Auto lunastukseen. Korvaus vs. myyntihinta?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
52
Vaimo oli tänään syyttömänä kolmantena osapuolena autokolarissa. Koko kuskinpuolen kylki ja umpio meni ainakin uusille. Palkkien pahemmista vääntymisistä ei vielä osannut sanoa. Halvimmillaankin tulee useamman tonnin remppa. Mutta jos menee lunastukseen, niin mitenkähän paljon nuo vakuutusyhtiöitten lunastushinnat poikkeaa keskimääräisistä kauppahinnoista?

Varmaan jollakin on kokemusta. Auto on Honda Accord Tourer -04, keskimääräinen kauppahinta pyörii 17000 euron paikkeilla. Tuo on vielä suht vähän ajettu ja kaikinpuolin virheetön.

Ja syyllisen vakuutusyhtiö on Veritas. Jotenkin tulee huonot enteet ku ajattelee korvauksia. Tuntuu vara-auton saaminenkin liian vaikealta, vaikka autoa tarttee työn puolesta päivittäin.

Vituttaa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No eikös se mene tosiaan niin, että katsotaan vastaavan hinta ja se on se. Siis vastaavilla kilometreillä ja varusteilla. Ainahan ne autot ovat virheettömiä, tietenkin jos vastaavassa on hirveitä naarmuja tms. vikaa niin ei se ole vastaava. Tietenkin vakuutusyhtiö vertaa siihen halvimpaan vastaavaan vaihtoehtoon, koska tarkoitus ei ole että asiakas jäisi voitolle.

Auto lunastetaan käyvästä arvosta, jonka määritelmä on seuraava:

Yleisesti markkinoilla olevien ajoneuvojen käypä arvo on se käteishinta, jonka omistaja saisi autosta vahinkopäivänä myydessään sen vaurioitumattomana. Käypään arvoon eivät vaikuta tunnearvot eivätkä henkilökohtaiset oletukset ajoneuvon käyttöarvosta.

Ajoneuvon ostohinta ei aina vastaa vahingoittuneen ajoneuvon käypää arvoa, sillä autoliikkeissä myytävät ajoneuvot ovat useimmiten kunnostettuja ja niille on usein myönnetty takuu, jolloin myös ostohinta on korkeampi. Lisäksi ostohintaan vaikuttaa ajoneuvon maksutapa (käteinen/rahoitus).

Jokainen voi sitten itse laskeskellä ja tutkailla mihin hintaan tuollainen lähtee käteiskaupassa, tällä hetkellä on meneillään autojen alennusmyynnit...

Eli suomeksi, saat autostasi sen verran rahaa kuin mitä olisit itse saanut myymällä auton esim. nettiautossa. Ja turha kuvitella että tänäpäivänä tuollaisen auton myyminen olisi helppoa, myyntiajat venyvät helposti kuukausiin ja hinnassa saa usein joustaa nelinumeroisen luvun. Jos tarkoitus oli myydä tai vaihtaa auto lähiaikoina, onneksi olkoon, teet elämäsi helpoimmat kaupat...

Mutta tosiaan tuo lunastus nyt on äärimmäinen vaihtoehto, kylkiremppa hoituu melkovarmasti alle 8ke kustannuksilla, eli korjaus.. tosin kun on tuon ikäinen auto niin tarkastaisin oman vakuutusturvan kattavuutta, eli löytyykö lunastusturvaa jonka kautta voisi saada +30% ehdon käyttöön.

Oma Nissan Sunny -89 meni lunastukseen epäonnistuneen varkausyrityksen seurauksena, jolloin Ifin kaveri katteli juurikin nettiautosta samankuntoisia vehkeitä ja heitti tarjouksen. Hintaluokka aivan eri, mutta periaate varmaan sama. Toki omaan 600e rassiin tuskin suotiin niin tarkkaa tutkimusta :)

Heppu oli myös käynyt tarkistamassa auton kunnon ja mittarilukemat silmämääräisesti ja teki sen perusteella arvion. Toki tuohon voinee vaikuttaa osoittamalla, että auto on ikäistään paremmassa kunnossa, jolloin tinkimisvaraa varmasti on.

Laukesiko airbagit? Käsittääkseni tällöin lähtee auto lunastukseen.

Ei lauennu yksikään, ihme juttu sekin. Kuiteskin aika kovaa osumaa on kylkeen ottanut. Mällissä oli mukana kolme autoa, mutta yksikään airbag ei lauennut.

Vahinkoja: uudet ovet, takalokarissa oikomista, uusi sivupeili, uusi umpio ja tietty maalaus. Ovet ei menneet kiinni, joten jonkinasteista vääntymistä varmaan on tapahtunut...vaikka korjattaiskin, niin onhan se jokatapauksessa kolariauto. Eli hinta putoaa ja paljon.

Mitä mä itse googletin, niin aika vaihtelevaa tuo korvauskäytäntö tuntuu olevan. Jotkut on tyytyväisiä, toiset ei. Kattellaan.

Ja tuo vuokra-auton hankkiminen tuntuu olevan vaikeata. Vakuutusyhtiöön pitää lähettää selvitys auton tarpeellisuudesta. Mitä vittua? Eihän se meidän vika ollut, ei mun käsittääkseni pitäisi joutua maksamaan mitään. Nyt pitää maksaa minimissään 6 % vuokra-auton hinnasta. Ja tuo korjaus saattaa venyä. Ainakin kaks viikkoa kestää, ennenkuin pääsevät edes aloittamaan. No, omasta vakuutusyhtiöstä saan jotain takaisin aikanaan.

Ei lauennu yksikään, ihme juttu sekin.
Joissakin autoissa airbagin laukeaminen näkyy vain valkoisena jauheena ympäri autoa. Vetäytyvät hyvinkin äkkiä takaisin eikä välttämättä jää suurta viiltoa kohtaan josta ne paukahtaa pihalle.

Jos runko on suora, niin luultavasti tuon hintaluokan auto korjataan.

Itse ajoin autoni lunastuskuntoon hirvikolarissa. Autossa ei kyllä mennyt rikki kuin oikeanpuolen etulamput, lokasuoja ja vähän lommoja kaikkialle ja sivupeili sekä tuulilasi. Siellä ne katteli nettiautosta samanlaisia autoja vuosi/kilometrit ja siitä katteli minkä summan he minulle antavat. Oikein tyytyväinen olen koska enemmän he minulle antoivat mitä olin autosta maksanut. Sekä sain pitää sen auton, ja sitten möin sen halvalla ja sain viellä lisää rahaa :D. Joten omalla kohdallani sain autosta melkein tuplarahat takaisin kuin millä sen ostin :D Toki vähän halvempi auto kyseessä....

Ja tuo vuokra-auton hankkiminen tuntuu olevan vaikeata. Vakuutusyhtiöön pitää lähettää selvitys auton tarpeellisuudesta. Mitä vittua? Eihän se meidän vika ollut, ei mun käsittääkseni pitäisi joutua maksamaan mitään.

Kannattaisi lukea pykälät eikä vedota omaan käsitykseen.Vastapuolen eli syyllisen liikennevakuutus korvaa sijaisauton vain, jos se on välttämätön ammatin ym. syiden vuoksi. Aivan samalla tavoin se olisi, jos sinä ajaisit jonkun viattoman kylkeen. Eikä tuo byrokratia riipu vakuutusyhtiöstä.

Tuolla ehdolla tietty yritetään pitää korvausmenot kohtuullisempina, joka toivottavasti heijastuu myös vakuutusten hinnoitteluun. Vakuutusyhtiöiden kohdalla en tosin mene vannomaan, että säästö välittyy asiakkaan kukkaroon asti.

Nyt pitää maksaa minimissään 6 % vuokra-auton hinnasta. Ja tuo korjaus saattaa venyä.

Niin? Onhan se kohtuullista, kun oma auto ei kulu, kun kerran seisoo korjaamolla.

Ettet nyt vaan olisi shokissa vaimosi vaaratilanteen vuoksi? Ei kai täyspäinen aikuinen mies voi pitää sen käyttötarveselvityslomakkeen täyttämistä mitenkään ylivoimaisena ponnistuksena?

Muutenkaan ei kannattaisi niin kovin marttyyria esittää, kun voit itse aivan yhtä hyvin pamauttaa jonkun viattoman perään jo vaikka huomenna. Tuo tapahtunut nyt vaan kuuluu osana auton omistajan riskeihin.

Ei lauennu yksikään, ihme juttu sekin. Kuiteskin aika kovaa osumaa on kylkeen ottanut. Mällissä oli mukana kolme autoa, mutta yksikään airbag ei lauennut.

Jos siinä ei ole sivuairbageja, niin eihän niiden etuairbagien kuulukkaan laueta, jos kylkeen kolahtaa. Jos taas sivuairbagit oli eikä yksikään pamahtanut, niin on jo aika outo, ne kun pitäisi olla niitä etuairbageja paljon herkemmät aktivioitumaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meikäläinen ainakin ymmärtää enemmän kuin hyvin sen että se ihmetyttää ja suorastaan vituttaa että toisen törttöily aiheuttaa itselle harmia ja rahallista haittaa. Mäkin voin ajaa huomenna jonkun perään vahingossa mutta se on sitten mun murhe ja mun homma maksaa kulut mielestäni.

Joissakin autoissa airbagin laukeaminen näkyy vain valkoisena jauheena ympäri autoa. Vetäytyvät hyvinkin äkkiä takaisin eikä välttämättä jää suurta viiltoa kohtaan josta ne paukahtaa pihalle.

Vetäytyvät takaisin??? Ei kai ne mitään ilmapalloja nyt kuitenkaan ole. Selitä vähän tarkemmin, kun ei ole tommoista vielä eteen tullut.

Ei mene, auto menee lunastukseen kun vakuutusyhtiö niin päättää, tiettyjen rajojen puitteissa. Esim. kaskossa auto yleensä lunastetaan aikaisintaan kun korjauskulut ovat 60% auton käyvästä arvosta, auto voidaan myös korjata 110% auton arvosta jos niin haluavat ja asiakas siihen suostuu.

Ja tosiaan jos bagit laukeaa niin pussit jää kyllä esille...

Vahinkoja: uudet ovet, takalokarissa oikomista, uusi sivupeili, uusi umpio ja tietty maalaus. Ovet ei menneet kiinni, joten jonkinasteista vääntymistä varmaan on tapahtunut...vaikka korjattaiskin, niin onhan se jokatapauksessa kolariauto. Eli hinta putoaa ja paljon.

Harhaluuloa ja tietämättömyyttä. Todennäköisyys siihen että kun ostaa käytetyn auton on melkein 50%, joka päivä tuolla liikenteessä napsuu peltiä yhteen ja kaikki ne palaavat tielle. Nykyään korjausjälki on 90% tapauksista sitä luokkaa että sinä et tiedä onko auto kolaroitu vai ei.

Mitä mä itse googletin, niin aika vaihtelevaa tuo korvauskäytäntö tuntuu olevan. Jotkut on tyytyväisiä, toiset ei. Kattellaan.

Tämä taas johtuu henkilökohtaisista olettamuksista auton arvoon nähden, tiedän tapauksia jossa asiakkaan mielestä ajoneuvon arvo on 10x käypä arvo, se on selvää että tälläisessä tilanteessa ei voi toinen osapuoli olla tyytyväinen. Myös useimmiten se asiakas on se joka on väärässä, mutta ei ymmärrä sitä.

Nyt pitää maksaa minimissään 6 % vuokra-auton hinnasta.

Se on 6%, ei mitään minimissän. Vastaa oman auton käyttökuluja.

Vahinkoja: uudet ovet, takalokarissa oikomista, uusi sivupeili, uusi umpio ja tietty maalaus. Ovet ei menneet kiinni, joten jonkinasteista vääntymistä varmaan on tapahtunut...vaikka korjattaiskin, niin onhan se jokatapauksessa kolariauto.

Määrittele kolariauto, uudet ovet tehtaalta, uusi umpio tehtaalta, uusi peili tehtaalta.. niin mikä muuttui verrattuna uuteen autoon??? Lokasuojaa oikaistaa, no sama homma on tehty joka toiseen autoon, toisessa oli pelti enemmän väärää kuin toisessa mutta yhtä suoraksi se saadaan. Jos koti vääntyy jostakin palkista niin rautaa se vain on, muotoon se on väännetty ja muotoon se tullaan vääntämään.

Bagit laukeaa kun tietyt kiihtyvyysrajat ylittyy, tässäkin tapauksessa vaikuttaisi että niiden laukeaminen ei olisi auttanut yhtään, eli parempi kun eivät aktivoituneet.

Eli ihan hyvä siitä tulee, ei ressiä. Ja jos ei korjaukseen jälkeen miellytä niin auto myyntiin ja toinen tilalle, se on niin helppoa.

Kannattaisi lukea pykälät eikä vedota omaan käsitykseen.Vastapuolen eli syyllisen liikennevakuutus korvaa sijaisauton vain, jos se on välttämätön ammatin ym. syiden vuoksi. Aivan samalla tavoin se olisi, jos sinä ajaisit jonkun viattoman kylkeen. Eikä tuo byrokratia riipu vakuutusyhtiöstä.

Tuolla ehdolla tietty yritetään pitää korvausmenot kohtuullisempina, joka toivottavasti heijastuu myös vakuutusten hinnoitteluun. Vakuutusyhtiöiden kohdalla en tosin mene vannomaan, että säästö välittyy asiakkaan kukkaroon asti.

Niin? Onhan se kohtuullista, kun oma auto ei kulu, kun kerran seisoo korjaamolla.

Ettet nyt vaan olisi shokissa vaimosi vaaratilanteen vuoksi? Ei kai täyspäinen aikuinen mies voi pitää sen käyttötarveselvityslomakkeen täyttämistä mitenkään ylivoimaisena ponnistuksena?

Muutenkaan ei kannattaisi niin kovin marttyyria esittää, kun voit itse aivan yhtä hyvin pamauttaa jonkun viattoman perään jo vaikka huomenna. Tuo tapahtunut nyt vaan kuuluu osana auton omistajan riskeihin.

Eipä noita pykäliä ole etukäteen tullut luettua. Anteeksi. Ja käyttötarveselvitys on kyllä täytetty ja faksattu ja puhelimessa on istuttu useampaankin otteeseen. Samalla tässä on pitänyt töissä käydä.
Oli vähän mutkikkaampi juttu, kun ehkä sulle on joskus sattunut kun vastapuolen vakuutusyhtiö ei ollutkaan samalla paikkakunnalla. No, tässä vaiheessa kaikki hyvin, vuokra-auto on pihassa ja saa olla niin kauan kunnes tulee oma auto kuntoon tai lunastusrahat tilille.

Enpä nyt oikein tiedä miksi rupesit mulle vittuilemaan. Minä nyt kuitenkin olen tässä se syytön osapuoli, mutta ylimääräistä päänvaivaa ja hammasten kiristystä tämä on aiheuttanut. Aatteleppa omalle kohdalle.

Zone-sarja -42%
Jos siinä ei ole sivuairbageja, niin eihän niiden etuairbagien kuulukkaan laueta, jos kylkeen kolahtaa. Jos taas sivuairbagit oli eikä yksikään pamahtanut, niin on jo aika outo, ne kun pitäisi olla niitä etuairbageja paljon herkemmät aktivioitumaan.

Kyllä siinä pitäisi olla sivubagit ja vielä lasibagit.

No, tässä vaiheessa kaikki hyvin, vuokra-auto on pihassa ja saa olla niin kauan kunnes tulee oma auto kuntoon tai lunastusrahat tilille.

Jos lunastetaan niin maksimissaan 14vrk, hyvinkin voi olla että rahat ei ehdi siihen mennessä tilille. Mutta kuten jo sivuttua, niin kyllä tuollainen korjataan eli saat ajella korjausajan.

Enpä nyt oikein tiedä miksi rupesit mulle vittuilemaan. Minä nyt kuitenkin olen tässä se syytön osapuoli, mutta ylimääräistä päänvaivaa ja hammasten kiristystä tämä on aiheuttanut. Aatteleppa omalle kohdalle.

En minä mielestäni ihmeemmin vittuillut, ainakaan sen enempää kuin sinä kirjoitit provoavasti.

On kyllä kokemusta viime talvelta, kun vaimo oli syyttään mukana kolarissa. Ei minulle silloin kyllä tullut yhtään mieleen automme arvon aleneminen tai vakuutusyhtiön byrokratia. Ennemmin olin kyrsiintynyt siihen kolarin aiheuttaneeseen ja poliisiin, joka ei moisia kaahareita halua laittaa kuriin. Päällimmäisenä kuitenkin tyytyväisyys siitä, ettei vaimolle käynyt sen pahemmin.

Ehkä suhtautumiseni autoon on keskimääräistä rennompi. Ei paljoa nypi, vaikka onkin tullut ovikolhuja parkkiksella ja kiven iskemiä konepeltiin. Toisille tuntuu olevan elämää suurempi murhe, jos joku on iskenyt ovellaan pienen vekin ovipeltiin..

Asiaan liittyen voin vielä kehua Fennian korvauspalvelua. Auton lunastushinta oli ok, eli Nettiauton 100:sta vastaavasta noin 10:ksi halvimman hinta. Melko realistinen arvo mielestäni.

En minä mielestäni ihmeemmin vittuillut, ainakaan sen enempää kuin sinä kirjoitit provoavasti.

On kyllä kokemusta viime talvelta, kun vaimo oli syyttään mukana kolarissa. Ei minulle silloin kyllä tullut yhtään mieleen automme arvon aleneminen tai vakuutusyhtiön byrokratia. Ennemmin olin kyrsiintynyt siihen kolarin aiheuttaneeseen ja poliisiin, joka ei moisia kaahareita halua laittaa kuriin. Päällimmäisenä kuitenkin tyytyväisyys siitä, ettei vaimolle käynyt sen pahemmin.

Ehkä suhtautumiseni autoon on keskimääräistä rennompi. Ei paljoa nypi, vaikka onkin tullut ovikolhuja parkkiksella ja kiven iskemiä konepeltiin. Toisille tuntuu olevan elämää suurempi murhe, jos joku on iskenyt ovellaan pienen vekin ovipeltiin..

Ei tuo nyt mitenkään kovin provosti ollu pistetty ellei ite provosoidu.

Se että sulle on aivan sama aleneeko auton hinta jne. ei välttämättä tarkota etteikö se muita haittais. Ei ne halpoja pelejä ole jos edes kohtuu uusi on. Tietenkin jos rahaa on millä mällätä, niin haittaneeko tuo jos ovet on naarmuilla ja lommoilla, kuitenkin autot ostetaan kätteisellä ja vanha viedään vaikka kaatopaikalle.

Siis kyllä mäkin ensin puhelimessa kysyin vaimon vointia, kun hän asiasta mulle soitti. Autoja saa uusia, mutta pääasia, ettei kukaan loukkaantunut.

No, meillä on pakko olla suht uus ja luotettava auto, kun vaimolla on työmatkaa 33 km. suuntaansa ja joutuu lisäksi ajamaan työajoja. Oli tapahtumahetkelläkin nimenomaan työajossa. Eihän ne pikkukolhut mitään ja varmasti tulee korjaamolla hyvää jälkeä, mut kyllä tässä vähän hermo meinas jo pettää. Sitä kun on tuohon autoon niin tottunut, että päivänkin ilmanolo meinas olla liikaa. Vaimo joutuikin olemaan tämän päivän "sairaslomalla" kun ei yksinkertaisesti päässyt töihin, kun julkisilla kyseinen matka on mahdotonta tehdä.

Ei tuo nyt mitenkään kovin provosti ollu pistetty ellei ite provosoidu.

Se että sulle on aivan sama aleneeko auton hinta jne. ei välttämättä tarkota etteikö se muita haittais. Ei ne halpoja pelejä ole jos edes kohtuu uusi on. Tietenkin jos rahaa on millä mällätä, niin haittaneeko tuo jos ovet on naarmuilla ja lommoilla, kuitenkin autot ostetaan kätteisellä ja vanha viedään vaikka kaatopaikalle.

Heh. Kyllähän meilläkin tuosta autosta vielä velkaa on. Ja muutenkaan ei ole ylimääräistä rahaa tileillä. Työtkin luultavasti loppuu viimeistään toukokuussa, joten kyllähän siitä autostaan haluaisi huolen pitää, että arvo säilyy.
Kiitos kannustuksesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom