Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Minkäslaisiin korkoihin porukka on asuntolainojaan sitonut ja onko kenelläkään mielessä mahdollisesti muuttaa esim. osaa lainasta jollekin kiinteälle? euribor 12kk tänään 6.4.2006 3,260 ja jos marginaali on esim. 0,55 = 3,81...5-15 vuoden kiinteää saa noin 4,5 % hintaan eli ero on aika pieni. Kovasti mietityttää että pitäisikö pienentää omaa korkoriskiä ja siirtää osa lainasta kiinteälle. Kuka uskoo että korot laskevat nopeasti takaisin jos nousu suuntaa jatkuu yhtä jyrkästi kuin mitä nyt kuluneen puolen vuoden aikana?

Stu sanoi:
Tuo on siis Osuuspankin "bonukset huomioiden" -marginaali? Jos, niin silloin tuo vastaa oikeasti about 0.5 marginaalia. Varsin hyva toki sekin viela on.

Minulle tarjottiin op:stä 0,4 marginaalia bonusten kanssa ja 0,3 ilman bonuksia. Takuita oli ja tämä siis ilman kilpailuttamista.

BFL2002 sanoi:
Minkäslaisiin korkoihin porukka on asuntolainojaan sitonut ja onko kenelläkään mielessä mahdollisesti muuttaa esim. osaa lainasta jollekin kiinteälle? euribor 12kk tänään 6.4.2006 3,260 ja jos marginaali on esim. 0,55 = 3,81...5-15 vuoden kiinteää saa noin 4,5 % hintaan eli ero on aika pieni. Kovasti mietityttää että pitäisikö pienentää omaa korkoriskiä ja siirtää osa lainasta kiinteälle. Kuka uskoo että korot laskevat nopeasti takaisin jos nousu suuntaa jatkuu yhtä jyrkästi kuin mitä nyt kuluneen puolen vuoden aikana?

Pistä kaikki kiinteelle. :hyper: Ihan hyvä idea sitoa osa lainaa kiinteeseen. Korot tuskin tulee alas samaa tahtia kuin nousee.

T: Paskalammen Säästöpankin pääekonomisti.

SniffDaddy sanoi:
Korot tuskin tulee alas samaa tahtia kuin nousee.

Trichet pisti tänään innokkaimmille koronnoston odottajille jäitä hattuun:

Euroopan keskuspankki (EKP) jätti keskeisen ohjauskorkonsa odotetusti ennalleen 2,50 prosenttiin korkokokouksessa torstaina.

EKP:n pääjohtaja Jean-Claude Trichet totesi myöhemmin lehdistötilaisuudessa Frankfurtissa, että markkinoiden koronnosto-odotukset toukokuulle eivät vastaa keskuspankin näkemystä. Markkinat olivat jo suurelta osin siirtäneet lyhyisiin markkinakorkoihin odotuksen, jonka mukaan korko kiristyy toukokuussa.

Nyt analyytikot uskovat melko yksimielisesti, että ohjauskorko nousee viimeistään kesäkuussa 2,75 prosenttiin.

-Kauppalehti

Mulle kiinteä korko ei ainakaan soveltuisi, kun haluan lyhentää ylimääräisiä eriä aina välillä. Kiinteää korkoa käytettäessä näistä menisi lisämaksu. Tietty kiinteässä voisi kuukausierän nostaa isommaksi, ettei tarvisi lisäeriä laitella.. mutta nykyinen joustava systeemi sopii mulle ihan hyvin.

Arzzka sanoi:
Mulle kiinteä korko ei ainakaan soveltuisi, kun haluan lyhentää ylimääräisiä eriä aina välillä. Kiinteää korkoa käytettäessä näistä menisi lisämaksu. Tietty kiinteässä voisi kuukausierän nostaa isommaksi, ettei tarvisi lisäeriä laitella.. mutta nykyinen joustava systeemi sopii mulle ihan hyvin.

Itse olen kääntymässä 5 vuoden kiinteään, sen jälkeen riittää vielä normaalia settiä jota voi lyhennellä vapaasti nopeampaankin tahtiin.

Mistähän voisi löytää tilastotietoa pitkien korkojen kehityksestä?

BFL2002 sanoi:
Itse olen kääntymässä 5 vuoden kiinteään, sen jälkeen riittää vielä normaalia settiä jota voi lyhennellä vapaasti nopeampaankin tahtiin.

Juu, kyllähän noissa vaihtoehtoja on. Esim meillä puolet lainasta on kiinteellä korolla 5v. Ajateltiin että jos korot nousee, niin se vähän "leikkaa" sitä nousua ja jo 5 vuoden päästä korkojen osuus on huomattavasti pienenpi mitä nyttem.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta kun ei ole täyttä varmuutta niin kysyn kuitenkin: eli jos olen yksin asuntovelallinen ja noin 10 % osuudella lainasta on henkilötakaus niin mikä on takaajan asema jos sattuisin kuolemaan? Tässä tapauksessa takaaja=lähiomainen. Periytyykö velka samalla tavalla kuin omaisuus, tässä tapauksessa kyseessä oleva asunto?

BFL2002 sanoi:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kun ei ole täyttä varmuutta niin kysyn kuitenkin: eli jos olen yksin asuntovelallinen ja noin 10 % osuudella lainasta on henkilötakaus niin mikä on takaajan asema jos sattuisin kuolemaan? Tässä tapauksessa takaaja=lähiomainen. Periytyykö velka samalla tavalla kuin omaisuus, tässä tapauksessa kyseessä oleva asunto?

Jatkona:
Siinä vaiheessa kun lainaa on jäljellä enää sen verran, että osakekirja riittää pantiksi, niin kai takaajat kannatta irroittaa lainasta? Toki oletettavasti maksaa jonkinverran palvelumaksuja.

modified sanoi:
Jatkona:
Siinä vaiheessa kun lainaa on jäljellä enää sen verran, että osakekirja riittää pantiksi, niin kai takaajat kannatta irroittaa lainasta? Toki oletettavasti maksaa jonkinverran palvelumaksuja.

Ei maksanu ainakaan pari vuotta sitten - tosin meillä oli 2 x 100 000FIM panttikirjaa, joista toinen saatiin pois, kun 2001 lyhennettiin lainaa satkulla ja toinen lähti pois, kun oltiin lyhennetty (alkusumma 100 000€) lainaa melkein 30 000€ + asunnon hinta oli noussu +30% :)

modified sanoi:
Jatkona:
Ei toi mitään maksa. Jos maksaa, vaihda pankkia.

Huppe sanoi:
Ei toi mitään maksa. Jos maksaa, vaihda pankkia.

Täsmälleen näin! Ei mulla kyllä mitään maksuja tullut kun just tuon tempun tein, jotain lainannostokuluja (uusi laina siis tuli jolla maksettiin vanhat pois, oli ensin kaksi lainaa) pankista tarjottiin, mutta sanoin etten rupee mitään tollasia maksamaan ja eipä niitä sitten lopulta peritty ollenkaan. Jos kiltisti hyväksyy niin takuulla maksaa suorana hinnaston mukaan maksut.

Ja jos asuntoa takaa, niin eipä se kuolemantapaus sitä takausvastuuta käsittääkseni mihinkään poista. Asunto periytyy eteenpäin omalla tavallaan ja takaaja on takaaja kunnes ehtoja toisin muutetaan. Tämä on siis ihan täyttä mutua ja voi olla että tällaisessa tapauksessa aina on joku uudelleenjärjestely tai vastaava.

Tietysti jos sitä kuolemaa kovasti pelkää, niin sitten kannattaa ottaa se vakuutus kuolemanvaralle siihen lainaan, tosin se sitten maksaa useamman euron tai jopa kympin kuussa lainanmäärästä riippuen.

Olen tässä jo vähän aikaa asuntoja katsellut, syksyllä kun alkaa taas vakkarityöt niin pitäisi lainaa kysellä. Miten helposti lainaan saa pari ylimääräistä (siis as. hinnan päälle) kymppitonnia? Ajattelin et uuden auton hommaaminen samalla ois kivaa, enkä erikseen viitsisi siihen rahoitusta etsiä. Prätkästäkin haaveilen, mutta ehkä se joutuu vielä odottamaan...

Ja takauksista, onko niistä jotain vakikäytäntöä? Jos ei ole maksuhäiriöitä, lainaan riittävä vakipalkka nousussa jne. niin vaativatko takaajan vai selviääkö ilman? Ei ole kivaa lähteä sukulaisilta kyselemään vaikka varmasti suostuisivatkin.

equilibrium sanoi:
Olen tässä jo vähän aikaa asuntoja katsellut, syksyllä kun alkaa taas vakkarityöt niin pitäisi lainaa kysellä. Miten helposti lainaan saa pari ylimääräistä (siis as. hinnan päälle) kymppitonnia? Ajattelin et uuden auton hommaaminen samalla ois kivaa, enkä erikseen viitsisi siihen rahoitusta etsiä. Prätkästäkin haaveilen, mutta ehkä se joutuu vielä odottamaan...

Ja takauksista, onko niistä jotain vakikäytäntöä? Jos ei ole maksuhäiriöitä, lainaan riittävä vakipalkka nousussa jne. niin vaativatko takaajan vai selviääkö ilman? Ei ole kivaa lähteä sukulaisilta kyselemään vaikka varmasti suostuisivatkin.

No siis lainaa saa kunhan takaukset on kunnossa. Jos asunnon arvo on se 70%, niin joudut kuitenkin sille lopulle + autolle hommaamaan takaajat tai muun takauksen. Tietenkin vaikuttaa sekin mikä se oma rahoitusosuus on. Näin siis periaatteessa.

equilibrium sanoi:

Suhteellisen helposti kuulema saa ylimääräistä remonttilainaverukkeella. Tietenkin olettaen ettei asunto jota ostetaan ole jo valmiiksi vetänyt maksukykyä tappiin 30v laina-ajalla. Tietenkin takaukset tarvitsee myös sille ylimääräiselle osalle. Pankeillahan on nyt palvelupaketissaan näitä takausvakuutuksia joilla ei tarvitse mitään pääomaa eikä ulkopuolisia takauksia. Maksaa könttäsumman (n. 2000€) lainan nostohetkellä ja thats it. Muutama kaveri on maksanut sen takuuvakuutuksen summan vielä lainalla jota on saatu asunnon päälle joten 0% omarahoituksella mennään.:D

Lisäksi onhan se mukavaa jos saa uuteen asuntoon kunnon kalusteet ja vempaimet heti kättelyssä ja vielä niin alhaisella korolla ja pitkällä maksuajalla. Pankille ei tarvitse selvittää mihin ne rahat menee. Vaikkapa sitten siihen autoon.

Kiitos neuvoista! Ei kun sopivaa kämppää etsimään... Se onkin työ sinänsä. Huoh.

equilibrium sanoi:
Kiitos neuvoista! Ei kun sopivaa kämppää etsimään... Se onkin työ sinänsä. Huoh.
Siinähän sitä hommaa onkin, varsinkin pk-seudulla. 6 vuoden "etsinnän" tuloksena 2 sopivaa kämppää löytynyt (kummastakaan ei luovuta ;)). Koko ajan tulee tilannetta ja vaihtoehtoja seurattua kuitenkin.

Itsellämme valintakriteerinä on hyvä sijainti, edullinen vastike ja halpa hinta. Näiden yhdistyminen on hankalaa, mutta hyvällä tuurilla ei mahdotonta. Vastikkeeseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, esim. meillä hoitovastike (94m2) on jotain 120e/kk sisältäen kaukolämmön, viereisessä taloyhtiössä saman kokoisen asunnon vastike onkin jo 250e/kk, tiedänpä erään tapauksen jossa 74m2 asunnon vastike on reippaasti yli 300e.

Tämän lisäksihän wanhoissa asunnoissa kannattaa kerätä ylimääräistä korjausvastiketta etukäteen, se on merkki hyvin hoidetusta taloustilanteesta taloyhtiössä, eli varaudutaan korjauksiin etukäteen.

Huppe, onko tossa 120 e/kk vastikkeen yhtiössä jotain liikehuoneistoja tai yhtiön omistamia vuokrakämppiä jotka vähentää vastiketta? Noin alhainen vastike ei millään muuten oikein selity.

Back
Ylös Bottom