Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mikseiköhän pankit vois alkaa nostamaan imagoaan. Esim joku 10 X 10 000€ arvonta kerran vuodessa kaikkien koko vuoden asiakkaina olleiden kesken olisi loistava mediatempaus ja varmasti halvempi kuin joku telkkarimainoskamppanja.

Tuo määritelmä "tällä hetkellä" tarkoittaa sitä että kysymykseen on varsin helppo vastata. Prime korko on parempi koska se on alhaisempi.

(Tässä ei sitten oteta yhtään kantaa siihen kumpi olisi mahdollisesti kannattavampi viikon, kuukauden, vuoden, viiden vuoden tai vaikka kymmenen vuoden aikajänteellä.)

Entäs pitemmällä aika tähtäimellä?
Jos otan 70 000 lainan 21 laina-ajalla? :rolleyes:

Jos korot alkaa tuntuvasti laskemaan niin sitten euribor menee ensin alas ja
prime sitten seuraa aikanaan perässä.

Tuotahan voi vaihtaa vaikka joka vuosi, joten seuraile tilannetta.

Ja nyt siis ota prime ja jos korot laskee tuntuvasti niin sitten siirry euriboriin.

Jep, kuhan muistat lainaneuvottelujen yhteydessä tarkistaa, että aina korkojakon päätyttyä saat viitekorkoa veloituksetta vaihtaa. Ei ole mikään itsestäänselvyys tämäkään.

Sampopankissa on siis tällä hetkellä lainat, ja siitä johtuen (ongelmia ollut täälläkin) kävin tänään juttelemassa lainansiirrosta toiseen pankkiin. Tarjous on tosiaan nyt pöydällä, ja tässä juurikin pähkäilen lähdenkö vaihtamaan pankkia tämän tarjouksen perusteella, vai rupeanko pitämään laajemaan kyselykierrosta (samposta en edes ajatellut kysyä, vaikka se ehkä tyhmää onkin).
Tämä tarjous minkä tänään sain sisältää 6kk lyhennysvapaan laina-ajan alkuun, koska haluan maksella käyttölainat pois nopeutetusti, ja täten se onnistuu. Lyhennysvapaan jälkeen lyhennellään sitten asuntolainaa nykyistä enemmän, koska halusin myös lyhentää laina-aikaa, sillä siihen on nykyisillä tuloilla mahdollisuus. Laina-aika olisi uudessa lainassa 15v, nykyisen 23v:n sijaan (2 vuotta makseltu). Marginaali tippuisi 0,15% ja käsittelymaksut 1e/kk, ja samalla poistuisi Sampon lainassa olevat vakuutusmaksut, jotka on noin 10e/kk (tarjous sisältää noin 500e:n hintaisen pankin takauksen, joka tavallaan korvaa nuo vakuutusmaksut).
Ja kerta kyseinen pankki on Tapiola, niin vakuutuksiin tulisi myös alennuksia (~10%), ja käyttötilille huomattavasti nykyistä parempi korko.
Tarjoukseen pyysiin muuten marginaaliksi primen, koska se on tällä hetkellä euriboria halvempi. Viitekoron saa vaihtaa kuulemma kerran laina-aikana maksutta, ja sen jälkeen vaihdosta koituvat kustannukset on sovittavissa. Minulle jäi semmoinen kuva, ettei viitekoron vaihtamista pankin taholta vaikeuteta tarpeettoman kovilla palvelumaksuilla.

Jos en varsin väärässä ole, niin tuo tarjous on parempi kuin mitä nykyiset lainaehtoni ovat. Niitähän tosin pystyy helposti kilpailuttamaan, nyt kun on toisen pankin tarjous pöydällä. Itselläni ei vain oikein ole enää haluja jatkaa Sampon asiakkaana, toisaalta jos sieltä saisi selkeästi paremman tarjouksen, niin pakkohan sitä olisi harkita.

Herättääkö tämä jotain ajatuksia palstalaisissa? Kaikenlainen palaute on tervetullutta, olen meinaan huomannut, että monesti ulkopuoliset ajattelevat asioita hieman eri tavalla kuin itse, ja täten saattavat nähdä jotain semmoista, mitä itse ei tule ajateltua.

Tuota laina-aikaa ei kannata tuijottaa kun pääsääntöisesti kaikki vaihtuvakorkoiset lainat voi maksaa takaisin siinä tahdissa kuin itse haluaa. Marginaalin tippuminen on aina tietty hyvä asia. Sanoisin että jos noita vakuutuksia kaipaat niin kysy tarjous vielä osuuspankista. Saattavat tarjota pohjolan vakuutuksia edullisesti.

Sampopankissa on siis tällä hetkellä lainat, ja siitä johtuen (ongelmia ollut täälläkin) kävin tänään juttelemassa lainansiirrosta toiseen pankkiin. Tarjous on tosiaan nyt pöydällä, ja tässä juurikin pähkäilen lähdenkö vaihtamaan pankkia tämän tarjouksen perusteella, vai rupeanko pitämään laajemaan kyselykierrosta (samposta en edes ajatellut kysyä, vaikka se ehkä tyhmää onkin).
Tämä tarjous minkä tänään sain sisältää 6kk lyhennysvapaan laina-ajan alkuun, koska haluan maksella käyttölainat pois nopeutetusti, ja täten se onnistuu. Lyhennysvapaan jälkeen lyhennellään sitten asuntolainaa nykyistä enemmän, koska halusin myös lyhentää laina-aikaa, sillä siihen on nykyisillä tuloilla mahdollisuus. Laina-aika olisi uudessa lainassa 15v, nykyisen 23v:n sijaan (2 vuotta makseltu). Marginaali tippuisi 0,15% ja käsittelymaksut 1e/kk, ja samalla poistuisi Sampon lainassa olevat vakuutusmaksut, jotka on noin 10e/kk (tarjous sisältää noin 500e:n hintaisen pankin takauksen, joka tavallaan korvaa nuo vakuutusmaksut).
Ja kerta kyseinen pankki on Tapiola, niin vakuutuksiin tulisi myös alennuksia (~10%), ja käyttötilille huomattavasti nykyistä parempi korko.
Tarjoukseen pyysiin muuten marginaaliksi primen, koska se on tällä hetkellä euriboria halvempi. Viitekoron saa vaihtaa kuulemma kerran laina-aikana maksutta, ja sen jälkeen vaihdosta koituvat kustannukset on sovittavissa. Minulle jäi semmoinen kuva, ettei viitekoron vaihtamista pankin taholta vaikeuteta tarpeettoman kovilla palvelumaksuilla.

Jos en varsin väärässä ole, niin tuo tarjous on parempi kuin mitä nykyiset lainaehtoni ovat. Niitähän tosin pystyy helposti kilpailuttamaan, nyt kun on toisen pankin tarjous pöydällä. Itselläni ei vain oikein ole enää haluja jatkaa Sampon asiakkaana, toisaalta jos sieltä saisi selkeästi paremman tarjouksen, niin pakkohan sitä olisi harkita.

Herättääkö tämä jotain ajatuksia palstalaisissa? Kaikenlainen palaute on tervetullutta, olen meinaan huomannut, että monesti ulkopuoliset ajattelevat asioita hieman eri tavalla kuin itse, ja täten saattavat nähdä jotain semmoista, mitä itse ei tule ajateltua.
Mullakin lainat Sampossa, josta kyselin meininkiä lainaehdoista. Puhelinsoitolla marginaali tippui 0,5 %:sta 0,35 %:in. Ylimääräisiä lyhennyksiä saa tehdä aina kun huvittaa maksutta. Viitekorkoa saa vaihtaa silloin kun huvittaa maksutta. Lyhennysvapaata saa aina kun haluaa jos tuntuu siltä. Kannattaa ihan piruutta kysyä sieltä Sammostakin vaikka kuinka vituttaa toi kämmäily.

Tuli nyt kuitenkin otettua Sampoon yhteyttä, jotta pääsee neuvottelemaan lainoista heidänkin kanssa. Kaikkein halvinta ja helpointa on kuitenkin pitää lainat nykyisessä pankissa, jos muut ehdot osuu samalle viivalle tarjousten kanssa. Ja voihan sitä myös koittaa pienellä kilpailulla saada parempaa Tapiolasta/muista mahdollisista pankeista.
Mutta katsellaan nyt mitenkä tämä päättyy.

Tapiolasta kävin lainatarjouksen ottamassa n.95-105 000:n lainalle.Korkomarginaali oli suoraan 0.3:)
Ja paljon kuulosti olevan muitakin etuja.Vakuutuksista alennuksia,ei kortti/tilinhoito/kuukausi maksuja eikä muitakaan yllimääräisiä maksuja.Voi olla että pankki vaihtuu op:sta tapiolaan...

Vakuutuksista alennuksia,ei kortti/tilinhoito/kuukausi maksuja eikä muitakaan yllimääräisiä maksuja.Voi olla että pankki vaihtuu op:sta tapiolaan...
Tapiolan kuulostaa täysin samalta kuin OP... :D Jos saat OP:ssa marginaalin samaksi mitä Tapiolasta on tarjottu, niin OP:n bonussysteemillä luulisi OP Pohjolan olevan jopa edullisempi?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
^ Ite saisin alennukset vakuutuksista Pohjolasta, noi palvelumaksut menee bonuksista(eli ei maksa mitään) ja marginaali on 0.3 ja pankki siis OP.

Perjantaina olisi Sampopankissa neuvottelut lainojen suhteen. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että paljon pitää Sampon tulla vastaan etten pankkia vaihtaisi. Toisaalta, tärkeimmissä asioissa uskon Sampon tulevan vastaan. Ja nehän on: Marginaalia alemmaksi, lyhennysvapaa (jotta saa käyttölainat nopeutetusti pois), viitekoron vaihtaminen maksutta milloin haluaa.
Noiden jälkeen Tapiolan eduksi jäisi toki vielä: kiinteävakuusmaksu (tulee huomattavasti halvemmaksi), käytännössä maksuton pankkipalvelu (sampolle menee esim rahastosäästämisestä merkintämaksuja), parempi korko käyttötilillä (sampolla 0,1 tapiolan 2,5 vastaan), sekä tietenkin vakuutusmaksuihin lähes 10% alennus, joka tuntuu kukkarossa kivasti.

No perjantaina on paljon viisampi noiden suhteen, ja sen jälkeen on toki myös vertailu helpompaa.
Niin joo, OP:ssa olisin myös käynyt kyselemässä asioita, mutta jostain syystä heitä ei kiinnostanut ottaa yhteyttä, kun jätin pyynnön netin kautta. Ehkä olen vielä heidän mustallalistallaan, kun en alunperin ottanut asuntolainaa heiltä. Ainakin se kyseinen pankintäti oli aika happaman kuuloinen puhelimessa (oli kuulemma tehnyt ison työn ja kaikkee), kun totesin etten tarvitse heiltä lainaa sillä hetkellä.

Mutta katsellaan nyt rauhassa tämä juttu loppuun asti. Hätäilemällä tästä ei varmasti saa parasta lopputulosta.

Aamulla vähän jurppi kun oli postissa tullut yli 32 000 euron lasku ja muutama päivä maksuaikaa. Kyseessä taloyhtiön paalutuksesta johtunut lainaosuus, jonka halusin siirtää nykyiseen asuntolainaan mutta en arvannut sen tulevan siten, että annetaan n. viikko maksuaikaa ja lasku kotiin ilman ennakkovaroitusta. Soitin yhteispohjoismaisen ison pankin asiakaspalveluun, josta lähetettiin henkkoht. pankkineuvojalle soittopyyntö.

Äsken pankkineuvoja soitti, kyseli vähän tietoja ja sain koko homman hoidettua parissa minuutissa. Ensi viikon alussa allekirjoittamaan uusi lainasopimus jossa vielä alempi korko kuin mitä nykyisessä lainassa oli. Vakuudet lisälainaan hoitui asunnon arvonnousun ilmoittamisella kun paalutus ja remontti ovat tuoneet lisäarvoa.

Laina-aikaa pidennettiin vähän ja kunhan remontti valmistuu, asunnon vuokratulot ovat samaa luokkaa kuin yhtiövastike ja lainan korot + lyhennys yhteenlaskettuna. Tarkoittaa siis sitä, että kämppä maksaa itse itsensä samalla kun sen arvo nousee...

Ihan sama saisiko muista pankeista hieman halvemmalla palvelut, toi mun sijoitusneuvoja on niin pätevä ettei kiinnosta vaihtaa.

0.27 marginaalilla irtosi asuntolaina Nordeasta. Onko joku saanut kuinka paljon halvemmalla? Tarkoitan pelkkää marginaalia, en muita kytkytarjouksia.

Mulla on kans sama marginaali Nordeasta. Mietin tosin vieläkin vaihtaisinko Tapiolaan josta luvattiin 0,3koska vakuutusmaksut ovat halvimmat.
Vertailuna Pohjolaan esimerkiksi ei OP:n bonus edes auta ohittamaan Tapiolaa.

Aamulla vähän jurppi kun oli postissa tullut yli 32 000 euron lasku ja muutama päivä maksuaikaa. Kyseessä taloyhtiön paalutuksesta johtunut lainaosuus, jonka halusin siirtää nykyiseen asuntolainaan mutta en arvannut sen tulevan siten, että annetaan n. viikko maksuaikaa ja lasku kotiin ilman ennakkovaroitusta. Soitin yhteispohjoismaisen ison pankin asiakaspalveluun, josta lähetettiin henkkoht. pankkineuvojalle soittopyyntö.

Äsken pankkineuvoja soitti, kyseli vähän tietoja ja sain koko homman hoidettua parissa minuutissa. Ensi viikon alussa allekirjoittamaan uusi lainasopimus jossa vielä alempi korko kuin mitä nykyisessä lainassa oli. Vakuudet lisälainaan hoitui asunnon arvonnousun ilmoittamisella kun paalutus ja remontti ovat tuoneet lisäarvoa.

Laina-aikaa pidennettiin vähän ja kunhan remontti valmistuu, asunnon vuokratulot ovat samaa luokkaa kuin yhtiövastike ja lainan korot + lyhennys yhteenlaskettuna. Tarkoittaa siis sitä, että kämppä maksaa itse itsensä samalla kun sen arvo nousee...

Ihan sama saisiko muista pankeista hieman halvemmalla palvelut, toi mun sijoitusneuvoja on niin pätevä ettei kiinnosta vaihtaa.

ot: eikös laskun pitäis tulla 2vko ennen eräpäivää? Siis jos tänään tulee lasku ja eräpäivä huomenna niin sulla on silti 2vko aikaa maksaa lasku ilman viivästysmaksuja jne

Löytyisi varmasti tästä threadistä vastaus, mutta laiska mikä laiska.

Tilanne: Tarkoitus ostaa ensimmäinen oma kämppä. Säästöjä muutama hassu tonni. Lainaa olisi tarkoitus hakea n. 90 000 €. Käteen jää kuukaudessa n. 2600 €. Sitten itse ongelmaan. Nykyisessä työssäni olen ollut vasta n. 4 kk. Firmalla on käytäntö, että uudelle työntekijälle tehdään aina ensin vuoden määräaikainen sopimus. Tällä hetkellä neuvottelen aikaistetusta vakinaistamisesta, mutta on vielä hämärän peitossa onko tuo mahdollista ennen määräaikaisuuden päättymistä. Määräaikaisuuden päättymisen jälkeen jatko on käytännössä varma.

Ongelma: Miten pankki suhtautuu tilanteeseen? Vanhemmat ovat varsin hyvätuloisia ja ovat lupautuneet takaajaksi. Onko määräaikaisuus kuitenkin este lainan myöntämiselle?

Löytyisi varmasti tästä threadistä vastaus, mutta laiska mikä laiska.

Tilanne: Tarkoitus ostaa ensimmäinen oma kämppä. Säästöjä muutama hassu tonni. Lainaa olisi tarkoitus hakea n. 90 000 €. Käteen jää kuukaudessa n. 2600 €. Sitten itse ongelmaan. Nykyisessä työssäni olen ollut vasta n. 4 kk. Firmalla on käytäntö, että uudelle työntekijälle tehdään aina ensin vuoden määräaikainen sopimus. Tällä hetkellä neuvottelen aikaistetusta vakinaistamisesta, mutta on vielä hämärän peitossa onko tuo mahdollista ennen määräaikaisuuden päättymistä. Määräaikaisuuden päättymisen jälkeen jatko on käytännössä varma.

Ongelma: Miten pankki suhtautuu tilanteeseen? Vanhemmat ovat varsin hyvätuloisia ja ovat lupautuneet takaajaksi. Onko määräaikaisuus kuitenkin este lainan myöntämiselle?

Voi olla että vaikuttaa ainakin takaustarpeeseen/vakuuksiin tiukentavasti. Netto kuulostaa kovalta. Oletko laskenut, että käteen jäävä tulosi olisi sama jos laskisit kokovuoden tulojen kanssa veroprosenttisi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom