Täytyy nyt vastailla, kun puolisen vuotta ollaan tollasta Audia katseltu tai lähinnä nelosta, mutta silti. Viime lauantaina sitten ostettiin A4 Avant 1.8T quattro vm. 06 ja onhan se hieno peli. Alunperin isällä oli kriteerinä 2.0TFSI ja Q, mutta kulutusero noiden pelien välillä käänsi sitten ratkaisun pienemmän mosan kohdalle. EU-syklillähän tuo 2.0TQ on hieman pienempikulutuksinen kuin 1.8TQ, mutta käytännössä kulutus on täysin päinvastainen vaikka ajaisi ihan normaalisti, eli EU-syklikään ei aina ole se absoluuttinen totuus. Etenkin jos autoaan innostuu yhtään vedättämään, niin kaksilitraisessa se teho ei tule tyhjästä. Toisaalta kulutusero ei nyt varmasti ole kovinkaan suuri 1.8T:n eduksi käytännössä, mutta onhan sekin asia hyvä pitää mielessä. Omalta osaltaan 2.0T:n pienemmät hiilidioksidipäästöt syklillä saattavat pienentää verotusta, mutta en ole itse niin tarkkaan asiaa katsellut, että onko sillä merkitystä lopullisessa verossa.
Molemmat koneet vie kyllä Audia hienosti ja vähintäänkin riittävästi olosuhteissa kuin olosuhteissa. Kaksilitranen kulkee tietysti ripeämmin, mutta ainakin manuaalilootalla ripeys riippuu enemmänkin vaihtajan nopeudesta kuin auton tehoista, sillä molemmissa ekat pykälät saa aika hätäseen siirrellä. Jos nelivetoa ei ole ennen ollut, niin quattron hankkimisen jälkeen niitä (järki?)perusteita alkaa löytymään. Voin vaikka lyödä kalsarini vetoa, että quattrolla kestää nastarenkaat huomattavasti pidempään kuin vastaavantehoisella etuvedolla, koska minkäänmoista rapinaa ei kuulu kiihdytyksissä ja 25tkm ajetut nastat on vielä aivan uudenveroiset toisin kuin vastaavissa etuvedoissa. Nelivedosta on myös selvä hyöty ihan kuivalla asfaltillakin, koska etuvedolle tyypillistä vetelyä urissa kiihdyttäessä ei esiinny ollenkaan.
Kokemusta autosta ei nyt kovin paljoa ole kertynyt vajaassa viikossa, mutta jotain mietteitä nyt silti. A4:ssähän on jatkuva Torsen-neliveto eikä mikään kytkeytyvä versio joten vedon jakautuminen on tasaisempaa kuin aavistuksen nykäisevissa Haldexeissa.
Ja jos audeista ei ole kokemusta, niin kannattaa pitää mielessä, että näissä autoissa kaupan päälle ei tule yhtään mitään ylimääräistä. Japseissa ja ruotsalaisissa vuosikaudet olleet vakiovarusteet on audeissa vieläkin lisävarusteita kuten esim. ajotietokone ja hyvät sisävalot. Noissa tosin näyttäisi paketeissa olevan jo ihan hyvät varusteet mukana.