Eikös tuo Volvokin ole Rellun koneella ja Mitsun alustalla, joten jää kalliiksi Volvo-merkkiset pellit.
Tuohon "luokkaan" on kyllä paljon parempia (IMO) vaihtoehtoja: VW Golf, Opel Astra, miksei hajuton-väritön-mauton-Corollakin, Skoda Octavia, jos ei ole merkkikammoa jne.
Volvon Renault-kortti vedetty esiin. Korjataanpas hieman:
Face 1:ssä on Renaultin kone pelkästään diesel-mallissa. Face 1:ssä on Renaultin valmistama loota vapaastihengittävissä bensakoneissa. Turboissa ei.
Face 2:ssa ei enää vapaastihengittävissä koneissa Rellun lootaa ole. Dieselistä en tiedä. Turboissa ei edelleenkään.
Face 3: Useita parannuksia edellisiin malleihin.
Mitsubishin pohjalevy kyllä on. Pohjalevyhän ei ole sama, kuin alusta, vaan määrittää auton mitat. Alusta on Volvon. Tosin alusta ei vapaastihengittävissä Face 1:ssä ollut kovinkaan jämäkkä, vaan oli aika tuuliherkkä. Turboissa tosin on eri alusta, kuin vapareissa. Face 2:ssa ja 3:ssa on tehty parannuksia tämän suhteen myös vapareihin. Turbojen vetelyistä on paljon valitettu myös, mutta sitä se tehokas etuveto valitettavasti tekee. Poikittaistuki auttaa siihen jonkin verran.
Face 1: 1996 - 2000/05
Face 2: 2000/06 - en muista
Face3: En muista - en muista
Volvo on kyllä ns. ylemmän keskiluokan autoista varteenotettava vaihtoehto, kun verrataan varustelutasoa hintaan. Tosin korjauskustannukset ovat japseja jonkin verran kalliimpia. Esim. normaalihuolto oli itsellä aina n.400-600€ merkkiliikkeessä. Myöhemmin omistamassani Toyotassa oli vastaavat huollot merkkiliikkeessä 250€-350€.
Riippuu vähän mitä hakee. Jos haluaa tilaa, niin kallistuisin pakettiautoon, linja-autoon tai kuorma-autoon.. Jos kuitenkin kauppakassien roudaaminen riittää tilantarpeeseen, niin henkilöauto passaa siihen vallan mainiosti. Nää on aina niin kovin makuasioita ja monesti auton ostossa tunteet on se määräävin tekijä.
Jos vielä katsotaan tuota listaa, niin Volvosta saa tosiaan maksaa hieman enemmän, kuin vastaavilla kilometreillä olevasta civicistä. Golffit käsittääkseni ovat aikalailla samoissa hinnoissa, kuin Volvot. Citroenit taas ovat kohtuullisen halpoja, josta voi päätellä, että ne eivät pidä arvoansa kovinkaan hyvin. Nämä ovat kaikki ns. hintaan perustuvia kommentteja. Teknisestä paremmuudesta voitaisiin keskustella maailman tappiin saakka.
Eiköhän noista vaihtoehdoista jokainen passaa, kun valitsee yksilön huolella ja maksaa siitä käyvän markkinahinnan. Noh, ehkä citikan jättäisin henk. koht. mieltymysten perusteella väliin ;)
Citroenistä voin vielä sortua mutuiluun ja sanoa, että pomon vaimon C3 sai hylätyn ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa :D