Auton ostosta

keijo s sanoi:
Parin tonnin auto on helposti arvoa 0markkaa parinkolmen vuoden päästä.

Pienellä vaivalla löytyy kyllä halpoja autoja joista voi jopa saada parin vuoden päästä voittoa myydessään.

Rahallinen arvo autoissa kuitenkin harvoin nousee käytettäessä, käyttöarvo taas ei laske mihinkään.
200km/kk on aika vitun vähän kuljettua matkaa, jopa kaupunkilaiselle.
Vaikeaa perustella taksin käyttöä jos ajaa vähääkään enemmän.
Eikä tuo taksin ehdottaminen nyt ole paras neuvo tredin aloittajalle,
vai onko keijo?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lepex sanoi:
200km/kk on aika vitun vähän kuljettua matkaa, jopa kaupunkilaiselle.

Todellakin. Jos ei sali, työpaikka jne ole saman korttelin varrella. Itse en hirveästi aja (työmatkat ja sali. Molemmat tietty samassa kaupungissa), mutta kyllä silti kertyy 1000-2000km/kk. Aika pirun kallista tulis taksilla vetää tuollaisia matkoja.
 
lepex sanoi:
Pienellä vaivalla löytyy kyllä halpoja autoja joista voi jopa saada parin vuoden päästä voittoa myydessään.
Kerroppa mullekin mistä löytää pienellä vaivalla halvan auton, josta saa parin vuoden päästä enemmän kun mitä siitä maksoi. :worship:
 
Markku sanoi:
Kerroppa mullekin mistä löytää pienellä vaivalla halvan auton, josta saa parin vuoden päästä enemmän kun mitä siitä maksoi. :worship:
Tämä ei taida olla mahdollista jollei ole automekaanikko tai peltiseppä ja on sopivat tilat rassata autoja. Tiedän muutama miestä, jotka kyttäilivät alihintaisia vähän peltiä rytättyjä autoja. Ostivat autot renkaiden hinnalla ja sitten fiksailivat pellit kuntoon ja myivät voitolla. Tämäkään ei toimi, jos laskisi omalle työlle hinnan.

Kaskoa ei taida saadakaan yli 10 vuotiaaseen autoon, mutta jos sen ottaa kun auto on 10 v vanha, niin saa pitää kyllä pidempään. Keskeytysturva on hyvä vähänkään uudempaan autoon, päiväkorvaus muistaakseni 50 € ja 3 päivän omavastuu. Vakuutusyhtiö ei turhia vitkuttele korjauksessa silloin. Siskolla mällättiin auto kunnolla perään ja siskolla ei ollut keskeytysturvaa auto korjattavana 35 päivää. Keskeytysturvalla olisi ollut korvaus 32*50€=1600€.
 
Markku sanoi:
Kerroppa mullekin mistä löytää pienellä vaivalla halvan auton, josta saa parin vuoden päästä enemmän kun mitä siitä maksoi. :worship:

Ostat jonkun ns. klassikkoauton ja koitat pitää sen hyvässä kunnossa. Esim. monet vanhat teiniautot ovat nostaneet mukavasti arvoaan sitä mukaa kun ne häviävät katukuvasta. Autoja jotka tulevat nousemaan hinnoissa on esim. Tuhnus, C-Kadetti, A-B Mantat ja Ascot, Capri, Starlet jne. edellyttäen että ne ovat isoilla koneilla ja hyvässä kunnossa.
 
edelbrock sanoi:
Ostat jonkun ns. klassikkoauton ja koitat pitää sen hyvässä kunnossa. Esim. monet vanhat teiniautot ovat nostaneet mukavasti arvoaan sitä mukaa kun ne häviävät katukuvasta. Autoja jotka tulevat nousemaan hinnoissa on esim. Tuhnus, C-Kadetti, A-B Mantat ja Ascot, Capri, Starlet jne. edellyttäen että ne ovat isoilla koneilla ja hyvässä kunnossa.


Pitää paikkansa joka sana. Lisätään autolistaan Kupla, takavetoescort, DX Corolla tottakai ja sokerina pohjalla vanha Celica joka tosin alkaa jo olemaan arvossaan. Onhan noita, ja moniin saa vielä osiakin oikein kivasti. Ruoste vaan harmittavasti tekee/on tehnyt isoa tuhoa kaikkeen vanhaan ja kivaan.
 
treenaisko sanoi:
Kaskoa ei taida saadakaan yli 10 vuotiaaseen autoon, mutta jos sen ottaa kun auto on 10 v vanha, niin saa pitää kyllä pidempään. Keskeytysturva on hyvä vähänkään uudempaan autoon, päiväkorvaus muistaakseni 50 € ja 3 päivän omavastuu. Vakuutusyhtiö ei turhia vitkuttele korjauksessa silloin. Siskolla mällättiin auto kunnolla perään ja siskolla ei ollut keskeytysturvaa auto korjattavana 35 päivää. Keskeytysturvalla olisi ollut korvaus 32*50€=1600€.

Tuo osuus ei ole ihan oikein: yleensä kaskon saa 15v vanhaan autoon, vakuutus päättyy sen kauden lopussa jonka aikana 15v tulee täyteen. Keskeytyksen päiväkorvaukset n. 35/70e (lisäturvan vuosimaksu samassa suhteessa) maksetaan menetettyjen käyttöpäivien mukaan, ei kuitenkaan jos esim. varaosia joudutaan odottamaan yli 7vrk. Vakuutusyhtiöt eivät vitkuttele korjauksissa, korjaamothan sen työn suorittavat. Tosin jos vahinkotapauksessa on jotain selvitystarvetta niin laskutusluvan saaminen voi kestää pari päivää.
 
Kyllä vanhan auton ostaessa useimmiten vähemmän takkiin tulee kuin jos ostaa uuden auton! Ja kyllä 2000?:n autolla painelee menemään jo oikein reippaasti!
 
edelbrock sanoi:
Ostat jonkun ns. klassikkoauton ja koitat pitää sen hyvässä kunnossa. Esim. monet vanhat teiniautot ovat nostaneet mukavasti arvoaan sitä mukaa kun ne häviävät katukuvasta. Autoja jotka tulevat nousemaan hinnoissa on esim. Tuhnus, C-Kadetti, A-B Mantat ja Ascot, Capri, Starlet jne. edellyttäen että ne ovat isoilla koneilla ja hyvässä kunnossa.
beebbeeb sanoi:
Pitää paikkansa joka sana. Lisätään autolistaan Kupla, takavetoescort, DX Corolla tottakai ja sokerina pohjalla vanha Celica joka tosin alkaa jo olemaan arvossaan. Onhan noita, ja moniin saa vielä osiakin oikein kivasti. Ruoste vaan harmittavasti tekee/on tehnyt isoa tuhoa kaikkeen vanhaan ja kivaan.
Threadin alkuperäisessä kysymyksessä taimikko kyseli 2000e auton käyttökuluja. Kysymyksestä voinee päätellä että taimikko aikoo ajaa autolla käyttöajonsa, myös talvet. Taimikon pitäisi siis löytää pienellä vaivalla ja halvalla isokoneinen ja hyvässä kunnossa oleva klassikkoauto jolla voi ajaa kesät talvet... Ok, en jaksa väitellä. :)

PS. Olen harrastaja, ja itselläni on realistinen kuva vanhojen klassikkoautojen käyttökustannuksista. Olen itsekin ostanut mm. erään 60-luvun kulkineen (340 hp isolohko) ja puolen vuosikymmenen harrastamisen jälkeen myynyt sen kalliimmalla kuin ostohinta. Mutta kukaan ei voi väittää mulle tosissaan että vanha klassikkoritsa nostaa arvoaan nopeammin kuin siihen kuluu rahaa.
 
nigster sanoi:
Kyllä vanhan auton ostaessa useimmiten vähemmän takkiin tulee kuin jos ostaa uuden auton! Ja kyllä 2000?:n autolla painelee menemään jo oikein reippaasti!
Toi on ihan totta siinä mielessä että kun ajat uuden perheauton liikkeestä ulos, sen arvo on jo laskenut 2000-3000e.
Autot on vähän kuin telkkarit. Vanhalla autolla ajelee ihan hyvin ajonsa ja isompaa voi jossain kokeilla, eikä tunnu miltään. Mutta kun hankit itselle uuden ja paremman, paluuta vanhaan ei parempaan tottumisen jälkeen ole.
 
Markku sanoi:
Mutta kukaan ei voi väittää mulle tosissaan että vanha klassikkoritsa nostaa arvoaan nopeammin kuin siihen kuluu rahaa.

No jos mä vaikka väitän :) Jos se klassikkoritsa on 70-80-luvun kalustoa, pidetty hyvin eikä ole hitsailtu pohjaa päin helvettiä niin ei se niin kalliiksi tule. Itse olen ajanut monta vuotta kesät talvet 70-luvun klassikoilla töihin kesät talvet, ja mitään isompaa vaivaa (mitä ei itse korjaisi) ole ollut. Ihan samalla tavalla niihin normaaleihin käyttökinnereihin saa sitä rahaa menemään. Käyttökustannuksiin joutuu joka tapauksessa laskemeen huolto-osuuden.

Itse olen aikoinaan ajellut aina pari vuotta jollain klassikolla ja onnistunut myymään voitolla pois, jos ei oteta korjauksia huomioon. Korjaukset olen aina laskenut ajokilometrien mukaan, eli onko ollut suhteettoman kallista vai ei. Tähän saakka ei ole ollut.
 
Markku sanoi:
Jos itsellä olisi 2000e auton hankintaan, menisin autoliikkeeseen ja kysyisin mitä saa 2000e käsirahalla ja 100-130 euron kuukausierällä. Kolmen vuoden lyhennysajalla tuolla saa jo noin 6000 euron auton, eli noin 3-5 vuotiaan pikkuauton, joka on varmasti paljon luotettavampi, mukavampi (yleensä keskuslukitus, parempi radio, sähköikkunat), hiljaisempi (tiivisteet ja yleinen äänieristys), usein vähemmän kuluttava, vähemmän ajettu, turvallisempi (ABS, airbag) ja helvetisti parempi kuin 2000e auto.
Perustelisin valintaa vielä edellämainittujen lisäksi kokonaiskustannuksilla. Autoliikkeen kautta saa paremman vakuutuksen (olikohan se nimeltään yhteisvakuutus tms?) halvemmalla, uudempi auto kuluttaa vähemmän polttoainetta, ja yllättäviä korjauskuluja tulee todennäköisesti vähemmän.
Kokonaiskustannuksia laskiessa kannattaa hinnoitella mukaan mahdollinen ääretön vitutus kylmänä talviaamuna kun 1) et pääse vanhaan autoosi sisään lukkojen jäädyttyä 2) auto ei käynnisty 3) kun se vihdoinkin on saatu käyntiin, ikkunat on ummessa työpaikan pihaan asti.

Ehdottomasti samaa mieltä. Ja jos autolla ajaa vähänkään reilummin, tyyliin 20tkm vuodessa, kannattaa jo miettiä jopa uuden tai ihan vähän ajetun auton hankintaa.

Toisaalta jos sitä autoa ei tartte kun kaupassakäyntiin, menee sellanen 100 euron räpsäkin ihan mukavasti.

Auto ei ole sijoitus, vaan kuluerä, oli se sitten uusi tai vanha. Tohon klassikkoasiaan en ota kantaa.

treenaisko sanoi:
Kaskoa ei taida saadakaan yli 10 vuotiaaseen autoon, mutta jos sen ottaa kun auto on 10 v vanha, niin saa pitää kyllä pidempään. Keskeytysturva on hyvä vähänkään uudempaan autoon, päiväkorvaus muistaakseni 50 € ja 3 päivän omavastuu. Vakuutusyhtiö ei turhia vitkuttele korjauksessa silloin. Siskolla mällättiin auto kunnolla perään ja siskolla ei ollut keskeytysturvaa auto korjattavana 35 päivää. Keskeytysturvalla olisi ollut korvaus 32*50€=1600€.

Totta, paitsi että ainakaan Tapiolassa ei ole mitään omavastuupäiviä tossa laajemmassa keskeytysturvassa. Emäntä kolaroitti parkkiksella (oma vika) ja autoon tuli reilun 350 euron pieni peltivahinko. Auto oli 5 päivää laitettavana josta vakuutus hyväksyi neljä päivää. Maksettiin itse, kun ei kannattanut kaskosta ottaa. Kesketysturva maksoi 4x85 euroa, eli eipä paljon jäänyt omasta autosta maksettavaa. Ja ton keskeytysturvan korvauksen saa rahana jos syy on itessä, jos se on toisessa, niin menee toisen vakuutuksen piikkiin ja oma keskeytysturva maksaa omavastuut jos tarivitsee vuokra-auton. Meni jo aika pahasti :offtopic: , mutta ehkä tästäkin jollekkin jotain hyötyä.
 
edelbrock sanoi:
(Originally Posted by Markku: Mutta kukaan ei voi väittää mulle tosissaan että vanha klassikkoritsa nostaa arvoaan nopeammin kuin siihen kuluu rahaa.)

Itse olen aikoinaan ajellut aina pari vuotta jollain klassikolla ja onnistunut myymään voitolla pois, jos ei oteta korjauksia huomioon.
I Rest My Case. :)
 
En mä noita vakuutusehtoja tarkkaan muista, mutta suuruusluokkia laitoin ja hinnat ja korvaukset vaihtelee yhtiöittäin. Yleensä olen saanut vakuutusyhtiön korvaamaan, vaikka eka vastaus on että ei korvata jotain (viimeksi oikeusturvavakuutus). Taitaa olla BFL2002 vakutusyhtiössä töissä…Auton hinnan nousu taitaa olla vähän sama, kun toton pelaajilla. Kehuvat 100 € totovoittoa, siitä ei mainita että viime viikolla meni 500 € peliin ja mitään ei tullut.
 
Dreamer sanoi:
Itse en osta enää halpaa (=vanhaa) autoa jos mahdollista. Niistä kun ei ikinä tiedä, että mikä paikka hajoaa. Esim. edellinen autoni oli 14 vuotta vanha Toyota Carina II ja kyllähän sillä kulki paikasta toiseen. Mutta eräänä päivänä siitä meni jarrut kesken ajon! Edellisessä katsastuksessa ei oltu huomattu, että jarruputki oli lähes puhki ruostunut. No onneksi ei ollut risteystä heti edessä ja henki säilyi. Eli ei se pelkkä raha, vaan pitää miettiä myös turvallisuutta.

Ohhoh, kaverille kävi ihan sama setti vanhan Carina II:n kans. Se oli tulossa T-risteykseen, mutta jollain Colin McRaesta hankitulla osaamisella (Lue: tiukka ratinvääntö + kässäri) onnistu ottaan sen risteyksen. :worship:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom