Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Demonin postaukseen vielä sellainen lisäys, että takaaja voi vaatia jonkun vakuutuksen siihen takaajan osuudelle. ja takaaja saa tietää kaikki muutoksen mitän maksuohjelmaan tehdään, eli jos jättää jonkun kuukauden maksamatta, eli ottaa ihan sovitusti lyhennysvapaata, niin siitä menee takaajalle tieto. Lisää lainaa ei pankista saa jos takaaja ei siihen suostu jne jne. Eli ei se takaajan asema enää tänänpäivänä niin kovin huono ole, varsinkaan jos taataan asuntoa.

repe82 sanoi:
Käytiin sitten tänään juttelemassa asuntolainoista okossa ja sampossa. Oltiin itse koko ajan sillä linjalla, että ei haluta lainaan takaajia, ja meillä ei juurikaan omaisuutta ole. Okossa suhtauivat nihkeästi meidän asuntohankkeeseen, mutta lupasivat palata asiaan huomenna.

Sampossa sitten oli hyvinkin pitkälle eriääni kellossa. Juteltiin noin 30 minsaa lainasta, ja kun lähdettiin meille sanottiin, että lainan todennäköisesti saatte, mutta se pitää varmistaa ylhäältä vielä.
No mentiin sitten kauppaan. 10 minsaa kerettiin kaupassa olla, kun puhelin soi. Pankkihenkilö soitti ja ilmoitti, että pankin puolesta laina ok, ja nyt voitte lähteä tarjoamaan asunnoista sen summan mukaan mistä on sovittu.

Näkyy olevan sammolla vähän erillaiset systeemit sitten siellä päin.
Itse kun oltiin hakemassa vastaavaa summaa sammosta niin ei saatu, vaikka:
- Molemmilla vakituinen työpaikka
- Molemmat sammon asiakkaita
- Takaajat
- Asunnon myyntihinta 75 500 e, asunnon oikea hinta on jossain 85-90 000 euron välillä. Eli siitä olisi tullut takauksiin 85 000x70%=59 500.

Totesivat vain ettei meillä riitä maksukyky.
Okosta sitten saatiin laina isommalle summalle, kun liitettiin kulutusluotto ja auton osamaksut samaan.
Maksettiin sitten sampoon kaikki paskat pois sekä siirrettiin rahastot ja asiakkuudet okoon.

Joo, juuri tuon vuoksi en omalle lainalle takaajia haluaisi, vaikka varmasti vapaaehtoisia löytyisikin. On sitten vain oma sotku jos jotain sattuu eikä tarvitse miettiä sotkevansa samalla muidenkin elämää. Kivempi myös pyytää esim. vanhemmilta apua ILMAN että heidän on pakko auttaa.

Miten olette tehneet tai mitä kannattaisi tehdä tuon asunnon varsinaisen myyntihinnan ja velattoman hinnan kanssa. Eli kannattaako ottaa samalla niin iso laina, että saa asuntoyhtiön velat alta pois, vai ottaa pienempi laina myyntihintaa varten ja maksaa sitten yhtiövastikkeita enemmän ja pidempään?

equilibrium sanoi:
Joo, juuri tuon vuoksi en omalle lainalle takaajia haluaisi, vaikka varmasti vapaaehtoisia löytyisikin. On sitten vain oma sotku jos jotain sattuu eikä tarvitse miettiä sotkevansa samalla muidenkin elämää. Kivempi myös pyytää esim. vanhemmilta apua ILMAN että heidän on pakko auttaa.

Miten olette tehneet tai mitä kannattaisi tehdä tuon asunnon varsinaisen myyntihinnan ja velattoman hinnan kanssa. Eli kannattaako ottaa samalla niin iso laina, että saa asuntoyhtiön velat alta pois, vai ottaa pienempi laina myyntihintaa varten ja maksaa sitten yhtiövastikkeita enemmän ja pidempään?
Velaton hinta on hieman kaksipiippuinen juttu. Nimittäin varainsiirtovero maksetaan myyntihinnasta eikä velattomasta hinnasta.

Jos lainaa saa koko velattomalle summalle, niin toki se kannattaa maksaa pois.

modified sanoi:
Velaton hinta on hieman kaksipiippuinen juttu. Nimittäin varainsiirtovero maksetaan myyntihinnasta eikä velattomasta hinnasta.

Vääntäisitkö rautalangasta?

equilibrium sanoi:
Vääntäisitkö rautalangasta?
Ehkä toi koskee lähinnä uusi asuntoja, missä on yhtiölainaa > 50% asunnon hinnasta. Jos sitä yhtiölainaa on se muutama tonni, niin kai se on aika sama.

Ankka sanoi:
Totesivat vain ettei meillä riitä maksukyky.

Mulle se todettiin Sammossa jo pelkän pärstäkertoimen perusteella. Kun pääsin tiskille ja aloin kyselemään millaisia asuntolainoja heillä olisi tarjolla, niin sanottiin vain ettei minun kannata alkaa kyselemäänkään kun et kuitenkaan saisi. Mitään taustatietoja tai henkilötietoja ei edes kysytty enkä kyllä ole pankissa tunnettukaan. Lainaa olisi tuolloin pitänyt saada 130 000 euroa 60 000 euron vuosituloilla, mutta ei noihin yksityiskohtiin asti pärstäkerrointarkastelun jälkeen päästy.

Kerran aiemmin minut naurettiin toisesta Sammon konttorista ulos, kun vastavalmistuneena DI:nä vuositulot olivat vain n. 30 000 € ja yritin 70 000 € lainaa. Todettiin vain, että noilla tuloilla ei voi saada asuntolainaa.

En tohdi enää koskaan kolmatta kertaa Sammon konttoriin mennä, josko nauravat ulos jo ovelta kun on farkut jalassa eikä kravattia.

Miten helevetissä ei muka 30 kiloeuron vuosituloilla saa 70 kiloeuroa lainaa? Itellä on Sammossa tili, mutta taidan kohta vaihtaa pois koko paskan. Siirrän kaikki lainani jonnekin muualle ja haistatan vitut sille pankille.

-ö- sanoi:
Mulle se todettiin Sammossa jo pelkän pärstäkertoimen perusteella. Kun pääsin tiskille ja aloin kyselemään millaisia asuntolainoja heillä olisi tarjolla, niin sanottiin vain ettei minun kannata alkaa kyselemäänkään kun et kuitenkaan saisi. Mitään taustatietoja tai henkilötietoja ei edes kysytty enkä kyllä ole pankissa tunnettukaan. Lainaa olisi tuolloin pitänyt saada 130 000 euroa 60 000 euron vuosituloilla, mutta ei noihin yksityiskohtiin asti pärstäkerrointarkastelun jälkeen päästy.

Kerran aiemmin minut naurettiin toisesta Sammon konttorista ulos, kun vastavalmistuneena DI:nä vuositulot olivat vain n. 30 000 € ja yritin 70 000 € lainaa. Todettiin vain, että noilla tuloilla ei voi saada asuntolainaa.

En tohdi enää koskaan kolmatta kertaa Sammon konttoriin mennä, josko nauravat ulos jo ovelta kun on farkut jalassa eikä kravattia.

Vaikea on uskoa.

Dean Kuntz sanoi:
Tietysti jos menee viinapullo kädessä tiskille krapula-aamuna niin ehkä voi olla tottakin? :hyper:
No kannattaahan se nyt hieman panostaa tuohon ulkoiseen olemukseen ja käyttäytymiseen. Oma vika jos noin pääsee käymään, tietty tapausta näkemättä hankala kommentoida. Itse saimme lainaa puhelinsoitolla niin paljon kuin tahdoimme :D

Pankkiin ei kannata mennä anteeksi pyydellen jos tietää, että on vakuudet kunnossa. Ei myöskään kannata lähteä sillä asenteella, että olen saanut tämän marginaalin paljonko te tarjoatte?

Pankeissa on reilusti eroja pienelläkin paikkakunnalla.

Avokin kanssa saatiin Sammosta pari vuotta sitten asuntolainaa reilut 80K€, vaikka:
-mulla luottotiedot palanut(tosin hoidin perinnässä olevat ensin pois)
-kummallakaan ei vakipaikkaa, mulla oli kuukausi jäljellä työsopimusta(ja sitten työt loppuikin vaikka piti jatkua)
-omaa rahaa ei sijoitettu penniäkään...

Tosin tarvittiin kolme takaajaa, ja asiaan ehkä vaikutti se, että oli sukulainen ko.pankissa ollut ikänsä töissä. Että näin täälläpäin:D

Mikähän ton Sammon kuvio oikein on? Taitaa olla konttorikohtaista tuo niiden lainapolitiikka. Jos luottotietonsa on polttanut (siis ei ole poistunu vielä rekisteristä), sen pitäisi olla melkein automaaginen nounou lainalle - riippuen toki kuinka isosta summasta on kyse.

Ja vielä tuosta olemuksesta ja käyttäytymisestä: 30 kiloeuron tuloilla pitäisi saada 70 kiloeuron laina vaikka marssisi pankkiin munasillaan hepopiikki suonessa.

Paska tuo Sampo. Teen aseellisen asuntolainan noston tulevaisuudessa täysin ilman vakuuksia.

Asuntoprojekti on sitten meidän osalta ohi. Ei sen takia, että olisi ostettu asunto, vaan sen takia, että on turhan paljon erimielisyyksiä asian suhteen.

Itse asiassa ero ei ole tällä hetkellä kovin kaukana.

Ja sitäkin kun vittu luuli, että toinen on valmis sitoutumaan.

Ja kysymys ei ole pelkästään siitä asunnosta, jota käytiin katsomassa. Eihei, pitäisi neitin saada Leppävaarasta asunto, vaikka tulot ei riitä siihen mitenkään. Ja Riihimäelle muutto ei tule kuuloonkaan edes väliaikaisesti, että olisi joskus mahdollista ostaa Leppävaarasta asunto.

Itseäni tällä hetkellä vituttaa aika pikkuisen se, että minun pitäisi olla valmis maksamaan vuokraa vaikka 800e/kk hänen takiaan, mutta minun takia ei voi vittu tehdä yhtään mitään.
Pääasia, että hän saa olla kavereitaan ja sukulaisiin lähellä. Enhän minä vittu itse olekkaan muuttanut kuin 350km päähän omista läheisistäni hänen takiaan aikoinaan.
Kuuluisi suurimmalta osalta toiseen ketjuun, mutta en viittinyt ruveta pätkimään.

repe82 sanoi:
Asuntoprojekti on sitten meidän osalta ohi. Ei sen takia, että olisi ostettu asunto, vaan sen takia, että on turhan paljon erimielisyyksiä asian suhteen.

Itse asiassa ero ei ole tällä hetkellä kovin kaukana.

Ja sitäkin kun vittu luuli, että toinen on valmis sitoutumaan.

Ja kysymys ei ole pelkästään siitä asunnosta, jota käytiin katsomassa. Eihei, pitäisi neitin saada Leppävaarasta asunto, vaikka tulot ei riitä siihen mitenkään. Ja Riihimäelle muutto ei tule kuuloonkaan edes väliaikaisesti, että olisi joskus mahdollista ostaa Leppävaarasta asunto.

Itseäni tällä hetkellä vituttaa aika pikkuisen se, että minun pitäisi olla valmis maksamaan vuokraa vaikka 800e/kk hänen takiaan, mutta minun takia ei voi vittu tehdä yhtään mitään.
Pääasia, että hän saa olla kavereitaan ja sukulaisiin lähellä. Enhän minä vittu itse olekkaan muuttanut kuin 350km päähän omista läheisistäni hänen takiaan aikoinaan.
Kuuluisi suurimmalta osalta toiseen ketjuun, mutta en viittinyt ruveta pätkimään.

Harmin paikka! No jos hommat on noin solmussa ettei päästä jonkinlaiseen kompromissiin niin ostat sen kämpän itse ja otat ritolat. 630€/kk tekee vuodessa 7530€ vuokramenoja jolla voit sitten lyhennellä korkoja ja pääomaa sekä yhtiövastiketta.

Meille kävi jo aiemmin vähän sama juttu. Tai tottakai erossa on aina paljon muutakin kun yks asunto (tai meillä ainakin). Outoa miten 7 v. liiton jälkeen sitä vaan jossain asiayhteydessä tajuaa miten kaukana toisistaan ollaan - niin ettei tulevaisuudessa näy enää mitään yhteistä (nyt meitä erottaakin jo kokonainen valtameri). Sellaista se elämä on, välillä potkii päähän.

Onhan se paljon isompi juttu yksin sitä lainaa lähteä hakemaan. Mulla ei heti tullut mieleenkään, sitten kun muista asioista toivuttuani lähdin sitä funtsimaan niin ei se sen kummempi juttu loppujen lopuksi ole. Itsestään ainakin tietää mitä tulevaisuudeltaan haluaa. Pahempi ois myöhemmin jäädä yksin yhdessä otetun lainan kanssa. :rolleyes:

Meidän vuokra-asunto Helsingissä maksaa 900e kuussa, kyllä tuolla summalla mieluummin sitä lainaa lyhentelen. Ja pankissa suhtautuivat ihan asiallisesti, kiinteät kk-tulot on, joten mikäs siinä. Edelleen vaan sitä sopivaa kotia etsitään. Lasten kanssa kiva pysyä samalla seudulla, ei tarvii uudestaan etsiä hoito- ja harrastuspaikkoja.

Lainaa pohtivien kannattaa oman loistavan taloustilanteen ja näkymien lisäksi ehkä vähän seurailla myös mitä tapahtuu maailmalla. Rapakon takana on yksi pikku talousalue nimeltä USA, ja siellä kaatuu tällä hetkellä asuntolainoittajia melko mukavaan tahtiin. Nurin hiljattain menneiden lainoittajien listalla ovat mm. Harley Harmon Mortgage, Interstate Mortgage Group, Global Express Capital, USA Capital.. ja jos merkit pitävät paikkansa, tämä on vasta alkusoittoa. USAssa paska on osunut tuulettimeen, ja se voi pienellä viiveellä näkyä pian täälläkin - vaikka juuri nyt täällä meneekin paremmin kuin koskaan.

uga sanoi:
Lainaa pohtivien kannattaa oman loistavan taloustilanteen ja näkymien lisäksi ehkä vähän seurailla myös mitä tapahtuu maailmalla. Rapakon takana on yksi pikku talousalue nimeltä USA, ja siellä kaatuu tällä hetkellä asuntolainoittajia melko mukavaan tahtiin. Nurin hiljattain menneiden lainoittajien listalla ovat mm. Harley Harmon Mortgage, Interstate Mortgage Group, Global Express Capital, USA Capital.. ja jos merkit pitävät paikkansa, tämä on vasta alkusoittoa. USAssa paska on osunut tuulettimeen, ja se voi pienellä viiveellä näkyä pian täälläkin - vaikka juuri nyt täällä meneekin paremmin kuin koskaan.

Tietämättömyytäni pakko kysyä, että mistä tarkalleen ottaen on kyse? Tiedän että USAssa ohjauskorko on noussut nopeasti ns. normaalitasolla todella alhaisesta, mutta mistä nämä kaikki eri asiat johtuvat ja minkälaisia vaikutuksia voi olla odotettavissa euroalueella ja millä perusteilla?

BFL2002 sanoi:
Tietämättömyytäni pakko kysyä, että mistä tarkalleen ottaen on kyse? Tiedän että USAssa ohjauskorko on noussut nopeasti ns. normaalitasolla todella alhaisesta, mutta mistä nämä kaikki eri asiat johtuvat ja minkälaisia vaikutuksia voi olla odotettavissa euroalueella ja millä perusteilla?

Kyse on holtittomasta lainoittamisesta ja eksoottisista lainamuodoista, jotka ovat muodostaneet pommin joka räjähti lopulta käsiin kun korkoja nostettiin tarpeeksi. Korkojen nostamiselle on olemassa useita syitä, ensinnäkin korot olivat pitkään aivan järjettömän alhaalla, toisekseen (edellisen seurauksena) inflaatio nosti päätään. Nyt kun löysä raha poistuu markkinoilta, seurauksena on asuntokuplan puhkeaminen, kulutuskysynnän hyytyminen, vaihtotaseen vajeen korjautuminen ja sitä kautta heijastuksia muualle maailmaan. Nämä vaikutukset USAn ulkopuolelle eivät välttämättä ole pelkästään positiivisia luonteeltaan.. Sanoisin että kahden vuoden sisään USAn ongelmat alkavat näkyä täälläkin.

Back
Ylös Bottom