Auton lasit jäässä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keila
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
11.12.2003
Viestejä
1 305
Kyllä talvi on mukavaa aikaa...

Oli taas aamulla kiva kaivaa auto lumen ja jään alta. Ei se kaivaminen vielä mitään mutta vituttaa aika runsaasti kun aina aamuisin on ikkunoissa sisäpuolella enemmän jäätä kuin ulkopuolella :curs: .

Kiva ruveta sisällä heilumaan jääskrapan kanssa ja sitten onkin auton sisällä lunta aivan perkeleesti.

Mikä helvetti tuon aiheuttaa että sisälle kertyy noin paljon jäätä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jätäppä ikkuna muutaman millin verran raolleen kun pysäköit lämpimän auton. Ei jäädy se vesihöyry lasien sisäpintaan jota muodostuu auton sulaessa.
 
Kosteus. Ajon jälkeen kosteus tiivistyy ikkunan sisäpintaan koska ikkuna viilenee nopeammin kuin auton sisäilma. Jos kuivattaisit auton kunnolla myös sisältä, ei tuota efektiä tapahtuisi ainakaan samoissa määrin.
 
Joo ton huomaa yleensä silloin kun suojakeleistä mennään reilusti pakkaselle, kosteus tiivistyy ja jäätyy ihanasti sinne sisäpuolelle...vähän pidemmät matkat kannattaa ajaa niin että puhallus on mahollisimman paljon jaloille, kuivaa hyvin ne matot missä sitä vettä yleensä eniten on...
 
Siivoa autos kaikki paperiroska kerää kosteutta auton sisälle.:arvi:
 
Sisätilan lämmitin on ehdoton homma!
Mutta jos ei ole sitä mahdollisuutta niin pidä mahdollisimman kuivana autosi sisältä, eli auton matolta lumet pois jne. Ja jos vaan on mahdollista niin jonnekkin lämoimään halliin kuivamaan silloin tällöin.
Ja yksi pieni varmistus että onhan puhallin sillä raittiin ilman kierrätys asennossa eikä vaan kierrätä sitä sisäilmaa.
 
Se johtuu siitä että autoon pääsee vettä jostakin, jokin tiiviste esim takaluukun tai antenninreikä.
Toi on vittumainen vika korjata tai löytää se vuotokohta ja vielä vittumaisempaa aamulla skrapata sisältä ikkunat.
 
Originally posted by juu
Kyllä talvi on mukavaa aikaa...

Oli taas aamulla kiva kaivaa auto lumen ja jään alta. Ei se kaivaminen vielä mitään mutta vituttaa aika runsaasti kun aina aamuisin on ikkunoissa sisäpuolella enemmän jäätä kuin ulkopuolella :curs: .

Kiva ruveta sisällä heilumaan jääskrapan kanssa ja sitten onkin auton sisällä lunta aivan perkeleesti.

Mikä helvetti tuon aiheuttaa että sisälle kertyy noin paljon jäätä?

ONNEKSI en ole ainoa jolla on tuo ongelma :thumbs:
 
Oon miekin useana aamuna rapannut tuulilasin sisäpintaa. Se hyvä puoli siinä on, että irtoaa suht kiltisti. Ulkopuolelta mie peittelen peltilehmäni hellästi viltillä, niin ei tarvi jyystää ulkopuolista jäätä. Se se vasta osaa istua sitkeästi lasissa kiinni, varsinkin kovilla pakkasilla. Vesikeleillä vilttiä ei voi pitää, ainakaan jos yöllä pakastaa; kisko kiinnijäätynyttä peitettä sitten irti. Eikä läpimärkää vilttiä ole herkkua raahata sisään kuivumaan, kun kuivuukin älyttömän hitaasti. Aina ei tiedä pitäisikö :itku: vai :lol2: .
 
Mitä helvettiä varten se jää tulee aina siihen tuulilasiin? Ei se sivulaseissa mitään haittaisi, eihän sitä ajaessa sivuille katsella. Johtuuko se ajajan läähätyksestä siihen tuulilasiin vai mistä?
 
Originally posted by japa
Ja jos vaan on mahdollista niin jonnekkin lämoimään halliin kuivamaan silloin tällöin.

No tässä on vaan se ongelma, että se auton pitäs siellä olla melko pitkään ja hallissa hyvä ilmastointi, muuten ei tee muuta kun sulaa ja kuivuminen jää tapahtumatta, mutta jos pystyy vaikka parikin päiviää silloin tällöin pitmään niin mikäs siinä!!

Mutta hyvä tapa on todellakin pitkän matkan yhteydessä pitää se puhallus jaloissa mahd. paljon, siten mä oon autoni monesti kuivannut, tänäänkin ois edessä JKL-Pori ajo, eli reilut kolme tuntia, kuivuu matot ja kaikki todella hyvin tossa ajassa!!
 
Enemmän mua kyrpyttää se, kun ovien tiivisteihin on jäänyt kosteutta ja aamu kiireessä yrittää availla ovia. Älyttömän kovaakaan ei uskalla vetää, koska satavarmasti jää kahva käteen. Monena aamuna joutuu ottamaan pari askelta takapakkia autolta, ettei tule potkittua ovia lommoille.

Toinen on lumen harjaus... :curs: Tekona ei ole mikään maailmaa mullistava juttu, mutta jostakin syystä verenpaineet kohoa vaarallisen korkealle, jos aamulla on vastassa ovetjäässälumenharjaus-combo.

Miksi suomen talvi ei voisi olla pakkasvapaa ja lumeton?? :wall:
 
Eräs vanha taksikuski neuvoi, että kun pyyhkii lasit etikka / vesi-liuoksella (muistaakseni 1 osa etikkaa, 3 osaa vettä) niin lasit ei huurutu eijä jäädy. en ole kokeillut joten en tiedä toimiiko, mutta ko. henkilö sanoi itse tehneensä ammattiajoaikoinaan noin.
 
Originally posted by Metri
Oon miekin useana aamuna rapannut tuulilasin sisäpintaa. Se hyvä puoli siinä on, että irtoaa suht kiltisti. Ulkopuolelta mie peittelen peltilehmäni hellästi viltillä, niin ei tarvi jyystää ulkopuolista jäätä. Se se vasta osaa istua sitkeästi lasissa kiinni, varsinkin kovilla pakkasilla.

Se vasta mukavaa onkin kun sisäpuolinen jää on sitkeämpää kuin ulkopuolinen. Sitä on vielä hankala jynssätä kun tuulilasi on sen muotoinen...

Joskus koitin sellaista kikkaa sisäjäihin että laitoin auton käyntiin, puhaltimet ja lämmöt täysille ja annoin olla tyhjäkäynnillä vartin verran. Jäät kyllä lähti oikein hyvin mutta auto näytti sisältä aivan kuin joku olisi viskannut kuution verran vettä sisään.
 
Originally posted by Tahvo Tohveli
Mitä helvettiä varten se jää tulee aina siihen tuulilasiin? Ei se sivulaseissa mitään haittaisi, eihän sitä ajaessa sivuille katsella. Johtuuko se ajajan läähätyksestä siihen tuulilasiin vai mistä?

Johtuu siitä että sivullapäin on kohteita (esim toinen auto yms)joista lämpösäteily sitten heijastuu takaisin sinun lasiin kun taas ylöspäin olevissa kohteissa on ainoa vastaheijastus avaruus.

Tästä syystä autojen lasit eivät jäädy autokatoksessa vaikka lämpötila on sama.
 
Itelläkin samanlaisii ongelmii ton Italialaisen "muskeli" Punton kans.Ikkunat on sisältä jäässä vaik ulkoo ei ois ollenkaan...Mut varmaan saan syyttää itteeni ku välillä unohtuu märät treenikamat takapenkille höyryämään...:whip:
 
MiKÄÄN ei voi olla shitimpää kun miljoonan pakkasessa kaivaa auto puolen metrin lumikinoksen alta, jos se edes on sinun, kun ei tuolla nää. Ja sitten höyrytät suulla lukon auki, että edes pääset sinne jääkinokseen sisään. Starttaat, huomaat että eihän tää saatana lähde edes käyntiin, ja ilmoitat että myöhästyt, kun lähdet sutimaan fillarilla tonne mielettömän siistiin lumimylläkkään. Jos kuitenkin niin hyvä tsäkä käy, että auto starttaa, sutii koppero tyhjää, ja lapioit renkaille tilaa.
Kun lähdet ajamaan, vihdoin ja viimein, on lasit jäässä joka puolelta ja auto vielä yltäpäältä lumessa.
Kun saavut ensimmäiseen risteykseen, katot sivulle, ei saatana, eihän tost nää mitään. Olit skraadannut kiireissäs vain pienen reiän etulasiin, jotta näkis jotain pientä. No, koitetaan onnea.

Tää talvi on niin ihanaa. oh.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom