Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Timba79 sanoi:
kun vajaan 70.000 asuntolainen päälle otettiin vielä autolainaa. .

Tuttu tilanne. Me otettiin talolainaa syksyllä 2002 hiukan reilu 70000. Onneks saatiin äitiltä sen verran käsirahaa, et ei tarvittu takaajia ollenkaan. No, laskeskeltiin, et maksetaan nyt sitä lainaa reippaasti pois, saman verran ku maksettiin sillon vuokraa. Laina-aika sillä lyhennyssummalla oli vain reilu 12 vuotta.

No, ei menny ku pari kuukautta, ku vanha auto alko tuntumaan liian vanhalta. Joka puoltelta se kolisi ja narisi, eikä tuntunu enää hyvältä. Eiku autokauppaan ja samantien uus Corolla alle ku saatiin vielä sopivasti "halvalla" korolla.

Sitten taas pankkiin. Pitihän se asuntolainalyhennyssumma pienentää, et sais autolainankin maksettua...

Ja tällä tiellä ollaan. Autolainaa on vielä reippaahkosti jäljellä ja talolainan viimestä eräpäivää en oo uskaltanu ees kattoo. No, jos viimestään 50-vuotislahjaksi sais maksettua viimesen erän.

Nyt kun on näitä täystakauksia yms sekopäisiä lainavaihtoehtoja, olisi asiaa jos saataisiin markkinoilla jenkkityyliin lainoja, joissa maksetaan pelkkiä korkoja seuraavat 10 vuotta. Tai vain puolet koroista, ja toinen puoli lisätään lainasumman päälle. Tällaiset ovat suosittuja rapakon takana.

Mitään asuntokuplaahan ei ole olemassakaan. :D

SniffDaddy sanoi:
Paljon pitää nykyään ~ olla bruttotulot/kk, notta vaikka joku 100 kiloeuroa irtoaa lainaa vaikka 30 vuodeksi? Varmaan eri pankeilla pikkasen heittoa, mutta suunnilleen?

Ihan kuriositeettina vaan kyselen...

Hyvä kysymys. Itse menin vaan pokkamaan pyytämään 130 000 e:n asuntolainaa. Ei MITÄÄN takauksia, ei MITÄÄN vakuuksia ja niin vaan se laina irtos 30 vuodeks :D

Helga sanoi:
Hyvä kysymys. Itse menin vaan pokkamaan pyytämään 130 000 e:n asuntolainaa. Ei MITÄÄN takauksia, ei MITÄÄN vakuuksia ja niin vaan se laina irtos 30 vuodeks :D

Sama vika avovaimon kanssa. saatiin 130000€ ilman minkäänlaista takausta tai vakuutta.

oltaisiin kylläö takaajat saatu, mutta mielestäni on parempi hoitaa tuollaiset asiat ilman.

Tyhmä kysymys:

Vaikuttaako takaukset marginaaliin? Pankin riskienhallinnan kannalta olettaisi, että ns. varma laina irtoaa halvemmalla kuin riskipitoisempi.

modified sanoi:
Tyhmä kysymys:

Vaikuttaako takaukset marginaaliin? Pankin riskienhallinnan kannalta olettaisi, että ns. varma laina irtoaa halvemmalla kuin riskipitoisempi.

Teoriassa, mutta ei se taida ainoa tekijä olla, lainan olisi ilmeisesti myös suotavaa olla kohtuu suuri, mikä taas on riskialttiimpaa, mutta pankin liikevaihdon kannalta parempi. Pankkiirin dilemma; miten myydä paljon lainaa pienellä riskillä. No tietysti siten, että vedetään maksuaika tappiin ja myydään lainanottajalle sekä lainaturva että korkokatto (ellei jopa kiinteäkorkoinen).

Kilpailutin itse pankit pienen, noin 45 tuhannen euron asuntolainan suhteen, enkä saanut alle 0,42 marginaalia mistään. Tämä oli joulun alla, kun asuntomarkkinoilla on kaikkein hiljaisinta aikaa. Riskistä sen verran, että tuo laina olisi maksettu pois kahdessa vuodessa, eli se ei olisi kaatunut missään tapauksessa pankin niskaan vaikka toinen olisikin jäänyt ansiosidonnaiselle tms. Pienempiriskistä lainaa pankki olisi saanut hakea, koska korkoriskiä ei olisi ollut (yksi koron tarkistus 2v aikana) ja vakuuksiakin olisi ollut yli 100% lainasummaan nähden (asunto 85k 70% arvostuksella).

Jotenkin tuntuu siltä että pankit myyvät näitä alle 0,4 marginaaleja sellaisille jotka ottavat pankista jotain muita palveluita kuin lainan, esimerkiksi lainaturvavakuutuksen, korkokaton, rahasto-osuuksia, luottokortit ja nettipankin, jne. Kokonaisuus ratkaisee, ei kannata tuijottaa pelkkää marginaalia.

modified sanoi:
Tyhmä kysymys:

Luulis ainakin. Aika kovaksi on mennyt jos sille 25-30%:lle asuntolainasta ei tarvitse takaajia. No meillä nyt ei ollut puhettakaan siitä että saataisiin ilman takaajia emmekä sitä niin kysyneetkään.

Se nyt tässä kuitenkin pitää muistaa, että varmaan näissäkin tapauksissa asunto on lainan vakuutena. Yleensä se asunnon vakuusarvo on 70-75% koko asuntolainasta ja tämä jäljelle jäänyt osuus voi olla sitten takaajien takaamaa lainaa tai omaa rahaa. Eli ei tuollainen 30.000 lainan riski siinätapauksessa oli niin merkittävä kuin jonkun 100 000€.

uga sanoi:
Jotenkin tuntuu siltä että pankit myyvät näitä alle 0,4 marginaaleja sellaisille jotka ottavat pankista jotain muita palveluita kuin lainan, esimerkiksi lainaturvavakuutuksen, korkokaton, rahasto-osuuksia, luottokortit ja nettipankin, jne. Kokonaisuus ratkaisee, ei kannata tuijottaa pelkkää marginaalia.
Nimen omaan näin. Pienen marginaalin lainat on ns. sisäänvetotuotteita.

Helga sanoi:

Eivatko edes osakekirjaa ottaneet lainan vakuudeksi? Ihme pankki.

paksi sanoi:
Uskoisin, että kirjoittaja puhui henkilötakauksista. Osakekirjahan on lähes automaattisesti asuntolainan vakuutena

Juuri näin. Ja samaa mieltä total13:n kanssa: jos en velkaani pysty maksamaan, olen sitten yksinäni kusessa eikä ole muita sotkettu samaan soppaan.

Helga sanoi:
Juuri näin. Ja samaa mieltä total13:n kanssa: jos en velkaani pysty maksamaan, olen sitten yksinäni kusessa eikä ole muita sotkettu samaan soppaan.

Saako udella että mistä pankista sait lainaa ilman vakuuksia ja ostitko jonkun vakuutustakauksen tms. ja millä hinnalla semmosta lainaa sait?

Helga sanoi:
OP:sta 0.36 marginaalilla ilman mitään vakuutustakauksia tms.

Aika erikoista, tosi hyvän diilin olet saanut neuvoteltua! Edes erittäin hyvillä vakuuksilla ei tunnu pääsevät tuolle marginaalitasolle vaikka maksukykyä olisi erittäin hyvin. Oon kade :)

Helga sanoi:
OP:sta 0.36 marginaalilla ilman mitään vakuutustakauksia tms.

Tuo on siis Osuuspankin "bonukset huomioiden" -marginaali? Jos, niin silloin tuo vastaa oikeasti about 0.5 marginaalia. Varsin hyva toki sekin viela on.

BFL2002 sanoi:
Aika erikoista, tosi hyvän diilin olet saanut neuvoteltua! Edes erittäin hyvillä vakuuksilla ei tunnu pääsevät tuolle marginaalitasolle vaikka maksukykyä olisi erittäin hyvin. Oon kade :)

No Helgalla oli hyvä neuvonantaja...enkä se ollut sitten minä todellakaan. ;) Pankista saa vaikka mitä kun vaan osaa vaatia ja pyytää, pätee myös noihin marginaaleihin, kilpailevan tarjouksen kun esittää, niin varmasti napsahtaa omassa pankissa sen alle.

Puuttuuko joku muuten siihen, jos ottaa pankista remppalainaa vaikka 10.000 euroa ja siitä jääkin yli 4000 euroa ja käyttää sen vaikka autonostoon? Eikai noita kukaan kyttää vai kyttääkö?

Timba79 sanoi:
Puuttuuko joku muuten siihen, jos ottaa pankista remppalainaa vaikka 10.000 euroa ja siitä jääkin yli 4000 euroa ja käyttää sen vaikka autonostoon? Eikai noita kukaan kyttää vai kyttääkö?

Ei niitä kyllä kukaan kyttää.

SniffDaddy sanoi:
Ei niitä kyllä kukaan kyttää.

Kun ei sitten todellakaan ole järkevää ottaa tota varten erikseen uutta lainaa jos toisesta jää yli, menee turhaan niitä kaikenmaailman sivukuluja. Ei tämä siis mun tilanne ole, kaveri vain kyseli. :)

Back
Ylös Bottom