Asuntoautolla Ruotsiin, josta sitten jatketaan johonkin muualle

Liittynyt
16.11.2006
Viestejä
319
Onko kenelläkään kokemusta asuntoautomatkailusta Ruotsin kautta Norjaan tai Tanskaan/Saksaan? Meillä olisi tarkoitus lähteä ensi viikon lopulla yhdeksän päivän reissulle neljän hengen porukalla johonkin. Auto on varattu, mutta vielä ei täysin ole selvillä matkan kohde. Onko käsitystä mikä on edullisin keino päästä Ruotsiin. Asuntoauto on 7,06 metriä pitkä ja korkeus 294 cm, eli suhteellisen suuri. Ainakin Turku-Tukholma-reittihinta Viking Linella 286 euroa autolle ja lisäksi jotain 12 euroa/hlö kansipaikka päivävuorolla. Siljalla hinta ilmeisesti 250 euroa + kansipaikat. Asuntoautoille näköjään hinta pompsahtaa rajusti kun auton koko on yli 7 m.

Ilmeisesti myös Ahvenanmaan kautta jollakin saaristolautoilla on jotkut menneet, mutta jostain luin että lomasesonkien aikaan ahvenanmaalaiset veloittavat n. 350 euroa asuntoautolta lauttaa kohti. Melko kallista kylläkin.

Yksi vaihtoehto ajella myös Haaparannan kautta Ruotsiin, ja sitten sitä kautta ensin oltaisiin muutama päivä Pohjoisessa Ruotsissa ja Norjassa ja sieltä sitten ajeltaisiin päivä kerrallaan etelää kohti. Tästäkin tulee kustannuksia kun auto kuluttaa n. 15 litraa dieseliä/100 km.

Reissuun lähdettäisiin Helsingistä, jonne myös paluu sitten lopuksi. Tavoitteena nähdä mahdollisimman paljon maailmaa, mutta mihinkään Sveitsiin tai Itävaltaan emme lähde lyhyehkön ajan vuoksi ajelemaan. Tanska ja Pohjois-Saksa vielä ovat harkinnassa. Ei myöskään ole tarkoitus kiertää mitään bile-mestoja, vaan jos jossakin on oikeasti hienoja kaupunkeja ja hienoja maisemia, niin ne kyllä kierretään.

Halvaksihan reissu ei tule millään tavalla. Toki asuntoautomatkailun eduksi voitaneen laskea se, että ruokailukulut eivät nouse hirveän korkeaksi kun voidaan itse tehdä aina ruokaa (Jos viitsitään). Autosta löytyy myös suihku, joten ei välttämättä tarvitse majoittua edes leirintäalueille, sikälimikäli löytyy laillisia majoittumispaikkoja levähdyspaikoilta. Onkohan tuo majoittuminen asuntoautossa muuten edes sallittua Pohjoismaissa muualla kuin leirintäalueilla...? Ainakin Keski-Euroopassa on joitain maita joissa ei saa nukkua ainakaan kaupungeissa...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysy Finnlinkiltä paljon maksaa. Laivat menevät naantali-kapelskär. Ovat Ro-Ro aluksia eli laivaan ei pääse ilman autoa ja pääsääntöisesti niillä kulkee raskasta kalustoa suomen ja ruotsin väliä.www.finnlink.fi
 
Ja mitä maksaa jos hyppää suoraan laivalla saksaan ja jättää ruotsin väliin? www.finnlines.fi
Jos Saksaan mielii, niin jättäisin asuntoauton suosiolla kotiin ja lähtisin reissuun henkilöautolla/pikkubussilla. Yöpymiset suorittaisin hostelleissa ja ne ei paljoa maksa. 15-25e yö pitäisi selvitä kaupungissa kuin kaupungissa. Suuremmissa kaupungeissa asuntoautosta ei ole kuin haittaa.
 
Jos Saksaan mielii, niin jättäisin asuntoauton suosiolla kotiin ja lähtisin reissuun henkilöautolla/pikkubussilla. Yöpymiset suorittaisin hostelleissa ja ne ei paljoa maksa. 15-25e yö pitäisi selvitä kaupungissa kuin kaupungissa. Suuremmissa kaupungeissa asuntoautosta ei ole kuin haittaa.

Itsellä jäi pieni poltto mp/autolomaan viime vuoden mp-reissun jälkeen. Jos "budjetti" meiningillä lähtisin nyt niin kuvio olisi selvä. Halpalento esim Bremeniin ja vuokra-(henkilö)auto alle ja pikkuhoteilleissa yöt. Törkeän kalliita muistaakseni nuo saksanlaivat.
 
Itsellä jäi pieni poltto mp/autolomaan viime vuoden mp-reissun jälkeen. Jos "budjetti" meiningillä lähtisin nyt niin kuvio olisi selvä. Halpalento esim Bremeniin ja vuokra-(henkilö)auto alle ja pikkuhoteilleissa yöt. Törkeän kalliita muistaakseni nuo saksanlaivat.
Meidän saksan reissu sisälsi 13 hostelliyötä, jotka maksoi noin 220e yhteensä. Saksan lautta (finnlines, 4 hlö + henkilöauto) oli 237 per pää.

Seuraavaksi kiinnostaisi lähteä finnlinesillä Gnydiaan ja sieltä pudotella autolla aina välimerelle asti. Saa nähdä saako tuota ikinä aikaiseksi.
 
Ruotsinlaivojen sekä Ruotsin läpiajon polttoainekustannusten lisäksi pitää huomioida lautta/siltamaksut Tanskaan. Göteborgista Köpikseen henkilöautolla n.30 eur, ja jos ei halua käyttää päivää Tanskassa ajamiseen Saksan puolelle, niin lautta Rödbystä Saksan puolelle kustantaa yli 60 euroa henkilöautolta. Voisin kuvitella, että isolla autolla on maksut kalliimpia.

Että jos ei välttämättä halua käydä Ruotsissa ja Tanskassa, niin lautta Saksaan on ihan varteenotettava vaihtoehto. Toki se on kallista.

Ajakaa via balticaa, kokemuksia kertyy varmasti :D
 
Tilattiin sitten meno-paluu Silja Linella Turusta Tukholmaan reittimatkalla niin, että lähtö ensi lauantaina klo 8.15 ja paluu Tukholmasta sitten reilun viikon päästä sunnuntaina klo 19.00. Hintaa autolle ja kansipaikoille neljälle henkilölle tulee yhteensä 296 euroa. Auto menee alle seitsemänmetrisen hinnalla.

Varmaankin tuo Saksaan meno jää tällä kertaa väliin, ja tulee kierrettyä Etelä-Ruotsissa ja Etelä-Norjassa. Tanskassakin kannattaa kuulemma käydä. Siltamaksu Ruotsista Tanskaan asuntoautolle on n. 160 euroa kuulemani mukaan. En kyllä tiedä sisältääkö tuo meno- ja paluumaksun. Ehkä se selviää Googlella.

Ilmeisesti Norjassa ei ainakaan taajama-alueilla saa majoittua asuntoautoissa. Mahtaako yöpyminen olla sallittua sitten muualla kuin taajamissa leirintäalueiden ulkopuolella. Ja mitähän mahtaa maksaa leirintäaluemaksut? Ruokahan tuolla on kallista niin ravintoloissa kuin kaupassakin, mutta kuinka kallista se oikeasti on? Maksaako kananfilee kaupassa 10 vai 20 euroa/500 grammaa? Ja maksaako pihvi 'normaalitasoisessa' ravintolassa 30 vai 50 euroa? Maksaako Big Mac-ateria 7 vai 14 euroa?

Henkilöautoilla matkaan lähteminen oli ensin mielessä. Olisi ollut varsin kannattavaa vielä kun on työsuhdeautot käytössä, joten polttoainekustannuksia ei olisi tullut ollenkaan. Pitää katsoa sitten ensi kesänä sitä vaihtoehtoa. Ehkä kaikkein järkevintä olisi vuokrata jostain asuntovaunu, mutta vaunun vetäminen vieraiden maiden kaupungeissa ja esim norjan vuoristoissa voi olla hiukan hankalaa. Kyllä tuo asuntoautolla tai -vaunulla matkustaminen kuitenkin järkevänhintaiseksi tulee nimenomaan tuolla ruoantekomahdollisuuden perusteella... Ja tietenkin onhan se melko paljon vapaampaa verrattuna hotellimajoitukseen... Ei tarvitse suunnitella koko reissua etukäteen täällä Suomessa.
 
Laillisuudesta leiriytymiseen en tiedä, mutta Norjassa ajellessa olen huomannut että melkein joka levähdysalueella on joku asunto-auto tai vaunu.
 
Norjassa on ihan törkeästi ainakin pohjoisessa noita asuntoautomestoja. Vähän väliä tulee mestoja, joissa on hulluna noita vehkeitä parkissa. Norjassa ei saa majoittua autolla kuin vain merkatuille alueille, mutta niitä alueita on sitten ihan kokoajan. Eipä näkynyt kamalammin mitään lippukojuja, vaan pohjoisessa näytti jengi vain hengaavan autoinensa ja vaunuinensa noilla alueilla. Bensa oli halpaa Norjassa ainakin toukokuussa, eli ei kannata roudaa Suomesta kanistereita.

Jos nyt suositella saa, niin ehdottomasti vetäsette stokiksesta suoraan Ruotsin läpitte Etelä-Norjaan ja siitä rannikkoa pitkin ylös. Tornion kautta sitten takaisin. Norjan vuoristot on jotain ihan törkeen makeita, vastaavaa ei ole Ruotsissa, eikä Suomessa.

I Norge matkakertomus
 
Pitää katsoa sitten ensi kesänä sitä vaihtoehtoa. Ehkä kaikkein järkevintä olisi vuokrata jostain asuntovaunu, mutta vaunun vetäminen vieraiden maiden kaupungeissa ja esim norjan vuoristoissa voi olla hiukan hankalaa. Kyllä tuo asuntoautolla tai -vaunulla matkustaminen kuitenkin järkevänhintaiseksi tulee nimenomaan tuolla ruoantekomahdollisuuden perusteella... Ja tietenkin onhan se melko paljon vapaampaa verrattuna hotellimajoitukseen... Ei tarvitse suunnitella koko reissua etukäteen täällä Suomessa.

Työkaveri teki reilun viikon reissun tyylillä, halpalento saksaan, vuokra asuntoauto, ympäriinsä ajelua, asuntoauto palautetaan ja lento kotiin.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom