Autohuolloista

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Sopivasti nostettu ketjua ylös. Viime viikolla sai taas tehdä hyvän sijoituksen tulevaisuuteen: autosta porsi egr-venttiili ja sinne meni melkein 700€ kuin pieru saharaan, voi perkele, olis ollu tuolle rahalle muutakin käyttöä
Tuon ois voinut tulpata. Turha kampe sinänsä ja oisit säästänyt 700 e :D
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hmm... kaverin Audi vm. 2001 1.9 tdi:stä tulpattiin peltilätkällä sekä letku muistaakseni vielä varuiks nippusiteellä ruttuun.

Mutta, en nyt sanokkaan enään satavarmaks, pitikö läppärillä jotain tehdä, että EGR:stä ei varottele turhaan. Ei muistaakseni kyllä pitänyt läppärillä tuohon sohia.
 
No joo tuon 2001 vielä ymmärtää, varmaan viimeisiä vuosilukuja kun onnistuu mistään autosta.

Mutta kyllä toi EGR on itse paholaisen keksintö, pois vaan jos mahdollista.
 
Egr venttiilin korjaus yleisesti ei ole raketti tiedettä, senkuin nappaa sen irti ja liottaa paskat pois, työntää takas ja kuittaa viat.. itse en koskaan ensimmäisenä ala asiakkaalle tarjoamaan sen vaihtoa, saati poistoa(pienyrittäjän etu, kukaan ei käske törsäämään asiakkaan rahoja), nyky nakut kun eivät lämpene oikein ilman sitä, ellei ole lisälämppäriä..
egr.n pois kytkentä ei ihan simppeli ole, koska ecun (engine control unit) koodiin on korjattava käsky, älä käytä ikinä.. säännöllisesti kunnolla saapasta niin pysyy puhtaana.

Ilmastointi huolloista sen verran, nehän on suomessa kartellin alla, hinta taso on aika vakiota ja aina duunataan sama prosessi tyhjäks ja täyttö jne.. koska suomessa tämä on luvanvaraista säilyttää kylmäainetta (r134a..freoni on ollut kielletty jo kauan) niin se mahdollistaa hintakartellin luomisen, muualla euroopassa täyttö on 10-30e ja huolto 30-60e riippuen sisällöstä, parin vuoden välein riittää kyllä pelkkä täyttö, jota tosin sääntösuomessa ei saisi tehdä, koska muuten suurtoimijat jäisi ilman rahaa
 
Moro, kaveri kävi vaihtamassa aluvanteilleen nastat liikkeessä ja huollosta pois päästyään kesken ajon (80km/h) lähti vasen taka rengas irti kesken ajon ja jäi laahaamaan jarrulevyn päälle. Pultit oli katkenneet napan joka ikinen kun korjaamon kesäpoika oli laittanut pulttikoneella niin kireelle kun menee. Napa, levy ja rengas vaurioutui ja korjaamo sano korvaavansa puolet levystä joka maksaa noin. 250€ vaikka on muutakn vaihdettavaa. Vakuutus yhtiö sano et ei tälläsiä rengas juttuja korvata ja poliisia ei kiinnosta. Mihin pitäisi yhteys ottaa? Auto Bmw M5

Tuossa on muuten semmonen juttu, jota en ihmettele yhtään. Joka kerta kun oma auto on ollut huollossa, on pultteja saanut vääntää auki metrin jatkovarrella tämmönen keskivertoa vahvempikin. Ihan vastuutonta touhua, varsinkin kun aluvanteille tehdään tuota.
 
Tuossa on muuten semmonen juttu, jota en ihmettele yhtään. Joka kerta kun oma auto on ollut huollossa, on pultteja saanut vääntää auki metrin jatkovarrella tämmönen keskivertoa vahvempikin. Ihan vastuutonta touhua, varsinkin kun aluvanteille tehdään tuota.

Taitavat ottaa varman päälle nykyään...? Kaverin serkun muija haki joskus autonsa renkaanvaihdosta ja keskellä motaria irtos toinen takarengas, koska ei ollut kiristetty riittävästi. Asiansa osaava paikkahan käskisi jälkikiristämään, tai tuomaan jälkikiristettäväksi aina jos on aluvanteet. Tässä tapauksessa tosin rengas irtosi jo kotimatkalla..
 
Joskus ihmettelin, kun renkaanvaihdossa jätkä veti ensin megapyssyllä ruuvit kireälle ja sen jälkeen momenttiavaimella naksautteli pulttia. Kuulemma käyttävät aina sitä, että on oikea kireys. Mutta mielestäni sehän vain varmistaa, että kireys on vähintään se suositus. Eli ensin ammutaan 300Nm momentit ja sitten naksautetaan 110Nm avaimella pari kertaa ja ollaan tyytyävisiä...

Pulttirasvaa tuntuisi käyttävän yksi viidestä pajasta.
 
Itte jouduin vähän pajomaan tuota vanhempaa pösöä. Piti vaihtaa pakoputkesta takapönttö ja se keskimmäinen pätkä. Olivat ruostuneet paskaksi.

Venttiilikopan tiivisteet vuoti, ne piti vaihtaa. kallistuksen vakaajat edestä molemmat vaihtoon ja toinen raidepää. samalla sitten perushuolto eli öljyt ja jarrunesteet jne. 600 euroo kiitos ja näkemiin. En pitänyt pahana kun oli vähän muutakin kuin yksi turha venttiili. ;)


Se oli muuten hauska homma sen venttiilikopan tiivisteiden vaihto, tais viedä 15 minuuttia kun siinä vierestä kattelin kun olin vähän ajoissa hakemassa autoa. Tuo kaveri jolla käytän, laskuttaa tehdyt tunnit eikä mitään taulukosta katottua kuten nää laakkoset ja muut lasipalatseissa olevat huoltamot.
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsekin muutamaan otteeseen noita venttiilikoppia irrotellut ja laitellut takasin, niin ei siinä kauaa tosiaan mene. Vittumaisen paljon vaan niitä pultteja yleensä, niin akkukone olisi suotava apuväline :D

Jos toi 600e oli osien kanssa, niin ei kauhean pahalta kyllä kuulosta. Tutulla on myös autokorjaamo missä käytän omaa koslaa jos on jotain vähänkään isompaa, tai tarvitsee kajota auton alle. Pitkän pennin sen ansiosta säästänyt useamman kerran.
 
Momentti pulttipyssyt on aika hyviä, vaikka vaatii tarkkuutta ne säästää ranteita.
Kyllä se itselläkin on laskutus per tehty tunti, vaikka toki selaan taulukoita arviossa, valmistajat antaa tietyn pohjan jokaiseen hommaan, se on hyvä työkalu jotta päällekäisyyttä ei pääsis paljoa tapahtumaan
 
Skoda Octavia 2010 farmari vietiin Atoy:lle huoltoon (ihan saatumman kauppaa että sinne). Oikea etulaakeri piti vaihtaa kun piti hieman meteliä. Hinta 420€. Onkohan tässä nyt kaikki ihan ok? Käsittääkseni kyseessä on 30-60min homma ja osa maksaa merkkiosanakin varmaan alle 100€. Mitään muuta laakerin vaihdon lisäksi tehty kuin OBD:n luku (josta ei ilmennyt mitään).

Miten eteenpäin?
 
Skoda Octavia 2010 farmari vietiin Atoy:lle huoltoon (ihan saatumman kauppaa että sinne). Oikea etulaakeri piti vaihtaa kun piti hieman meteliä. Hinta 420€. Onkohan tässä nyt kaikki ihan ok? Käsittääkseni kyseessä on 30-60min homma ja osa maksaa merkkiosanakin varmaan alle 100€. Mitään muuta laakerin vaihdon lisäksi tehty kuin OBD:n luku (josta ei ilmennyt mitään).

Miten eteenpäin?

Nopealla tsekillä Motonetissä SKF:n etupyöråän laakerisarjat Octaviaan maksavat 120...150€, taitaa olla samaa pakettia navan kanssa. Korjaamolla osa maksaa tietenkin enemmän, siihen reilun tunnin työ päälle ja muutama kymppi OBD:n lukemisesta niin ollaan päässälaskulla jo siinä neljänsadan pinnassa. Kallista toki, mutta ei kuulosta siltä että hyödyttäisi alkaa valittamaan. Mitä kuitin erittely sanoo osan hinnasta ja työajoista?
 
Nopealla tsekillä Motonetissä SKF:n etupyöråän laakerisarjat Octaviaan maksavat 120...150€, taitaa olla samaa pakettia navan kanssa. Korjaamolla osa maksaa tietenkin enemmän, siihen reilun tunnin työ päälle ja muutama kymppi OBD:n lukemisesta niin ollaan päässälaskulla jo siinä neljänsadan pinnassa. Kallista toki, mutta ei kuulosta siltä että hyödyttäisi alkaa valittamaan. Mitä kuitin erittely sanoo osan hinnasta ja työajoista?

Vasta tuli tekstari että auto valmis. Haetaan sen iltapäivästä ja ajattelin nyt etukäteen tarkistaa että onhan nyt homma ihan raiteillaan. Auto viety eilen ja tänä aamuna vasta ottaneet työnalle ja klo 8.20 on ollut valmista kun tekstari tuli (eli jos ovat aloittaneet klo 7.30 jolloin aukeaa niin on mennyt se about 0.9h mikä on ohjeaika SKF:n laakereilla. 1.3h taitaa olla max ohjeaika jonka myös varmaan laskuttaa). Varmaan on vaihtaneet koko navan koska sitä "suositellaan" eli sen hinta taitaa olla jotain 200€ luokka SKF:llä? Vikakoodien luku päälle josta ei ilmennyt mitään.
 
Itsekin katselin juuri Audi S6 Quattroon etulaakerin vaihtoa. Nopealla googletuksella oli 2h homma ja 350e tulisi maksamaan. Luulisi kyllä että nelivetoaudiin maksaisi enemmän kun Octaviaan....

Ei ole kauheen kaksinen homma irrottaa sitä laakeria itse. Luulis Octaviaan olevan vielä helpompi homma kuin tohon Audiin. Ongelmaksi vaan ainakin Audissa tulee se että se vanha laakeri pitää prässätä irti, ja vanha prässätä myös takasin. Voi vaatia yli 10t prässin ja ehkä lämmitystäkin. Mutta sen laakerin kanssa voi käydä jossain pajalla missä tekevät tuon 10minuutissa, ja maksaa reilusti alle 100e. Kannattaa vaan katsoa että se laakeri tulee oikein päin, jos siinä on esim. ABS- tai vauhtimagneetteja. Esim. tossa Audissa se laakeri kyllä menee kummin päin tahansa, mutta ABS- ja nopeusmittari ei toimi jos väärin asennettu.

VAGCOM tai VCDS kannattaa hommata niin säästyy turhilta vikakoodin luvuilta sekä nollauksilta ja joiltakin vianetsimisiltä.

Youtubestakin löytyy aika moneen pikkuremppaan ihan loistavat ohjeet:




PS: Audiin etupyörän laakeri 60e ;)


Edit:

Vaihdoin muuten öljyt sekä suodattimen tänään ja pesin moottorin sisältä 7Litralla dieseliä. Kaikennäköistä se on toi syönyt:

Kuva sen jälkeen kun vanhat öljyt oli poistettu jonka jälkeen kävi vielä 7L dieseliä koneessa.
IMG_1641_zpsqohlrfh4.jpg


Ekan öljyntyhjennyksen yhteydessä
IMG_1635_zpsbeddowfq.jpg


Vanhat öljyt
IMG_1632_zpsitolizek.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vasta tuli tekstari että auto valmis. Haetaan sen iltapäivästä ja ajattelin nyt etukäteen tarkistaa että onhan nyt homma ihan raiteillaan. Auto viety eilen ja tänä aamuna vasta ottaneet työnalle ja klo 8.20 on ollut valmista kun tekstari tuli (eli jos ovat aloittaneet klo 7.30 jolloin aukeaa niin on mennyt se about 0.9h mikä on ohjeaika SKF:n laakereilla. 1.3h taitaa olla max ohjeaika jonka myös varmaan laskuttaa). Varmaan on vaihtaneet koko navan koska sitä "suositellaan" eli sen hinta taitaa olla jotain 200€ luokka SKF:llä? Vikakoodien luku päälle josta ei ilmennyt mitään.

Noniin lasku tuli:

Koko napa vaihdettu koska "helpompi" ja "nopeampi tehdä" mikä sinäänsä olisikin ihan ok kun tuntiveloitus on 120h sis. alv niin nopeudella säästää hinnassa (jos laskutettaisiin oikeasti toteutuneiden tuntien mukaan) ja kun koko napa vaihdetaan niin pitäisi kaikki olla kunnossa varmasti.

SKF:n napa VKB6556 laitettiin ja Atoy heitti ovh-hinnaksi 214,68€ josta ruhtinaaliset 5,68€ alennusta. Ainakin yksi heidän tukkureista ilmoittaa ovh-hinnaksi 188€ ko. osalle ja todellinen hinta on jotain paljon alempi. Töistäkin veloitti sen max 1.3h vaikka meni max 40min koko operaatiossa (auto valmis klo 8.10 ja lafka avannut 7.30 (josta aamu kaffet pois vielä). Vikakoodien luku maksoi vielä extraa 50€ kun vaimo oli möläyttänyt että mittaristossa oli "välähtänyt" joku hehkutusvalo ajon aikana *morjens*.

Soitin ja kysyin heiltä että miten nyt niinkuin omasta mielestä meni ja vastaus oli että ihan normi setti. Enää en anna kyllä vaimon viedä autoa huoltoon ominpäin.
 
Niin, audin laakerisarja ainakin sisältää tuon navan ja maksaa sen 60€. Mutta tosiaan, nuo voivat keksiä osalle ihan oman hinnan.... 120€ tunti kuulostaa aika rajulta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom