kodari76 sanoi:
Eikös se vastuu siirry portaalta toiselle, eli ensin vastaa myyjä, sitten maahantuoja ja sitten valmistaja? Ja valmistusvirheellä ei tietääkseni ole edes aikarajaa, eli 15v auton valmistusvian korjaa joko myyjä, ja jos ja kun se on konkassa niin sitten tehdas/maahantuoja. Tilanne toki on lähinnä teoreettinen, sillä tuskin yli 10v vanhasta autosta enää mitään uusia valmistusvikoja löytyy :D
Autokauppiaista vielä sen verran, että aika moni "ammattilainen" joko ei tiedä tai sitten yrittää muuten vain kusettaa. Asiakkaan tyhmyydellähän se tili tehdään. Ensin ylihinta autosta ja sitten päälle pieni kusetus vasuusta/takuusta. Toiset autoliikkeet taas hoitavat kaikki asiat ok melkein pyytämättä.
Työkaveri osti pari vuotta vanhan Focuksen paikallisesta merkkiliikkeestä. Vetarit paukahtivat muutama kuukausi myöhemmin. Autoliikkeen mielestä jos he jotain maksavat, niin osat. Työkaveri saisi maksaa työt. Nerokasta. Eli autoliike tilaa maahantuojalta uudet osat ja laskuttaa töistä normaalin ylihinnan. Pelkkää voittoa siis. Työkaveri lisäsi volymiä ja nyrkkiä pöytään. Lopulta merkkiliike suostui maksamaan kaiken. Taisi tulla kaverille mulkunmerkinnät papereihin Ford-tyyliin ;)
"Käytettynä ostetun auton kaupassa maahatuojalla ei ole läkisääteistä virhevastuuta. Vain takuuseen perustuva vastuu mahdollisuus" Suora lainaus kuluttajansuojasuosituksista.
Fordhan onnistui noilla Mondeon ja Focuksen etupää rempoilla suututtamaan useamman asiakkaan. Liikettä ymmärrän kyllä siinä, että kahden vuoden takuu on umpeutunut, maahatuoja ei vastaa, vaikka vika heidän onkin ja homma menee myynnin piikkiin. Useasti automyynti ja huolto ovat eri tulosyksiköitä, joten vaikka huolto repisi minkälaisen ylihinnan, niin myynti ei niistä rahoista nää senttiäkään.
Tuosta, että moni "ammattilainen" ei tiedä, se on ainakin teknisen tuntemuksen kohdalla ihan totta, korostuu vielä uusien autojen myyjissä, itse olen ainut uusien autojen myyjä, kenellä tiedän olevan tekniikkakoulutusta takana, vaihtoautokaverit tietysti oppivat tehdessään, mutta ei sekään ihan hetkessä tapahdu.
Tästä tietämättömyydestä voin laittaa pienen loppukevennyksen:
Kaveri oli aikoinaan töissä Delta- Autossa ja päätti lisätä Fiatiinsa öljyä ihan itse, ettei vaivaa asentajia, kysymyksessä on siis mies, jos se nyt jotakuta liikuttaa.
Soitti toiselle kaverille hakeneensa tratin ja muutaman litran öljyä, mutta ei ymmärtänyt, että missä vika, kun kaikki öljyt valuvat koko ajan maahan. Kaveri miettii puhelimessa, että mitä hi**oa ja sanoi tulevansa paikalle katsomaan mikä on vikana.
Ei siinä muuten mitään, mutta kun tämä kolleega oli tunkenut tratin öljytikun reikään ja yritti siitä kaataa sitä öljyä lisää koneeseen :D ei jostain syystä oikein uponnut kaadettuun tahtiin .