ATK-tietoutta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
"Oheismuistilaitteista yleisimpiä ovat ns. levykkeet, joiden kapasiteetti vaihtelee 320 kilotavusta jopa 1 megatavuun. Kaupallis-hallinnollisissa sovelluksissa tarvitaan yleensä ns. kovalevyä, joka on laitteeseen kiinteästi asennettu ja suhteellisen nopeatoiminen. Niiden kapasiteetit vaihtelevat yleensä 5 megatavusta 20 megatavuun. Suuren kapasiteettinsa takia nämä laitteet edellyttävät jo yleensä erillisten varmistuslaitteiden (kuten nauha-asemien) käyttöä."
.....
"Näytön tulee olla kooltaan vähintään 12 tuumaa, jotta ruudulle saadaan mahtumaan 24 x 80 merkkiä, joka riittää A4-arkin kokoisen tekstin muokkaamiseen."
.....
"Sovellusohjelmistot vaativat yleensä vähintään 128 kilotavua keskusmuistia. Mm. tekstinkäsittely- ja taulukkolaskentaohjelmistot edellyttävät usein 256 kilotavun muistia ja kehittyneemmät ohjelmistot, jotka sisältävät taulukkolaskentaa, grafiikkaa ja tiedostonkäsittelyä, edellyttävät jo 512 kilotavun keskusmuistia. Vielä kehittyneemmät ohjelmistot, kuten piirrustusohjelmistot, vaativat koneelta jopa 1 megatavun muistia."
@ "Hallittu ATK-hankinta", 1986

Adobe Photoshop kun isketään koneeseen, missä on 1 mb keskaria, niin siinä on valmis pommi. :D näin se maailma kehittyy

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä muistan kun 50-Mhz 486 maksoi 10 500 mk. Ensimmäinen Amiga (Amiga 1000) taisi maksaa reilun 10 tmk, kun se tuli markkinoille. :eek:

Originally posted by Tomi
Mä muistan kun 50-Mhz 486 maksoi 10 500 mk. Ensimmäinen Amiga (Amiga 1000) taisi maksaa reilun 10 tmk, kun se tuli markkinoille. :eek:

Näin on, mutta toisaalta tohon aikaan prossu oli se, joka lähes määräs koneen ripeyden. Sitä tosiaan sai vastinetta rahalle, kun hankki nopean prossun, toisin kuin nykyään.

Ennen vanhaan kellottaminen oli jopa taloudellisestikin kannattavaa. Mun ylivoimasesti paras kellotus oli ensimmäinen (tosin ei ensimmäinen tietokone): 486sx-25 -> 40. Ja kaverit, jotka oli pannu rahaa tiskiin nopeamman prossun takia, oli vihreenä.

No, se niistä kynäniskanörtin nuoruudenmuisteluista. :david:

Originally posted by igf1bp3
No, se niistä kynäniskanörtin nuoruudenmuisteluista. :david:
Aaaah, huoh. Niitä aikoja...
spectrum.jpg

Mä muistan kun olin opiskelemassa ja eräs "diplomi ingenjöra opettaja" sano et yli 500Mhz prosessoreita ei voida koskaan valmistaa:lol2:
tulee näet luontoäiti vastaan (kyllä se selvitti asian ihan perusteita myöten...uiddu kun en tehny muistiinpanoja).

No, n. vuosi siitä ja tuli 500Mhz prossu kauppan (en muista hintaa).

-edit-
niin, ja samaisessa oppilaitoksessa opettajat kokeili uuden uusia polttavia cd asemia.
Poltto kesti varmaan joku 60min (joka 3 poltto onnistu) ja luokan ovella oli oppilas vartioimassa.
Jos joku halus siihen luokkaan tulla tää sano -sori, ME poltetaan cd levyjä ja tota ovea ei saa avata kun menee poltto pilalle-

(oven jos avas niin mylly saatto tärähtää sen verran et poltto epäonnistu. luokassa olevat opettajat suunnilleen pidätti henkeä polton ajan tai luokka tyhjennnettiin kokonaan polton ajaksi).

siinä naurettiin monet kerrat...ja vieläkin.

Originally posted by foobari
Aaaah, huoh. Niitä aikoja...
spectrum.jpg

Nyyh, melkein tuli nostalgiatippa linssiin. Tuo oli eka kone jolla pelasin. Sitten sain oman MSX:n, ja seuraavana päivänä "koodasin" pelejä Mikrobitistä.

Originally posted by Corleone
Nyyh, melkein tuli nostalgiatippa linssiin. Tuo oli eka kone jolla pelasin. Sitten sain oman MSX:n, ja seuraavana päivänä "koodasin" pelejä Mikrobitistä.

Tuo oli myös minun ensimmäinen koneeni. Säästin viikkorahoista 1200 mk ja ostin sen. Aika pramee!

Muistatteko muuten, kun YLE lähetti joskus signaalia, jonka sai nauhoitettua c-kasetille ja sitten avattua tuolla Spectrumilla kasettimankan kanssa? Ja pelien kopsaaminenkin oli ihan toista kuin nykypäivänä: C-kasetti vaan 2-pesäiseen mankkaan ja kopioimaan toiselle kasetille! :lol2:

Originally posted by Dangerous_Dave
Tuo oli myös minun ensimmäinen koneeni. Säästin viikkorahoista 1200 mk ja ostin sen. Aika pramee!

Muistatteko muuten, kun YLE lähetti joskus signaalia, jonka sai nauhoitettua c-kasetille ja sitten avattua tuolla Spectrumilla kasettimankan kanssa? Ja pelien kopsaaminenkin oli ihan toista kuin nykypäivänä: C-kasetti vaan 2-pesäiseen mankkaan ja kopioimaan toiselle kasetille! :lol2:
Muistan ton Ylen ohjelman, ja ne nauhoitukset ei ikinä toiminut. Nykyään hermostuu, jos sivun lataaminen kestää yli viisi sekunttia, mutta ennen jaksoi odottaa pelin latautumista jopa yli kymmenen minuuttia! Usein ton odotuksen päälle pukkas vielä errorin ja eikun kasettia kelailemaan :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom