Australia ja Uusi-Seelanti!

Lainaan itseäni toiselta foorumilta:

Uuden-Seelannin maaperälle astutaan kaverin kanssa 19.4. ja alle olisi tarkoitus ottaa camper van pariksi viikoksi. Olen nyt selaillut netistä noita firmoja, mutta tarjontaa tuntuu olevan sen verran reilusti, että jos joku asiantunteva suosittelisi, niin valinta onnistuisi mahdollisesti vähän reippaammin.

Vuokrauspaikkana Christchurch ja palautus samaan mestaan. Auto alla koko Uuden-Seelannin visiitin ajan eli noin 15 päivää näillä näkymin. Campervanhiresalefinder antaa edullisimmat hinnat tuolle ajalle alle 340 NZD, joka on mun mielestä kyllä mielettömän edullinen hinta. Siis vaan 22,5 NZD per päivä. Voiko olla todellista, että tuolla hinnalla saa huristella ja siihen ei tarvitse mitään ekstramaksuja lisätä?

Entä kannattaako vuokrailla auto vessalla ja suihkulla vai pärjääkö ilmankin. Vessa ja suihku näyttäis nostavan hintaa sinne 500 NZD tuntumaan tuolla 15 päivän ajanjaksolla. Ei ollenkaan kohtuuton hinta sekään jos tuo rahamäärä tosiaan sisältää toimivan kulkupelin, rajattomat kilometrit ja pelittävän vessa-/suihkuyhdistelmän.

Pari nopeeta vielä loppuun:
-Nuo voi ilmeisesti varata etukäteen netistä ja maksaa sitten paikan päällä?
-Paljonko maksaa bensa tätä nykyä?
-Paljonko maksaa yöpymispaikka kahdelle henkilölle auton kera?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt hirveesti voi mitään suositella kun en oo oikein missään vielä kierrelly, mutta Batemans Bay ja sen ympäristö on ihan vierailun arvoinen paikka. Joku pari tuntia etelään Sydneystä, rannikolla. Tosi upeita rantoja ja maisemia. Ja sitten Gold Coast, Brisbanesta 1h alaspäin on kuulemma käymisen arvoinen, itse oon menossa vasta 3 viikon päästä niin en voi sanoa tähän mitään. Vähän kuin Australian Sunny Beach. Semmonen perus turistirysä, mutta uimarantaa riittää 6km verran.

Tiet on täällä tosi hyvässä kunnossa, eli sitä ei tarvi murehtia. Pikkuhiljaa alkaa talvi tulla, lämpötilat pyörii 20 tuntumassa. Toisaalta ei Queenslandissa taida mitään talvea olla, joten toppatakkeja ei kannata pakata.

Nostan nyt vähän vanhempaa threadia, koska huomasin vasta nyt, että tämmöinenkin täältä löytyi. Kiinnostaisi kuulla, miten reissu sujui ja oliko suunnitellut kohteet vierailun arvoisia? Itse olen NZ:ssa vuoden viettänyt ja olisin tullut tännekin paikkoja suosittelemaan jos olisin huomannut ajoissa.

Mites salihommat ausseissa toimii? Pari kuukautta enää lähtöön ja tekis mieli käydä välillä jumppailemassa sit, mut asuinpaikka saattaa vaihtua aika usein. Paljon pitää pulittaa vaikka 10kerran kortista, jos semmoisia edes siellä saa?

Mites salihommat ausseissa toimii? Pari kuukautta enää lähtöön ja tekis mieli käydä välillä jumppailemassa sit, mut asuinpaikka saattaa vaihtua aika usein. Paljon pitää pulittaa vaikka 10kerran kortista, jos semmoisia edes siellä saa?

Kuin kauan meinaat asustella?

Ite liityin Anytime Fitness-nimiseen ketjuun, joka on siis nimensä mukaisesti auki 24h. Saleja löytyy joka puolelta Australiaa, mutta ensimmäisen kuukauden ajan avain toimii vain sillä salilla, jossa liityit. Liittymismaksu on 100 dollaria + 60 dollaria avaimesta. Kuukausimaksu 60 dollaria. Lisäksi pitää sitoutua tietyksi ajaksi asiakkaaksi, mutta jos haluaa lähteä aikasemmin niin pitää pulittaa 60 dollaria. Eli suht tyyristä, ainakin omasta mielestäni. Mutta jos et meinaa vähintään kuutta kuukautta viettää Ausseissa niin ei kannata liittyä. Vielä en ainakaan missän ole nähnyt mitään 10 kerran kortteja, valitettavasti.

Kannattaa myös metsästää ilmaisia kokeilukertoja, esimerkiks Anytime Fitness tarjoaa viikon verran ilmaista kokeiluaikaa.

Kuin kauan meinaat asustella?

Ite liityin Anytime Fitness-nimiseen ketjuun, joka on siis nimensä mukaisesti auki 24h. Saleja löytyy joka puolelta Australiaa, mutta ensimmäisen kuukauden ajan avain toimii vain sillä salilla, jossa liityit. Liittymismaksu on 100 dollaria + 60 dollaria avaimesta. Kuukausimaksu 60 dollaria. Lisäksi pitää sitoutua tietyksi ajaksi asiakkaaksi, mutta jos haluaa lähteä aikasemmin niin pitää pulittaa 60 dollaria. Eli suht tyyristä, ainakin omasta mielestäni. Mutta jos et meinaa vähintään kuutta kuukautta viettää Ausseissa niin ei kannata liittyä. Vielä en ainakaan missän ole nähnyt mitään 10 kerran kortteja, valitettavasti.

Kannattaa myös metsästää ilmaisia kokeilukertoja, esimerkiks Anytime Fitness tarjoaa viikon verran ilmaista kokeiluaikaa.

Vuosi pitäs olla jos vaan rahat riittää. On kyllä aika perkeleen kallista toi liittyminen. Eikö siellä ole ns. kaupungin saleja, niinkuin suomessa mitkä on tosi edullisia? :D

Millaisia vinkkejä antaisitte Melbourneen ja (lähi)ympäristöön? Mitä tehdä, nähdä, missä käydä...? Vuodenvaihteessa tarkoitus lähteä muutamaksi viikoksi lämmittelemään.

Melbournessa riittää nähtävää moneks päiväks. Ensimmäisenä varmaan nämä perus turistikohteet eli Federation Square, Flinders street station, Shrine ja Melbourne Cricket Ground (MCG). Keskustasta löytyy aika paljon kaikkea muutakin nähtävää, esimerkiksi Chinatown, Southbank, Collins street ja Docklands. Vanhoja, kapeita käyelykatuja löytyy mielettömästi. Melbourne markets on käymisen arvoinen, aika paljon kaikkea turistikrääsää, mutta myös kivoja pikku kahviloita. Eureka, Australian korkein rakennus, sijaitsee Southbankilla ja 20 dollarilla pääsee 88. kerrokseen ihailemaan maisemia. Kannattaa mennä hieman ennen auringonlaskua, näkee Melbournen valosan että pimeän aikaan. MCG:n ympäristöstä löytyy paljon urheilukeskuksia, futikselle, rugbylle ja tennikselle on jokaiselle omat stadionina. MCG:n alla sijaitsee Australian Sports Museum, joka on ihan mielenkiintoinen käydä. Sieltä pääsee myös kierrokselle MCG:n ympäri, jota myös suosittelen jos kiinnostusta löytyy. Krikettiäkin saattaa päästä katsomaan itse stadionille. Aussifutis ja rugby loppuu muutaman viikon päästä ja jatkuu vasta huhtikuussa. Harmi, koska aussifutispeli paikanpääll on mielettömän upea kokemus.

Jos meinaatte autolla liikkua niin vähän kauempaa keskustasta löytyy Melboune Zoo. Kuulemma tosi hyvä, itse en ole vielä käynyt. Päiväretki Phillip Harbourin ympäri on myös ihan kivaa tekemistä. Victorian osavaltio on tosi vehreetä ja postikorttimaisia maisemia riittää silminkantamattomiin. Yarra Valleyssä kannattaa myös käydä piipähtämässä jos haluaa maisemia ihailla. Viinitiloja löytyy myös useita. Jos koalat ja kengurut käy liian tylsiksi niin muutaman tunnin päästä Melbournesta etelään sijaitsee Phillip Island, jossa hyvällä tuurilla pääsee näkemään pingviinejä. Siihen kannattaa varata pari päivää ja majoitus paikan päältä, koska pingviinit liikkuvat yleensä aamuvarhaisella.

Suosittelen käyttämään julkista liikennettä, toimii kuin junan vessa. Kaupunkia kiertaa ilmainen turistibussi, joka käy kaikki suosituimmat nähtävyydet läpi. Vanhan ratikan kyytiin kannattaa myös hypätä. Jos jostain syystä pitää autolla liikkua, niin suosittelen välttämään Victoria paradea kuin ruttoa. Hiljaiseen aikaan 5km pätkä saattaa kestää puoli tuntia. Lentoja kun varailet niin vielä sellainen varoituksen sana, että Melbournen toinen lentokenttä, Avalon, sijaitsee kahden tunnin päässä. Jossei kyytiä ole kentältä niin kannattaa lentää sille toiselle kentälle.

En tiedä auttoiko, siinä tuli melkeimpä tiivistetysti kaikki mitä itse on tullut käytyä, ja mitä tekisi vielä mieli käydä. Kaupunkina Melbourne on viihtyisä, parempi kuin Sydney.

Kiitos Villee3 vinkeistä. Itse olen tammi-helmikuun Melbournessa töissä.

Mites biitsit?

Punttikulttuuri kuulostaa typerälle. Jospa löytäisin jonkun oikean salin jossa hiki haisee ja raudat kolisee kuten kuuluukin ilman mitään turhia trendipelleilyjä...

Jees, kiitos hyvistä vinkeistä. Me ei autoilla, joten toimiva julkinen liikenne on iso plussa. Phillip Islandia pitänee harkita, oon kohtuullisen kova pingiivinifani. Osaatko sanoa, missä koaloita ja kenguruita on paras pongailla?

Melbournen rannoista en paljoa tiedä, koska olen pelkästään talvella sielä käynyt. Suosituin ranta kuitenkin on St Kilda Beach, joka ainakin omaan silmään on ihan uimakelpoinen. Jos surffata haluaa niiin pari tuntia Melbournesta etelään, Cape Schankin lähettyvillä on kuulemma tosi hyviä surffirantoja. Itse en ole kuin rannalta katsellut, mutta hyvin näytti kävijöitä kylmänä talvipäivänäkin riittävän. Jos oikeasti haluaa uiskennella maailman parhaimmilla hiekkarannoilla, on suunnaksi otettava Queensland.

Joo, punttikulttuuri on mitä on. Kyllä vähän katseita kerää kun tosisaan mavettaa fitnesssalilla. Melbournesta tosin luulisi löytyvän joku kovemman luokan sali.

Varma nakki koaloiden ja kenguruiden bongaamiseen taitaa olla eläintarha, heh. Kenguruita näkee vähän isommilla puistoalueilla ja pelloilla aamuvarhaisella. Kovin lähelle on kuitenkin turha toivoa pääsevänsä, ovat tosi arkoja eläimiä. Koaloita (miten se nyt perkele taipuukaan) en ole koskaan luonnossa nähnyt. Ne syö vain jotain tiettyä eukalyptyspuun lehteä, eli esiintyvyys vaihtelee alueittain. Suosittelen käymään jossain eläinpuistossa, jossa pääsee ruokkimaan kengurua ja pitämään koalaa sylissä, oli ihan mukava kokemus.

Voisin tässä lähipäivinä koittaa ehtiä kirjottamaan jonkunlaisen matkareportaasin omasta Australian ja Uuden-Seelannin seikkailusta. Tietoa tulossa Uuden-Seelannin eteläsaaresta ja Australian itärannikolta (Jervis Bay - Airlie Beach väli).

Uusi-Seelanti kyllä kiinnostaisi todella paljon luontonsa puolesta. Joskus tulevaisuudessa kyllä lähden sinnepäin patikoimaan/ajelemaan autolla ympäri ämpäri.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom