Auton pesu/vahaus/kiillotus threadi

BCAA-valmisjuoma -40%
Tietääkö joku Espoosta tai lähinurkilta paikkaa, jossa auton saisi pestä itse sienellä ja omilla aineilla niin, että saatavilla ei oikeastaan tarvitsisi olla kuin vettä?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Jos maalipinnan haluaa pitää uudesta asti asiallisena niin paljonko vaatii vaivaa? Osa tuntuu hierovan autojaan useita kertoja viikossa, itsellä ei siihen ole mitään mielenkiintoa ryhtyä vaan ehkä pari-kolme kertaa/kk kevyt käsinpesu paskaisuudesta riippuen ja sitten keväällä ja syksyllä perusteellisempi setti kunnon vahalla. Normi käyttöauto jolla käydään töissä ja kaupassa, millään savikikkareilla en ala mikromillin kokoisia hiukkasia hieromaan irti vaan perussettiä niin että maalipinta pysyisi hyvänä.
 
Tietääkö joku Espoosta tai lähinurkilta paikkaa, jossa auton saisi pestä itse sienellä ja omilla aineilla niin, että saatavilla ei oikeastaan tarvitsisi olla kuin vettä?

TI-klubilla Koskelossa tulee itse pestyä, hyvät puitteet omilla aineilla sotkemiseen.
 
PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Autoglym Paint Renovatoria voisi koittaa.
Edit: miksihän tämä tuli viimeiseksi. Siis jos auton maalipinta ei muuten kiillä, tästä voisi olla apua ainakin omien kokemuksien mukaan. Testasin sitä takaluukun pystysuoraan osaan ja sain kiiltämään.
 
Nyt uuden auton omistamisen myötä tietenkin kunnossapito kiinnostaa enemmän kuin edellisellä autolla. Jos jostain asiasta ihmisillä on eriäviä mielipiteitä ja vellovia myyttejä, niin se on auton peseminen ja vahaus. Eli mikä on 'oikeaoppinen', 20/80 periaatteella toimiva kaava auton ulkoiseen kunnossapitoon? Yksinketaisuudessaan alla on oma käsitykseni:

- käsinpesu, 2krt/kk
- tavallinen vahaus 2krt/v, syksyllä ja keväällä
 
Riippuu ihan pinnoitteesta. Jotkut vahat kestävät lähemmäs 12kk, silloin käsinpesu sellaisilla aineilla jotka eivät liuota vahaa pois. Ainakin shellillä kun kävin, niin harjatonta pesuakaan ei saa ilman liuottimia. Yksi hyvä paikka pestä auto on Ison Omenan itsepesupaikka lämpimässä parkkihallissa.

Autonhoito ABC - 1# Ohjeet Auton Hoitoon - AUTODUDE.FI

Itse pitäisi myllyttää autoa kuhan säät vähän lämpenee. Samalla varmaan nämä pintaan:
Autoglym punainen ja kulta -2 x 325ml tuotepaketti - Nettiosa.com

Jos painepesurin omistaa, niin foameri kannattaa hommata ja laittaa joku erittäin hylkivä pinnoite.
Meguiarsin vahoihin oon ollu kyllä tyytyväinen, voi olla että hommailen taas jonkun semmosen:
Autovaha Meguiars Mirror Glaze M21, 470 ml 34,90€ - AUTODUDE.FI

Autovaha Meguiars Ultimate Liquid Wax, 470 ml 34,90€ - AUTODUDE.FI
 
Viimeksi muokattu:
Pesun jälkeen kannattaa sitten putsata ovien ja kontin sisäpuolet ympäriltä sekä kynnykset ja b-pilari ym.. Iso hyvin imevä kuivauspyyhe ja auton kuivaukseen tarkoitettu lasta on aika hyvät apuvälineet olla. Pesukinnas on myös aika huippu, ja toinen vanteille.

Itse pidän hanskalokerossa mikrokuituliina millä saa kojelautaa ym. pyyhittyä pölyistä aina välillä.
 
Itsellä seuraava kombo:

Korrekin paras Pro Ceramic TFC Cure -pinnoite. Puolen vuoden välein lisäksi Korrekin Polymatrix pintaan. Toinen hyvä pinnoite on Nanolex Si3D HD, se on mulla toisessa autossa. Vaimolla on Korrek Nanoseal joka ei ihan yhtä kestävä ole kuin kaksi edellä mainittua.

Mulla on toi Korrek Cure ollut jo kohta 80tkm päällä ja edelleen on pinnoitetta jäljellä hyvin muualla paitsi helmoissa ja pyöränkaarissa. Uutta käsittelyä en enää tuolle autolle tee.

Pesu ensiksi vaahdottimella (Foam Lance Dr Dirt Pro) ja myöhemmin kintaalla (villaa tai mikrokuitua. Itse pidän villaista parempana).

Vanteet pestään omalla harjallaan kunnon raudanpoistoaineella, esim Korrek Irox.

Esipesuaineena Korrek Tarex, vaahtopesuaineena Korrek PP Clean ja shampoona kinnaspesua varten Korrek Reload.

Pesun jälkeen kuivaus siihen tarkoitukseen tehdyllä pyyhkeellä.

Pesen yleensä kesäisin auton joka viikko kun pesuri löytyy ja kilsoja tulee viikossa toista tuhatta.

Vahaa ei keraamisen pinnoitteen kanssa kuulu käyttää.

Siinä kuva vaimon lähes 200tkm ajetusta 7v vanhasta autosta tältä päivältä:
 

Liitteet

  • IMG-20190303-WA0011.jpg
    IMG-20190303-WA0011.jpg
    181 KB · Katsottu: 507
Viimeksi muokattu:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Enpäs olekaan tällaista ketjua aikaisemmin täällä huomannut. Ilmoittaudun mukaan kerhoon, autonhoidosta on muodostunut viimeisen parin vuoden aikana addiktio :LOL: Tänään vähän perusteellisempi ylläpitopesu mazdaan, pohjalla pari kuukautta vanha collinite 476S. Kinnastelen normaalisti born to be mildilla, mutta tyyliin joka neljäs pesu buustaan pintaa kinnastelemalla Bathe+:lla. Tänään oli sen vuoro. Työjärjestys:
-Painehuuhtelu
-Konehuoneen huuhtelu. Konepellin sisäpintaan BHAF lancesta, konehuoneeseen itseensä motox moottoripesu. Pehmeällä harjalla pintojen pesu. Konehuoneen huuhtelu.
-Vanteisiin bilteman vannepesu (se halvempi, 5/5 vannepesuaine), parin minuutin jälkeen sen hierominen paremmin pintaan pehmeäkarvaisella tiskiharjalla (kova hinta/laatu).
-Vanteiden huuhtelu
-Auton esipesu: BHAF lancesta
-Painehuuhtelu
-Kinnastelu Bathe+
-Painehuuhtelu
-Kuivaus lehtipuhaltimella :LOL:

Sen verran lämmin päivä, että piti muutaman kerran välissä huuhdella auto kesken kinnastelun, tuo bathe+ kuivuu helvetin nopeaan pintaan. Ihan uskomaton vedenhylkivyys kyllä Collinite/Bathe+ combolla ja hieno wetlook. Viimesyksynä sipaisin 2step-myllytyksen epäkeskolla mazdaan, oli aika hurjassa kunnossa sitä ennen, sillä ollut leasingpelinä mua ennen. Syksyllä olis tiedossa auton vaihto ja nyt jo kuumeisesti mietin tulevan auton myllytystä, sisäputsausta ja pinnoitusta :kuola: Sitä ennen pitäisi mutsin auto vahata ja tuon oman tulevan auton lisäksi ainakin yhden kaverin mersun vahaus, joka keväällä 1-stepattiin ja vahattiin.

Parit vanhat kuvat tähän loppuun mazdan myllytyksestä.
Ennen
39500527_2022736071110253_2772390420221526016_n.jpg

Jälkeen
39535840_2022731654444028_788607277455114240_n.jpg

In progress
39467831_2022732481110612_5331958107050344448_n.jpg
 
Ainiin, käsittelinhän mä tohon päälle vielä kaikki konehuoneen muoviosat, korin ulkoiset muoviosat ja renkaankyljet turtlen bumper&tyre shinella. Kehtaa laittaa auton myyntiin jahka on haettu uusi leima :LOL: Pirun pehmeä lakka tossa mazdassa, myllyttäminen syksyllä oli melko helppoa koska ekalla stepillä (oranssi vaahtomuovi+ KC:n medium tahna) lähti lähes kaikki naarmut, mutta pinta jäi ''huokoiseksi'' joten vedin toisen stepin vielä heavy polish- vaahtomuovilla ja KC:n hienoimmalla tahnalla.

Ensikertalaiselta pesut, 2-step ja vahaus vei viikonlopun aikana 33 työtuntia (y) Pehmeä lakka kuitenkin tarkoittaa, että jo keväällä vahatessa (Collinite muuten kesti hienosti talviolosuhteissa 8kk/n.15tkm, suola ei tarttunut yhtään kiinni) huomasin pinnassa kauttaaltaan pientä pesuhuntua ja nyt eilen pesujen jälkeen näytti auringossa jo aika pahalta. Syvää naarmua ei ole, mut just sellaista mikronaarmua että auringon osuessa sopivasti näyttää ihan ku olis hämähäkinseittiä auton päällä :mad: Toki onhan tämä käyttöauto ja kilsoja on tullut myllytyksen jälkeen jo n.20tkm ja välissä oli talvi, jolloin oli pakko välillä harjata auto lumesta.

Seuraavaksi autoksi suunnitellut w212 mersua, siihen on sit vedettävä mintti pinta ja joku oikeasti kova pinnoite suojaamaan hunnulta. Kyselin jo tarjousta ennakkoon, että jos tekis pohjat itse ja ammattilainen vetäis kuulemani mukaan yhden parhaista markkinoilla olevista pinnoitteista eli Carpro CQuartz finest reserve ja sen alle vielä Carpro Essence, niin pelkkä pinnoitus farmariin n.750-800€, mutta pitäis kestää kyllä sit vielä muutaman vuoden enemmän kuin nämä curet, stardustit yms. Toinen vaihtoehto on Ceramic Pro 9H, jolle en ole vielä kysynyt tarjousta mutta taitaa olla hiukan halvempi. Pohjat haluan kuitenkin tehdä itse, ensisijaisesti siitä saatavan tyydytyksen takia ja toisekseen, että tollaiseen mersuun vaadittava 2-3step maksais pinnoituksen lisäksi 400-700€ lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Pornon lisäksi oikeesti kiiltävät autot on kiihottavinta mitä netistä voi kattoo.. yritin kans tota vanhaa golffiani elvyttää sillä kuuluisalla collinitella, mutta eihän siitä mitää tullu. Myllyä se vaatis että sais kaikki naarmut ja himmentymät pois kokonaan...
 
@HeJoPel onko diesel matukka, ja jos on niin minkälainen auto on ollu vikojen puolesta? Mulla oli joskus 02 mazda 6 bensakoneella, ja ajoin sillä yli 150tkm ja bensapumppu oli ainut vika mikä jätti tienpäälle. Se yksilö ei myöskään ruostunu eikä ollu mitää muutakaa turhaa säätämistä, aina leimasta läpi. Nyt oon katellu näitä uudempia kutosia ku dieselkoneiden hinnat on muutenki tullu alemmas, ja alenee kokoajan.
 
On 2,0 diesel, ja valitettavasti mulle on osunut jonkinasteinen maanantaikappale, tai sit johtuu auton aiemmasta historiasta leasingautona. Ostin 200tkm ajettuna, nyt 250tkm ja mun aikana on nyt mennyt polttoainesuodatin, hiukkassuodatin, ja airbagin ohjausyksikkö. sinänsä ei kuulosta pahalta, mutta noille pelkästään on kertynyt hintaa n.2500€, siihen muut huollot päälle niin aika kovat käyttökustannukset reilulle kahdelle vuodelle. Mm. jakoremppa oli tähän autoon 1100€, koska 9h homma (piti purkaa puol konehuonetta että pysty tekemään), nyt hiljattain meni vasen alapallonivel, joka itsessään olis n.40€ osa ja tunnin työ, mutta mazdassa se on yhtä könttiä alatukivarren kanssa joten koko paketti vaihtoon ja 500€ lasku.

Kaverin perheessä on ollut uudesta saakka samalla koneella 2008 (mun 2009) ja siinä ei ole kyllä ollut mitään vikoja, ainoastaan kuluvia osia ja normihuoltoja. Mutta kuten todettu, kuluvat osatkaan ei ole halvimmasta päästä. Muuten oon kyllä tykännyt autosta, täydellinen peli mun moottoritieajoihin (600km/vko motaria). Katsastuksissa ei oo mullakaan ollut mainittavaa ja ruosteeton peli sekä keskikulutus seka-ajossa n.5,8.
 
Pornon lisäksi oikeesti kiiltävät autot on kiihottavinta mitä netistä voi kattoo.. yritin kans tota vanhaa golffiani elvyttää sillä kuuluisalla collinitella, mutta eihän siitä mitää tullu. Myllyä se vaatis että sais kaikki naarmut ja himmentymät pois kokonaan...
Collinite (476S) ei tosiaan juurikaan peitä, mutta on kestoltaan ja ominaisuuksiltaan kyllä helvetin kova vaha. Se colliniten 915 peittää vissiin hiukan enemmän, mutta kestokin on huonompi.
 
Keväällä puunattiin kaverin clk 320, tästä sai aika kovat nautinnot :rolleyes: Olis tosin vaatinut 2-stepin (karvalaikka ja leikkaava tahna ensiksi), koska erittäin kova lakka, nyt tehtiin 1-step oranssilla vaahtomuovilla ja keskileikkaavalla tahnalla. Tämä oli jossain kohtaa puleerattu ennenkin, koska lakassa oli muutamat palojäljet.. Ei ollut mikään aivan järkyttävä lähtökohta, mut auton ulkonäkö muuttui silti täysin. Harmi etten ottanut lähtökohdasta kuvaa.
UXAHn47.jpg

Vrk1Jgg.jpg
 
"Uuteen" ajopeliin (2004 E 320CDI) ylläpitopesut eilen, oli ostaessa kohtuu hyväkuntoinen maalipinta ja vaha, joten ensipesussa vain buustasin pintaa bathella. Nyt kevyt pesu: huuhtelu, BHAF lancella, huuhtelu, kinnastelu BTBM, huuhtelu, kuivaus. Lasien pesu sisältä ja ulkoa, tuulilasiin ja sivupeileihin korrekin lasipinnoite ja renkaisiin turtlen bumper&tire shine.

Tarkoitus vetää talveksi vain uusi collinite, kesävanteisiin pinnoite syyspesun yhteydessä ja keväällä sit 2-step myllytys (itse) ja päälle jokin pinnoite ammattilaisen toimesta. Kolmea vaihtoehtoa oikeastaan pohtinut: A) Stardust Pcs5 (halvin, hintalaatu) ~350€, B) CeramicPro 9H ~500€, C) Carpro Essence+Cquartz finest reserve ~700€. Mielipiteitä? Tästä saa helpolla ihan mint kuntoisen, 130tkm ajettu peli kahdelta omistajalta ja itsellä tarkoitus pitää ~3-5 vuotta.

iJv2q0A.jpg


Oman auton jälkeen pesin ja vahasin vielä mutsin valkoisen skoda fabian, tehokkaasti koko homma 1h 45min :LOL: Huuhtelu, KC Total lancesta, huuhtelu, KC total lancesta pintaan jätettynä, kinnastelu, huuhtelu, korrek irox, huuhtelu, motonet moottoripesu (hiilivetyliukkari), huuhtelu, kuivaus, Collinite 476S.
 
"Uuteen" ajopeliin (2004 E 320CDI) ylläpitopesut eilen, oli ostaessa kohtuu hyväkuntoinen maalipinta ja vaha, joten ensipesussa vain buustasin pintaa bathella. Nyt kevyt pesu: huuhtelu, BHAF lancella, huuhtelu, kinnastelu BTBM, huuhtelu, kuivaus. Lasien pesu sisältä ja ulkoa, tuulilasiin ja sivupeileihin korrekin lasipinnoite ja renkaisiin turtlen bumper&tire shine.

Tarkoitus vetää talveksi vain uusi collinite, kesävanteisiin pinnoite syyspesun yhteydessä ja keväällä sit 2-step myllytys (itse) ja päälle jokin pinnoite ammattilaisen toimesta. Kolmea vaihtoehtoa oikeastaan pohtinut: A) Stardust Pcs5 (halvin, hintalaatu) ~350€, B) CeramicPro 9H ~500€, C) Carpro Essence+Cquartz finest reserve ~700€. Mielipiteitä? Tästä saa helpolla ihan mint kuntoisen, 130tkm ajettu peli kahdelta omistajalta ja itsellä tarkoitus pitää ~3-5 vuotta.

iJv2q0A.jpg


Oman auton jälkeen pesin ja vahasin vielä mutsin valkoisen skoda fabian, tehokkaasti koko homma 1h 45min :LOL: Huuhtelu, KC Total lancesta, huuhtelu, KC total lancesta pintaan jätettynä, kinnastelu, huuhtelu, korrek irox, huuhtelu, motonet moottoripesu (hiilivetyliukkari), huuhtelu, kuivaus, Collinite 476S.
PCS5 on huippu. Parempi ku Korrek Cure, Korrek Nanoseal 4K tai Nanolex Si3D HD mun mielestä ja omaa kokemusta on kaikista noista.

Kalliilta kuulostaa noi luettelemasi pinnoitushinnat jos eivät sisällä myllytystä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom