Asia artikkeli kerrankin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
Tälläinen oli Savon sanomissa tänä aamuna. Sellainen perujuttu mutta kuitenkin mielestäni ihan hyvää "mainosta". Jos vaan puoltkin minunkin sukulaisista lukisi tuon ja omaksuisi tuon sisältämät asiat niin eipä enää tarvitsisi ihmetellä että miksi minä otan ravintoa pillereistä:

Urheilu ja ravinto ammatiksi
Ravitsemustieteen opiskelija Mari Aalto sanoo, että mikrobiologia, psykologia ja perinteinen ruoanvalmistus ovat hauskoja oppiaineita.

Kari Risto

Mari Aalto tiesi jo lukiossa, että ravitsemus ja urheilu kuuluvat hänen toiveammattiinsa. Jo 11-vuotiaana ensimmäiset jumppatunnit ohjannut Aalto on saanut kehonrakentajaisältään mallin ravinnon merkityksestä urheiluun.

Viime syksynä pääkaupunkiseudulta Kuopioon muuttanut Aalto täydentää jo ennestään valtavaa ravitsemustietouttaan yliopiston ravitsemustieteiden opiskelijana.

– Pikkutyttönä isän treenejä ja ruokailua matkimalla alkoi kiinnostukseni syömistä ja liikuntaa kohtaan. Ongelmiakin on matkan varrella tullut, myöntää lievän anoreksiakauden kokenut Aalto.

Lukioikäisenä takana oli jo vuosikausia jumpanvetoa, mutta vasta silloin valkeni missä päin Suomea voi opiskella ravitsemusta yliopistotasolla.

– Vaikka lukiossa olin aivan varma, että haluan tehdä työtä urheilun ja ravinnon parissa, välivuosi venähti kolmen vuoden pituiseksi ennen kuin hain Kuopion yliopistoon.

Aika meni ohjatessa liikuntaryhmiä ja ravinto-ohjelmia tehdessä kuntosaliharjoittelijoille. Pedantti luonne ei aina ole ollut terveydeksi.

– Kolme viikkoa,16 tuntia viikossa fyysistä ohjausta, sitten iski burn-out ja viikko sairaslomaa. Sen rytmin kroppa kesti.

Ohjaajan työt jatkuvat Kuopion Kuntostudiolla, jossa Aallolla on tunteja useimmissa body-lajeissa.

Ravitsemusvalmentajaksi

Provitan luontaistuotekoulutus ja urheiluravitsemuksenopinnot ovat antaneet Aallolle merkittävän pohjatietouden, siihen yliopiston ensimmäinen vuosikurssi ei ole vielä antanut tiedollisesti uutta.

– Ravitsemustieteen opinnot ovat minunlaiselleni motivoituneelle opiskelijalle erittäin monipuoliset. Mikrobiologia, psykologia ja perinteinen ruoanvalmistus ovat hauskoja oppiaineita.

– Tosin kovin paljon uutta ravintoainetietoa en vielä ole saanut. Osalle opiskelukavereista proteiinin- ja hiilihydraatinlähteetkin ovat vielä epäselviä.

– Ravitsemusterapeutti ammattina ei kiinnosta ja siksi olen ottanut sivuaineeksi liikuntalääketieteen. Haaveenani olisi joskus valmistuttuani toimia vaikka urheiluopistossa eräänlaisena kilpaurheilun ravitsemusvastaavana, visioi Aalto.

Tätä ammattikuntaa ei toistaiseksi löydy suomalaisista liikunta-alan hautomoista, urheiluopistoista. Ruotsissa ammattiin voi erikoistua.

Ääriesimerkkinä urheiluravitsemuksen ja dopingin välillä voi mainita Balco-tapauksen. Yhdysvalloissa hivenainelaboratoriona toiminut Balco-laboratorio on osoitus siitä, miten ravitsemustiede herkästi sotkeutuu urheilussa kiellettyjen menetelmien kehittelemiseen.

Opiskelijaruokalan pastalla pärjää

Aalto on törmännyt ohjaajanurallaan asiakkaisiin, joilla ei ole vähäisintäkään tietoa oikean ravinnon merkityksestä liikuntasuoritukseen.

– Monet asiakkaat eivät syö harjoituksen jälkeen mitään, kuvittelevat näin hoikistuvansa. Mitä järkeä on harrastaa liikuntaa, jos lihakset eivät saa ravinnosta palautumiseen tarvitsemiaan hivenaineita ja vitamiineja, kysyy Aalto.

Hänen omat ruokailutottumuksensa ovat opiskelijalle osittain tyypillisiä, osittain erittäin kurinalaisesti joulemääriä ja lisäravinteita laskevia.

– Liikun niin paljon, että päivällä on saatava paljon hiilihydraatteja. Suosittelenkin yliopiston ruokalan edullista pastapistettä. Leipää en syö ollenkaan, sitäkin enemmän vihanneksia ja salaattia. Illemmalla menee sitten leipääkin.

Monien naisten tavoin Aalto ei voi vastustaa makeanhimoa. Suklaan tosin korvaa usein limonadi.

– Syön päivittäin monia lisäravinteita. Ravinnostani puuttuvat rasvahapot korvaan kapseleilla. Kromi vähentää makeanhimoanja tehostaa aineenvaihduntaa. Sinkki on hyvä antioksidantti ja magnesiumin lihaksia rentouttavalla vaikutuksella korvaan kalliin hieronnan, naurahtaa Aalto.

Kehon puhdistus Colontonic-juomalla sisältyy neljästi vuodessa Aallon reseptiin.

Mari Aallon vinkki paljon harjoittelevalle: Heti harjoituksen jälkeen hiilihydraattipitoinen palautusjuoma. Ennen nukkumaanmenoa proteiinia. Ei enää hiilihydraattia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
japa sanoi:
Monien naisten tavoin Aalto ei voi vastustaa makeanhimoa. Suklaan tosin korvaa usein limonadi.

Kovasti asiallista tekstiä, toden totta. Yleensä ihmeellistä makeanhimoa ilmenee IHMISILLÄ jotka syövät muutenkin päin vittua...ja jos tuleva ravitsemusasiantuntija "ei voi vastustaa" jonkun makuaineen mielitekoa, taitaa tuleva ravitsemusasiantuntijakin syödä päin vittua.

Heh, arvasin että porukka tarttuu pieniin seikkohin mutta
– Monet asiakkaat eivät syö harjoituksen jälkeen mitään, kuvittelevat näin hoikistuvansa. Mitä järkeä on harrastaa liikuntaa, jos lihakset eivät saa ravinnosta palautumiseen tarvitsemiaan hivenaineita ja vitamiineja

Mari Aallon vinkki paljon harjoittelevalle: Heti harjoituksen jälkeen hiilihydraattipitoinen palautusjuoma. Ennen nukkumaanmenoa proteiinia. Ei enää hiilihydraattia.

Jotain asiaakin...

Ja pitää muistaa että tämä artikkeli on tehty tavan ihmisille.... jolla tietämys voi olla nolla näistä asioista. Jos taas mennään liian pitkälle asioden hifistelyssä niin tuomoisen artikkelin lukeminen on hyödyllisyydessä nolla kun ketään "aloittelijaa" ei jaksa kiinnostaa. Ja veikkaan että itse henkilö on kertonut asiaa paljon enemmänkin mutta jutun tekijä on muokannut sitä mieleisekseen. Ainakin näin kävi joskus kun oli juttu practicalista. Kerrottiin aivan toista ja sellaista mikä oli meille tärkeää niin itse jutussa oli kuitenkin niin ympäripyöreitä että meitä asiasta tietäviä ne haittasi mutta uusia kiinnostuneita kyselyjä tuli lajista paljon ja moni tuttu luki artikkelin ja kertoivat että perusteet tulivat ymmärretyksi.

Mielestäni joku makean nälkä ei suoraan ole suhteessa muuhun ruokailuun vaan esim naisilla olen sitä havainnut olevan ihan mielialojen mukaan. Ja kuka meistä nyt ei koskaan sorru makeaan? Eihän tuossa ole kuin ylimalkaisesti mainittua asiasta? Mikä lie se oikea totuus? Vai onko tuossa toimittajan tyyliä mukana? Paljonko on kaloreita lihgt cokiksessa? Tai muissa light limmpareissa?
Itse mielummin ymmärrän tuon niin että vaikka kuinka tiukasti söisi niin aina joskus pitää antaa hieman periksi ihan vaan oman mielenterveyden vuoksi.

Itselläni ei ole mitään tietoa tuosta colontonicista että mikä siitä nyt niin pahaa tekee? Eikö tuo mene samaan kategoriaan kuin tribulus että joku uskoo ja toinen taas ei... eli minun puolestani saa ottaa... mutta voin sanoa oman mielipiteeni ihan kuin sanon tribuluksestakin.

japa sanoi:
Mielestäni joku makean nälkä ei suoraan ole suhteessa muuhun ruokailuun vaan esim naisilla olen sitä havainnut olevan ihan mielialojen mukaan. Ja kuka meistä nyt ei koskaan sorru makeaan?

Minua ärsyttää niin suuresti nämä "nainen ja mielialat" -yleistykset. Naiset kiukuttelevat ennen kuukautisia, naisilla tulee mystisiä makeanhimoja Joita Ei Pysty Vastustamaan jne. Luulen, että valtaosalla naisista ei olisi edes PMS -oireita, ellei joka paikassa vouhotettaisi, että niitä KUULUU olla. :offtopic: , sorry.

Minä en ainakaan koskaan SORRU makeaan; jos mieleni tekee makeaa, syön sitä. Koska en kiellä itseltäni mitään, ei tule mitään hallitsemattomia mielitekoja, kun tietää, että voi syödä mitä hyvänsä, jos huvittaa -pääsääntöisesti sitten huvittaa syödä kunnolla.

japa sanoi:
Ääriesimerkkinä urheiluravitsemuksen ja dopingin välillä voi mainita Balco-tapauksen. Yhdysvalloissa hivenainelaboratoriona toiminut Balco-laboratorio on osoitus siitä, miten ravitsemustiede herkästi sotkeutuu urheilussa kiellettyjen menetelmien kehittelemiseen.
jotenkin näyttäisi siltä että tuonne on lehtimieskin päässyt omia sanoja työntämään väliin. onko sitten mielekästä näyttää sukulaisille artikkelia jossa yhdistetään doping ja lisäravinteet? :jahas:

No nyt jo kaduttaa että laitoin koko jutun tänne kun siitä näy kukaan saavan mitään muuta kuin negatiivista irti. Olenkohan jotenkin väärällä jalalla herännyt tai jotenkin lisäravinne höyryissä kun itse saan juuri omaa suvaitsematonta tuttava/sukulaispiiriä ajatellen tuosta muutamia positiivisia juttuja irti. Ja tiedä vaikka he onnistuisivatkin hieman ymmärtämään näitä asioita kun jopa lehdessä alaa opiskeleva niistä kertoo. Tietenkin kun täällä hifistellään niin paljon ja kaikkesta tiedetään jo kaikki niin eihän enää kukaan osaa kaikkea tuoda julki niin etteikö me löydettäisi jotain sanomista tai valittamista mutta näin maalaisjärjellä:
1.
– Monet asiakkaat eivät syö harjoituksen jälkeen mitään, kuvittelevat näin hoikistuvansa. Mitä järkeä on harrastaa liikuntaa, jos lihakset eivät saa ravinnosta palautumiseen tarvitsemiaan hivenaineita ja vitamiineja
-eli pitää myös syödä hyvin ja ravitsevasti jos harrastaa liikuntaa. Ei se välttämättä ole oikein jos syö kotiruokaansa tuplasti ja lisää voinappia puuroonsa tai juustoa leivälle.
- Laihduttaminen ei ole sitä että juoksee itsensä läkähdyksiin ja lopettaa syömisen. Tämä perkuleen uskomus on melkein kaikilla yli 45-vuotiailla joiden kanssa olen joutunut keskustelemaan urheilusta ja painonpudotuksesta.
2.
– Syön päivittäin monia lisäravinteita....
-lisäravinteet eivät ole pahasta, sillä jopa nykyään alaa opiskelevat sekä työskentelevät käyttävät niitä. Pitää unohtaa se vuodelta talvisota saatu koulutus. Ajat muuttuvat ja pelkästään leipä ei pidä miestä tiellä.
- Lisäravinteilla on paljon hyviä erinäisiä vaikutuksia.
- jos lisäravinteet olisivat viellä täysin tutkimattomia niiden vaikutuksista niin kukaan alaa opiskeleva ei toisi niistä juttua julki. Saitikka söisi niitä ilman että tietäisi että vaarantaako terveytensä.

No se siitä... mä yritin kerrankin etsiä jotain positiivista jutusta sillä tiedän että moni sukulainen ja tuttava näkee jutun kun heille tulee lehti. Sillä empä muista montakaan juttua jota olisi täällä viellä kehuttu. No seuraavaksi voidaan etsiä kirjoitusvirheet jutusta :rolleyes:

reinhardt sanoi:
Minä en ainakaan koskaan SORRU makeaan; jos mieleni tekee makeaa, syön sitä. Koska en kiellä itseltäni mitään, ei tule mitään hallitsemattomia mielitekoja, kun tietää, että voi syödä mitä hyvänsä, jos huvittaa -pääsääntöisesti sitten huvittaa syödä kunnolla.

No elikkä mitäs pahaa sitten on siinä että kyseinenkin lehtiartikkelin henkilö syö makeaa? Eihän tässä nyt väitetä että hän syö karkkia tai sokeria kilotolkulla kerralla. Voin hyvin kuvitella että toimittaja on kysynyt että etkö koskaan herkuttele. Niin henkilö on vastannut että joskus mieli tekee makeaa tai jotain hyvää. No se on tuossa kääntynyt siihen muotoon missä se nyt on. Eikö kukaan omaa rivienvälistä lukemista/omaa ajattelua tuollaisissa yleistyksissä? Tuo makeanhimo ja mieliteko on niin pirun hailee viiva vedessä että miten sen kukakin ymmärtää? Jos syö terveelisesti niin siltikin voi joskus tehdä mieli makeaa, vai eikö? En oikein ymmärrä...? Ainakin minulla tekee mieli makeaa,seksiä,alkoholia ja kaikkea siltä ja väliltä vaikka kuinka terveelisesti söisin ja eläisin. Se on vaan ihmisluonto joka tarviaa välillä jotain "paheelista" arjen keskellä. Tässä jo mennään liian tekopyhyyteen jos uskotaan että ravitsemustieteilijä ei sorru herrkuihin tai papilla ei ole paheellisia ajatuksia tai lääkärit ovat terveyden perikuvia jne.....

Jos näillä sukulaisilla on jo valmiiksi asenne lisäravinteet = hormonit, niin niitä ei asiapuhe heiluta tästä kannasta. Poimivat vain "pahimmat" kohdat koko artikkelista. "Siitäs sai anoreksian kun niitä mömmöjä meni käyttämään, ois syönyt vaan pullaa kuten minunkin ukkovainaa."

japa sanoi:
No elikkä mitäs pahaa sitten on siinä että kyseinenkin lehtiartikkelin henkilö syö makeaa.

Ei siinä mitään pahaa olekaan. Mutta "vastustamaton makeanhimo" ei mielestäni ole tervettä, kyllä ihmisen pitää pystyä vastustamaan kaikkia himojaan -muutenhan raiskaukset ja murhatkin olisivat oikeutettuja. (Tiedän, typerä kärjistys.) Lisäksi se, että makean mieliteko sysätään pelkäksi naisten ominaisuudeksi, vituttaa. (varsinkin kun olen työpaikalla, missä äijät laittaa kahviinsa neljä (4!) sokeripalaa. :urjo: )

Makeaa sopii tehdä mieli, ei siinä mitään, itsenikin tekee ja silloin syön sitä. Mutta pitäisi puhua makean mieliteosta, ei ilmaista asiaa niin, että tulee HIMO jota ei heikko ihminen voi vastustaa.

Ja tuo, miten mainitsit paheet: juuri siksi ihmisillä iskee "vastustamaton makeanhimo" kun ajatellaan, että se olisi joku pahe. Pitäisi ajatella, että jos tekee mieli namuja, syön niitä, no big deal. silloin siihen ei liity mitään ihmeellisiä tunnetiloja ja homma pysyy hanskassa.

Leipää en syö ollenkaan, sitäkin enemmän vihanneksia ja salaattia. Illemmalla menee sitten leipääkin.

Järki hommaa pihistää päivällä hiilareita ja kuitenkin illalla mussuttaa leipää.

japa sanoi:
No nyt jo kaduttaa että laitoin koko jutun tänne kun siitä näy kukaan saavan mitään muuta kuin negatiivista irti.

Hyvä juttuhan tuo on! Tällaisia peruskatsauksia saisi olla taviksille kaikissa lehdissä. Kuinka moni kadunmies tietää hiilareitten ja proteiinien ajoituksesta ennen/jälkeen treenin? Tai lisäravinteista ja hivenaineista! Ja se on vaan hyvä että tuleva ravintoneuvoja tiedostaa oman makeanhimonsa niin asialle voi tehdä jotain.

protsku sanoi:
Hyvä juttuhan tuo on! Tällaisia peruskatsauksia saisi olla taviksille kaikissa lehdissä. Kuinka moni kadunmies tietää hiilareitten ja proteiinien ajoituksesta ennen/jälkeen treenin? Tai lisäravinteista ja hivenaineista! Ja se on vaan hyvä että tuleva ravintoneuvoja tiedostaa oman makeanhimonsa niin asialle voi tehdä jotain.

nimenomaan. varsin ok ja asiallinen juttu mun mielestä.........

Esox Lucius sanoi:
Järki hommaa pihistää päivällä hiilareita ja kuitenkin illalla mussuttaa leipää.

Lehtijuttu sanoi:
Liikun niin paljon, että päivällä on saatava paljon hiilihydraatteja. Suosittelenkin yliopiston ruokalan edullista pastapistettä. Leipää en syö ollenkaan, sitäkin enemmän vihanneksia ja salaattia. Illemmalla menee sitten leipääkin.

Eihän se niitä hiilareita päivällä pihistä, ottaa vaan ne muista lähteistä kuin leivästä päivällä. Ja kyllä illalla nyt leipää kärsii syödä, varsinkin, jos tuo tyyppi vetää esim. erilaisia jumppia yms iltapäivällä/illalla.

älä välitä Japa. Ei täällä kenenkään muun mielipiteitä kannata esittää kuin pakkislaisten ja nehän on sitten oikeita. Ihan oikeesti, jos joku lukee jotain ravitsemustiedettä montakin vuotta, niin eihän sellasen ihmisen puheille kannata mitään painoarva laittaa.

Jokainen joka syö sekeria vähänkin on saatanasta, koska sokeri on saatanasta.

Palautusjuomaa pitää juoda..?!?

Mikä ei täsmää.. vai onko kaikki bodarit.. äh, antaa olla :-)

Minun mielestäni ihan asiallinen artikkeli :)

Heavy-rock sanoi:
Ihan oikeesti, jos joku lukee jotain ravitsemustiedettä montakin vuotta, niin eihän sellasen ihmisen puheille kannata mitään painoarva laittaa.

Minä veikkaisin että sellainen pakkislainen joka harrastuksenaan on tutustunut ruokavalioon & ravitsemukseen perusteita syvemmältä, bulkannut, diettaillut ja käyttänyt aivojaan todennäköisesti ymmärtää ruokavalion päälle enempi kuin joku joka on vain opiskellut sitä. Pelkkä "kouluoppineisuus" johtaa vaan perinteisiin "ravitsemus terapeutteihin". (karkeaa yleistystä kohdaltani, ampukaa minut ;))

edit: Olipa taas muuten ammuttu ns. huuhaa dietti jutut Kotilääkäri lehdessä oikein perusteltuna alas.. :) tää ns. "huuhaa" kattaa siis toimivimmatkin diettijutut..

Opiskelija sanoi:
Uskomatonta et koulutettu ravintotieteilijä kiskoo jotain Colontoniccia... Ei oo tainnu paljo olla luennoilla hereillä...

Kiinnostais tietää, mikä tosta colontonicista tekee huonon tuotteen?

Naisten himot

Hienoa kuulla naisen (reinhardt) suusta vahva mielipide naisten makeanhimosta, PMS-oireista jne. Mua on useemman kerran vituttanu just se, että naishenkilö selittelee herkutteluaan karkilla tms. "Ne on ne hormonit", "pitäähän siitä elämästä nauttia" tai "suklaata suruun". Selkärangatonta paskapuhetta. Saahan sitä sillon tällön, mutta jossain menee raja.

Menee offtopiciksi mutta turha ihmetellä, miksi mies menee vieraisiin pitkässä suhteessa, kun nainen on vuosi tolkulla vähän herkutellu, ku ei oo voinu vastustaa ja turvonnu sitä myöden. Ja se mieshän ei voi mitään sille omalle vietilleen, et ku tekee mieli, mut ämmää ei kiinnosta. Tai panettaa muijaa enemmän. Miksi muuten miesten pitää pidätellä sitä omaa viettiään? Ai niin, se on epäeettistä ja pettämistä. Niin ja munhan mussukkaenkeli ei PMS:stä kärsi. Onneksi :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom