Auton luovuksen viivästyminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
25.4.2002
Viestejä
2 128
Ikä
48
Tilasin uuden octavian 19.3.07 ja sain sen ehdottomasti viimeistään juhannusviikolla. No sitä ei edelleenkään kuulu, voikos tästä vaatia jotain hyvitystä? Sopparin takasivulla lukee että luovutuksen tulee tapahtua 3 kk:n kuluessa tilauksesta.

Myönnytyksenä viivästyksestä olen saanut ajaa nykyisen autoni mittarilukemaan 98900 km, kun kauppakirjassa lukee vaihdokkini kohdalla max km:t 97500. Voinkos olla jotain muuta vailla(alennus, ilmaisia huoltoja tms.)? Tai siis missä vaiheessa on verenpainetta purkavan puhelun paikka? Käytännön ongelmia tämä aiheuttaa sen ettei autoa voi liikutella, kilometriraja tulee täyteen kun sen ajaa kyseisen liikkeen pihalle.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mitä tilaus- ja kauppasopimuksessa lukee luovutusajankohtana vai oliko "vain" suullisesti sovittu? Se 3kk:n raja on nimittäin voimassa vain siinä tapauksessa, että luovutuspäivää ei olla sovittu erikseen.

Onko myyjäliike ottanut kantaa siihen, että miksi auto on myöhässä?

Jos sopimuksessa on mainittu luovutuspäiväksi nyt esim vaikka 25.6, niin ei se auto vielä niin paljon ole myöhässä, että hirveästi vaatimaan kannattaa alkaa. Kaksi viikkoa ei vielä ihan hirveästi ole, toki odottaminen on kurjaa. Jos myyjällä on yhtään älyä päässä ja ajattelee, että voisit ostaa häneltä auton toistekin, niin tarjonnee itse jotain pientä hyvitystä. Juuri esim ensimmäisen huollon tms. Ja voithan toki "hienovaraisesti" vihjaista, että jotain voisi...

Ja jos auton luovutuksen viivästyminen ei ole sinusta kiinni, niin ei kai autoliike voi vaatia ettet saisi omalla autollasi ajaa vaikka kilometriraja menisikin umpeen.

Viivästyksiä tapahtuu, yleensä myyjästä tai liikkeestä riippumattomista syistä. Mutta mielestäni asiakkaalla on oikeus tietää mistä viivästyminen johtuu.

Sanoisin näppituntumalla, että ota tiukka, mutta asiallinen linja ja pyydä selvitystä miksi auto on myöhässä. Vittuilemalla ei ainakaan pääse mihinkään. Ja jos auto myöhästyy vielä (oletetusta sovitusta luovutuspäivästä) lisää, esim kaksi viikkoa, niin sitten voi toki jo ottaa tiukempaa linjaa. En nyt ihan suoraan muista aikamääriä, mutta kaupanpurkukin on ilman sinulle aiheutuvia kuluja mahdollista.

Nimim. Juu, minäkin myyn autoja
 
Onko myyjäliike ottanut kantaa siihen, että miksi auto on myöhässä?

Jos sopimuksessa on mainittu luovutuspäiväksi nyt esim vaikka 25.6, niin ei se auto vielä niin paljon ole myöhässä, että hirveästi vaatimaan kannattaa alkaa.

En nyt ihan suoraan muista aikamääriä, mutta kaupanpurkukin on ilman sinulle aiheutuvia kuluja mahdollista.

Nimim. Juu, minäkin myyn autoja

Mulle kerrottiin eilen puhelimitse ettei myöhästymisen syytä tiedetä. Hommaan lisää hauskuutta se että tyyppi joka auton mulle myi jäi kesälomalle ja nyt auton luovutuksesta vastaa toinen myyjä joka tuntuu olevan aavistuksen kuutamolla. Aloitteli hommat samalla viikolla kuin tilasin auton, osaakos juniori-myyjät hommata asiakkaille ilmaisia huoltoja? Vai häiritsenkö kesälomalaista?

Tilaussopimuksessa on arvioiduksi toimitusajaksi mainittu vko 24. Ja sopparin lakitekstiosuudessa mainittu 3 kk on takaraja mihin mennessä kuluttajakaupassa auto on luovutettava(tilaussopimuksen päiväyksestä lukien). Mikäli tätä oikein tulkitsen mulla olisi jo oikeus perua kauppa. Force majeuret tuskin tulee kysymykseen kun auto on ollut Helsingissä jo toukokuun lopulla.
 
Eli toi tilaamasi uusi auto on jo maassa, mutta sitä ei ole jostain syystä saatu siirrettyä kuukaudessa Suomen sisällä etelästä pohjoiseen?

Joskushan noiden uusien autojen valmistukset viivästyvät ja kyseista autoa ei saada maahan. Isällä oli joskus tuollainen tilanne ja tuolloin sai vastaavan esittelyauton liikkeestä käyttöönsä siihen asti kunnes tuo tilattu auto tuli laivalla maahan. Eikä tuossa montaa päivää mennyt kun auto etelästä siirrettiin länsi-suomeen.
 
on kyllä aika ihme juttu jos se on parikin kuukautta suomessa ollut. ite varmaan soittaisin tuollaisessa tilanteessa suoraan autoliikkeen pomolle ja kysyisin että noinko heillä toimitaan...
 
Jo oikein muistan meille koulussa joskus opetettiin, että kohtuullisena viivästymisenä pidetään 4 + 2 vkoa. Ei kyllä löydy mainintaa nykyisistä sopimusehdoista.

Välillä käy niin, että auto seisoo Hangossa, mutta esim. Assistorilla on niin paha ruuhka, etteivät saa autojen luovutushuoltoja tehtyä ja vaikka auto maassa, niin sen toimittamiseen jälleenmyyjälle saattaa mennä kolmekin viikkoa.

Tuossa ihmetyttää, että jos auto on jo pari kk ollut maassa, että mikä voi mättää. Ellei ole tullut kuljetusvaurioita autoa siirrettäessä?!? Sen myyjän kyllä luulisi kertovan ihan suoraankin. Asennetaanko jotain varusteita, joiden
tilaus voi kestää pidempäänkin?

Sinuna soittaisin liikkeeseen myyjän sijaiselle ja pyytäisin ystävällisesti selvittämään milloin pystyvät auton sinulle toimittamaan ja minkälaista korvausta esittävät, ehdota itse vaikka sitä ensimmäistä huoltoa.
Uskoisin, että asiallisella kysymyksellä ja realistisella korvaustoivomuksella pääsette sopuun. Kannattaa samalla kysyä että ajatko omallasi odotusajan vai antavatko liikkeestä sijaisauton.
Nykyisinkin kuitenkin suurimman osan myyjien palkka perustuu isoltakin osalta tyytyväisyyskyselyjen tulokseen. Eli kyllä meidän intressi on toimia niin kuin sovittu ja pitää asiakkaat ihan oikeasti tyytväisenä.
 
Mulle kerrottiin eilen puhelimitse ettei myöhästymisen syytä tiedetä. Hommaan lisää hauskuutta se että tyyppi joka auton mulle myi jäi kesälomalle ja nyt auton luovutuksesta vastaa toinen myyjä joka tuntuu olevan aavistuksen kuutamolla. Aloitteli hommat samalla viikolla kuin tilasin auton, osaakos juniori-myyjät hommata asiakkaille ilmaisia huoltoja? Vai häiritsenkö kesälomalaista?

Tilaussopimuksessa on arvioiduksi toimitusajaksi mainittu vko 24. Ja sopparin lakitekstiosuudessa mainittu 3 kk on takaraja mihin mennessä kuluttajakaupassa auto on luovutettava(tilaussopimuksen päiväyksestä lukien). Mikäli tätä oikein tulkitsen mulla olisi jo oikeus perua kauppa. Force majeuret tuskin tulee kysymykseen kun auto on ollut Helsingissä jo toukokuun lopulla.

Jos kyseessä on autokaupan tilaus- ja kauppasopimusehdot, niin siellähän lukee että "Ajoneuvo luovutetaan sovittuna aikana. Ellei luovutusaikaa ole sovittu, luovutuksen tulee tapahtua kuluttajakaupassa kolmen (3) kuukauden kuluessa ja muussa kuin kuluttajakaupassa kuuden (6) kuukauden kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta. "

Eli jos sopimuksessa on mainittu luovutuspäivämäärä, niin tuo kolme kuukautta sopimuksen allekirjoittamisesta ei päde. Myyn itsekin autoja joissa on pahimmillaan 7 kuukauden toimitusaika. Silloin tilaus- ja kauppasopimukseen merkataan luovutuspäiväksi päivämäärä sinne noin 7 kuukauden eikä tuo 3kk:n sääntö pidä paikkaansa.

Mutta oli miten oli, niin tuo että auto on ollut jo noin pitkään maassa eikä autoa ole saatu luovutukseen kuulostaa oudolta. Mielestäni voit aivan hyvin pyytää jonkinlaista korvausta luovutuksen viivästymisestä.

.......Sinuna soittaisin liikkeeseen myyjän sijaiselle ja pyytäisin ystävällisesti selvittämään milloin pystyvät auton sinulle toimittamaan ja minkälaista korvausta esittävät, ehdota itse vaikka sitä ensimmäistä huoltoa.
Uskoisin, että asiallisella kysymyksellä ja realistisella korvaustoivomuksella pääsette sopuun. Kannattaa samalla kysyä että ajatko omallasi odotusajan vai antavatko liikkeestä sijaisauton.
Nykyisinkin kuitenkin suurimman osan myyjien palkka perustuu isoltakin osalta tyytyväisyyskyselyjen tulokseen. Eli kyllä meidän intressi on toimia niin kuin sovittu ja pitää asiakkaat ihan oikeasti tyytväisenä.

Tässäpä aika täydellinen toimintaohje tähän tapaukseen. Ja jos sijainen ei pysty antamaan vastausta, niin soita (jos autotalossa on) uusien autojen myyntipäällikölle tai autotalon johtajalle.
 
Eli toimitusaika on arvioitu vk 24. Mihin tuo muuttaa tilanteen? Ts. kuinka paljon tuo arvio saa heittää?

Auto on ollut maassa 5-6 vkoa. Luovutushuolto tehdään Rovaniemellä ja ainoat lisävarusteet ovat 18" alut, tum.lasit, isompi ajotietokoneen näyttö sekä metalliväri. Joten kyllä ne on valmiin autoon saaneet maahan. Ainoa selitys mulle on ollu että kuljetusmerkintä puuttuu. Jotain logistisia häiriöitä kai.

Kaupan tein myyntipäällikön kanssa ja soittelin sille äsken kesken kesälomien. Lupasi ajella sen kun tarvin eli vaihdokkini km-raja poistui.

Kukas nämä "myönnytykset" maksaa? MP sanoi kaiken paskan valuvan hänen niskaan vaikka ei olekaan "syyllinen". Mahtaako pitää paikkaansa? Ei muuten mutta tulen kaverin kanssa hyvin juttuun enkä halua olla sille hankala. Toki haluan niin sanotusti omani pois.

Onhan tässä tosin se hyvä puoli että uuden autoni arvo ei laske tänä odotusaikana. :)
 
Eli toimitusaika on arvioitu vk 24. Mihin tuo muuttaa tilanteen? Ts. kuinka paljon tuo arvio saa heittää?

Auto on ollut maassa 5-6 vkoa. Luovutushuolto tehdään Rovaniemellä ja ainoat lisävarusteet ovat 18" alut, tum.lasit, isompi ajotietokoneen näyttö sekä metalliväri. Joten kyllä ne on valmiin autoon saaneet maahan. Ainoa selitys mulle on ollu että kuljetusmerkintä puuttuu. Jotain logistisia häiriöitä kai.


Kukas nämä "myönnytykset" maksaa? MP sanoi kaiken paskan valuvan hänen niskaan vaikka ei olekaan "syyllinen". Mahtaako pitää paikkaansa? Ei muuten mutta tulen kaverin kanssa hyvin juttuun enkä halua olla sille hankala. Toki haluan niin sanotusti omani pois.

Mutuilen vieläkin tuota, että 4+2 vkoa on kohtuullinen myöhästyminen.

Varsinainen luovutushuolto tehdään aina jälleenmyyjällä, mutta Hanko tekee (ainakin kaikilla merkeillä missä olen tähän asti ollut) myös luovutustarkastuksen ennen kuin autoja voi tilata kuljetukseen.

Jos käsitin nyt oikein eli on unohdettu tilata Hangosta tai tilausmerkintä jostain syystä puuttuu, niin myönnytykset menee liikkeen piikkiin ja autolle kuluksi, eli MP maksaa omissa provikoissaan loppujen lopuksi, jos sellaisella palkkauksella on.

Jos et halua olla hankala/ vaivaksi, mutta halauaisit silti edes jonkunlaista korvausta, niin heitäppä vaikka, että kai nyt laittaa sulle tankin täyteen ja vahauksen viivästyksen johdosta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos käsitin nyt oikein eli on unohdettu tilata Hangosta tai tilausmerkintä jostain syystä puuttuu, niin myönnytykset menee liikkeen piikkiin ja autolle kuluksi, eli MP maksaa omissa provikoissaan loppujen lopuksi, jos sellaisella palkkauksella on.

Ei ole unohtanut tilata, kuljetusmerkintää ei vaan jostain syystä ole tullut. Olen ollut tuon vaihdokkini km-rajan takia yhteydessä myyjään aika tiiviisti, samasta syystä myös tiedän milloin auto on tullut maahan.

No samalle myyjälle oli sattunut jo aiemmin tänä vuonna tapaus jossa 2 vkon toimitusaika venyi 3 kuukauteen.

Tarkoitin tuon myöhästymisen osalta sitä että jos arvioitu luovutus on vkolla 24, niin milloin se on sitten jo kunnon kompensaatioiden verran myöhässä. Tuo arvioitu toim. aika on minusta vähän ikävän kuuloinen.

Työkaverilla myöhästyi Mondeo 2 kk(selvisi sovittuna vuovutushetkenä että menee vielä 2kk) ja myyjä oli kuulemma hiukka vittumaiseen sävyyn sanonut vaan että odota tai peru kauppa. Kaupan purku uhkauksen jälkeen oli sitten saanut nipun varusteita ja myyjäliikkeen auton käyttöön odotusajaksi.
 
...
Tarkoitin tuon myöhästymisen osalta sitä että jos arvioitu luovutus on vkolla 24, niin milloin se on sitten jo kunnon kompensaatioiden verran myöhässä...

Eli se alkaa olla nyt kolme viikkoa myöhässä. Nämä nyt on aina vähän tapauskohtaisia siinä mielessä, että monelle asiakkaalle jää hyvä mieli kun automyyjä pitää vain ajantasalla. Eli ilmoittelee missä mennään, "valitettavasti auto vähän myöhästyy", soittaa esim viikoittain ja kertoo sen hetkisen tilanteen eikä asiakas sitten välttämättä mitään ole vaillakaan. Toinen taas on kuin maailmanloppu tulisi jos auto on sovitusta päivän myöhässä.

Mutta enivei, minusta auto on sen verran jo myöhässä, että voit olla jotain hyvitystä vailla. Esimerkiksi se auton ensihuolto ei ole yhtään hölmömpi idea kysyä tai jotain muuta vastaavaa, taakkatelineet veloituksetta tms. Kun pyydät jotain, niin pyydä kohtuudella. Ei sen myyjän rahkeet ihan mitä vaan kestä ja pahimmassa tapauksessa se menee siihen kaupanpurkuun ja se ei kuitenkaan (oletettavasti) ole kummallekaan osapuolelle hyvä ratkaisu.

Kaupanpurkua en nyt lähtisi vielä tekemään. Sen aika voi (tarvittaessa) olla encelin mainitseman ajan kuluttua.
 
Ja sitäkin kannattanee tivata että miksi auto on oikeasti myöhässä. Nimittäin tottahan se satamassa tulleiden kolhujen oikominen ja uudelleenmaalaus voi kestää. Eli silmä tarkkana siinä luovutuksessa.

ps. Ei tietenkään ole tarkoitus maalata piruja seinille. Onnea uudelle autolle ja huolettomia kilometrejä!
 
No onneksi ei takuun avulla onnea tarvi, mutta kiitti kumminkin. :D Otan varmasti suurennuslasin mukaan, tämän kanssa ollaankin tarkkana, varsinkin kun luovutuksen hoitaa mielestäni ärsyttävä myyjä. ;)
 
No nyt tuli tieto, saan auton viimeistään 12., luultavasti jopa 11. päivä. Sovittiin sijaisen kanssa että tankki on täynnä ja taidanpa tyytyä tähän, kun saan nyt rauhassa käyttää vaihdokkiani.
 
No nyt se sitten viimein tuli. Mites noiden etuikkonoiden tummennus, saako niitä tummentaa lain mukaan ollenkaan?
 

Liitteet

  • pikkusokota.webp
    pikkusokota.webp
    28,8 KB · Katsottu: 1 753
Vähän hankala sanoa kun istuin kyytiläisenä tuon 120 km:n hakumatkan. Paikallinen poliisi pitää ajo-oikeuteni vielä kuun loppuun hyllyllä. Onhan tuo jämäkämpi, "sporttisempi" ja siistimmän näköinen kuin aiempi skoda (-06 2.0 tdi dsg). Ja sen mitä pelkääjän paikalta pystyy kertomaan niin kyllä sen 30 hv:n tehoeron huomaa vaikkei sitä paljon olekaan(edellinen 140, tämä 170). Automaatin puuttuminen toki harmittaa, mutta eiköhän tuo nyt mene manuaalinakin. Mielipide on, että paras(varustelu, ajo-ominaisuudet, teho) diesel neljään kymppiin.

Meni muuten melkein tuo 4 kk mullaki. Johtuu maahantuojan kuljetusvaikeuksista. Eivät saa autoja Hangosta liikkeelle.
 
...Mites noiden etuikkonoiden tummennus, saako niitä tummentaa lain mukaan ollenkaan?

Lain mukaan tuuli- ja etusivulaseja ei saa tummentaa. Jonkin verranhan niitä, varsinkin etusivulaseja, tummennetaan siitä huolimatta. Vähän sitten tuurissaan meneekö esim katsastuksesta läpi.
Mutta laki siis ei sitä salli.
 
Lain mukaan tuuli- ja etusivulaseja ei saa tummentaa. Jonkin verranhan niitä, varsinkin etusivulaseja, tummennetaan siitä huolimatta. Vähän sitten tuurissaan meneekö esim katsastuksesta läpi.
Mutta laki siis ei sitä salli.

oliko tuossa se mahdollisuus että valmistaja hankkii vaatimuksenmukaisuustodistuksen jollekin tummennukselle ja sillon valmistaja voi myydä auton tummennuksella ja ei mitään ongelmaa? tai vaihtoehtona ostaa valmistajan tekemät tummennetut lasit jostain merkkiliikkeestä....
jotain tuollaista muistelen kaverin puhelleen aikanaan. voi olla kyllä myös :anssi:
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom