Australia ja Uusi-Seelanti!

Liittynyt
30.11.2002
Viestejä
3 171
Aloitan uuden ketjun silläkin uhalla, että jotain epämääräisiä Australia-ketjuja vaikuttikin olevan jo olemassa.

Huhtikuun puolivälissä olisi tarkoitus lennellä Sydneyyn ja aloitta kesäkuuhun kestävä Australian itärannikon ja Uuden-Seelannin kiertely. Lähden reissuun yhden suomalaisen kaverin kanssa ja Sydneyssä odottaa yksi australialainen kaveri valmiina matkailemaan mukana ainakin pari ensimmäistä viikkoa.

Startti on siis melkolailla selvä. Vuokrataan kolmeen pekkaan asuntoauto, jolla ajellaan Sydneystä rannikkoa pitkin sellainen lähes 1 500 kilometrin matka Gladstoneen, jossa moikataan siellä asuvaa serkkua. Ennen tai jälkeen Gladstonen visiitin aiotaan myös mennä noin 200 kilometriä Sydneystä etelään ja käydä tämän australialaisen kaverin kotiseudulla. Nyt kiinnostaisikin, että mitä kaikkea mielenkiintoista on Sydney - Gladstone matkan varrella? Entä Sydneyn eteläpuolella? Ainakin kaikki spesiaalit luontonähtävyydet kiinnostaa, mutta toki myös urheiluaktiviteetit ja miksei myös isommat juhlimisen arvoiset paikatkin.

Jos edellä mainittuun on käytettävissä sellainen pari-kolme viikkoa, niin sitten jää aikaa vielä melkolailla kuukausi kaikelle muulla, kuten visiitille Uuteen-Seelantiin. Suunnitelmat siis aivan auki, joten nyt kiinnostaa ne "must see"-paikat Australian itäpuoliskolla ja Uudessa-Seelannissa.

Sitten jos jollakin on kokemusta tommosen campervanin vuokraamisesta Ausseissa tai Uudessa-Seelannissa, niin kaikki käytännön vinkit otetaan vastaan. Olen moisten hintoja katsellut nyt ainakin täältä vaikuttaisivat olevan ihan sopuhintaisia. Onko tuolla mahdollista huristella ja vuokrailla ihan suomalaisella ajokortilla? Mitä muuta mitää tietää ja ottaa huomioon vuokraamisessa ja liikenteessä?

Uudessa-Seelannissa olisi mielenkiintoa käydä vetämässä joku pieni vaellus hienoissa maisemissa. Jos tälläisestä on jollakin tietoa tai pätevää linkkiä, niin kaikki otetaan vastaan. Mitä upeemmat maisemat, sitä parempi. Menopaluu Uuteen-Seelantiin tuntuu irtoavan mielestäni todella edulliseen noin sadan euron sopuhintaan huhti-toukokuussa Jetstar Airlinesilla.

Entäs minkälainen paikka on Perthin ympäristö? Australialainen kaveri asuu siellä ja sanoi, että tervetuloa jos ei muuta tekemistä keksitä. Kehuskeli kyllä, että on melkosen tylsä kaupunki ja lentoihin Sydneystäkin menisi taas noin 350 euroa ylimääräistä, joten mahtaako olla sen arvoista?

Tällä hetkellä helpoin ja edullisin reitti Australiaan tuntuu olevan Tukholma - Lontoo - Hongkong - Sydney. Lähtö Tukholmasta siksi, että menen sinne katselemaan "UFC on Fuel" -vapaaottelutapahtumaan 14.4. ja olisi kätevää lähteä siitä suoraan reissuun. Lentojen hinnat tällä hetkellä Cathay Pacificilla 960 euroa, joka on mielestäni oikein kohtuullisen hintainen. Tuon lennon buukkaan viikon päästä tulevasta palkasta mikäli jollakin ei ole tarjota parempaa hintaa. Tai vaihtoehtoisesti voisin ottaa lennot siten, että pysähtyisin muutamaksi päiväksi matkalla jonnekin mielenkiintoiseen kohteeseen. Onko jollakin kokemusta Australian lennoista, joilla voisi pysähtyä muutamaksi vuorokaudeksi esimerkiksi Hongkongiin, Kuola Lumpuriin tai Bangkokiin? Mistä tällaisia lentoja löytää ja meneekö hinta silloin exponentiaalisesti kohti taivasta?

Loppuun vielä pyydetään kaikilta kokeneemmilta vinkkejä, hintatietoja ja muuta käytännön neuvoja Australiasta ja Uudesta-Seelannista! Kirjottelen tänne itse suunnitelmia sitä mukaan kun niitä keksin. Tarkoitus ei ole kuitenkaan suunnitella reissua liian tarkaksi vaan valkkailla vaan joitakin pakollisia paikkoja ja edetä loppuaika tilanteen ja fiiliksen mukaan.

Kirjoitan sitten tulevaisuudessa jonkunnäkösen matkakertomuksen tulevasta reissusta. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse kävin aikoinaan kolmen viikon turneen aussien itärannikolla.

Meidän reissu meni niin että lennettiin helsinki -> bangkok -> sydney -> cairns, cairnssista vuokrattiin auto ja ajettiin itärannikkoa brisbaneen josta lento sydneyn kautta ulurulle ja sit takas sydneyhin, siitä bangkokkiin pariks päiväks 5 tähden hotelliin ja sit kotiin.

Itärannikolla MUST SEE kohteita omasta mielestäni:
- cairns viidakko (sinne järjestetään valmismatkoja jotka maksaa jotain 50aud ja kestää yhden päivän)
- sukellus isolla valliriutalla, lähtö cairnssista ja 2 eri sukellusta a 45min, hinta oli muistaakseni jotain 80aud ja kokemusta ei tarvita sukeltamisesta (1 päivä)
- whitsundays saariryhmä, airlie beach, täältä pääsee kohtuu hintaan kunnon purjeveneellä snorklaamaan ja tutustumaan riuttoihin ja saariin, 1 yön matka maksoi muistaakseni jotain reilu 100aud
- magnetic island, lautalla saa auton messiin saarelle ja neliveto tuo enemmän mahdollisuuksia kiertää saarta, paljon nähtävää ja halvat hotellit/hostellit saarella
- Fraser Island, tänne kannattaa ottaa valmispaketti mikä sisältää kunnon maastobussin sekä hotellin, saa eniten irti saaresta. Lisäksi saarella on mahdollisuus käydä sightseeing lento tekemässä 35aud:llä joka ehdottomasti kannattaa. Näkee koko saaren ilmasta käsin ja lento kestää n. 10-15min ja erikoisinta siinä on että kone nousee ja laskeutuu hiekkarannalle
- Surfers Paradise brisbanen eteläpuolella, täällä on sitä bilettämisen meininkiä
- Uluru, once in a lifetime, suht kallis reissu heittää mutta ehdottomasti sen arvoinen. Meillä oli valmis paketti jossa oli autot ja kuskit joka päivälle sekä yöpymiset taivasalla 'svageissa', upea kokemus

Voin kertoa eri vaihtoehdoista lisää eli kysymyksiä tulemaan ihan vapaasti. Tässä nyt vähän mikä olisi näkemisen arvoista.

Lisäksi noita campervaneja kannattaa katsoa paikallisista guest houseista, siellä travellerit myy niitä halvalla kun ovat kotiin lähdössä. Suomen ajokortilla pärjää vallan mainiosti.

Perthissä en välttämättä kävisi, ei juurikaan mitään nähtävää ja ainakaan tuolla hintaa reissu sinne ei kannata.
 
Nyt sattu kohdalle oikein sopiva ketju :)

Tultiin Australiaan tyttoystavan kans 5 viikkoa sitten.

- Riuttaretki. Mahtavin kokemus missa olen ikina ollut. Me otettiin yhden paivan retki Townsvillesta makso $186/henkilo. Hintaan sisalty ruuat ja snorklaus varusteet. Sukeltamaankin olisi paassyt, mutta jatettiin se valista silla olisi tullut tosi paljon kalliimmaksi. Jos menisin uudestaan niin menisin monen paivan reissulle :)

- Fraser island. Taalla ei olla viela kayty, mutta on tilattu open-day liput tuonne kun saatiin hyva tarjous. $310/henkilo. 3 paivaa ja 2 yota saarella, sisaltaen maastoauton ja bensat, majoitukset saarella, ruuat on viela vahan epaselvaa etta kuuluuko hintaan vai ei. Normaalisti tuommoinen paketti on noin $400. Muilta reppureissaajilta ollaan kuultu etta todella mahtava paikka, mutta viela ei olla itse ehditty sinne.

- Whitsundays saariryhmä.

- Sademetsassa kannattaa kayda.


Kannattaa harkita oman auton ostamista, eivat ole kovinkaan kalliita ja ymmartaakseni ne saa suhtkoht helposti myos myohemmin myytya, vuokraaminen kuulema on pidemmam paalle paljon kalliimpaa.
Hintataso on taalla aika sama kuin Suomessa, paitsi etta bensa on vahan halvempaa, $1.40/L.

Me ei oltu suuniteltu yhtaan mitaan ennen kuin tultiin tanne, mutta jos menisin uudestaan niin suunittelisin ainakin jotain juttuja valmiiksi. Koska tama todella iso maa ja valimatkat on todella pitkia :)
 
Siis noita autoja missä voi nukkua niin niitä löytää ymmärtääkseni $1000 ylöspäin, minkä laatusia autoja ne sitten on niin siihen en ota kantaa, mutta niillä repoureissaajat täällä ajelee :) ja saahan suomessakin vanhoja pakuja samaan hintaan ;)
Että jos täällä pidempään reissaa niin onhan se sitten ehkä kannattavampaa kuin vuokraaminen...
 
Meillä oli vuokralla 2 viikkoa Mitsubishi Outlander 4WD ja se maksoi muistaakseni joku 300e sisältäen vakuutukset ja rajattomat kilometrit ja auto otettiin Cairnssista ja palautettiin Brisbanen lentokentälle. Tuo 4WD on ihan ehdoton Magnetic Islandilla jos haluaa nähdä saaresta kaiken ja jos lähtee Fraser Islandille omalla autolla niin pitää olla vähintään Land Rover että siellä pääsee eteenpäin :)
 
Suurkiitokset kaikille vastanneille ja vinkanneille. En olis arvannu, että hyviä pitkiä vastauksia tulee heti näin reippaasti!

Hehkutuksen vuoksi joutuu nyt laittamaan ton Cairnsin ympäristön käymislistalle. Sademetsät ja Iso valliriutta kuulostavat erittäin kiinnostavalta. Ja onhan se otollinen paikka mennä siinäkin mielessä, että etelämpänä ei tuohon aikaan vuodesta ole varmaan ihan yhtä hyviä kelejä. :)

Tuli semmonen homma tässä mieleen, että tarviiko tuonne Australiaan ihan peruslomalle jonkinlaista viisumia? Olin lukevinani, että perus turistimatkalle ei tarvita viisumia jos matka kestää alle 90 vuorokautta, mutta vastaavalla lomalla käyneet voinevat varmaan vahvistaa asian.

Jos kirjoittajissa on Uudessa-Seelannissa käyneitä, niin olisin enemmän kuin kiitollinen jos kyseisestä maasta saisi vastaavanlaisia vinkkejä kuin Ausraliastakin on tullut. Uuden-Seelannin puolella voisi mieluusti viettää sellaisen pari viikkoakin, kunhan vaan keksii mukavia paikkoja, joissa käydä. Esimerkiksi jotain parin päivän ylihienoja vaellusreittejä kävellen/fillarilla tai muuta vastaavaa.
 
Siis noita autoja missä voi nukkua niin niitä löytää ymmärtääkseni $1000 ylöspäin, minkä laatusia autoja ne sitten on niin siihen en ota kantaa, mutta niillä repoureissaajat täällä ajelee :) ja saahan suomessakin vanhoja pakuja samaan hintaan ;)
Että jos täällä pidempään reissaa niin onhan se sitten ehkä kannattavampaa kuin vuokraaminen...

Pieni korjaus tuohon aijempaan. Katoin tuossa huvikseni vähän autojen hintoja, ja näyttää siltä että nuo "asuntoautojen" hinnat alkaa oikeastaan tuosta $3000. Taisi olla ihan joku poikkeus tuo joka oli $1000... Että ehkä se vuokraus sitten on hyvä vaihtoehto.

Itse ollaan lähdössä Uuteen Seelantiin reissun lopussa kahdeksi viikoksi. Omakohtaisia kokemuksia ei ole mitä siellä kannattaa tehdä, mutta sain yhdeltä tutulta, joka asui siellä 2 vuotta vähän vinkkejä mitä siellä voi tehdä. Tässä jotain:

* cape reinga - tosi mahtava hieno paikka, uuden seelannin pohjoisin paikka
* bay of island
* rotorua ja samalla Taupo, Taupossa tein bungyjumpin siskoni kanssa, ja Taupon lähellä on mt Ruapehu, se on aktiivinen vulkaani missä kävimme laskettelemassa talvisin mutta siellä voi käydä kesälläkin tosi hieno paikka. Mt Ruapehun vieressä on Tongariro, ja siellä voi tehdä tongariro crossing, elikkä te kävelette vulkaanin yli Suosittelen!!!
*matamata and hobbiton jos olette lord of the rings faneja
* coromandel and cathedral cave- tosi hienoja beachejä
* tietysti Auckland- sieltää löytyy tosi mahtavia surfing beaches like Piha, muriwai.. iiisoja aaltoja ja mahtava luonto.. jos aucklandissa on aikaa niin suosittelen auckland museum:ta, siellä lähellä mä asuin 2 vuotta, remuerassa se museo on tosi hieno ja puisto on ihana the domain
*black water rafting and glove warm cave in Waitomo
* mm tietysti Wellington- pääkaupunki, mahtava pikku kaupunki

Sitten eteläsaari tietysti:
*Franz Josef glaceir - jäätikkö, ja sen voi kiivetäkin
* Queenstown, siellä minä tein sky divein, suosittelen myös! mm ja tietysti milford sound
* Christchurch on hieno paikka ja turisteja käy vielä siellä MUTTA siellähän on niitä earthquakes every day. Olen käynyt siellä 2 kertaa before the first earthquake and after.
* Dunedin on hieno kaupunki
* Kaikura, siellä kävin katsomassa delfiinejä, valaita ja pingviinejä

Viisumista sen verran että, itelläni on working holyday viisumi, se on 1 vuoden voimassa ja sillä saa tehdä töitä täällä, netissä piti täytellä jotain kaavakkeita, ja lähes välittömästi tuli sähköpostiin tieto että viisumihakemus oli hyväksytty. Maksoi muistaakseni 200 euroa tai dollaria. Mutta tuommoista ei kannata ottaa jos ei aijo työskennellä.
Erikseen on sitten viisumeita jos ei aijo työskennellä, mutta niistä en osaa sanoa mitään...
 
Suurkiitokset kaikille vastanneille ja vinkanneille. En olis arvannu, että hyviä pitkiä vastauksia tulee heti näin reippaasti!

Hehkutuksen vuoksi joutuu nyt laittamaan ton Cairnsin ympäristön käymislistalle. Sademetsät ja Iso valliriutta kuulostavat erittäin kiinnostavalta. Ja onhan se otollinen paikka mennä siinäkin mielessä, että etelämpänä ei tuohon aikaan vuodesta ole varmaan ihan yhtä hyviä kelejä. :)

Tuli semmonen homma tässä mieleen, että tarviiko tuonne Australiaan ihan peruslomalle jonkinlaista viisumia? Olin lukevinani, että perus turistimatkalle ei tarvita viisumia jos matka kestää alle 90 vuorokautta, mutta vastaavalla lomalla käyneet voinevat varmaan vahvistaa asian.

Jos kirjoittajissa on Uudessa-Seelannissa käyneitä, niin olisin enemmän kuin kiitollinen jos kyseisestä maasta saisi vastaavanlaisia vinkkejä kuin Ausraliastakin on tullut. Uuden-Seelannin puolella voisi mieluusti viettää sellaisen pari viikkoakin, kunhan vaan keksii mukavia paikkoja, joissa käydä. Esimerkiksi jotain parin päivän ylihienoja vaellusreittejä kävellen/fillarilla tai muuta vastaavaa.

Netistä pitää hakea viisumi. Meillä tais kestää niiden saamisessa 3 päivää. Kyseessä turistiviisumi joka ei maksa mitään ja oikeuttaa 3kk lomailuun.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
 
Noniin, nyt on viisumihakemus laitettu vetämään ja odottelen kaverilta rahaa tilille, jotta saadaan lennot maksuun. Lähtö tapahtuu siis Tukholmasta 16.4. ja paluu samaan paikkaan 24. toukokuuta. Sellaisen kuuden viikon reissun tuosta saa nyt aikaiseksi. Pidempäänkin olisi, mutta raha- ja opiskelutilanteeseen nähden tuo pituus on nyt optimaalinen.

Turistiviisumihakemuksen täyttäminen onnistui helposti netissä. Osoite viisumihakemukseen löytyy tästä ulkoasianministeriön matkustustiedotteesta. Turistiviisumi on siis voimassa vuoden ja sillä saa mennä vuoden aikana maahan niin monta kertaa kuin haluaa ja yhden oleilun kesto saa maksimissaan olla 3 kuukautta. Töille ja opiskeluille sitten omat viisumit, mutta itsellä sellaisille ei luonnollisesti nyt ole tarvetta.

Viisumihakemuksen täyttämiseen meni ehkä viitisentoista minuuttia, vaikka luin kaiken kahteen kertaan varmuuden vuoksi. Englanti pitää olla hallussa ainakin jonkin verran jos meinaa netistä itse tilata tuon viisumin. Vaihtoehtona on hoitaa matkatoimiston kautta, jolloin palvelumaksua tulee jonkun verran. Kilroy travels pyytää 20 euroa tuosta turistiviisumista, joten ei sekään paha hinta ole jos ei jaksa itse alkaa säätämään.

Näillä näppäimillä suunnitelmissa siis ajelu Sydneystä Gladstoneen ja sieltä edelleen Airlie Beachille. Mahdollisesti jos intoa riittää, niin vielä Cairnsiin asti, mutta saattaa olla, että tuon road tripin jälkeen ohjelmassa on paluu Sydneyyn ja 200km Sydneystä etelään, josta aussi-kaverit on kotoisin. Sitten johonkin väliin pitää ujuttaa pari viikkoa Uuden-Seelannin tarkastelua. Suurinpiirtein 3-4 viikkoa Australiassa ja 2 viikkoa Uudessa-Seelannissa tullee olemaan suunnitelma.

Lisävinkkejä, linkkejä ja tarinoita saa jakaa.
 
Lainaan tätä trediä röyhkeästi. Ollaan vaimokkeen kanssa lähdössä lokakuussa ausseihin wh-viisumilla lomailemaan ja duunia tekemään välillä. Minne päin maata kannattaisi suunnata tuohon vuodenaikaan että löytyisi helpoiten työtä? Kumpikaan ei ole ronkeli töiden suhteen, joten melkein kaikki kelpaa. Lennetään ensin helsingistä kuala lumpuriin, siellä ollaan muutama päivä ja siitä sit pitäs lentää airasialla australiaan, mutta kaupunki on vielä auki.
 
Lainaan tätä trediä röyhkeästi. Ollaan vaimokkeen kanssa lähdössä lokakuussa ausseihin wh-viisumilla lomailemaan ja duunia tekemään välillä. Minne päin maata kannattaisi suunnata tuohon vuodenaikaan että löytyisi helpoiten työtä? Kumpikaan ei ole ronkeli töiden suhteen, joten melkein kaikki kelpaa. Lennetään ensin helsingistä kuala lumpuriin, siellä ollaan muutama päivä ja siitä sit pitäs lentää airasialla australiaan, mutta kaupunki on vielä auki.

Omakohtaista kokemusta ei ole, koska en ole täällä töitä tehnyt. Mutta mitä muilta reppureissaajilta kuulee, niin ne on usein viettäny pidempiä aikoja joko Perthissä tai Darwinissa. Että ainakin itse olen saannut sen käsityksen että sieltä löytyy suht hyvin töitä. Itärannikolta olen sitten saannut sen käsityksen että ei kovin helposti löydy töitä. Vuodenajoista en osaa sitten sanoa yhtään, että miten ne vaikuttaa työhön.
 
Joo mullakin kavereita ollu perthissä ja darwinissa töissä. mut siis kyllähän jostain sydneystäkin aika hyvin niitä töitä saa, tuohon aikaan alkaa kevättäkin jo pukkaamaan ja rannat täyttymään, niin rantakahviloihin tuntuu aina tarviivan väkeä. Farmille jos menee töihin, niin niitä on sitten pohjoisempana.

Ja Rantapantterille en suosittelis cairnsia, toisaalta mulla on vaan traumoja. Jos tykkää juoda vuorokauden ympäri niin mikä jottei, mut itse keksisin mieluisampiakin paikkoja siihen. Kaikinpuolin ahdistava kaupunki jossa ei oo YHTÄÄN MITÄÄN. Ei siis ees rantoja, ei kauppoja, ruokakin kalliimpaa kuin sydneyssä. Ainoo hyvä oli halvat hostellit jotka sisälsi dinnerit woolshedissä, se nyt on aika legendaarinen paikka. Taitaa olla port stephens sen paikan nimi mikä on vielä cairnsista jonkin verran pohjoisempaan, se on vähän viihtyisämpi paikka jo (rantojakin löytyy, eikä pelkkiä krokotiilimutakuoppia...) myös cairnsin alkuasukkaat oli vähän pelottavia.

Itse olin tuolla pyörimässä juuri puolisen vuotta, sydneyssä lähinnä, mut enhän mä mitään kerennyt nähdä eli en noista perus mestoista osaa sanoa. Sydney on ihana. Melbourneen tekisin reissun myös. Ja luonnollisesti jos käy grampianseilla tai blue mountainsilla niin kiipeemään! Ja tekee pikku bushwalkit. Nähtäväähän tuossa maassa on, se on ihan tosi. Byron bayssa on myös sellanen hippikylä, minkä missaus harmittaa itseäni suuresti. Byron bayn missaus muutenkin, nätti paikka. Mut ei sitä kannata kaikkee yhteen (varsinkaan 6 viikon) reissuun koittaa tunkea. Sinne pääsee aina uudelleen, kun jaksaa puuduttaa persusta sillä 30 tunnin lennolla. Jos lipun hinta on n. 960e menopaluusta, niin se on helvetin halpa.
 
Ja Rantapantterille en suosittelis cairnsia, toisaalta mulla on vaan traumoja. Jos tykkää juoda vuorokauden ympäri niin mikä jottei, mut itse keksisin mieluisampiakin paikkoja siihen. Kaikinpuolin ahdistava kaupunki jossa ei oo YHTÄÄN MITÄÄN. Ei siis ees rantoja, ei kauppoja, ruokakin kalliimpaa kuin sydneyssä. Ainoo hyvä oli halvat hostellit jotka sisälsi dinnerit woolshedissä, se nyt on aika legendaarinen paikka. Taitaa olla port stephens sen paikan nimi mikä on vielä cairnsista jonkin verran pohjoisempaan, se on vähän viihtyisämpi paikka jo (rantojakin löytyy, eikä pelkkiä krokotiilimutakuoppia...) myös cairnsin alkuasukkaat oli vähän pelottavia.

Ja jotta ylläsanottu saa lisää painoarvoa, niin yhdyn joka sanaan: Cairns on kaukana kaikesta eli lento tai muu kuljetus sinne maksaa jokatapauksessa, mutta itse paikassa ei kyllä ole yhtään mitään kokemisen arvoista, jota ei muualta Australiasta löytäisi.
 
Juu, tuo Cairns on jäämässä pois näillä näkymin. Myös aussikaverit suositteli, että tutustuu mieluummin itärannikon eteläisempiin osiin. Saattaakin olla, että Airlie beach/Whitesunday voisi olla pohjoisimpia paikkoja joissa tulee vierailtua.

Australialainen kaveri lentää Perthistä ottamaan meidät vastaan Sydneyhyn ja ajellaan siitä Jervis Bayhyn n. 200km etelään Sydneystä. Siellä moikataan tuttuja ja sitten lähdetään ajelemaan kohti Gladstonea, jossa asuu lisää tuttuja. Matkan varrella pitää pysähtyä ainakin Byron Bayssa, jota on kehuttu paljon ja sitä myös Aussikaverit suositteli varauksettomasti. Muitakin hyviä mestoja olisi hyvä saada pysähdyslistalle kun ajellaan Sydneystä kohti Airlie Beachia. Eli vinkkejä vaan tulemaan.
 
Nyt olis liputkin ostettu, et perkele se on menoa sit! Lokakuun 6 päivä lähtö. Pakkismiittiä sit johonki päin ausseja jos siellä porukkaa on :D Perth tai darwin pitää painaa mieleen kun lähetään ettii töitä.
 
Kutkuttais niin kovasti lähtee WH-viisumilla kattoo paikkoja! Käytännön asioiden järjestyminen vaan mietityttää, miten saa tilin avattua, töitten järjestyminen, papereitten pyörittäminen ym.. Onks kellään mitään vinkkejä ko. asioihin liittyen? Miten te ootte saannu asiat hoidetuks/ järjestettyy?
 
Kutkuttais niin kovasti lähtee WH-viisumilla kattoo paikkoja! Käytännön asioiden järjestyminen vaan mietityttää, miten saa tilin avattua, töitten järjestyminen, papereitten pyörittäminen ym.. Onks kellään mitään vinkkejä ko. asioihin liittyen? Miten te ootte saannu asiat hoidetuks/ järjestettyy?

Tilin avaaminen onnistuu ainankin ANZ-pankissa menemällä konttoriin ja sanomalla että haluaa avata tilin. Myöhemmin kortin toimituksen yhteydessä pitää vielä soittaa varmistussoitto pankkiin. Virallisesti jos on saapunut maahan muistaakseni kahden kuukauden sisällä, riittää passi ID-kortiksi, mutta ei minulta ainankaan mitään muuta edes kyselty.

Jos papereiden pyörittämisellä tarkoitat viisumin yms. hoitoa, niin se ei ole vaikeaa: Lähimpään, eli Saksan lähetystöön sähköinen hakemus ja Visalla maksu. Itselläni lupasivat kuukauden käsittelyajan, mutta jo hakemuksen lähetyspäivän iltana tuli hyväksyntä sähköpostiin. Hakemuksessahan kysytään ties mitä kummallisuuksia, kuten "oletko syyllistynyt jonkin maan turvallisuuden vaarantamiseen, terrorismiin tai vastaavaan?" (myöntääköhän joku, jos on syyllistynyt?),mutta käytännössä jos täyttää ennakkoehdot, eli on oikean ikäinen ja Suomen kansalainen niin WH-viisumin saa.

Itse WH-viisumi on Australiaan saapumiseen saakka täysin sähköinen ja vasta Sydneyn lentokentällä saa passiin WH-lätkän.

(Rehellisiä) työnantajia varten tarvitset verokortin, jonka saa menemällä lähimpään paikalliseen verotoimistoon ja sanomalla sellaista kaipaavasi. Taisi olla jonkinlainen toimitusaika.

Töiden löytämiseen olenkin hieman huono antamaan neuvoja, koska itse en sellaisia omalla kolmen kuukauden aikajänteelläni onnistunut löytämään. Olisihan töitä toki ollut, mutta joko pidemmäksi aikaa tai esim. rakennus- tai hedelmänpoimintatöitä pitkin Queenslandia tuhansien kilometrien säteellä. Olisi pitänyt siis olla auto.

Kokemuksistani viisastuneena kehotan siis mahdollisuuksien mukaan hommaamaan töitä jo etukäteen. Uudessa maassa lähes kaikki resurssit menevät aluksi aivan arkisten asioiden hoitoon, kuten ruokakaupan löytämiseen (ainankin Sydneyssä saattaa muodostua ongelmaksi!), hostellielämään tottumiseen ja sen sellaiseen.

Yleisesti työnhaussa käytetään CV:tä suosituksineen, eli sellainen on kannattavaa laatia.

Ainankin Brisbanessa on jonkinmoinen suomalaisyhteisö, johon alustavasti saat yhteyden täältä. Itse törmäsin kyseisessä kaupungissa suomalaisiin useampaankin kertaan ihan kadulla.

Lopuksi vielä (mahdollisesti) yllättävä bonustieto:

Australiassa on myös talvi. Vuoria lukuunottamatta lunta ei toki tule (paitsi itse ollessani maassa 2008 talvella (kesä-elo), Sydneyssä tuli lunta ensi kerran sitten 1800-luvun lopun.), mutta erityisesti Melbournessa ja osin Sydneyssäkin saattaa olla melko kylmä. Taloissa ei luonnollisestikaan lämmitystä ole, joten jos ulkona on 12 astetta, niin sisällä on myös 12 astetta. Lisäksi esim. Sydneyn korkeudella tulee talvisin eli kesä-elokuussa pimeää jo viiden paikkeilla, joten se saattaa tuntua hieman ankealta Suomen kevään jälkeen. Näin ainankin itsellä.

Tässä nyt joitain alustavia asioita. Kerron toki tietojeni mukaan lisääkin.
 
Reissu pikku hiljaa lähestyy ja suunnitelmiakin on ehtinyt hiukan hiomaan.

Saavutaan Sydneyyn 17.4. ja ollaan siellä ensin pari yötä. Sitten 19.4. lennot Uuden-Seelannin Christchurchiin ja eteläsaaren kiertelyä pari viikkoo. Paluu Sydneyyn 3.5. ja lentokentällä treffit aussikaverin kanssa. Siitä auto vuokralle ja Jervis Bayn kautta koukaten kohti Gladstonea. Matkan varrella pari stoppia, mahdollisesti Byron Bayssa, Surfers Paradisessa jne. Gladstonen ympäristössä nähdään sukulaisia ja pyöritään niiden kanssa varmaan muutama päivä. Sitten matka jatkuu pohjoiseen, suuntana mahdollisesti Airlie Beach, Whitesundays. Jostakin tuolta paikkeilta sitten lennellään takaisin Sydneyyn toukokuun lopussa.

Uuden-Seelannin reissu keskittyy siis eteläsaarelle, jossa tarkoituksena huristella autolla pari viikkoa ympäriinsä ja tsekkailla Christchurchin lisäksi vaikkapa Queenstown, Kaikoura, Mt. Cook ja Milfordin seutu. Lähinnä kiinnostaisi nyt Uuden-Seelannin (ja tietysti myös Australiankin) osalta, että:

- kannattaako tuohon aikaan vuodesta varailla noita campervaneja etukäteen netin kautta? Vai voiko liikkeeseen vaan kävellä sisään ja autoja löytyy samaan hintaan kuin netissä ennakoltakin?
- entä millaisia nuo "great walkit" on köpötellä? Onko jollakin kokemusta esimerkiksi Milford Trackista, jonka maisemia on hehkuteltu yhdessä jos toisessa paikassa? Mielellään tuollaisen seikkailisi läpi jos se parissa-kolmessa päivässä onnistuu.
- miten oman vuokravanin pysäköinti ja siinä majottuminen onnistuu? Pitääkö etsiä leirintäalue vai voiko vetää vaan jonnekin pöpelikköön ilmaseks? Paljonko maksaa leirintäaluepaikka autossa majottuen?
- millaisessa kunnossa tiet on? Maastot on sen verran vaihtelevia, että ei varmaankaan kannata olettaa, että keskinopeus olisi siirtymissä kovin päätä huimaava?
- mistä kannattaa koittaa säästää ja mihin suosittelet rahat sijotettavan?

Viisumit on nyt jo taskussa (tai tarkemminkin sähköpostissa) ja vähän kyllä mielenkiintoiselta vaikuttaa, että viisumivahvistus laitetaan vaan sähköpostilla. Mutta kai se on uskottava, että viisumi on nyt sähkösesti passissa, kun niin kerran on luvattu. Pitänee varmuuden vuoksi vielä printata vahvistukset matkaan mukaan, ettei tuu mitään epäselvyyksiä.
 
Mun tiedot saattaa olla jo vähän vanhentuneita koska mun Christchurchissa asumisesta on jo yli 10 vuotta aikaa mutta katsotaan... Christchurch oli tosi kiva, en tiedä miten paljon kaupungista on enää jäljellä mutta kuvista päätellen pahalta näyttää. Vuokrasin auton ja kiersin eteläsaaren pohjoisosan viikossa. Kaikourassa oli tarjolla whale watching taikka swimming with dolphins, valitsin jälkimmäisen joka oli muuten hieno kokemus mutta merivesi oli tosi kylmää märkäpuvunkin kanssa kun sattui viileä päivä. Punakaikista muistan pancake rocks ja blowpipes. Pohjoisrannikolla ja Abel Tasman national parkissa oli aika hienot maisemat. Arthurs Pass oli aika pelottava kokemus kun kapeeta mutkaista alppitieta tuli vastaan isoja turistibusseja, oli nääs suosittu turistireitti. Arthurs Passin korkeimmassa kohdassa satoi lunta, alhaalla tasangolla pari tuntia myöhemmin oli +20C, näin marraskuussa.
Tiet oli hyvässä kunnossa mutta aika mutkaisia ja kapeita joten ei siellä kovin kovaa voinut ajaa. Epäilen että campervanin saa halvemmalla jos varaa (ja maksaa) etukäteen. En ole varma miten siellä suhtaudutaan tien vieressä yöpymiseen. Tuskin leirintäalueet kovin kalliita on, googlaamalla voisi löytää hintoja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom