Audi osallistuu diesel-moottorisella autolla Le Mansin 24h ajoihin

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Dr_Anabolic sanoi:
Tämä mun pointtini ei tarkoittanut etteikö Viperissä ole vääntöä vaan, että turbo dieselissä vääntö on lähes maksimi jo parin tuhannen kiekan kohdalla kun taas vapaastihengittävän vääntömaksimit on yläkierroksilla.

Dieseleitähän pidetään yleisesti ottaen "laiskoina". Yleensä ihmisille tulee mieleen Dieselistä kermanvärinen Mersu 200D vm. -73 rattivaihteella ;)

Onkohan tuo sun käsitys bensakoneista yhtälailla oikea kuin tuo nykydieselin sekoittaminen mannemersuun. Kyllähän nykymoottoreissa ollaan jo varsin alhaisilla kierroksilla siellä vääntöhuipun lähellä. Ahtamattomissa tosin ominaisvääntö ei ole ahdettujen tasoa, mutta sehän voidaan korvata aina tilavuudella, aivan kuten Viperissä on tehty. Tuossa on joku käppyrä Viperistä, jos tuossa ei löydy vääntöä laajalta alueelta alhaalta alkaen niin ei sitten missään.
viperdynotor.gif
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
viperissä on 8 litran moottori ja litra tehot on todella surkeat alle 100 hp/l .Jos laittaisit tuohon viereen vaikka formula dynolapun niin ero olisi melkoinen.... tietysti on se vanha totuus voimassa. ahdin määrää tahdin.
 
JPK sanoi:
viperissä on 8 litran moottori ja litra tehot on todella surkeat alle 100 hp/l .Jos laittaisit tuohon viereen vaikka formula dynolapun niin ero olisi melkoinen.... tietysti on se vanha totuus voimassa. ahdin määrää tahdin.

Litratehot? Mitä niillä on merkitystä kun Viperissä on 500 heppaa? Jos sulla on kisakiree 1.1 jossa on litrateho 130, niin pärjääkö se Viperille?

Diesel-Audi jättää viritettynä Viperin, mutta entäpä jos Viperiäkin viritetään? Amöriikan ihmemaassa on Vipereita puhaltimella tai parilla ja niillä on ajettu alle 9s varttimailiaikoja.
 
Orgasmatron sanoi:
Diesel-Audi jättää viritettynä Viperin, mutta entäpä jos Viperiäkin viritetään? Amöriikan ihmemaassa on Vipereita puhaltimella tai parilla ja niillä on ajettu alle 9s varttimailiaikoja.

Eiku se Audi on natu. :rolleyes: Joo mutta turhaahan tommonen väittely on jos ruvetaan vertailemaan vakio/viritettyjä vehkeitä. Etenkin jos kyseessä on vielä kilpailu käyttöön tarkoitettu auto.
 
JPK sanoi:
litratehoilla on paljonkin väliä koska moottorin tilavuus on rajoitettu lemanssissa.

etkös itsekkin juuri kommentoinut vakio-viperin litratehoja ylempänä :jahas:
le mansissa ei käsittääkseni ajeta ihan tehdaskuntoisilla autoilla.
 
erkjetter sanoi:
etkös itsekkin juuri kommentoinut vakio-viperin litratehoja ylempänä :jahas:
le mansissa ei käsittääkseni ajeta ihan tehdaskuntoisilla autoilla.

Just sitä kommentoin ettei noita vakio koneen vääntökäyriä kannata verrata kisakoneen vääntökäyriin, koska kisakone on pienempi tilavuudeltaan ja huomattavasti suurempi tehoiltaan. Kisakoneen teho/vääntö huippu on paljon kapeampi.
 
FrancoC sanoi:
Noista ilmotetuista tehoista tuli mieleen:
Mitä noin älyttömällä väännöllä tehdään
tuossa vehkeessä LeMansissa? Äkkiseltään luulisi,
että tuo turhia järeysvaatimuksia voimalinjan
sunnitteluun.
Pitäisi kai jo lukaista tuo annettu
linkkikin

-Franco

Diesel moottori: Teho = vääntö x kierrokset
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
offtopic: Paljonkas sitä dieselistä vaparina revitään? Mitä järkeä verrata vapari bensakonetta ja turbo dieseliä? Saa bensa-autoonkin turbon, joten bensa+turbo vs diesel+turbo tai bensa vapari vs diesel vapari.

Mikä muuten on tehokkain sarjavalmisteinen vapari diesel? (siis autoon tarkoitettu) Saako dieselistä "mitään" ulos ilman turboa?
 
Offtopic: Tää on yhtä hyvä keskustelu kuin aikoinaan mopoiässä kinattiin kummasta saa enemmän tehoa ulos, PV:stä vai Mankista.. Mut kaikkihan tietää et Mankista tietysti.. :)
 
Oli miten oli, bensamoottorin tie on käyty loppuun perheautoissa. Ainoastaan saatanallinen verotuspolitiikka pitää suomalaiset lämmittämässä ilmakehää bensakoneilla.

Järkevintä olisi poistaa dieselvero kokonaan, ja korvata se hiilidioksidipäästöihin perustuvalla ympäristöverolla.
 
Ongelmahan noissa dieseleissä on palamattomat hiilivedyt (HC) ja typen oksidit (NOx) eikä niinkään hiilidioksidipäästöt
dieselille ei ole katalysaattoria vielä kehitetty, eräänlaisia hiukkasloukkuja on olemassa mutta toimiva systeemi odottaa vielä itseään.
 
JPK sanoi:
Just sitä kommentoin ettei noita vakio koneen vääntökäyriä kannata verrata kisakoneen vääntökäyriin, koska kisakone on pienempi tilavuudeltaan ja huomattavasti suurempi tehoiltaan. Kisakoneen teho/vääntö huippu on paljon kapeampi.
Mihin kisakoneeseen tuossa verrataan tuota Viperiä? Laitoinpahan kuvan vain kun joku puhui samassa yhteydestä Viperistä ja bensakoneen vain huippukierroksilla löytyvistä väännöistä.
 
NHB sanoi:
Mihin kisakoneeseen tuossa verrataan tuota Viperiä? Laitoinpahan kuvan vain kun joku puhui samassa yhteydestä Viperistä ja bensakoneen vain huippukierroksilla löytyvistä väännöistä.

Tossa dynolapussahan verrattiin Viperiä normi vs viripakari. Asia olisi ollut selkeämpi jos olisit laittanut vaikka 2.0 litraisten bensa ja diesel audien dynolaput vierekkäin. Se nyt selvää että 8 litrainen v8 vääntää koko kierrosalueella, toisin on pienemmissä rivinelosissa, jotka on "optimoitu" johonkin 3000 kierroksen käyttöön.

Niin olen edelleenkin sitä mieltä ettei suuriviritteisistä bensakoneista löydy tehoa/vääntöä alhaalta, ei toi viperin kone ole suuriviritteinen kun siinä on litrateho vain pikkasen yli 50 hv. Motukassani on 600 kuutiota ja 100 hummaa, ja ei siinä mitään tapahdu kun kaasua kääntää ennen kuin kierrokset nousee yli 7000, jos taas vertaa sitä johonkin saman kokoluokan customiin niin vääntöä löytyy aivan eritavalla alakierroksilla
 
JPK sanoi:
Niin olen edelleenkin sitä mieltä ettei suuriviritteisistä bensakoneista löydy tehoa/vääntöä alhaalta, ei toi viperin kone ole suuriviritteinen kun siinä on litrateho vain pikkasen yli 50 hv. Motukassani on 600 kuutiota ja 100 hummaa, ja ei siinä mitään tapahdu kun kaasua kääntää ennen kuin kierrokset nousee yli 7000, jos taas vertaa sitä johonkin saman kokoluokan customiin niin vääntöä löytyy aivan eritavalla alakierroksilla

Ei taida vapari dieselissäkään tapahtua yhtään mitään alle 7000rpm, jos siitä saisi 166hv/litra tehoa. Taitaa vaan olla niin, että saa olla onnellinen, jos omistaa diesel vaparin jossa on yli 50hv/litra? ;)

Ja tuosta dynovertailusta. Ei itselle sattunut nyt kovin uusia audin vapari diesel dynotuloksia eteen, niin pistätkö vertailuksi noita diesel vapari audien dynolappuja, vai verrataanko bensa turbo koneita diesel turboihin?
 
Audillakin ymmärretty, että bensalla pestään pensselit! :D
 
Sumppari sanoi:
Ei taida vapari dieselissäkään tapahtua yhtään mitään alle 7000rpm, jos siitä saisi 166hv/litra tehoa. Taitaa vaan olla niin, että saa olla onnellinen, jos omistaa diesel vaparin jossa on yli 50hv/litra? ;)

Ja tuosta dynovertailusta. Ei itselle sattunut nyt kovin uusia audin vapari diesel dynotuloksia eteen, niin pistätkö vertailuksi noita diesel vapari audien dynolappuja, vai verrataanko bensa turbo koneita diesel turboihin?

Mua kiinnostaisi tietää lähinnä kisakoneiden dynolaput. Siis jos on sama kuutiotilavuus. Ja jos jostakin vielä löytyis Wankkeli siihen rinnalle, vois olla mustahevonen :)
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom