Audi osallistuu diesel-moottorisella autolla Le Mansin 24h ajoihin

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
18.4.2002
Viestejä
1 394
http://www.audi.com/audi/com/en1/experience/motorsport/r10.html

paris.Par.0025.Image.jpg


paris.Par.0019.Image.jpg


Moottori on 5,5 litrainen V12, josta tehoa on kutiteltu 650hv ja vääntöä 1100Nm. Mielenkiinnolla odotan kuinka Audin pojille kisoissa käy.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tälläset tempaukset vie viimeisetkin maatalouskonemaineet dieselautoilta. Perkele.
 
mukava nähdä mitä käy, kai asiaan kuuluvat savupilvet ja nakutus ovat mukana :D eikös mersu pari vuotta takaperin tehnyt diesel autolla "normaalien" autojen nopeusennätyksen jossakin 24h rata-ajossa?
 
Hmm,

Mielenkiintoista! Saas nähdä katkeaako joutuvatko
vaihtamaan hihnan kesken kisan.

-Franco

Edit: piti sanomani katkeaako/joutuvatko vaihtamaan
 
FrancoC sanoi:
Hmm,

Mielenkiintoista! Saas nähdä katkeaako joutuvatko
vaihtamaan hihnan kesken kisan.

-Franco

Edit: piti sanomani katkeaako/joutuvatko vaihtamaan

Tuollahan mainittiin Audin pyrkivän samaan luotettavuuteen kuin mihin pääsivät edellisellä autolla, johon ei tullut yhtään moottorivikaa 77 kilpailun aikana. Ehkäpä Mersun F1-suunnittelijoiden kannattaisi tehdä yhteistyötä Audin kanssa ;)
 
No onpahan zwitteri. Varmaan kannet/kannen tiivisteet kovilla tossa vehkeessä.
Toivottavasti nokka kestää, alakerta kyllä luulis kestävän.

Pitääpä alkaa oikeen hakemaan enenmmän tietoa tosta mosasta.
 
Zone-sarja -42%
Hyvät äänet tuossa kyllä oli. Aika venyvät on sarjan säännöt jos muulla kuin koneen tilavuudella ei ole väliä.
 
Liekköhän tuossa ainakin se etu bensamoottoreihin kulutuksen osalta, jolloin pienemmän kulutuksen ansiosta pystyy pelamaan varikkokäynneillä. Vai liekkö mitään merkitystä noin pitkässä juoksussa. :rolleyes:
 
Ei pitäisi olla kulutusetua, koska diesel vie vähemmän vain osakuormituksella. Kisassa on kuitenkin kaasu pohjassa enimmän ajan. (näin tuolla audin sivuilla sanottiin)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noista ilmotetuista tehoista tuli mieleen:
Mitä noin älyttömällä väännöllä tehdään
tuossa vehkeessä LeMansissa? Äkkiseltään luulisi,
että tuo turhia järeysvaatimuksia voimalinjan
sunnitteluun.
Pitäisi kai jo lukaista tuo annettu
linkkikin

-Franco
 
Taitaa olla aika hankalaa saada tuollaisia tehoja Dieselistä ilman noin suuria vääntöjä. Dieseliä kun ei kannata kierrättää kovin korkealle. Mitä tuohon kulutukseen tulee, niin kyllähän tuo taloudellisempi on myös täyskaasulla. Ei tosin niin paljon kuin osakaasulla ajettaessa, mutta selkeästi bensakonetta parempi jokatapauksessa.
 
Joo,

Taidat olla oikeassa. Tuota linkkiä nopeasti
luettuna rupesin ihmettelemään tuota väitöstä
TDI-tekniikan kehittämisestä. Mitäköhän tuossa
nyt oikeasti on ensimmäisenä keksitty?
Vuonna '88 sai Fiat Croman DI koneella ja ahdettuna.
Onko kyse termikikkailusta siitä mitä on täydellinen
electronic engine management vai puhtaasta
historian uudelleenkirjoituksesta? Jotenkin
VAG konsernin viimeaikainen markkinointimateriaali
on ollut IMO vähän sen suuntaista.

-Franco
 
Väännöllähän auto liikkuu. Onko kukaan nähnyt videonpätkää, jossa viritetty diesel Audi pesee Dodge Viperin varttimaililla? Kun on riittävästi vääntöä niin ei ole niin tarkkaa millä vaihteella ajaa ja varmasti on tehty moottori kestäväksi kuten muukin voimansiirto.
 
eiköhän tollanen laajavääntöinen moottori ole huomattavasti ajettavampi kuin bensamoottori minkä ajo kierrosalue rajoittuu rekisterin yläpäähän.Varmaan jää huippunopeudessa bensakoneille.
 
seppo-x sanoi:
Tuollahan mainittiin Audin pyrkivän samaan luotettavuuteen kuin mihin pääsivät edellisellä autolla, johon ei tullut yhtään moottorivikaa 77 kilpailun aikana. Ehkäpä Mersun F1-suunnittelijoiden kannattaisi tehdä yhteistyötä Audin kanssa ;)
Luotettavuus ja pärjääminen näissä 24h ajoissa ei välttämättä tarkoita sitä, että romppeet kestää vuorokauden. Dieselissä jos polttoainetta kuluu vastaavaa ottomoottoria vähemmän niin Audin etumatka muihin vain kasvaa. Autohan ei viime aikoina pärjännyt aika-ajoissa kovin hyvin, mutta kisassa meni menojaan muiden tankkaillessa autoja ja korjaillessa pikkuvikoja.

R8:ssa mm. vaihteisto ja voimansiirto on yksi helposti irroitettava paketti, joka vaihdettiin rutiininomaisesti 24h kisoissa vaikkei vikojakaan olisi ilmennyt. Auto seisoi pukeilla muistaakseni 20 minuuttia ja sen jälkeen peruutti radalle uusi loota kiinni ja nesteet sisässä.
 
JPK sanoi:
eiköhän tollanen laajavääntöinen moottori ole huomattavasti ajettavampi kuin bensamoottori minkä ajo kierrosalue rajoittuu rekisterin yläpäähän.Varmaan jää huippunopeudessa bensakoneille.

Mitenhän tuo nyt huipuissa jäisi bensalle kun kerta siinä on enemmän tehoa kuin Audi R8:n bensakoneessa oli? Dieselit on kyllä yleensä nimenomaan kapeavääntöisiä, vääntöä on vain 4 krpm alla ja ylärekisteri puuttuu kokonaan. Siksi tehokkaat dieselit tarvitsevat paljon vaihteita.
 
Dr_Anabolic sanoi:
Väännöllähän auto liikkuu. Onko kukaan nähnyt videonpätkää, jossa viritetty diesel Audi pesee Dodge Viperin varttimaililla? Kun on riittävästi vääntöä niin ei ole niin tarkkaa millä vaihteella ajaa ja varmasti on tehty moottori kestäväksi kuten muukin voimansiirto.

Tarkoittaako tuo sitä että Viperissä ei tuota vääntöä ole? Teho-paino-suhde se on edelleenkin se arvo joka eniten korreloi vartin ajan kanssa. Tuskinpa LM-kilpurissa on isoakaan etua siitä että liian isoilla vaihteilla ajaessakin auto jaksaisi liikkua kohtalaisesti?
 
NHB sanoi:
Mitenhän tuo nyt huipuissa jäisi bensalle kun kerta siinä on enemmän tehoa kuin Audi R8:n bensakoneessa oli? Dieselit on kyllä yleensä nimenomaan kapeavääntöisiä, vääntöä on vain 4 krpm alla ja ylärekisteri puuttuu kokonaan. Siksi tehokkaat dieselit tarvitsevat paljon vaihteita.

No jäähän se kun muiden valmistajien autoissa on huomattavasti enemmän tehoa. Voihan siinä olla enemmän tehoa kuin audin bensakoneessa, mutta vähemmän kuin muilla valmistajilla.
 
NHB sanoi:
Tarkoittaako tuo sitä että Viperissä ei tuota vääntöä ole? Teho-paino-suhde se on edelleenkin se arvo joka eniten korreloi vartin ajan kanssa. Tuskinpa LM-kilpurissa on isoakaan etua siitä että liian isoilla vaihteilla ajaessakin auto jaksaisi liikkua kohtalaisesti?
Tämä mun pointtini ei tarkoittanut etteikö Viperissä ole vääntöä vaan, että turbo dieselissä vääntö on lähes maksimi jo parin tuhannen kiekan kohdalla kun taas vapaastihengittävän vääntömaksimit on yläkierroksilla.

Dieseleitähän pidetään yleisesti ottaen "laiskoina". Yleensä ihmisille tulee mieleen Dieselistä kermanvärinen Mersu 200D vm. -73 rattivaihteella ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom