:lle remppoja varten
- wunderbaum
- auton pesut ja niihin tarvitut romppeet ja aineet

Huhtikuussa pitää maksaa toinen erä liikennevakuutuksesta ja osakaskosta. Uudet kesärenkaatkin pitää varmaankin ostaa, ja niihin menee noin 300-350 euroa. Sen jälkeen ei pitäisi olla mitään suurempia kustannuksia odotettavissa pitkään aikaan. Katsastus on joskus syksyllä.
 
Onhan auton pitäminen perkeleen kallista mutta ilman ei voi elää, vapauttaa se sen verran. Halvinhan se ois ajaa esim. jollain nissan sunny 1.6 mutta omasta mielestä autossa pitää olla suorituskykyä ja hauska ajaa.
 
Mazda 323 Familia -96 vuosikustannukset:

KIINTEÄT
Katsastus 44 €
Auton myyntihintamenetys 150 € (-15% auton arvosta)
Autopaikka 108 €
Korjauskulut/nesteet 200 €
Vero 160 €
Vakuutus 200 €

MUUTTUVAT (11tkm vuodessa)
Bensakulut 1200 € (n. 7l/100km 98E)
Rengaskuluma 110 € (0.01 €/km)

YHTEENSÄ
Vuosikulut 2200 € (6 €/pv)
Kilometrihinta 0.20 €/km

Mitä enemmän ajaisi niin sitä halvemmaksi tulisi kilometrihinta, esim. 50tkm/v olisi jo 0.14 €/km. Näissä kustannuksissa suurin tappio tulee tietysti auton myyntihintamenetyksestä, uudessa autossa se on jo monta tonnia, niissä arvo tippuu eka vuosina jopa enemmän kuin tuon 15%. Itse siirryn tämän auton taipaleen päättyessä ostelemaan tonnin autoja vuoden leimalla, ja ajelen ne aina lopuksi sitten romikselle. Ei vaan jaksa noita romuja enää korjailla.

Muutaman kerran on tullut mietittyä että selviäisin ihan hyvin ilman autoakin, mutta täällä julkisen liikenteen luvatussa maassa tulisi kalliimmaksi vetää eniten kulkemaani väliä esim. junalla. VR:llä kulkiessani kilometrihinta olisi 0.22 €/km! Puhumattakaan siitä asemalla myöhästyneen junan odottelemisesta ja kävelemisestä kilometrikaupalla. Ei se auto aina ole kallis jos tyytyy vanhaan romuun ja asettaa omalle mukavuudelle ja ajankäytölle edes pienen hinnan.

Jos matkassa on enemmän kuin yksi henkilö, niin silloin oma auto voittaa mennen tullen julkisen liikenteen sata-nolla.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
VW Bora 2003 1.6 bensa, liikennevakuutus 690€/vuosi, halvin tais olla 666€/vuosi mutten oo jaksanu vaihtaa, kaskon irtisanoin just.
Bensaan menee about 180-240€/kk kun työmatkaa tulee 58km per suunta pihasta pihaan, eli 2160-2880€/vuosi.
Auto on ollu mulla lokakuusta asti, eli nyt puolisen vuotta. Sinä aikana oon vaihtanu öljyt, öljynsuodattimen, ilmansuodattimen ja etuparkkivalon polttimon ite, hintaa noille tuli vissiin about 70€.
Katsastuksesta meni ekalla läpi, maksokohan se nyt 50€ katsastaa. Tuohon päälle tietty vielä pissapojan nesteet yms pikkujutut.

Eli yhteensä sellaset 3050-3700€/vuosi jos sama tahti jatkuu eikä oo mitään isompia määräaikaishuoltoja, renkaiden uusimisia tms. Enempää ei jaksa nyt laskee, ei perse kestä.
 
Otin kaikki kuitit esiin ja laskeskelin paljonko tuo auto on todellisuudessa kuluttanut. Autona seat cordoba tdi vm.2000

-Auto ollut nyt 2 ja puol vuotta mulla ajossa ja kilsoja tullut 108tkm ja tällähetkellä mittarissa 422tkm.
-Huoltoihin ja varaosiin mennyt 2770€. Osa tehty itse osa korjaamolla.
-Renkaita mennyt joku kierros. yht 900€ edestä
-Pakollisia kuluja verot, katsastus ja vakuutus kertynyt 2376€
-Yhdet sakot :whip:
-Polttoaineeseen mennyt 7830€. Laskettu 5 litran kulutuksella ja 1,45€/l hinnalla. Todellisuudessa voisi olla aavistuksen pienempi, kun autoa ostaessa tankin sai 50€ täyteen nykyisin joutuu maksamaan lähes 70€. Mutta varmaan ihan ok keskihinta.
-Kilometriä kohden tästä tulee 0,13€/km
-Vuodessa 5613€, kuukaudessa 389€ ja päivässä 13€
 
Jos on vähänkin uudempi auto, niin ei kannata laskea. Tulee itku totuuden realiteettien hakatessa arkisella paistinpannulla päin hikoilevan autonomistajan lärvää. Itselläni on ollut 2007 ja siitä uudemmat autot ja niillä kustannukset menivät muistaakseni jonnekin 0,30-0,50c/km tuntumaan. Ziisus sentään. Meinaan kun laskee sen 15-17% arvonaleneman, diiselverot, huollot (300€ per laaki) + yllärikorjaukset. Webasto kun vähän piiputtaa niin se on 400€ heti siltä istumalta. Renkaat on ehkä 1000€ per 3v, eli 333€ per vuosi. Jos siis tehdään kuten minä, että 3 vuotta menee rengassetillä sisältäen talvi- ja kesänakit.

Nyt tulee ajettua ehkä 50km viikossa. Joten kustannukset vaan kasvaa per kilometri. Ei kehtaa autoa myydä, kun "jos kuitenkin kohta pitää taas ajella koko ajan".

edit: kilometrikorvauksien kanssa kannattaisi ostaa uusi Octavia aivan persperusvarusteilla, pienimmällä koneella ja muovisella manuaalikepillä. Sillä ajelee koskaan sitä pesemättä ja vaihtaa välillä uudempaan. Näin on aina uusi auto alla ja naapurit kateellisia. Loppurahoilla ostaa vaikka sävyyn sopivan tuulipuvun Tarjoustalosta ja maksalaatikkoa.

edit2: prkl lasketaan sitten. 2009 V70 2.4DA autona.

Alenema 16,00 %
Auton osto 25 900,00 €
Kilometrit 20000
Kulutus 7,5
Naftanhinta 1,55 €

Alenema 4 144,00 €
Vakuutus 600,00 €
Renkaat per vuosi 333,00 €
Naftakulut 2 325,00 €
Huolto 300,00 €
Korjaukset 400,00 €
Katsastukset 120,00 €
Vero 650 €

Yhteensä 8 222,00 €
per km 0,44 €

Noilla kustannuksilla kannattaisi miettiä vaikka:
Auto vuodeksi palvelua:
http://www.automaa.fi/sisalto.aspx?sisaltoid=6448&otsikko=uusifordvuodeksi

Esim toi Ford Focus, 500 euroa kuukaudessa. Vakuutukset toki joutuu itse ottamaan. Netin tietojen mukaan osa väittää ettei sisällä kilometrirajoitusta, en löydä siitä mainintaa nettisivuillakaan. Osan mukaan kilsarajoitus on 20tkm asti, tiedä sitten.

Itse olen harkitsemassa vahvasti tuota palvelua, 500 euroa kk ei ole paha hinta uudesta autosta, ilman huolto&katsastushuolia.

Mitä mieltä porukka on?
 
Vaikuttaa ihan pätevältä jutulta. Varsinkin jos on bonus% kohdallaan vakuutusyhtiössä niin ei tuu siitäkään paha rasti. Ja muutenkin ei kuulosta kalliilta. Tietysti vaikuttaa onko siinä se kilometrirajoitus vai ei.

Tosin esim vuokra-autoa käyttäessä mulla ainakin on kauhea neuroosi siitä että eihän vaan hajoa mikään (minun takia) tai vaan kaadu autoon mitään. Jotenkin ei muiden autolla ajessa osaa rentoutua kunnolla.
 
Esim toi Ford Focus, 500 euroa kuukaudessa.

Mutta sitten minulla on perus Focus. Nyt on summum V70 automaattina :D Olkoonkin, että 195tkm ajettuna.

Itse asiassa joskus haaveilen hankkivani esim. E-mersun (tai miksei vielä päheempi Volvo) 300tkm ajettuna. Pari vuotta vanhaa saa suht edukkaasti. Kai.

Tosin jos auton tarve vähenee nyt, niin sitten kova sana voisi olla Volvo 440. Sen saa ehkä tonnilla parilla ja saa parkkipaikalla ajella kuin flipperipallo. Ei tunnu missään. Korjauksiin toki menee rahaa, mutta kaskoa ei tarvi ja muutenkin on aika edukasta. Tuossa aikaisemminhan porukat jo postasi näitä vanhoja autojaan, eikä niissä ne kulut enää kovin isot ole. Mitä enemmän autossa on, sitä parempi kannattaa hankkia. Ja toisinpäin.
 
Nopea laskelma 3v/75tkm ajomäärällä:

Arvonalenema (~50%): 20000€
Polttoaineet (diesel, 6l/100km, 1,5€/l): 6750€
Vakuutukset (liikenne+huippukasko): 2550€
Ajoneuvo-/käyttövoimaverot: 1680€
Huollot (huoltosoppari): 1900€
Renkaat: 1100€
Pesut yms. 500€
Yhteensä: 34480€

Eli 11493€/v ja 0,46€/km
 
^mutta mikä auto? Huoltosopimus kuulostaa vähän tyyriiltä.

Volvo V50 D3. Huoltosoppari on jotain 50-55€/kk, laskin tuolla 55€/kk:lla. Halvemmaksi tulisi todennäköisesti ilman sopparia, mutta vaivattomuuden takia tuo tuli otettua.

Uudelleen tarkastelultuna todelliset polttoainekulut on kyllä lähempänä 6,5-7,0l/100km, mutta kokonaiskuluihin tuolla ei ole juurikaan vaikutusta.
 
Oma laskelma vuositasolla sis. auto:

Auton ostohinta 350€.
Katsastus 70€.
Korjaukset ja huollot 150+70+560+30+30+10€ = 840€
Liikennevakuutus 120€
Osakasko 60€
Käyttömaksu 520 €
Diesel (12*250€) = 3000 €
YHT 4960 € / 30000 km / vuosi (13,6€/pv tai 0,165 €/ km)

Päivitys. Laturin säädin ja hiilet piti vaihtaa. Onneksi on diesel niin voi ajaa käytännössä tyhjällä akulla perille asti, kunhan ei vaan sammuta autoa. Huomasin just että väärän rengaskoon takia mittariin tulee 10% liian vähän kilometrejä mittariin. Tosin vakiomatkalta olen kulutuksen laskenut. Se on tällä dieselin hinnalla n. 10€/100 km.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom