- Liittynyt
- 20.1.2004
- Viestejä
- 1 667
- Ikä
- 38
Tänne voitaisiin koota ohjeita ja vinkkejä liittyen auton äänieristykseen ja -vaimennukseen
Periaatteessa aihe on tärkeä erityisesti autohifin harrastajille, mutta esimerkiksi itselläni suurin motiivi on ajomukavuuden lisääminen.
Netin eri foorumeilla aihetta on käsitelty, mutta mielipiteet hajaantuu todella paljon. Toki automalli ja korimalli vaikuttaa siihen, miten vaimentamisprosessi kannattaa suorittaa. Osa vannoo pelkkien ovien ja lattian vaimentamiseen, osa sanoo, että kattoa on ihan pakko jotenkin vaimentaa. Vaimennus- ja äänieriste materiaaleja on vaikka minkälaisia ja olisi mukava saada vinkkiä mitkä on hyviä hintalaatu -suhteeltaan. Toisaalta, pelkkä alustan ja erityisesti pyöräkoteloiden massaus on kuulemma halpa ja toimiva konsti saada ehkäistyä rengasmelun kulkeutumista sisätiloihin
Oma keissini on Opel Astra H farmari ja tarkoitus olisi tehdä maltillinen ääneneristys budjetilla. Farkuissa suurin ongelma ilmeisesti on takapään muoto, jolloin takapää on eräänlainen kaikukoppa. Onneksi farkuissa on helpoin ja yleisin konsti aloittaa vaimennus juuri peräkontista: lattia- ja sivuverhoilu irti ja tavaraa pelliin kiinni.
Oma suunnitelma olisi:
- Alustan ja pyöräkoteloiden putsaus ja massaus. Vähintään 3 kerrosta massaa ruiskulla
- Takapää, ovet ja ehkä lattia vaimennetaan butyylimatolla ja päälle jokin pehmeä eriste.
Periaatteessa aihe on tärkeä erityisesti autohifin harrastajille, mutta esimerkiksi itselläni suurin motiivi on ajomukavuuden lisääminen.
Netin eri foorumeilla aihetta on käsitelty, mutta mielipiteet hajaantuu todella paljon. Toki automalli ja korimalli vaikuttaa siihen, miten vaimentamisprosessi kannattaa suorittaa. Osa vannoo pelkkien ovien ja lattian vaimentamiseen, osa sanoo, että kattoa on ihan pakko jotenkin vaimentaa. Vaimennus- ja äänieriste materiaaleja on vaikka minkälaisia ja olisi mukava saada vinkkiä mitkä on hyviä hintalaatu -suhteeltaan. Toisaalta, pelkkä alustan ja erityisesti pyöräkoteloiden massaus on kuulemma halpa ja toimiva konsti saada ehkäistyä rengasmelun kulkeutumista sisätiloihin
Oma keissini on Opel Astra H farmari ja tarkoitus olisi tehdä maltillinen ääneneristys budjetilla. Farkuissa suurin ongelma ilmeisesti on takapään muoto, jolloin takapää on eräänlainen kaikukoppa. Onneksi farkuissa on helpoin ja yleisin konsti aloittaa vaimennus juuri peräkontista: lattia- ja sivuverhoilu irti ja tavaraa pelliin kiinni.
Oma suunnitelma olisi:
- Alustan ja pyöräkoteloiden putsaus ja massaus. Vähintään 3 kerrosta massaa ruiskulla
- Takapää, ovet ja ehkä lattia vaimennetaan butyylimatolla ja päälle jokin pehmeä eriste.