Arvosananojen merkitys opinnoissa

Ikä
43
Eli vaikuttavatko opnnoissa saadut arvosanat yhtään mihinkään kun kyseessä on opinnot joista valmistutaan ammattiin?

Laittakaapa omia kokemuksia siitä onko kenelläkään katsottu opintomenestystä työhönottovaiheessa kun olette valmistuneet, eli olette ns. päteviä papereiden mukaan. Kyllähän arvosanatkin jotain sanovat siitä miten sisäistät asioita ja osaat ne, mutta mutta...

Itseänikään asia ei varmasti muuten vaivaisi (kun koulu ei ole ykkösasia elämässä), mutta kun omaan valitettavan piirteen että kaikessa pitää olla muita parempia. Olen opiskellut tähän mennessä teknillisessä yliopistossa keskinkertaisella menestyksellä ja hieman vaivaa olisiko paljonkin syytä skarppaamiseen.

terv. nim merk. Perkele taas sain ykkösen vaikka luulin jotain osaavani

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oman kokemuksen mukaan (ja muutaman tutun) ei työnantajia/haastattelijoita niin hirmuisesti kiinnosta onko se 2 vai 4 tullut jostain aineesta. Toki jos kaikki on ykköstä niin se voi ehkä jotain sanoa, riippuu tapauksesta.

Eli itselläni selattiin haastattelussa vaan aineet läpi sen kummemmin kysymättä miksi sulla on C++ vain 1 :lol2:

Keskinkertaisuus riittää jos pätevyyden sitten osaa näyttää "oikeissa" töissä eikä vain paperilla :thumbs:

Originally posted by starbury
Kyllähän arvosanatkin jotain sanovat siitä miten sisäistät asioita ja osaat ne, mutta mutta...

Sen verran mitä asioista tiedän, kokemus on paljon tärkeämpi kriteeri valinnoissa. Arvosanat kertovat minun mielestäni jotain asenteesta, yleistäen jos on asennetta opiskeluun niin sitä löytyy myös työhön. Mutta sehän ei kuitenkaan näy suoraan arvosanoista, koska niitä voi saada hyvillä luontaisilla lahjoilla.

Monesti tytöt (naiset) panostavat opiskeluun ja saavat hieman parempia arvosanoja kuin pojat (miehet). Vastaavasti työ saatetaan ottaa myös vakavammin. Se ei kuitenkaan välttämättä kerro siitä, miten hyvä on tekemään työtä. Naiset kiinnittävät helposti huomiota pikkuasioihin, miehet ovat suurpiirteisempiä ja erottavat ehkä helpommin oleellisen epäoleellisesta, mikä taas vaikuttaa työn tulokseen. Tämä on tietenkin rankka yleistys, älkää nyt heti repikö hermojanne.

Eli vaikuttavatko opnnoissa saadut arvosanat yhtään mihinkään kun kyseessä on opinnot joista valmistutaan ammattiin?

Lyhyesti: eivät, ainakaan yksityisellä puolella - johonkin tutkimus-/opetushommiin hakiessa voivat vaikuttaakin. Ja sitten kun on tarpeeksi työkokemusta niin edes se tutkintopaperin näkeminen harvemmin ketään kiinnostaa.

Sama normaaleihin suorittavan tason/middle managementin hommiin valittaessa eli työkokemus peittoaa aina koulutuksen, jos rinnan on kaksi hakijaa joista toisella on enemmän kokemusta ja toisella enemmän koulutusta.

No eipä ne yksittäiset numerot merkitse mitään. "Tyyppi" ja kiinnostus haettavaan hommaan ratkaisee eniten ensimmäiseen työpaikkaan haettaessa. Tietty on hyötyä jos tietää jotakin työstä mitä hakee. 8-)

Eiköhan se tyyppi enemmän ratkaise kun arvosanat.
Ite opiskelen rak. inssiks viimeistä vuotta ja keskiarvona 2.3
Mielestäni tärkein juttu on se et paperit sielt koulust saa ja se et valmistuu.
nimierkillä aina saanu töitä.

Uskoisin että jokainen työnantaja tietää että oikean työn ja opiskelun ja tenttien välillä on <---------> näin suuri ero. Eli kunhan on kohtuullisesti läpi päässyt, niin eiköhän duunipaikka irtoa.

DI:n paprut on vähän yli 3:n keskiarvolla - oman alan opinnoista tuli vitosia ja muista ykkösiä. Jatko-opiskelijaksi pääsyyn piti olla yli ton kolmen joten sen verran tuli venyttyä vaikka taitaa kyllä tohtorinhattu haaveeksi.

Työelämässä ei arvosanoilla ole ollut mitään merkitystä poislukien eka oman alan hommien työhaastattelu. Firman TJ kysyi arvosanoista ja sanoin että oon kerännyt värisuoraa laidasta laitaan. Nauroi vähän ja sanoi ettei tänne mitään tosikkopänttääjää huolittaiskaan :D.

Näin siis Suomessa, muualla muuten. Esim. USA:ssa vaikuttaa se, minkä koulun on käynyt ja sijoitus suhteessa vuosikurssiin - samat sävelet Japanissa. Vaikka ois täydet pinnat jostain pikkukoulusta niin ei nappaa ketään...

Vaikuttavat. Kannattaa hommata nelosen riviä, vitoset ja ykköset ovat huonoja. Jos on rivi ykkösiä niin antaa kuvan että et oikein hallitse aihetta, vitoset taas antavat kuvan että haet täydellisyyttä panoksen kustannuksella.

Numerot vaikuttavat ensimmäistä paikkaa haettaessa, myöhemmin ensimmäinen paikka vaikuttaa. Eli hyvällä todistuksella hyvään paikkaan josta taas hyvään paikkaan.

Joo, tämän pidemmälle minulla ei kokemukset riitä. Tai olen nyt ensimmäisessä hyvässä paikassa.

Minulta on kysytty tasan yhden kerran työhaastattelussa todistuksen numeroita.

No minut valittiin siihen duuniin vaikka ne eivät olleet mukana haastattelussa. Tosin jouduin myöhemmin kiikuttamaan ne työnantajalle ja mulkku otti niistä vielä kopion.......taitaa katsella sitä ja runkata.

Originally posted by Dopey
Työelämässä ei arvosanoilla ole ollut mitään merkitystä poislukien eka oman alan hommien työhaastattelu. Firman TJ kysyi arvosanoista ja sanoin että oon kerännyt värisuoraa laidasta laitaan. Nauroi vähän ja sanoi ettei tänne mitään tosikkopänttääjää huolittaiskaan :D.

Aika vaikee kuvitella paikkaa, jossa sanotaan lähes suoraan, että hyvillä arvosanoilla et pääse meille töihin. Eikä hyvät arvosanat vaadi tosikkopänttääjää, eikä tosikkopänttääjä välttämättä saa hyviä arvosanoja.

Mun kokemuksesta arvosanoilla tekee aika paljonkin jos ei ole alakohtaista työkokemusta. Jos taas on vankka kokemus alalta niin ei ole niin justiinsa onko sulla ka. 2 vai 4, mut jos ei kokemusta niin työtä haettaessa sulta katotaan niitä arvosanoja.:arvi:

Oman kokemuksen mukaan arvosanoilla oli sillon nuorempana merkitystä, kun ei juuri tota työkokemusta ollut. Silloin työnantaja halus edes jonkinlaista näyttöä kyvyistä, kai sitä numeroista jotain näkee...esim jos peruskoulun keskiarvo on ihan perseestä, niin ehkä kyseinen tyyppi ei ole siitä ahkerimmasta päästä. Ei ne silloinkaan mielestäni niitä numeroita niin erityisesti tarkastelleet, mutta esim itse tunsin saavani aika paljonkin hyötyä yli ysin keskiarvostani aina. Siis sillon teininä huom!

Myöhemmin töitä hakiessa ei ole tarvinnut juurikaan todistuksia esitellä, kertoa lähinnä suurpiirteisesti mitä olen opiskellut ja mitä kokemusta on. Kun haetaan jo oman alan paikkaa, niin silloin kyllä tosiaankin painaa työkokemus eikä suinkaan numerot. Toisaalta muualla kuin Suomessa joillakin aloilla on niin kova kilpailu, että monesti numerot ovat mielettömän tärkeitä. Ei kuitenkaan silloinkaan kaikilla aloilla. Joihinkin valtionalaisiin virkoihin toki täytyy olla hyvät numerot, niinkun joku tossa jo aiemmin sanoikin, että jos joku mahdollisesti haluaa opetus- tai tutkimustyöhön. Mutta sehän nyt on varmaankin itsestäänselvää. Ainahan noita poikkeustapauksia löytyy.

Tärkeintä on kuitenkin se minkälainen tyyppi olet ja kuinka hyvin osaat itsesi myydä!

Totta puhut ystävä hyvä. Kyllä se loppujen lopuksi kokonaisuus
ratkaisee, vähäistä työkokemusta voi paikata hyvillä arvosanoilla ja toisaalta jos työkokemusta riittää, niin ei varmaan arvosanojen perään paljoa kysellä. Jos haastattelija taas saa selville, että olet antisosiaalinen elämäntapamulkku, sitä ei paikkaa mitkään arvosanat tai työkokemus, vaan se on goodbye!

Originally posted by SniffDaddy
Aika vaikee kuvitella paikkaa, jossa sanotaan lähes suoraan, että hyvillä arvosanoilla et pääse meille töihin. Eikä hyvät arvosanat vaadi tosikkopänttääjää, eikä tosikkopänttääjä välttämättä saa hyviä arvosanoja.

No jaa-a. Mulle sanoi johtava opettaja, että ensimmäisenä karsitaan ykkösen- ja vitosenpaperit. Ykköset kertovat ylilaiskuudesta tai "vähemmän viisaudesta" ja vitoset siitä ettei ole ollut muuta elämää opiskelun lisäksi.

Näin siis sanoi ammattikorkean opettaja, en minä, etten tästä ala tingata. Mutta eipä niitä numeroita niistä lapuista kukaan jaksa katella, tyyppi ratkaisee. Toisaalta haastatteluun pitäis päästä.

Onko sillä väliä mitkä numerot siinä paperissa on.
Kunhan pidät turpas kiinni , ja paiskit hommia.
Etkä neuvo kokeneempia vaikka olisit minkälainen priimus.
Sekä pyrit toimimaan tiimissä

Niin eiköhän töitä löydä

:arvi:

t. tuleva prosessinhoitaja

Valmistumisen jälkeen työtä hakiessani ainut paperi, jonka työnantajani halusi nähdä oli laillistamispapru(alallani vaaditaan TEO:n myöntämä laillistus toimia ammatissa). Arvosanoista työnantajani ei ollut kiinnostunut eikä vaatinut nähtäväkseen mitään muita todistuksia. Eli eiköhän se työhaastattelussa ratkaise yksinomaan millaisen kuvan itsestäsi annat ja kuinka itseäsi markkinoit. Lyhyen haastattelun perusteella työnantaja kyllä pystyy muodostamaan kuvan hakijasta, onko kyseessä tehtävään sopiva henkilö.
Mielestäni opiskeluaikana arvosanoja tärkeämpää on sosiaalisten suhteiden luominen muihin alan ihmisiin ja yleensäkin vuorovaikutustaitojen kehittäminen, mistä tulevaisuudessa on varmasti paljon hyötyä. Eli bailaamassa kannattaa käydä ja kissanristiäisissä kiertää. Jos muutama luento jää väliin ja pari tenttiä menee poskelleen, niin urasi ei ole siitä kiinni. Tämä voi olla katkera yllätys monelle tiukkapipopänttääjälle, mutta näin se asia vaan on. Tässäkin mielessä Suomessa tilanne on paljon terveempi kuin USA:n "ei töitä ilman huippuarvosanoja Harvardista" tyyli.

Mitä enemmän työkokemusta, sitä vähemmän koulutuksella on väliä.
Mutta jos kaveri, jolla on pelkkiä ykkösiä todistus täynnä, eikä työkokemusta, niin kyllä miettisin aika pitkään ennen kuin ottaisin töihin. Kyllähän ne arvosanat yleensä aika paljon kertoo kaverin kiinnostuksesta alaa kohtaan / ahkeruudesta.

Originally posted by Don vito
Mitä enemmän työkokemusta, sitä vähemmän koulutuksella on väliä.

Yhdyn tuohon. Olen ollut nyt reilut kaksi vuotta alan hommissa valmistumisen jälkeen ja olen käynyt parissa haastattelussa ajatuksena vaihtaa työpaikkaa. Molemmilla kerroilla ei tarvinnut enää todistuksia näytellä. Siksi olisi tärkeää päästä heti valmistumisen jälkeen alan hommiin, vaikka se ei unelmapaikka olisikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom