Audi A4 1.8T kokemuksia?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla 1.8T quattro -98 ja ihan mukava ja ripeekin lastutettuna. Korjata kyllä saa sitten ihan tarpeeksi.

Nyt vajaassa vuodessa on mennyt rikki seuraavia:

-ohjausvaihde 600e (työt itse 2 päivässä)
-abs-yksikkö 540e
-sytytyksen vahvistin 98e
-jotain tukivarsia läjä
-ilmastointi ei toimi, ilmeisesti jokin venttiili tukossa
-ilmastoinnin flektistä laakerit väljät, uusi parisataa
-venttiilin nostajat naputtaa (saavat mun puolesta naputtaaki)
-alkanut syömään öljyä johtuen hieman väljästä turbosta

Ja nämä edellämainitut ovat juuri tämän auton tyyppivikoja, mulla on vaan sattunut olemaan ne kaikki juurikin tämän vuoden aikana.

Tyyppiviat näkee esim tästä
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla 1.8T quattro -98 ja ihan mukava ja ripeekin lastutettuna. Korjata kyllä saa sitten ihan tarpeeksi.

Nyt vajaassa vuodessa on mennyt rikki seuraavia:

-ohjausvaihde 600e (työt itse 2 päivässä)
-abs-yksikkö 540e
-sytytyksen vahvistin 98e
-jotain tukivarsia läjä
-ilmastointi ei toimi, ilmeisesti jokin venttiili tukossa
-ilmastoinnin flektistä laakerit väljät, uusi parisataa
-venttiilin nostajat naputtaa (saavat mun puolesta naputtaaki)
-alkanut syömään öljyä johtuen hieman väljästä turbosta

Ja nämä edellämainitut ovat juuri tämän auton tyyppivikoja, mulla on vaan sattunut olemaan ne kaikki juurikin tämän vuoden aikana.

Tyyppiviat näkee esim tästä
Olikin vähän turhan positiivista hypetystä.
 
Jos ostaa Japanissa tehdyn japanilasmerkin auton, niin saa luotettavuutta. Sisätilat vieläkin jonkin verran eurooppalaisia jäljessä, mutta toisaalta hintakin on alempi.
 
Zone-sarja -42%
Nostetaas, kun itekkin ostin tollasen b6-koppasen 1,8T vm. 2002 avantin. Konetta ei (vielä) ole päivitetty, joten tehoja vakiot 110kw.

Edellinen auto oli vuoden 2000 BMW 320d, farkku sekin.

Parin päivän kokemuksella sanoisin Audia paremmaksi ajaa kuin toi BMW. On tässä toki kilsojakin vähemmän ja hintaa 7te enemmän, joten kaipa se pitääkin olla parempi..

Nyt etsin softan päivitystä. Toinen kaveri suositteli Doc-poweria ja toinen Emj-poweria. Missäs muut on laittanu oman softan/lastun?
 
Noi custom-pajat on kyllä parhaita. Jyväksylän Karala, Valkeakosken Harinen, ja LMS Mietoisissa. Kaikki taitaa dynottaa autot ennen ja jälkeen ja softat tehdään tapauskohtaiseksi. Otetaan viriputket, imulämmöt, vääntökäyrät ja muut systeemit mukaan. On kalliimpi mutta laatu on taattu. Nykyisessä S4:ssa on Harisen softa :thumbs:

Niinkun tuolla ylempänä mainitsin, edellisen auton (A4 1.8T) lastutin emj-powerilla ja ihan hyvä peli tuli. Tehoja ei nostettu tappiin 150hv ->190hv ja 210Nm ->290Nm niin kesti paikat hyvin ja oli miellyttävä käyttää. Hinnan tingin 500euroon.

Doc-power on kyllä varma tapaus, emj-powerista jäi pikkasen puoskarimeiningin maku vaikka kaikki toimikin ihan hyvin.
 
Laitetaas tähän A4:sen huoltohintoja:
-120tkm määräaikaishuolto maksoi 520 €.
- Termostaatin vaihto töineen oli 250 €.

Muuta ei onneksi vielä ole tarvinnut omaan tehdä. Kilometrejä takana n. 12tkm, 5 kk olen auton omistanut.
 
-venttiilin nostajat naputtaa (saavat mun puolesta naputtaaki)
-alkanut syömään öljyä johtuen hieman väljästä turbosta
tästä
viesti vuodelta 2007 mutta vastaan kuitenkin :)

Muutama tapaus kyseisessä moottorissa ollut, jossa öljyn merkin vaihto on auttanut edellä mainittuihin vaivoihin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
viesti vuodelta 2007 mutta vastaan kuitenkin :)

Muutama tapaus kyseisessä moottorissa ollut, jossa öljyn merkin vaihto on auttanut edellä mainittuihin vaivoihin.

Forte-käsittely ja sopivammat öljyt saattaa auttaa asiaan. Myös kuluneet venttiilinohjurin tiivistekumit saattaa aiheuttaa savuttamista.

Jos haluaa oikeasti lukea käyttäjien kokemuksia Audeista niin suosittelen http://www.audiclub.fi/audifinns/ foorumia. Sieltä löytyy eri mallien niin hyvät kuin huonotkin puolet, melko ujostelematta kerrottuna. (Kaikki ei siis siellä ainoastaan hehkuta Audien hyviä puolia.)
 
Audifinnsissä keskustelu on vähän hajanaisempaa ja keskittyy enemmän yksittäisiin vikoihin kuin automalleihin.
Yleiseltä kannalta ehkä selvempää tietoa löytää http://www.ultimatevw.com/

Aika hankala tuolta UltimateVW:ltä on kyllä löytää esim. hakusanalla A4 b5 juttuja kun haku kertoo "Hakemillasi ehdoilla löytyi yli 150 kpl aiheita. Supista hakuehtoja." En löytänyt myöskään "kaikki A4 B5:sta"-topikkiakaan. Muille malleille näkyi olevan hyvät topikit.

Kokeilin hakea kaikenlaista muutakin mielenkiintoista luettavaa UltimateVW:n haulla, mutta koko ajan torppaa liian suuriin hakutuloksiin. Ei sillä että tuo huono foorumi olisi, on tuolla kyllä paljon asiaa.

Audifinns:ltä taas tuli heti (sama hakusana A4 B5) 500 aihetta, joissa monet aiheet sisältävät lisää linkkejä.
 
Kun ajat kerran turbolla et halua luopua siitä enää. .


Tuollainen pieni turbokone (1.8) on vikana mielestäni ainakin olematon alavääntö siellä aivan alarekisterissä, mitä käytetään liikkeelle lähdössä. 2,5 diesel on sitten eri. Tai ihan vain isohko vapari bensa.
 
Tuollainen pieni turbokone (1.8) on vikana mielestäni ainakin olematon alavääntö siellä aivan alarekisterissä, mitä käytetään liikkeelle lähdössä. 2,5 diesel on sitten eri. Tai ihan vain isohko vapari bensa.

En ole samaa mieltä. Ei noissa kuitenkaan mitään erittäin ohutta vääntöä ole liikkelle lähtökierroksilla eikä moottori ole samalla tavalla tarkka kierroksista kuin esimerkiksi 1.9TDI tietyt mallit. Ei nuo samalla tavalla "stumppaa" matalilla kierroksilla ja huonolla kytkimen käytöllä. Kaupungissakin pystyi ajamaan hyvin "väännättämällä". Ainakin minusta ja perheen paremman puoliskon mielestä kaikinpuolin hyvä auto. Paitsi liian pieni kun on kaksi pientä lasta.

Ja mitä normaaliin ajoon tulee niin noissa vakio-1.8t:ssa vääntö luvataan kuitenkin ~1700-4500rpm alueelle. Maksimi hp-teho tulee sitten siellä 5500rpm korvilla. Varsinkaan ihan sellaisessa perusajossa tuota ei missään nimessä kyllä voi sanoa "hengettömäksi" koneeksi. Puhun ~80tkm ajokokemuksella.
Ja ohjelmoimalla sitten tuohonki saa melko paljon sitä lisäpotkua, jos sille on tarvetta.

En tiedä mistä 2.5 dieselmoottorista puhut, mutta jos saman konsernin tdi:stä niin niistäkin on kokemuksia. Ainakin eräässä mallissa ei alle ~2000rpm tapahdu oikeastaan juuri mitään. Sen jälkeen tuonne ~4000rpm riittää jonkunlaista menoa, sen jälkeen ei taas mitään. Mutta onneksi tuotakin voi muokata paremmaksi. (Tai ainakin kovasti toivon niin.)
 
3 vuotta ajelin myöskin vakio 120kw 1.8 T:lla eikä todellakaan ole alavääntö ohutta. Toki eri asia kuin vaikka seuraavan auton 2.8 bensaturbossa oli - mutta liikkeellelähdöissä, kadunkulmissa jne ei koskaan ollut mitään ohuuden tunnetta. Ainoa tilanne missä saattoi tuntea moottorin näennäisen pienuuden, oli isommilla vaihteilla kiihdytettäessä isommissa nopeuksissa, jolloin sitten ei ehkä tapahtunutkaan ihan odotetusti. Mutta hyvä ja helppo käyttömoottori oli kaikkiaan.
 
Kyllä se virisofta tuo just sitä kaivattua alavääntöä. Itselläni kokemusta vakio 1.8T:stä ja softatusta 1.8T:stä. Se lisävääntö tuo mukavuutta ajamiseen kun auto yksinkertaisesti jaksaa mennä paremmin. Silti tuota 1.8T-konetta joutuu kyllä huudattamaan jos haluaa sen liikkuvan, koska sitä litratilavuutta ei vaan ole paljoa.
 
En ole samaa mieltä. Ei noissa kuitenkaan mitään erittäin ohutta vääntöä ole liikkelle lähtökierroksilla eikä moottori ole samalla tavalla tarkka kierroksista kuin esimerkiksi 1.9TDI tietyt mallit. Ei nuo samalla tavalla "stumppaa" matalilla kierroksilla ja huonolla kytkimen käytöllä. Kaupungissakin pystyi ajamaan hyvin "väännättämällä". Ainakin minusta ja perheen paremman puoliskon mielestä kaikinpuolin hyvä auto. Paitsi liian pieni kun on kaksi pientä lasta.

Ja mitä normaaliin ajoon tulee niin noissa vakio-1.8t:ssa vääntö luvataan kuitenkin ~1700-4500rpm alueelle. Maksimi hp-teho tulee sitten siellä 5500rpm korvilla. Varsinkaan ihan sellaisessa perusajossa tuota ei missään nimessä kyllä voi sanoa "hengettömäksi" koneeksi. Puhun ~80tkm ajokokemuksella.
Ja ohjelmoimalla sitten tuohonki saa melko paljon sitä lisäpotkua, jos sille on tarvetta.

En tiedä mistä 2.5 dieselmoottorista puhut, mutta jos saman konsernin tdi:stä niin niistäkin on kokemuksia. Ainakin eräässä mallissa ei alle ~2000rpm tapahdu oikeastaan juuri mitään. Sen jälkeen tuonne ~4000rpm riittää jonkunlaista menoa, sen jälkeen ei taas mitään. Mutta onneksi tuotakin voi muokata paremmaksi. (Tai ainakin kovasti toivon niin.)

Puhuinkin kierroksista ja väännöstä ennen kuin turbo lähtee mukaan ja verrokkina vaikkapa isompi vapari kone.
 
Vaihdoin 1.8T:hen ihan tavan Focus 1.6:sta ja kyllä se alavääntö tuntui alussa ohuelta ja auto sammui kuin autokoulussa. Nyt olen jo tottunut ja hyvin menee. Ai softapäivitys tuo tehoa jo ennen turbon käynnistymistä. Pitääpä harkita.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom