Auto kynpillä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Myssy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
7.2.2006
Viestejä
698
Ikä
49
Kaupunki
Tampere
Joops, eli ois auton ostaminen tulossa ajankohtaiseksi. Haluasinkin ehdotuksia, paria automerkkiä/mallia katsellut sillä silmällä, mutta lisäinfo ja ehdotukset ovat aina plussaa.

Suurinpiirtein 10k ajattelin pistää, ehkä 14k asti jos se ylimääräinen 4 tuo jotain niin merkittävää. Auto tulisi normaaliin ajoon, pääosin kaupunkia ja ehkä vähän motaria. Tarkoitus olisi pitää autoa noin 4-6 vuotta, ajoa ehkä 10-15tkm vuodessa.

Omassa toivelistassa:
- ajettavuus
- taloudellisuus
- hiljaisuus (ajometeli)
- talvella lämpenee ja lähtee käyntiin
- 2+ golf bägiä takakonttiin "heittämällä"

Auton ei tarvitse olla mitenkään viritettävissä, tavanomainen suorituskyky riittää (eli voi ajaa 120km/h motarilla ilman että tuntuu pahalta). Edellisiä autoja on ollut mm. Mustang Cobra ja Nissan Murano, eli kaasujalka on saanut leikkinsä leikittyä ja bensarohmulla sitimaasturillakin on ajot ajettu.

Itse olen pääasiassa nyt katsellut 3-sarjan farkkubemua, Golffia, A4:sta, mutta koska autotietämys ja mallistotietämys on aikas heikoissa kantimissa, samoin talviominaisuudet. Toisekseen, mitään automerkkiä vastaan mulla ei ole mitään, 90-luvun puolessa välissä ajelin 150tkm Vectralla tyytyväisenä ja onnellisena.

Mitä automerkkejä / malleja mun kannattaisi em. lisäksi katsella?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ota autotalli com kauniiseen käteen. Avokille ollaan ettimässä saman hintaluokan autoa, samoilla vaatimuksilla ja tällä hetkellä valikoimassa on noin 20 eri vaihtoehtoa. :) Mm. seat cordoba(saa suht tuoreita tapauksia ja firman leasing-autot toimineet ok), audia a3/4, jopa bmw 316 compact, passat, golf(jopa polo) C5, xsara, renault laguna(ei kokemuksia). Tällä hetkellä olisin ite päätymässä seat cordobaan kun saa pari vuotta vanhan kohtuu kulutuksella reiluun kymppiin. Olettaisin että uudempi=parempi. Mutta eihän näistä pirukaan tiedä. Varmaan otetaan seuraava koeajo-vehje jos myyjä on mukava. :D
 
Nettiautoo ja autotallia surffannutkin... tuo 9-12k hintahaarukka vaan tuottaa niin kovin sekalaisen kokoelman autoja. :) Pitää hieman päästä rajoittaan hakua, mutta valitettavasti hakukoneeseen ei saa "tavaratila 2+ golf bagia" argumenttia. :P

Pitääkin tuo Seat tutkia, kiitos!
 
M5 bemu :D

Ei vaan, jos ei tuon kummempia ihmehaluja ole, niin sama kai se minkä ottaa. Ranskikset on hiljaisimmasta päästä ja Seatit kovimpia metelöitsijöitä.
Ite joskus harkitsin Citroen Xsaraa, niitä kun saapi halvahkolla ja farkkuun pitäis kai golfpäkin sopia. Ei tosin hajuakaan minkä kokoisia ne bägit on. Tai Xantia. C5 taasen on jotain niin hirveää etten kenellekään suosittelisi. Ei kai Lagunakaan paha olisi.
 
Bagit o sevverran hankalan kokosia, että esimerkiksi tommoseen -06 S60 volvoon niitä ei saa kahta takakonttiin ilman voimistelua ja kikkailua, mutta esimerkiksi -92 perus Sunnyyn menee heittämällä. Suurinpiirtein 30cm halkaisijaltaan oleva putki, joka on noin 125 cm pitkä.

Pitääkin tuo Xsara pistää tutkintaan kanssa, ainoat kokemukset ranskiksista on vanhoista 405:sista, eikä niin miellyttävät.

Itsellä kun on peukalot keskellä kämmentä noissa autojutuissa, niin mitä varmatoimisempi, sitä parempi. :)
 
Saahan tohon hintaan farkku avensiksiakin, jos varmatoimisuutta haet niin toyota tulis melkeinpä ensimmäisenä mieleen. Naapurilla on tollanen farkku Skoda Octavia ja siinä on kyllä tosi hyvät tilat takakontissa, mahtuu varmasti golf kamat.
 
Sanoisin että alle 10k auton osto on aika arpapeliä. Mikä nyt sattuu kohdalle, hyvä vai paska yksilö. Hyvin hoidettu vai sinneppäin. 6k voi saada paremman yksilön kuin 10k, hyvällä lykyllä.

Kunhan tekniikka on hyvässä jamassa, ja kori ruosteeton. Ja mielellään väh 1.8 koneella.

Mitä automerkkejä / malleja mun kannattaisi em. lisäksi katsella?

Itellä oli 3 vuotta Ford Escort vm-96 ... ei yhtään isompaa remppaa tarvinu tehdä 80 000km käytön aikana. Tekniikka todella hyvä kori tykkäs vähän kukkia. Hinta tippus 3 vuodessa 10k -> 2k. Eli ei mikään hyvä sijoitus tuo auto. :D

Eli ruosteeton Escortti :thumbs:
 
Sanoisin että alle 10k auton osto on aika arpapeliä. Mikä nyt sattuu kohdalle, hyvä vai paska yksilö. Hyvin hoidettu vai sinneppäin. 6k voi saada paremman yksilön kuin 10k, hyvällä lykyllä.

Kunhan tekniikka on hyvässä jamassa, ja kori ruosteeton. Ja mielellään väh 1.8 koneella.



Itellä oli 3 vuotta Ford Escort vm-96 ... ei yhtään isompaa remppaa tarvinu tehdä 80 000km käytön aikana. Tekniikka todella hyvä kori tykkäs vähän kukkia. Hinta tippus 3 vuodessa 10k -> 2k. Eli ei mikään hyvä sijoitus tuo auto. :D

Eli ruosteeton Escortti :thumbs:

Escorteiden ulkonäkö ei kovin hyvä. Puhumattakaan että pari golfbagia sais tungettua. Yks laskettelureissu vedettii kaverin escortilla, olikoha jotain 90-luvun loppupuolen mallia. Oli siinä tuskaa saada kaikki kama sisään. Ruostuu kohtuullisen helposti. :D
 
J

Omassa toivelistassa:
- ajettavuus
- taloudellisuus
- hiljaisuus (ajometeli)
- talvella lämpenee ja lähtee käyntiin
- 2+ golf bägiä takakonttiin "heittämällä"
?

Kriteerisi loistavasti täyttävä auto olisi. BMW e39 vaikkapa 523

Eli ajattavuus on huippuluokkaa. Todella hiljainen. ja varmasti konttiin mahtuu bägit on se sen verran tilava. Hyvän väännön ansiosta kohtalaisen taloudellinen noinkin isoksi autoksi. Talvella lämpiämisestä en kyllä osaa sanoa.
+muutenkin tyylikäs pirssi.

Edit: Tässä vielä manuaalin kulutus 6.1 7.5 11.7

Ota harkintaan
 
Zone-sarja -42%
Sellanen kriteerihän autossa aina tietty on että "siitä pitää tykätä". :) Noissa Toyotoissa ei oikeen tällähetkellä miellyttävää mallia ole, Nissaniltakin Altimaa ei taida Suomen markkinoilla olla, Mazda tietty kai ois varmatoiminen kanssa, mutta kutoset tuntuvat olevan hinnoissaan.

Skodahan kaiketi on pitkälti samoilla osilla kuin Golf/A4, mutta onko tehty yhtä hiljaiseksi kuten Audi?

e39 tietty on kanssa harkinnassa, jostain syystä pidän enemmän e46:sta.

Edittiä sen verran että tässä viime vuosina on tullut noilla vuokrakärryillä ajeltua, Mondeo, S40, V50, V70, S60, Primera, joku Renaultin tilaihmesämpylä, jne. Primeraa rääkkäsin 8500km viime kesäkuussa ja täytyy sanoa, ettei siinäkään ajassa oppinut siitä pitämään. Volvoilla on jokunen kymppitonni tullut kanssa, eikä ole mun makuun niiden ajettavuus (paitsi S60, mutta sen tilat on syvältä), Renaultin tilaihme oli kaikinpuolin kamala ajaa, Mondeo voisi olla kiva vaihtoehto, mutta oikeastaan vaan noi uudehkot. Harmillista että vuokraamojen valikoima on niin rajoittunutta. :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Myssy sanoi:
Skodahan kaiketi on pitkälti samoilla osilla kuin Golf/A4, mutta onko tehty yhtä hiljaiseksi kuten Audi?

Olikohan tätä edes oikeaksi kysymykseksi tarkoitettu, no vastataan silti: ei todellakaan ole. Mutta muut kriteerit täyttää loistavasti, siis jos Octaviasta puhutaan.

Mutta lets face it: 10 k€ et kovin kummoista peliä saa. Jostain pitää tinkiä. Jos pätäkkää löytyy niin se ylimääränen muutama tonni kyllä tuo kummasti lisää tuossa hintaluokassa vielä. Itse noilla kritteereillä ostaisin melkein Mondeon. Eihän se hirveän hiljainen ole, mutta luokassaan ihan ok. Tilaa löytyy takaa kivasti, ajettavuus on luokkansa parhaimmistoa, talvellakin pärjää (sai tekniikan maailman talvitestissä 4 tähteä). Eikä 2002 eteenpäin pitäisi ruosteongelmaakaan olla enää, ainakaan yhtä pahana kuin aikaisemmin.
 
Olikohan tätä edes oikeaksi kysymykseksi tarkoitettu, no vastataan silti: ei todellakaan ole. Mutta muut kriteerit täyttää loistavasti, siis jos Octaviasta puhutaan.

Oli se, en ole noiden uusien Skodien kanssa ollut missään tekemisissä missään välissä. Ajoittaista hehkuttamista kuulee, kuinka se on "sama kuin Audi, ilman merkkilisää hinnassa", mutta epäilevä olen ollut.

Tuo ajometeli (hiljaisuus) on vaan tullut itselle aika tärkeäksi tekijäksi ajomukavuuden osana, ajettavuus toki tärkeä kanssa.

Mutta lets face it: 10 k€ et kovin kummoista peliä saa. Jostain pitää tinkiä. Jos pätäkkää löytyy niin se ylimääränen muutama tonni kyllä tuo kummasti lisää tuossa hintaluokassa vielä. Itse noilla kritteereillä ostaisin melkein Mondeon. Eihän se hirveän hiljainen ole, mutta luokassaan ihan ok. Tilaa löytyy takaa kivasti, ajettavuus on luokkansa parhaimmistoa, talvellakin pärjää (sai tekniikan maailman talvitestissä 4 tähteä). Eikä 2002 eteenpäin pitäisi ruosteongelmaakaan olla enää, ainakaan yhtä pahana kuin aikaisemmin.

Tuota jostain tinkimistä on tiedossa, mutta itse olen kallistumassa siihen että tinkii vuosimallista / ajokilometreistä (vanhempaa ja enempi ajettua) kuin että ottaisi tuoreemman jolla sitten ei olekaan miellyttävä kulkea. Tuo kymppi on semmoinen suuntaa-antava vedenjakaja itselle, saattaa olla että 14k siihen uppoaa myös.

Mondeosta ei ole pahoja kokemuksia, ja näyttäisi tuommoiset 2003 vuotisetkin vielä irtoavan sopurahalla. Sehän tässä onkin itselle isoin kysymys ratkaistavaksi että onko esim. 2003 Mondeo parempi valinta kuin 1999 e39 tai 2001 e46. Osittainhan kyseessä on makuasia, mutta osittain sitten taas ihan tekniikka / luotettavuuskysymykset. Jos voisikin turvautua vain julkisiin kulkupeleihin, ois tämäkin ongelma olematon.
 
vag autot(skoda,vw,audi,seat) on ajolleen lähes tulkoon samanlaisia kun verrataan keskenään saman kokoluokan autoja, esim vaikka skoda>>a4. se missä on säästetty on juurikin tuo äänieristys joka on mielestäni typerää koska eristäminen on tehtaille halpaa puuhaa. halpis vagit on äänekkäitä kun vertaa vw tai audi.muuten kyllä periaatteessa keskenään ihan samoja autoja alustasta tekniikkaan. hintaa tulee vain kohtuuttoman paljon lisää noilla merkeillä IMO eritoten audi joka on aivan ylihinnoiteltu auto, mutta se on mitä arvostaa. jotkut arvostaa uudempaa ja vähäisiä kilsoja ja antaa äänekkyyden ja "oudon" merkin anteeksi (yleensä uudemmat ja vähän ajetut on myös huolettomia remonttien suhteen) joillekin on taas tärkeää,brändi, äänettömyys ja kilsoille ei niin merkitystä. toki vw:ssä ja audissa on aivan eri laatuvaikutelma sisään mentäessä kuin noissa halpis vag:ssa eli ei mistään skodasta tai seatista ikipäivänä kuitenkaan mitään audi/vw kaltaista autoa tule vaikka teknisesti samoja ovatkin.
 
vag autot(skoda,vw,audi,seat) on ajolleen lähes tulkoon samanlaisia kun verrataan keskenään saman kokoluokan autoja, esim vaikka skoda>>a4. se missä on säästetty on juurikin tuo äänieristys joka on mielestäni typerää koska eristäminen on tehtaille halpaa puuhaa. halpis vagit on äänekkäitä kun vertaa vw tai audi.muuten kyllä periaatteessa keskenään ihan samoja autoja alustasta tekniikkaan. hintaa tulee vain kohtuuttoman paljon lisää noilla merkeillä IMO eritoten audi joka on aivan ylihinnoiteltu auto, mutta se on mitä arvostaa. jotkut arvostaa uudempaa ja vähäisiä kilsoja ja antaa äänekkyyden ja "oudon" merkin anteeksi (yleensä uudemmat ja vähän ajetut on myös huolettomia remonttien suhteen) joillekin on taas tärkeää,brändi, äänettömyys ja kilsoille ei niin merkitystä. toki vw:ssä ja audissa on aivan eri laatuvaikutelma sisään mentäessä kuin noissa halpis vag:ssa eli ei mistään skodasta tai seatista ikipäivänä kuitenkaan mitään audi/vw kaltaista autoa tule vaikka teknisesti samoja ovatkin.

Itsellä taas tuli skodan ja audin kohdalla aika lailla päinvastainen tunnelma, nimittäin juurikin tuon sisustan kanssa. Olivat aikalailla samanlaisia, mittaristokin oli lähestulkoon identtinen. Audi oli kyllä hiljaisempi mutta kyllä sillä hintaerolla eristää skodankin täysin hiljaiseksi. Bitiumia vaan joka soppuun.

Mutta skodahan on ostettaessa sama auto kuin audi tai vw mutta vaihdettaessa se onkin vain skoda. Näin ainakin liikkeissä.
 
Mutta skodahan on ostettaessa sama auto kuin audi tai vw mutta vaihdettaessa se onkin vain skoda. Näin ainakin liikkeissä.

Näinhän se on. Tosin ihan saman vaihtohyvityksen sain BMW:n ja VW:n myyjiltä omasta kuin 2 skoda-kauppiaaltakin. VW:n myyjä piti skodaa huonompana kuin BMW kauppias ja oli sitä mieltä ettei sitä voi verrata volkkariin, kun ei niissä ole samoja osiakaan. :) Sikäli huvittavaa että skodan takaluukusta löytyy rengaspulttien muovisuojien ulosvedin jossa on audin ja vw:n logot ja teksti: "made in germany".

Kerros Myssy sitten mihin päädyit, jos sais vaikka ideaa itellekki.
 
Tälläin hyvis ajois liikenteessä, pari viikkoa surffailua ja lukemista, sit jussin jälkeisellä viikolla koeajoja ja osto. Pitää ennen koeajoviikkoa vaan surffata sen verran että sais karsittua "lyhyen listan" mitä sitten ajella.
 
Itse ostaisin Japsin, jos haluisin varmatoimisen. Älkää kysykö miks.
"Kokemuksien perusteella". Ja sillä mitä on käyny tuolla kaverin autokorjaamolla eniten korjattavana :P
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom