Auto vai moottoripyörä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jokk_e
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
13.2.2007
Viestejä
873
Shhöörtsi ei tuottanut tulosta, tai olen saamaton(poistoon sitten vain jos on ennen esitetty, tai on jo olemassa). No anyway, pieni kysymys/gallubbi kuuluu seuraavasti.

Eli, 2 rengasta vaiko 4 rengasta? Auto vai moottoripyörä? Ja miksi?

Allekirjoittanut on ihastunut pitkälti noihin 2 pyöräisiin, 4 rengasta on tavallaan liikaa. Moottoripyörällä löytää sen vapaudentunteen mitä ei katolla varustettu koppero tuota. Toki autossaan on ne hyvät ja käytännölliset puolet, ja mielellään talvipakkasilla sellaisella päästelee. Mutta aina sydän sykkii moottoripyörille!

Ducati 996:sta haaveilen. Ja vielä joskus se tallissa komeilee! :)

Ei muuta kuin väittelemään(mutta muistakaa makuasia on makuasia ;) ) / tuomaan omia mielipiteita esille / tms näistä kahdesta erilaisesta menopelista! :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Täältä löytyy kummatkin. Moottoripyöräily on ihan kiva harrastus, mutta siihenkin turtuu kohtalaisen nopeasti. Auto on taas hyötyväline ja sekin ihan mukavaa etenkin talvella (takavetoinen kärry).

Mielestäni hyvä kombinaatio on nopea pyörä, esim kilon kyykky ja joku nopea farmariauto :D Itse kuulun niihin mötörhedeihin jotka eivät lähde sateella ajelemaan, vaan enemmän naatiskelevat esim. arki-iltaisin parin tunnin prätkälenkillä hyvällä kelillä. En äkkiseltään keksi typerämpää touhua kuin kovassa sateessa prätkällä liikkuminen, kyllä moni motoristi silloin mielummin matkustaisi autossa (väittävätkin mitä tahansa muuta).

Ainut isompi miinus prätkätouhuissa on sen kustannukset, mutta kun kerran pääsee pyörän vauhdin ja kiihtyvyyden makuun niin auton suoritusarvot kyllä menettävät merkityksensä.
 
Keväällä pistin auton seisontaan ja oon pelkästään pyörällä ajellu. Eikä kaduta yhtään eli ehdottomasti 2-pyöränen :whip:
 
Molemmat käytössä, pyörä kyllä taitaa kerätä vuodessa enemmän kilometrejä kuin auto, joten valinta lienee melko selvä. :D

Tyggis sanoi:
Ainut isompi miinus prätkätouhuissa on sen kustannukset, mutta kun kerran pääsee pyörän vauhdin ja kiihtyvyyden makuun niin auton suoritusarvot kyllä menettävät merkityksensä.

Kyl.. Oma pyörä kiihtyy 0-250km/h samassa ajassa kuin autoni 0-100km/h. :rock: Suorituskyky suhteessa hintaan on pyörillä kyllä jotain ihan muuta.. :evil:
 
Ite ajelen Opel Corsalla ja uudella Suzukin GSX-R 1000:lla. Ja täysin tyytyväinen valintaani, että "laaduttomampi" auto ja pyörä erikseen.
 
Molemmat. Ne on kuitenkin niin eri asioita.

Vähän kun vertais pihviä ja jäätelöä. :D
 
Allekirjoittanut ilmeisesti asettanut vastakkain tehokkaan auton ja moottoripyörän, koska muuten en näe tässä mitään järkeä....jos ei näin ole niin luulisi juoksevan jo sinne pyöräkauppaan:)

Faktahan on se, että molemmat maksaa. Eriasia on sitten se kumpi tarjoaa rahalle enemmän vastinetta. Loppupeleissä vain allekirjoittaneen makuasia. Kun puhutaan tehokkaista autoista ja moottoripyöristä niin silloin ei puhuta järjellä vaan sydämellä.

Harvalla jannulla on lohenpunaisia sen verran takataskussa, että voi ostaa tehokkaan auton takuulla. Pidän tuota takuuta kuitenkin suhteellisen tärkeänä asiana varsinkin jos puhutaan erikoisautosta. Ei varmasti kirpase kaveria, joka voi erikoisauton uutena ostaa jos siitä hajoaa jotain isompaa, vaikka ei takuuta edes olisi, mutta valitettava tosiasia on, että meillä köyhilläkin on unelmamme:D. Sitten kun se unelma on muutaman vuoden vanha eli omassa budjetissa/parkkiruudussa niin ruvetaan miettiin, että helvetti jos jotain hajoaa. Sitten itketään marmoritiskillä kun lasku on useemman sata euroo perushuollossa ja isommassa remontissa tuhansia euroja. Ja fakta on, että aina hajoaa jotain. Erikoisautosta on myös nykypäivänä vaikea päästä eroon inhimilliseen hintaan. Ylipäätään yli 20K€ autoa on kohtuullisen vaikea saada käteiskaupalla hukattua.

Mutta kaikesta huolimatta tehokas autoilu vetää joka tapauksessa suun virneeseen, oli ajoneuvo sitten uudempi tai vanhempi. Itse turbo ja vapari motin omistaneena sanoisin, että turbo on mukava virittää mieleisekseen ja tarvittaessa vain taivas on rajana. Nykypäivän turboissa ei juurikaan ole viiveitä ja siksi suhteellisen nautinnollisia ajettavia. Itse en henkilökohtaisesti pidä kuitenkaan siitä jos auto on helvetin "piikikäs" ajaa.

Kyllä se vaan niin on kuten jenkkilässä sanotaan, että teho tulee kuutiotuumista:rock: Auto ampuu eteenpäin heti kun kaasua hipaiseekin ja veto jatkuu aina punaiselle asti. Niinsanotusti tasaista kyytiä....minun makuuni. Tosin polttoaine kustannukset vaparilla 2 kertaa korkeammat, jos siis verrataan tehokasta turboa ja vaparia. (Ei niillä ajeta pintakaasulla.):D

Itse näkisin järkevänä vaatimattoman auton ja kunnon muoviohjuksen. Sillon ei kuitenkaan ympäri vuoden ole sidottu järkyttäviin käyttökustannuksiin. Pyörän saa hankittua pikku säästämisellä takuulla ja kulkupuoli on taatusti kunnossa sisältäen enemmän kuin kohtuullisen polttoainekulutuksen tehoihin nähden. Ainoo miinus puoli mitä pyörässä on se, että tottumattomissa käsissä ja tietyssä mielentilassa se on rinnastettavissa aseeseen. Mielestäni hyvin harva voi hakea 600cc katupyörän koeajoon radalle ja ajon jälkeen sanoa, että tässä ei ole tarpeeksi haastetta.....mutta eihän Suomessa saa ajaa edes lujaa.....eihän:D
 
Molemmat. Prätkällä nautiskellaan ja autolla siirrytään paikasta A paikkaan B.

Jos on raha kireellä niin autoksi joku viimeisillään käyvä ruosteläjä käy ihan hyvin kun oikeesti hauskat autot maksaa niin perkeleesti. Joku hikinen perusquattro perhesedan ei kyllä kauheesti jaksa säväyttää oikein minkään pyörän jälkeen, joten sama se mikä auto on alla. Pääasia että aikansa liikkuu eteenpäin ja pitää pakkasen ulkona.
 
Itse en myöskään aja sateessa moottoripyörällä, vaan se on puhtaasti tarkoitettu huvitteluun kadulla ja radalla. Tallista löytyy 2007 R1:n Yamaha pienillä mausteilla (Akran kokoputki, PCIIIusb ja PPtuningin jalkatappisarjalla sekä käänteisellä vaihdekaaviolla). Olen harkinnut vielä R6R:n hankkimista pelkäksi ratapyöräksi. On se vaan niin hauskaa.... :hyper:

Autoilussa ongelmana on tosiaankin riittävän tehokkaan auton löytäminen kohtuullisella hinnalla. Käytännössähän tämä yhtälö on mahdoton. Kilometrejä tulee omassa mittakaavassani autolla ihan törkeästi, joten olen jo harkinnut nykyisen vaihtamista dieseliin... En ole tosin vielä uskaltanut itsellenikään tunnustaa oikeasti harkitsevani dieseliä. Nykyinen 250 heppanen Aero liikkuu kuitenkin sillai mukavasti, ettei ehkä olisi kiva hommata mitään ihan perustaunusta. Ihan jo pelkästään oman turvallisuuden vuoksi (yllätykset ohitusten kestossa..)

Joten yhteenvetona; pitäisi olla sporttisen tuntuinen auto, moottoripyörä chillailuun, moottoripyörä rata-ajoon ja talveksi (ehkä turhin lelu kaikista) moottorikelkka. Ongelmana on kaiken aikaa liian pieneltä näyttävä saldo. Omalla kohdallani minkään kulkuneuvon hankinta ei perustu tippaakaan järkeen...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jos on rahaa niin molemmat, jos ei ole niin auto ehdottomasti. autoiluun ei vaan kyllästy koskaan ja on tarpeellisempi muutenkin kuin mopo.


edit: ei ne pyörät niin kalliita ole, mutta kaikki osat+vakuutukset niin aika perkelen tyyristä hommaa se on. lähes kaikissa osissa on ns moottoripyörä lisä :D
 
Jos järjellä miettii niin moottoripyörän hankkimiseen ei ole mitään järkisyytä, ainakaan mun mielestä. Toisaalta, jos on massia ja moottorikulkuneuvo ei ole liikkumisen edellytys, niin toki sellaisen voisi ostaa nautiskeluun (ja itsensä telomiseen).

Auto
+toimii mihin vuodenaikaan tahansa
+omaa kuljetuskapasiteettia
+ei ole niin vaikea käsiteltävä kuin pyörä
+suhteessa edullisemmat vakuutusmaksut kuin pyörässä

Pyörä
+vauhdin hurmaa ja vapautta
+on kähee peli
 
Zone-sarja -42%
Samaa mieltä. Onneksi kaikkea ei tarvi perustella järjellä.. :D

Joku on sanonut hyvin:
"You can't rationalize bikes. You buy bikes because you love them. And who can explain love?"
 
no entäs vene?

Aikamoista golffieläkepappojen hommaa, jos veneilystä ihan harrastuksen ottaa itselleen eikä vaan poikkea hakemassa kaloja grilliin.

Ja golffipapoista sanoo jo wanha julisteviisaus näin:
TrackDays.jpg
 
Molemmat. Prätkällä nautiskellaan ja autolla siirrytään paikasta A paikkaan B.

Jos on raha kireellä niin autoksi joku viimeisillään käyvä ruosteläjä käy ihan hyvin kun oikeesti hauskat autot maksaa niin perkeleesti. Joku hikinen perusquattro perhesedan ei kyllä kauheesti jaksa säväyttää oikein minkään pyörän jälkeen, joten sama se mikä auto on alla. Pääasia että aikansa liikkuu eteenpäin ja pitää pakkasen ulkona.

Melkein sama. Prätkällä ajetaan ja autolla siirretään materiaa paikasta A paikkaan B. :)

Normikotilot on kaikki samaa paskaa, mutta toisaalta vanhan auton rakentaminen kiehtoo suuresti. Rakentamisella ei tarkoiteta mitään tuuninkikippoja vaan sleeper -tyyli on se mitä haetaan (sitten joskus...)
 
Joku on sanonut hyvin:
"You can't rationalize bikes. You buy bikes because you love them. And who can explain love?"

Erittäin hyvin sanottu.

Tapasin tuossa jokin aika sitten motoristin, jolla oli erittäin hyvä perustelu Hayabusalla ajamiselle. Tämän miehen poika ei suostunut tulemaan Banditin (tms) kyytiin, niin mies oli kysynyt millainen pyörä pitäs olla, että poika kyytiin tulis. Hayabusa piti olla ja se tuli. :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom