Auto Ruotsista?

Eihän tämä linkki vielä ollu tässä ketjussa? (joskus suom24:ltä bongattu)

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Tuolla voi rekkarinron perusteella tonkia jonkin verran dataa autosta, kuten omistajien määrä, onko tuotu Ruotsiin muualta jne.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tositarina lazkin epäonnistuneesta autonhakureissusta Ruotsiin

Lukekaa niin vältätte ainakin yhden virheen jonka matkalla voi näköjään tehdä.


Katselin Blocket.se:stä muutamia mieleisiä autoja, pääasiassa Tukholman alueelta koska itselläni ei ollut tarkoitusta viedä autoa Ruotsin puolelle hakureissua varten, vaan liikkua siellä jalkaisin. Otin myyjiin sähköpostitse yhteyttä, ensin ruotsiksi, ja sitten kysyin että puhuvatko he englantia jotta voisin soittaa ja kysellä tarkemmin autosta.

Sain sitten sovittua mielenkiintoisimmasta autosta koeajon eräälle lauantaille, ja varailin itselleni ja kaverilleni juna + laivaliput Turku-Tukholma ja takaisin. Olin ollut myyjän kanssa paljon yhteydessä, pyytänyt lisäkuvia jne jne, joten pidin kauppoja melko varmana. Päätin siis ottaa samoin tein liikennevakuutuksen ennakkoon vakuutusyhtiöstäni auton runkonumeron perusteella.

Soitin vielä pankkini asiakaspalveluun ja kysyin maksumenetelmistä, että mikä on kätevin keino suorittaa noinkin suuri maksu viikonloppuna Ruotsissa. Pankista sanottiin, että kätevintä on suorittaa maksu verkkopankissa, koska vaikka raha ei heti näy myyjän tilillä, näkee hän että maksu suoritetaan ja en pystyisi sitä vahvistuksen jälkeen enää perumaan.

Reissattiin sitten paatilla Tukholmaan, ja tavattiin myyjä sataman lähellä ja lähdettiin koeajolle. Auto oli hyväkuntoinen ja toimi moitteettomasti, joten hieman hinnasta vielä neuvoteltuamme päätimme sitten lähteä maksua suorittamaan. Ehdotin ensin myyjälle verkkopankissa tapahtuvaa maksua, mutta myyjä ehdotti, että menisimme hänen pankkiinsa kysymään onnistuuko perinteinen tilisiirto.

Myyjän pankissa nuuska huulessa töröttävä Per-Olof alkoi pyöritellä päätään nähtyään että minulla on suomalainen tilinumero, ja sanoi ettei tilisiirto jostain syystä ulkomaiselta tililtä onnistu, ja ulkomaisella kortilla ei noin suurta summaa saa nostettua viikonloppuna mistään. Noh, selviteltiin asiaa hetki ja ehdotin jälleen myyjälle verkkopankkimaksua ja koitin selittää että sen pitäisi olla luotettava keino koska näin minulle on Suomen päässä pankista nimenomaan sanottu.

Myyjä kysyi pankkivirkailijalta internet-maksusta, ja nuuskahuulinen Per-Olof pyöritteli jälleen päätään ja sanoi että hän ei pidä sitä luotettavana koska maksaja pystyy perumaan suorittamansa maksun, koska on viikonloppu ja eräpäivä on asetettava seuraavalle pankkipäivälle. "TYVÄRR TYVÄRR TYVÄRR" :dance:

Lähdimme kuitenkin myyjän työpaikalle kokeilemaan verkkopankkimaksu-vaihtoehtoa, ja suoritimme kokeellisen 10 kruunun tilisiirron hänen tililleen. No kuinka ollakkaan, verkkopankista löytyi vahvistuksenkin jälkeen kohta "Poista maksu", jolla maksun pystyi siirtämään "Erääntyvät maksut"-kansiosta takaisin omalle tililleni. Peruminen olikin siis mahdollista. :dance2:

Tässä vaiheessa alkoi kaikilla verenpaine nousta, ja myyjä oli sitä mieltä että hän ei missään nimessä halua luovuttaa autoa noin epävarmalla maksutavalla. Ehdotin hänelle että voin antaa muuttuvat pankkitunnusliuskani hänelle, jotta en pääse verkkopankkiin kuin vasta Suomessa haettuani uudet tunnukset, mutta myyjä oli epäileväinen ja sanoi että minulla saattaa olla jossain toiset tunnukset joilla käyn perumassa kaupan. :jahas:

Yksi keino olisi ollut jäädä Tukholmaan viikonlopun yli, ja yrittää hoitaa asia arkipäivänä, mutta koska sekä minulla että kaverillani oli töitä maanantaina ja olimme jo varanneet matkaliput takaisinpäin samalle illalle, ei se vaikuttanut järkevältä ratkaisulta. Jouduimme siis pahoittelemaan kovasti aiheuttamaamme vaivaa, ja poistumaan ilman autoa.

Kävimme vielä koeajamassa toista autoa, jonka olin ottanut "varasuunnitelmaksi" jos ensimmäisessä autossa olisi ilmennyt jotain häikkää. Totesimme tämänkin auton hintaansa nähden kannattavaksi ostokseksi, ja aloimme hieroa kauppaa myyjän nro 2 kanssa.

Hän ehdotti että menemme Forexin toimistoon kysymään onko mistään mahdollista saada noin suurta summaa käteisenä, tai pystyykö Forex laskuttamaan pankkikorttiani ko. summalla. (En luonnollisesti sanonut tälle myyjälle että yritimme juuri aiemmin ostaa toista autoa, mutta kauppa kaatui edellisen myyjän mielestä epäluotettavaan maksutapaan :) )

Forexista sanottiin että ulkomaisella pankkikortilla ei mistään saa noin suurta summaa, joten ehdotinkin myyjä nro 2:lle maksua verkkopankissa, toivoen sormet ristissä ettei ko. tyyppi olisi tietoinen tästä peruutuksen mahdollisuudesta (en siis epärehellisessä mielessä, vaan luonnollisesti toivoin vain että joku keino maksaa auto onnistuisi).

Valitettavasti myyjä nro 2 soitti hyvälle ystävälleen joka työskentelee pankkialalla, ja hän antoi ohjeen että verkkopankkimaksuun ei mielellään kannata suostua, juurikin kyseisen peruutusmahdollisuuden olemassaolon takia. Yritimme kaverimme kanssa päät punaisena, SUHT vittuuntuneena koko pankkitouhuun miettiä keinoa mistä saisimme noin suuren summan rahaa, mutta vaikka soittelimme kaikki mieleen tulleet paikat ja pankit läpi, ei maksu tuntunut onnistuvan, ei niin millään. Siinä vaiheessa ei tahtonut uskoa että eletään 2000 - lukua ja että olemme läntisessä naapurimaassamme, mutta emme saa yksinkertaisesti siirrettyä rahaa myyjälle, emme käteisenä emmekä sähköisessä muodossa. Emme euroina, emme kruunuina.

Aikaakin tähän rylläykseen ja asioiden selvittelyyn oli kulunut lähes 11 tuntia, ja laiva oli lähdössä klo 20.00 satamasta, joten piti jälleen kerran pahoitella myyjä nro 2:lle aiheuttamaamme vaivaa, kiittää hyvästä koeajosta, toivottaa mukavat kesän jatkot ja poistua taksilla puolen metrin kikulit otsassa satamaan. Siellä lunastimme hytit sekä AUTOPAIKAN, koska varausta ei niin myöhään enää voinut muuttaa.

Pääsimme sentään ehjänä takaisin Suomeen, ja täällä arjen koittaessa piti ottaa yhteyttä pankkiini ja kysellä hieman asioista. Pankki toimi tässä tapauksessa erittäin asiallisesti, ja korvasi juna- sekä laivaliput sekä puhelinkulut joita heidän antama väärä ohjeistus ja sen aiheuttama hukkareissu meille maksoivat.

Tähän loppuun voisinkin kirjoittaa pari vinkkiä Ruotsista autoa hakeville:

1. Ota yhteyttä myyjään joko sähköpostitse tai puhelimitse, mieluiten ehkä ensin ruotsin kielellä. Ruotsin tyypit eivät ole kovin hanakoita vastaamaan sähköposteihin, joten jos sähköpostiin ei vastata mutta auto vaikuttaa kiinnostavalta, kannattaa suosiolla soittaa. Ruotsiin soitettaessa eteen tulee +46 - maakoodi, ja suuntanumeron ensimmäinen nolla jää pois kuten Suomen numeroissa. Useimmat ruotsalaiset puhuvat melko sujuvaa englantia, joten itse ainakin asioin täysin englanniksi myyjien kanssa. Ei siis kannata luopua autonhakuhaaveista vaikka kouluruotsi olisikin hieman ruosteessa.

2. Selvitä rekisterinumeron perusteella täsmäävätkö myyjän antamat tiedot Transportstyrelsenin tietoihin. https://www21.vv.se/fordonsfraga/

3. Sovi myyjän kanssa kilpien luovutuksesta ja auton ajamisesta satama-alueelle. Jotkut ovat kuulemma ajaneet auton myyjän kilvissä Suomen puolelle, mutta harva myyjä suostuu tähän. Itse sovimme myyjän kanssa että mikäli teemme kaupat, hän ajaa auton satama-alueelle ja siellä ruuvaamme yhteistoimin kilvet pois jotka jäävät myyjälle. Soitimme myös laivayhtiölle, ja sovimme että auto voi seisoa satama-alueella iltaan sekä laivan lähtöön asti. Minä olisin sitten ajanut auton kilvettömänä Suomen puolelle laivasta, parkkeerannut sen Suomen puolella satama-alueelle ja kävellyt lähellä olevaan Tullin toimipisteeseen hakemaan väliaikaiset tarrakilvet. Tällaiset ohjeet minulle Tullista annettiin että kilvettömänä tuominen onnistuu.

4. Vakuutuksen voi ottaa joko ennakkoon jos pitää kauppoja varmana ja kysyy myyjältä auton runkonumeron sekä muut vakuutukseen vaadittavat tiedot (merkki, malli, iskutilavuus, vm. jne.), tai toinen vaihtoehto on ottaa väliaikainen vakuutus vasta Suomen puolelta Tullista kun auton on Suomeen asti saanut. Kuulemma myös If:in nettisivuilta voi ottaa viikonloppuisin autovakuutuksen, muilta vakuutusyhtiöiltä vakuutuksen saa toki samantien myös soittamalla arkipäivänä virastoaikaan.

5. MIETI MAKSUTAPA ENNAKKOON, HUOLELLA!! Käteinen on varmasti varmin keino saada auto mukaansa, mutta erittäin suuria summia ei välttämättä kannata mukana kuljetella. Kannattaa myös kysyä myyjältä haluaako hän maksun kruunuina vai käyvätkö eurot, ja täten kannattaa myös selvittää missä on edullisimmat kurssit vaihtaa rahaa. En itseasiassa ole vieläkään täysin varma siitä mikä on viikonloppuisin kätevin tapa hoitaa suuren summan siirtäminen ulkomailla ulkomaiselle tilille, tämän aion kuitenkin selvittää erittäin tarkasti mikäli lähden kokeilemaan uutta hakureissua länsinaapurin puolelle.
 
Mitäs autoja meinasit Lazki alunperin tuoda?
 
Eikö shekki olisi kelvannut jonka olisitte sitten yhdessä käyneet lunastamassa pankissa?
Mikä pankki sulla on, Lazki?
 
Tarkoituksena oli alunperin tuoda -02 vm. BMW 320i 2.2 litran koneella.

Shekistä oli ennen lähtöä puhetta, mutta koska minulle pankin asiakaspalvelusta suositeltiin tuota verkkopankkimaksua, ajattelin sen olevan helpoin keino. Joku informoi minua myös, että suurien shekkien lunastamisen kanssa voi tulla ongelmia. Pitää ottaa selvää tuosta shekkikäytännöstä seuraavaa reissua varten.

Pankki minulla on Nordea, en halua mustamaalata Nordeaa vaikka sainkin asiakaspalvelusta harhaanjohtavaa tietoa. Reklamaationi käsiteltiin erittäin asiallisesti ja matkakulut korvattiin, asiakaspalvelijoilla oli vain ollut väärää tietoa sillä hetkellä.

Edit:

Unohtui lisätä noihin vinkkeihin aiemmassa postissa, että kannattaa huolehtia siitä että saa myyjältä rekisteröintitodistuksen molemmat osat (Del 1 & Del 2).
 
Tositarina onnistuneesta auton hakureissusta ruotsiin.

Teksti alunperin kirjoitettu kaverille vinkiksi auton hakureissuun, siksi saattaa olla hieman epäselvää tekstiä...


Kaikenkaikkiaan auton haku svenssoneista ei ollut ainakaan mulle hankalaa, vaikka omat säädöt siinä olikin. Auton hain heinäkuun puolessa välissä.

Tässä tälläinen muistilista auton hankintaan:

1. Valitse autoja
2. Koeaja niitä
3. Valitse auto
4. Tee kauppakirja
5. Ota myyjältä rekisteriote osa 1 mukaan, jos osa 2 on, niin se myös. On normaalia, että kakkososaa ei vielä ole tai sitä ei saa mukaan.
6. Maksa auto
7. Aja myyjän kilvillä Suomeen
8. Tee tullissa maahantuloilmoitus. Saat 3kk ajoluvan ja tarrakilvet.
9. Ota suomalainen vakuutus ja ilmoita rekisterikilven veromerkin raaputuspinnan alla oleva numero sekä rekisteriotteen tarkastunumero edelliselle omistajalle, jotta hän voi katkaista oman vakuutuksensa.
10. Vie kaikki auton paperit/kauppakirja ym. tulliin ja tee siellä autoveroilmoitus. Tämä pitää tehdä 5 päivän kuluessa maahantuonnista.
11. Vie auto rekisteröintikatsastukseen. Tämä pitää tehdä 10 päivän kuluessa maahantuonnista.
12. Odota veropäätöstä ja maksa se, hae uudet EU-kilvet autoosi
13. Enjoy!


Alkuun täytyy tietenki se auto löytyää. Ruotissa parhaat nettiautokaupat ovat http://www.blocket.se/ (suosituin) ja http://www.bytbil.com/. Noista jo löytää runsaasti vaihtoehtoja. Noiden lisäksi löytyy aika paljon pienempiä nettiautokauppoja mm. http://www.bilweb.se/. Jos haluat valmiiksi vähän urheilullisemman auton, niin kannattaa tsekata myös http://www.garaget.org/. Köp och sälj kohdasta löytyy myynti puoli josta voi löytyä todella hyviä autoja.
Kun auto löytyy, niin kannattaa varmistaa missä päin ruotsia se sijaitsee. Mulla nyt kävi niin, että tämä auto jonka hain sijaitsi lähes etelä-ruotsissa. No lensin tukholmaan ja siellä asuvan kaverin kanssa ajettiin sitten etelä-ruotsiin. Yhteen suuntaan tuli matkaa noin 600km ja matka kesti reilu 5h. :D No ainakin takastulomatkalla sain koeajettua auton hyvin.

Ku oot löytänyt auton, niin ei sit muuta kuin joko lähettäämään e-mailia tai suoraan soittamaan ja kyselemään autosta. Riippuu tietenki onko auto myynnissä yksityisellä vai autoliikkeellä. Mulla nyt oli apuna kaveri ruotsista, joten laitoin hänet aina välillä soittamaan ja oli mukana myös paikan päällä tulkkaamassa. Alussa kyselin ja sovin e-maililla kaikki tärkeimmät tiedot.

Kun auto on löytynyt ja kaupat sovittu, niin kannattaa miettiä kuinka maksaa auto. Maksoin ite käteisellä, mutta muitakin vaihtoehtoja löytyy. Tilisiirto kestää ruotsiin melko kauan, joten se on vähän riski molemmille. Sillä auton omistaja ei varmaan autoa halua antaa ennen kun rahat ovat näkyvillä tilillä. Taas ite et varmaan uskalla siirtää rahoja vieraan tilille viikkoa aikasemmin? Aluksi mulla oli tarkoitus maksaa pankkivekselillä, mutta se ei toiminut suomesta ruotsiin. Tietenki vanha kunnon tsekki vois olla ihan toimiva. Suosittelen käteistä.
Tuolla pystyt vertaan kursseja: http://valuutat.fi/
Vaihdoin rahat kruunuksi forexissa, joka oli halvempi vaihtoehto kuin vaihtaa valuuttaa pankissa: http://www.forex.fi/

Kannattaa niin ajoissa kuin mahdollista miettiä matkustus tapa. Ite lensin tukholmaan ja tulin laivalla tukholmasta helsinkiin. Lensin ihan sen takia ku töiden puolesta saan suht halvalla liput. Laivan varasin viime tipassa ja lähes kaikki oli mennyt. Tarkoitus oli alunperin mennä tukholma-turku, mutta ei mahtunut enään mihinkään laivaan. Lopulta löysin tukholma-helsinki vikingiltä ja sain maksaa itteni kipeeksi ainoasta vapaasta hytistä, joka oli viel A-luokan hytti. Se tuli maksaan reilu 200 euroa... Mitä aikasemmin varaa sitä halvempi...

Nyt ollaan jo päästy ruotsin puolelle. Tässä vaiheessa on hyvä olla mukana kauppakirja, jonka saa kätevästi tulostettua ite netistä. Tuolta: http://www.konsumentverket.se/Documents/bilar/kopekontrakt_bilar.pdf
Auton vanha omista täytää sen suurimmaksi osaksi ja täytät ite omat tiedot sinne. Tarvitset kauppakirjaa myöhemmin tulissa tai ainakin ne otti siitä itelleen kopion. On se muutenki hyvä olla jotain dokumenttia auton ostosta.

Ruotsissa autokauppoja varten tarvitset (kuten Suomessakin) rekisteriotteen ilmoitus- ja teknisen osan. (Del I, Del II), katsastustodistuksen sekä kauppakirjan. Jos ostat yksityiseltä auton, niin silloin et saa Del 2:sta mukaan, vaan saat vain Del ykkösen sekä noi muut paperit. Autoliikkeestä saat yleensä myös Del 2:sen. Myöhemmin katsatuksessa tulee "ongelmia" kun ei ole tota ilmoitus osaa (Del2) mukana. Siitä kohta alempana. Tietenki tässä vaiheessa kannattaa auto koeajaa sekä muuten tsekata. Auton voi myös viedä "autotohtorille", joka tsekkaa auton kunnon maksua vastaan. Tai jos ite ymmärrät autosta sen verran paljon, että pystyt auton kunnon katsoon niin siitä vain. Ite en lopulta edes koejannut autoa ja stekkaus oli ihan päälipuolisin. Tämä ruotsalainen kaverini on on itse automekaanikko, joten luotin hänen arvioon.

Ennen kauppoja tai viimeistään kaupanteko vaiheessa kannattaa sopia myös autonvakuutus asia. Ruotsissa auton vakuutus koodi löytyy takarekisterikilvestä. Kun raaputtaa koodin esille auton vakuutukset lähtevät. Jos auto on kaukana satamasta tai tarkoituksena on sulla ajaa auto suomeen kannattaa sopia, että saatko ajaa vanhan omistajan kilvillä. Autoliikkeet yleensä aina antaa ajaa, mutta yksityiset myyjät voivat siitä kieltäytyä. Jos auto sijaitsee lähellä satamaa kannattaa pyyttää auton omistajaa tuomaan auton suoraan satamaan ja tekemään kaupat siellä. Omalla kohdalla sain ajaa auton hänen vakuutuksilla, joten ei ollut mitään ongelmaa. Laivaan kuin pääsin, niin irroitin kilvet ja raaputin koodin esille, ja myöhemmin lähetin koodin tekstiviestillä vanhalle omistajalle. Joskus kuulemma vanha omistaja saattaa haluta kilvet takas, jolloin joudut ne lähettämään myöhemmin postitse. Mulla kilvet koristaa nyt autotallin seinää.

Suomeen kun pääset niin tarkoituksena olisi ajaa samantien auto tulliin. Esim Turun satamasta löytyy heti tulli. Helsingissä oli toisin. Ajoin auton ulos laivasta ja kohta huomasin olevan jo satama-alueen ulkopuolella, ku ei tullia näkynyt missään. Lopulta ajoin auton parkkiin ja lähdin jalan etsimään tullia ja soittin tulliin. Lopulta sain selville, että siellä on joku päivystävä kiertotulli, jonka sai paikalle soittamalla. No venailin varmaan pari tuntia ennen ku tulli tuli paikalle ja pääsin täyttämään "Ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta"-lappua. Tulli halusi nähdä auton rekisteriotteen (Del1), josta otti omat tiedot. Tässä vaiheessa viimeistään otetaan autolle vakuutukset suomessa. Luulin, että tullin kautta saisi vakuutuset, mutta tuolla ei ainakaan saanut. Joten kannattaa selvittää valmiiksi oma vakuutusyhtiä ja ottaa puhelinnumero mukaan. Soitin sitten tullista vakuutusyhtiöön ja sovin puhelimessa vakuutuksista. Vakuutus yhtiö halusi auton runkonumeron, joka löytyy siitä rekisteriotteesta. Puhelun jälkeen autossa oli vakuutukset ja täytin "käyttöönotto"-lappuun vakuutus yhtiön nimen. Kun kaikki on valmista tulli antaa sulle tarrakilvet, jotka liimaat autoos. Samalla saat 3kk ajoluvan autolle, joka pitää olla kokoajan autossa mukana.

Seuraavaksi sulla on 5 päivää aika tehdä autoveroilmoitus. Menin ite tekemään sen samantien oman lääninhallituksen tullin (tai joku vastaava hieno nimi). Oman tullin löydät tullin sivuilta. Siellä sitten täytät kaksi paperia (ajoneuvon yksilöinti-ilmoitus sekä autoveroilmoitus). Viet kaikki paperit tullivirkailijalle ja se ottaa niistä itelleen omat kopiot.
Tämän jälkeen jäät odottamaan veropäätöstä, joka voi kestää viikosta pariin kuukauteen, riippuen ruuhkan määrästä.

Seuraavaksi on edessä rekistöröinti katsastus. Maahantuoduille autoille pitää tehdä rekistöintikatsastus 10 päivän sisällä. Katsastukseen kannattaa ottaa taas kaikki paperiti mukaan, mutta ne tarvii siel rekisteriotteen (Del1) ja haluaisi myös ilmoitusosan (Del2). Lisäksi auton katsastustodistus olisi hyvä olla, jos auto on katsastettu ruotsissa 6kk sisään ei suomessa tarvitse alkaa auto kunnolla katsastamaan. Omalla kohdalla auto oli onneksi katsastettu ruotsissa, joten sain halvemman katsastuksen, eli pelkän rekistöröintikatsastuksen. Se tuli maksamaan 170 euroa, mutta jos olis pitänyt tehdä koko katsastus olisi hinta ollut 200 e+ 19e päästötesti + 15 e (joku maksu?).
Jos siis sitä rekisteriotteenilmoitusosaa (Del2) ei ole, joutuu katastuskonttori sen tilaamaan ruotsin "Akelta". Mulla ne joutu ton Del2:sen lisäksi tilaamaan jonku turvallisuusselonteon. Papreiden tulo taisi kestää peräti kaksi päivää, joten ei kauaa tarvinnut niitä venailla. Ne siis menee suoraan sinne katsastusasemalle, joten ei tarvitse ite niistä stressata. Eli ei tarvitse turhaan hätäillä, jos ei saa Del2- paperia ruotsista mukaan. Säästää siinä sen pari päivää, eikä tarvitse kahta kertaa katsastus asemalla käydä, jos saa Dellin mukaan ostan yhteydessä. Toisella kerralla haetaan vaan ne hyväksytyt paperit kouraan.

Kun nämä kaikki on hoidettu voi hengahtää hetkeksi ja jäädä odottelemaan veropäätöstä. Kun veropäätös tulee ja maksat sen, niin sen jälkeen saat autoon EU-alueen kilvet. En ite ole saanut vielä veropäätöstä, vaikka kohta on auton tuonnista kulunnut jo vajaa kaksi kuukautta. Taitaa olla vähän ruuhkaa siel tällä hetkellä. Jos veropäätöksen tulo kestää kauemmin kuin ajoluvan kesto (yli 3kk), niin kuulemma se on tullin (tai sen joka noita autoveroasioita hoitaa) vika ja pystyt hakemaan uudet tarrakilvet ja saat lisää ajoaikaa autolle.

Ja homma on hoidettu!!
 
Ollisi tämmöstä kysyttävää: Kaveri osti auton ruotsista, tulossa satamaan kohti.Autosta on tehty kauppakirja vanhan ja uuden ostajan välille.Autoa ei oltu siirretty vielä myyjän nimiin joten voiko tästä tullu selkkausta satamassa??Papereissa auto näyttäisi siis varastetulta vaikkei sitä olekaan.

Pikaisia neuvoja kaivataan!!
 
Osaisko kukaan kertoa, kun olen autoa hakemassa ruotsista, että: Jos myyjä haluaa jo irrottaa keskellä ruotsia ne kilvet, kuinka saan sen ajaettua luvallisesti tukholman satamaan? Riittääkö että otan vakuutukset ja kirjotan pahviläpyskään vanhan rekkarin ja ajelen niillä. Vai kuinka se onnistuu?

Tulliin soitin, ja vastaus oli että mun pitää selvittää se. Vai onko tietoo minne kannattas soittaa ja kysyä?
 
Osaisko kukaan kertoa, kun olen autoa hakemassa ruotsista, että: Jos myyjä haluaa jo irrottaa keskellä ruotsia ne kilvet, kuinka saan sen ajaettua luvallisesti tukholman satamaan? Riittääkö että otan vakuutukset ja kirjotan pahviläpyskään vanhan rekkarin ja ajelen niillä. Vai kuinka se onnistuu?

Tulliin soitin, ja vastaus oli että mun pitää selvittää se. Vai onko tietoo minne kannattas soittaa ja kysyä?

Ei selvinnyt homma. Mutta selvisin sillä, että vaihdoin vähemmän ajettuun kaaraan ja nyt lupas myyjä ajaa satamaan. Helpoin tapa varmasti.
 
Osaisko kukaan kertoa, kun olen autoa hakemassa ruotsista, että: Jos myyjä haluaa jo irrottaa keskellä ruotsia ne kilvet, kuinka saan sen ajaettua luvallisesti tukholman satamaan? Riittääkö että otan vakuutukset ja kirjotan pahviläpyskään vanhan rekkarin ja ajelen niillä. Vai kuinka se onnistuu?

Tulliin soitin, ja vastaus oli että mun pitää selvittää se. Vai onko tietoo minne kannattas soittaa ja kysyä?
Ruotsista on mahdollista hankkia vientikilvet (ns. tilapäinen rekisteröinti), mutta tämä pitää hoitaa etukäteen, että Ruotsin viranomainen saa lähetettyä nuo kilvet postitse ilmoittamaasi (ruotsalaiseen) osoitteeseen. Voi siis olla vähän hankala tapa, jos ei ole ihan saletti etukäteen siitä, että auton ostaa, ja mikäli myyjä ei ole tuttu tai muuten erityisen yhteistyöhaluinen ja -kykyinen.

Senverran voisin tuota Stuhvin marssijärjestystä kommentoida, että on järkevää käydä ensin rekisteröintikatsastuksessa ja sitten vasta tullissa, ettei käy niin että olet jo maksanut verot, ja katsastuksessa ilmeneekin jotain, joka estää auton rekisteröinnin Suomeen.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom