Artikkeleita tyttöystävälle hiilareiden pahuudesta.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ode-1
  • Aloitettu Aloitettu
Ode, uskoisin että nyt päästiin itse asiaan. On hirvittävän hienoa, että tyttösi käy salilla, ei siis lähdetä aivan nollasta liikkeelle.
Nyt olisi syytä pitää mielessä, että hän on todennäköisesti lukenut 13 vuotiaasta lähtien tyttöjen- ja naistenlehtiä ja omaksunut muutenkin vallitsevan kulttuurin. Vanhojen uskomusten hylkääminen ei ole todellakaan yksinkertaista. Kun on lukenut koko elämäsä, että rasvaa ei saa syödä yhtään, tai lihoo talipalloksi ja kuullut, että jos ei kokoajan ole varovainen, niin kasvaa hirveäksi bodarimonsteriksi, niin onko ihme että hän on hyvinkin skeptinen esittämiisi ajatuksiin?

Joten todellakin haastetta riittää... Mutta, kuten olet varmaan täällä huomannut, ei tämä kuitenkaan ole mahdotonta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ode,

mäkin todella suosittelen tuota kutri.nettiä... Siellä on sellaista "naiseen helpommin uppoavaa" tekstiä kuin vaikka pakkiksella ;)

Näytäpä sille tytöllesi vaikka noita puolen vuoden ennen-jälkeen-kuvia! (löytyvät etusivulta vko 24- linkistä...) Luulisi alkavan silläkin aivojen raksuttaa... :)

Originally posted by challenger
Ode, uskoisin että nyt päästiin itse asiaan. On hirvittävän hienoa, että tyttösi käy salilla, ei siis lähdetä aivan nollasta liikkeelle.
Nyt olisi syytä pitää mielessä, että hän on todennäköisesti lukenut 13 vuotiaasta lähtien tyttöjen- ja naistenlehtiä ja omaksunut muutenkin vallitsevan kulttuurin. Vanhojen uskomusten hylkääminen ei ole todellakaan yksinkertaista. Kun on lukenut koko elämäsä, että rasvaa ei saa syödä yhtään, tai lihoo talipalloksi ja kuullut, että jos ei kokoajan ole varovainen, niin kasvaa hirveäksi bodarimonsteriksi, niin onko ihme että hän on hyvinkin skeptinen esittämiisi ajatuksiin?

Joten todellakin haastetta riittää... Mutta, kuten olet varmaan täällä huomannut, ei tämä kuitenkaan ole mahdotonta.

Nimenomaan näin...ihminen pystytään "aivopesemään" melkeinpä mihin tahansa...tää nyt on huono vertaus...mutta mitenkäs aattelette jonkun kävelevän pommireppu selässä ostoskeskukseen ja pamauttavan koko paskan ja itsensä taivaan tuuliin??? no sille on pienestä pitäin OPETETTU että näin kun tekee niin pääsee paratiisiin jne jne...ja sama pätee niin ruokatottumuksiin kun mihin tahansa...minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa...taikka sitten tekee päin peetä...;)

Originally posted by Angelica-82
Naisistumiseen kuuluu tietysti että murrosiässä vähän pyöristyy mutta kyllä moni alkaa siinä vaiheessa tähdätä kohti sitä 100kg aika hurjaa vauhtia.

Hitot se mitään naisistumista ole kun lantiohousujen ja paidan helman välistä vyöryy kilokaupalla ihraa. Nyt se taas iski silmille kun kesä tuli - suomalaiset ovat lihomassa ihan saatanallista vauhtia, teinitytöt mukaanlukien. (Tai sitten se on vaatetuksesta johtuen vain niin näkyvää, onhan tuota ylimääräistä myös vanhemmissa ja miehissä.) Ruotsissa lantsarimuoti on jostain syystä myös kypsempien naisten suosiossa, ja se on välillä melko karua nähtävää kun ilmeisesti siellä väestön paino kehittyy samaan suuntaan kuin täällä.

Mitä pakkikselle ohjaamiseen tulee, en suosittelisi. Osa tyttöjen avatareista on jo sellaisia että keskiverto-Kati lähtee karjuen karkuun, puhumattakaan jos vahigossa sattuu jonnekin roinafoorumin puolelle lukemaan "10 kilon painonlisästä 3 kuukaudessa". Kutri.netissä on paljon hyvää asiaa millä varmasti pääsee alkuun, joskin osa ylläpitäjän mielipiteistä on esitetty mun makuun vähän liian faktanomaisesti.

Itse voisin kertoa exästäni sen verran että. Se näki kyl mun diettailut ja siinä onnistumisen. Mut kuitenkin sit ku se ite alko laihduttaa niin siinä ei ollu mitään järkeä. Se söi aivan mitättömiä ruokamääriä(jotain 500kcal/pvä) ja tietenkin vain hedelmiä. Tuli tässä vain mieleen että kukahan on suomalaisille aina tuputtanut tyhmiä harhaluuloja siitä kuinka terveellistä on syödä ainoastaan hedelmiä iltaisin, ei ymmärrä! Mutta takaisin asiaan...puhuin exälle sen laihduttamisen typeryydestä ja ettei se tuollaisella menetä kuin korkeintaan vähäiset lihaksensa. Ja että kun alkaa taas syömään normaalisti on painonnousu aivan varma hidastuneen ja puoliksi sammuneen aineenvaihdunnan takia. Kerroin että pitäisi pyrkiä sitä rasvakerrosta vähentämään eikä lihaksistoa. Noh...mutta kun hän myhäili tyytyväisenä ekan dieettiviikkonsa jälkeen ja kertoi laihtuneensa 2kg. Nauroin sille ja sanoin sille lopeta jo tuo pelleily ja aloita kunnon dieetti jossa poltat rasvat pois etkä lihaksia. Tähän kuulin vain vastauksen että ei mulla oo tarkotus mitään rasvaa polttaa, ainoastaan pudottaa painoa. tähän totesin sit vain et no samat läskit sulla sit on vieläkin persees ton dieettis jälkeen. No siitähän se riemu sit repes "VAI OON MÄ SUN MIELESTÄ LÄSKIPERSEKIN VIELÄ" ...ja meitsi äkkiä karkuun... :kippis1:

Originally posted by JSmith
Hitot se mitään naisistumista ole kun lantiohousujen ja paidan helman välistä vyöryy kilokaupalla ihraa.

... niin, tuossa quottaamassasi pätkässä Angelica nimenomaan toteaa, että murroiässä nainen pyöristyy VÄHÄN. Ja sama rautalangasta: rinnat kasvavat ja lantio leviää aikuisen naisen mittoihin. Ei kukaan ole väittänytkään, että teini-iässä tapahtuva naiseksi muuttuminen on yhtä kuin "kilokaupalla ihraa".

Mitä tulee tässäkin threadissa paljonpuhuttuihin syömishäiriöihin, niin muistakaapas, että ne ovat sairaus siinä missä esim. alkoholismikin, ennenkuin kovin kärkkäästi syytätte laiskuudesta ja itsekurin puutteesta. (Toki moni mässäilee ja lihoo myös ihan omaa laiskuuttaan, ilman mitään häiriöitä.) Itse entisenä syömishäiriöisenä tiedän, mistä puhun. :(

Challengerilla oli erittäin hyvä pointti vallitsevasta "naistenlehtikulttuurista" ja sen omaksumisesta jo nuorella iällä. Ehkä moni palstan mimmeistäkin tunnustaa olevansa ko. kulttuurin uhri, ennenkuin löysi puntin ja Pakkiksen...? Minä ainakin, ja siksipä syömistapani olivatkin melko lailla persiillään vuosikymmenen ajan.

Odelle antaisin neuvoksi: hiljaa hyvä tulee! Älä yritä pistää tyttiksesi ruokailutottumuksia kertalaakista kuntoon, vaan koeta pikkuhiljaa ujuttaa terveellisempiä elementtejä vanhojen tapojen tilalle. Tsemppiä! :)

Originally posted by Gillyanne
Ei kukaan ole väittänytkään, että teini-iässä tapahtuva naiseksi muuttuminen on yhtä kuin "kilokaupalla ihraa".

Ei olekaan, minulle tuli vain suunnaton tarve Avautua. En siis väitä vastaan Angelicalle :D

Syömishäiriöt on tässä keskustelussa vähän kuin musta iho Suomessa. Ei oikein uskalla sanoa mitään itse ihmisestä, kun jo haukutaan rasistiksi. Sama juttu painon kanssa. Kun vihjaa että voisi olla muusta kuin lihavuusgeenistä (sic) kyse, niin joku epäilee heti että ollaan dissaamassa sairaita ihmisiä. Eikä oikein uskalla sanoa muutenkaan mitään ettei vaan äidin pikkuiset saa anoreksiaa. Osalla varmasti onkin ihan oikea psyykkinen häiriö, en vähättele lainkaan. Mutta kuinka suuressa osassa näin on, ja mihin oikeasti vedetään luonteen heikkouden ja ihan oikean psyykkisen häiriön raja?

Toisaalta, itse kun ei ole kokenut mitään syömishäiriötä, niin on tosi hankala asettua oikeasti sairaan ihmisen housuihin. Tuntuu oudolta ajatella että jollain vietti syödä (tai oksentaa, tai olla syömättä) olisi niin vahva että sitä ei kertakaikkiaan voi vastustaa. Mutta onhan masennuskin ihan oikea sairaus ja sen sellaiseksi tunnustan, vaikka sekin on täysin pään sisällä tapahtuva ilmiö.

Naistenlehtikulttuurista: ei muuten rajoitu pelkkiin naisiin, ei ole sitä tehnyt enää pitkiin aikoihin. Pulskat pojut ovat myös melko kovan ulkonäköpaineen alla. En lähde vertailemaan sukupuolten eroja, mutta ehkä pojilla se oman sukupuolen painostus on vähemmän aggressiivista kuin tytöillä.

edit: just tuli radiosta uutinen jonka mukaan suomalaiset tytöt ovat ulkonäköönsä tyytymättömämpiä kuin muut (skandinaavit?), jo 10-vuotiaasta lähtien. Haastattelussa otettiin syistä esille mm. "läski", muut syyt olivat sitä tavallista: lisääntyneet suorituspaineet jne.

Tuossa taannoin oli lehdessä juttua siitä, kuinka teinitytöt olisivat (jos pitäisi valita kahden pahan välillä) mieluummin sokeita, kuuroja tai jopa lievästi kehitysvammaisia kuin lihavia. Aika pelottavaa, että jollakin on noin vääristynyt kuva elämästä. :(

Originally posted by JSmith
Syömishäiriöt on tässä keskustelussa vähän kuin musta iho Suomessa. Ei oikein uskalla sanoa mitään itse ihmisestä, kun jo haukutaan rasistiksi. Sama juttu painon kanssa. Kun vihjaa että voisi olla muusta kuin lihavuusgeenistä (sic) kyse, niin joku epäilee heti että ollaan dissaamassa sairaita ihmisiä. Eikä oikein uskalla sanoa muutenkaan mitään ettei vaan äidin pikkuiset saa anoreksiaa. Osalla varmasti onkin ihan oikea psyykkinen häiriö, en vähättele lainkaan. Mutta kuinka suuressa osassa näin on, ja mihin oikeasti vedetään luonteen heikkouden ja ihan oikean psyykkisen häiriön raja?

Yhtäältä sinulla on kyllä pointtia - varsinkin muutamilla muilla netin keskustelupalstoilla olen ollut huomaavinani, että monet pyrivät selittelemään ja ikäänkuin oikeuttamaan lihavuuttaan ja mässäilyään jollain syömishäiriöllä, vaikkei siitä olisikaan kyse. Uskaltaisinko sanoa jopa, että pientä muoti-ilmiön makua on ilmassa? Mutta se ei silti tee tyhjäksi sitä, että ihan oikeat syömishäiriöt lisääntyvät jatkuvasti ja ovat muodostavat suuren uhan nuorten - ja aikuistenkin! - terveydelle nykyään. Mistä sitten erottaa "oikean" syömishäiriöisen ja laiskan sohvaperuna-mässyttelijän, se lieneekin jo hankalampi kymysys...

Toisaalta, itse kun ei ole kokenut mitään syömishäiriötä, niin on tosi hankala asettua oikeasti sairaan ihmisen housuihin. Tuntuu oudolta ajatella että jollain vietti syödä (tai oksentaa, tai olla syömättä) olisi niin vahva että sitä ei kertakaikkiaan voi vastustaa. Mutta onhan masennuskin ihan oikea sairaus ja sen sellaiseksi tunnustan, vaikka sekin on täysin pään sisällä tapahtuva ilmiö.
Niinpä... Itse en ole, onneksi, koskaan oksennellut, mutta eipä sekään kivaa ole, kun se, mitä vietiksi nimität, pakottaa sinut syömään suurinpiirtein kaiken eteentulevan heti kun vähänkin ahdistaa... :( (hieman tuossa kärjistän, itsellä tuo ahmiminen suuntautui lähinnä hiilari/rasvapitoiseen murkinaan, mitään jauhotkin-pussista -tyyppistä ahmimista en ole pahimpina aikoinakaan harrastanut).

Jaa, taisipa taas ajautua off-topiciksi oikein kunnolla... yritän parantaa tapani tulevaisuudessa :D

Hyviä kommentteja Gillyannelta ja JSmithiltä.

Pointti naisten laihduttamisessa vs. anoreksiassa olisikin siinä, että jollain ihmeen kaupalla saataisiin suurempi osa ihmisistä (siis myös miehistä, muistetaanpa esim. Mikko Kivisen järjetön näkkileipä dieetti ja eiköhän monilla muillakin julkkismiehillä ole vastaavia ollut) uskomaan, että vähempi ei ole parempi, vaan parempi on parempi. Että homma pitää tehdä tietoisesti, järkevästi ja suunnitelmallisesti, EI siten, että nälkiinnyttää ittensä. Että MIHINKÄÄN, ei myöskään järkevään läskin vähentämiseen ei ole helppoa patenttiratkaisua (ihmedieetit, eikä edes Painonvartijat, joka perustuu hyvin pitkälti "vähempi on parempi" ja "kun maksat, niin motivoidut" periaatteisiin).

Mä uskon, että anoreksian suhteen suurin ongelma on lujassa uskossa "vähempi on parempi" myyttiin (tai eihän se 100% myytti ole, läskiä vähentäessään toki pitää olla miinuskaloreilla, mutta hallitusti, ei nälkiintyen). Se menee niin överiksi, että jossain vaiheessa voidaan rueta puhumaan jo mielisairaudesta.

Ehdottomasti pitäisi myös oppia ajattelemaan tarkemmin, että vähentää nimenomaan läskin määrää, eikä tyytyväisenä ajattele, että kaikki paino, mitä lähtee on läskiä. Nälkiinnyttämällähän suurin osa lähteneestä painosta lienee nestettä ja lihasta, ei kovin fiksua. Tässäkin asiassa (niinkuin niin monessa muussakin) tarvitaan lisää huolellisuutta ja tarkkuutta.

Toi pikkuhiljaa meininki on tietenkin ainoa järkevä tapa. Ensimmäinen askel voisi olla vähennellä pikkuhiljaa huonoja & nopeita hiilareita ja vaihtaa niitä laadukkaisiin, kuitupitoisiin ja hitaasti sulaviin. Samalla voisi pikkuhiljaa lisätä liikunnallisen aktiviteetin määrää, alkaen arkiliikunnasta -> kävelyä ja pyöräilyä. Sitten kaikessa rauhassa lisätä kasvisten syöntiä (muitakin kuin hedelmiä) ja veden juontia. Sitten ehkä lisätä hieman proteiinin määrää ja vähentää ehkä (riippuen kokonaiskalorimäärästä ja tarpeesta) hiilareiden. Joskus olisi myös hyvä saada nainen käyttämään rypsiöljyä ja/tai oliiviöljyä, jotta riittävä rasvan saanti olisi taattu laatulähteistä. Jossain välissä jos saisi naisensa edes pikkusen kiinnostumaan punttireenistäkin, niin oltaisiin jo tod. pitkällä.

Huoh, kyllähän tää vähän helpottaa täällä avautua, mutta tuskin näitä kovin moni asianomainen (eli typerästi laihduttava nainen, joka nälkiinnyttää itteensä, mutta vetää huoletta karkkia yms. sokerimoskaa ja jolla on verensokerin sahaamisen takia koko ajan paska fiilis) lukee, valitettavasti. :(

Joo no kerronpa sitten vielä omakohtasenkin kokemuksen vaimostani, eli salilla kävi...aeroobista reenaamassa enemmänkin...mutta nyt viimeaikoina ei oo käynyt kun ei joo jaksanut...no seurasin hänen syömisiään senverran mitä pystyin ja hänen puhumistaan syömisistään...saattaapa joskus kaheksan aikaan illalla kuulla kommentin "en oo vielä tänää syöny mitään, juonu vaan mehua tms." niin onko sitten ihme jos ei jaksa???

No asiasta keskusteltiin ihan hyvään sävyyn ja hän itsekin sisäisti asian...no pari viikkoo on kulunu eikä asialle oo tapahtunu mitään...ei kuulemma EHDI syömään...et minkäs teet...ei oo ihme jos rupee sairastelemaan eikä pian jaksa tehä yhtikäs mitään...kertokaa viisaat nevuoja...:kippis1:

Originally posted by timba79
...kertokaa viisaat nevuoja...:kippis1:

Pelottele että jos pelkällä hiilarilla eläminen jatkuu, niin alkaa hiukset tippumaan ja iho kuivumaan. Eikä ole edes valetta :)

tässähän sitä jo olis porukkaa eduskunnan eteen mielipiteitä esittämään kuten yhdessä viestissä vitsailtiin, tyyliin:

prode rules

oletko laiha? EVVK! näytät kuitenkin paskalta

peruna on sairaus

elkeee hyvät immeiset syökö ruskeetakastiketta

akkadietit vittuun - ja syvälle

kaalisopalla saat nahan ja selluliitin roikkumaan kauniisti

jos vedät vehnää, mä en vedä sua (tää sopis miehen käteen eh)

rypsärii räpsälle

:lol2:

Tämän topicin ja yleisellä puolella olevan christina-topicin voisi hyvin yhdistää. Niin kauan kuin yleinen mielipide on, että Christinalla on upea vartalo, ihanne vartalon määritelmä tuskin muuttuu. Ja kuten sieltä voi lukea, jopa pakkikselta löytyy miehiä, joiden mielestä laiha-läski Chrisse rules.

Kuten Challenger sanoi Oden asia ei ole ihan niin toivoton kuin monella, joiden puolisot eivät käy salilla. Sali on kuitenkin se paikka, jossa voi (jos hyvin käy) kokea 'herätyksen' ja tajuta, että oma kroppa on todellakin muokattavissa. Lihaksilla saa muotoa, ja dietillä muodot näkymään.

Ode, voisit tyttöystäväsi kanssa keskustella siitä millaisia vartaloita pidätte tavoiteltavina. Haluaisiko tyttösi näyttää mielummin Christinalta (masulla varustettunakin paino on varmaan 45kg) vai hmmm.. no kaivapa jostain joku ei liian iso/kireä fitness tyttö (ei pidä alkuunsa pelästyttää) Jos tyttösi
ymmärtää ihailla sitä urheilullisemman näköistä kroppaa, voitte
jatkaa keskustelua, miten sellaiseen kuntoon pääsisi. Sitten selität, kuinka laihdutetaan niin että rasva katoaa ja lihakset säilyy jne.

Tosiasia on kuitenkin se, että ketään et saa käännytettyä missään asiassa, ellei toinen ole siihen halukas. Et voi laihduttaa, et urheilla, et lopettaa tupakointia yms. toisen puolesta, vaikka mitä teksit. Kyllä se halu ja into ja tiedonjano pitää tulla omasta päästä.

vielä.. Rocketti puhu täyttä asiaa myös siitä, että ruoka (ja sitä myötä oma vartalo) on naisille mystinen juttu, jonka kanssa jokainen käy omat kamppailunsa.. joillakin se kestää hetken, joillekin siitä jää elinikäinen taistelutoveri.

Originally posted by jessica
Tämän topicin ja yleisellä puolella olevan christina-topicin voisi hyvin yhdistää. Niin kauan kuin yleinen mielipide on, että Christinalla on upea vartalo, ihanne vartalon määritelmä tuskin muuttuu. Ja kuten sieltä voi lukea, jopa pakkikselta löytyy miehiä, joiden mielestä laiha-läski Chrisse rules.

Eh... minä taas ajattelin tuota topicia luettuani, että on se kumma miten jonkun mielestä Christina on läski. Siis ymmärrän kyllä tuon "laiha-läski" -pointin, eihän hänellä paljon lihaksia ole ja paino on varmasti alhainen pehmeän näköisestä ulkomuodosta huolimatta. MUTTA kun tuollaisiin vaatteisiin pukeutuu niin kyllä aika monella alkaa ylimääräiset tursuta paikasta jos toisestakin! Ja tietyissä kuvissa asennotkin olivat sellaisia, että toki siinä tulee makkarat näkyviin.

Äh, tähän aiheeseen tekisi mieleni kirjoittaa vaikka mitä, mutta olkoon, kai sitä töitäkin täytyy välillä yrittää tehdä... Sen vielä totean, että rocket puhui asiaa todetessaan, että kaikilla ei vain ole tietoa samalla tavalla kuin meillä täällä. Esimerkiksi itse olin ihan deivid vielä parikymppisenä ravintoasioiden suhteen. Muistan elävästi kun silloin ihan vilpittömänä kysyin kaveriltani jotain tosi tyhmää hiilareista ja protskuista, eli en tosiaan tiennyt/muistanut, että energiaa tulee kolmesta lähteestä: hiilihydraateista, proteiineista ja rasvasta. Kaikki tuo oli mulle hepreaa pääasiassa siksi, koska ei asia ollut oikeasti koskaan minua kiinnostanut. Saliharrastuksen myötä sitä sitten pikkuhiljaa kiinnostui aiheesta enemmän ja enemmän, mutta aluksi ne asiat piti ihan oikeasti vääntää mulle rautalangasta. Joku pakkotoisto olisi siinä vaiheessa varmaan saanut mut aivan kauhuihini...

Originally posted by Tiukkis
Sen vielä totean, että rocket puhui asiaa todetessaan, että kaikilla ei vain ole tietoa samalla tavalla kuin meillä täällä.
Tuo on surullista mutta totta. Vielä surullisempaa on se, että vaikka sitä tietoa olisi helpostikin saatavilla, niin valtaosa näistä pisteitä laskevista pässinpäistä eivät sitä suostuisi omaksumaan. "Siis tä? Omg, lolz, nigga plz, eihä banaanis oo rasvaa!!!1!! Lolololo, näitä voi syödä siis vaik mite paljo q nää o rasvattomii!!!111yks1!!!"

Noinhan sen on... Ja sitten on sellaisia, jotka tietävät asioista paljon, mutta tiedon seassa on jotain kummallisia uskomuksia, joista ei halua luopua sitten millään. Eräänkin kaverin kanssa kävin aika pitkään keskustelua siitä, onko epäterveellistä, jos ei syö ateriaa joka päivä. Minä siis saatoin vetää yhtenä ateriana vaikkapa raejuustoa, kasviksia ja ruisleipää ja sanoin, että samankaltaisilla aterioilla täytän usein koko päivän ruokatarpeeni. Tämä kaveri sitten piti sitä todella huonona, sillä hän ainakin pitää huolen, että joka päivä tulee tehtyä ja syötyä joku lämmin ruoka tyyliin joku keitto, kastike, pata, laatikko tms. sörsseli. Sama kaveri urheilee, laskee kaloreita (joihin sisältyy usein karkkia) ja syö ihan riittävästi, mutta en vieläkään tajua, miksi sen ruoan pitäisi olla hänen mielestään lämmin että se olisi terveellinen :eek: Jos joku teistä osaa tämän perustella minulle niin lupaan muuttaa mielipidettäni ja myöntää olevani vieläkin deivid!!

Originally posted by Tomi
Mä mietin vieläkin, että miten hitossa byrokratia ja syömishäiriöt liittyvät toisiinsa. :lol2:
:evil: joo, huono sanavalintaKO, taisin olla aika höyryissä.. tarkoitan, nimenomaan ympäristön vaatimuksia jss.

nöyrä anteeksipyyntö

"Siis vedätsä jotain proteiinijauhoi? Hullu, siis eksä tosiaan tiedä et ne on tehty synteettisesti ja on ihan myrkkyä. Siis tajuutsä, sä vedät myrkkyä!!!!!!!" Tämä oli sitten kaverini kommentti ja hänen mielestään täyttä faktaa. Olin niin järkyttynyt etten tiennyt rupeanko itkemään toivoni menettäneenä vai nauranko itseni kuoliaaksi. En TODELLAKAAN tiedä että mistä helvetistä se tollasen oli keksinyt. Olin itse vielä jonniin aikaa sitten täysin "kunnoton=en harrastanut minkäänlaista liikuntaa" ja ruokavalio oli todella ihan mitä sattuu. Nykyinen avokki sitten sai mut innostumaan salista josta en luopuisi enää mistään hinnasta. Treenataan yhdessä, käydään aamulenkeillä yhdessä, mun ruokavalio pistettiin uusiksi ja rupesin samalla dieetille kun rupesin kasvattamaan lihaksia. Kuulostaa oudolle (?), mutta lekurinkin mukaan ("sussa ei ole mitään tautia") olen geneettisesti omituinen otus. Eli omaan suotuisat lahjat treenaukseen. Vähitellen olen avokin opastuksella oppinut ravintoasioita (joista en ennen tiennyt mitään) ja huomannut ettei kaikki tosiaan ole niin yksinkertaista, mutta oikein kun tekee niin onnistuu.

Suurin ongelma mikä yleisesti ottaen nuorilla ja ihmisillä yleensä on on se ettei ole tietoa/on väärää tietoa/ on yksittäisiä totuuksia joita ei osata käyttää oikein. Menkääpä vierailulle johonkin lukioon ja kuuntelemaan mitä terveystiedon tunnilla tytöille opetetaan, ei tarvi ihmetellä mistä sitä roskatietoa saa. Siihen päälle vielä kaikenmaailman urheilulehtiä joissa on mitä omituisimpia dieettiohjeita. Ja muistakaa hei että näiden tytsyjen pahin pelko ja suurin motto on "mä en haluu mitään isoi lihaksii". Kun ei tiedä mikä tieto on oikeaa mikä väärää niin... kaikenlisäks opiskelijat joilla on vähän rahaa toteaa helposti että ostanko halpaakin halvempaa makaronia/nuudelia ruoaks vai sit tota kallista kunnon ruokaa.
Monipiippuinen juttu. Mä olen tyytynyt jättämään kavereiden mielipiteet omaan arvoonsa. Jos asia aiheeksi tulee niin oikaisen niin pitkälle kuin osaan/jaksan, mutta en itse ota aihetta esille. Ei jaksa jankata ja tapella. Syökööt makaronia.

Mulla loppu flunssat ja turhat sairastelut, kunto senkuin paranee ja jessus mikä riemu kun peilistä itseään tarkastelee ja löytää uusia lihaksia joiden olemassaolosta ei aikaisemmin tiennyt mitään. Mun pelastukseni oli avokki. Olin just tollanen onneton tytsy joka on ihan pihalla kunnes mut vetäistiin valoon, valistettiin ja pistetiin lukemaan Pakkista. Ja niin se mieli muuttuu kun oikeaa tietoa saa. Takas en vaihtais ikinä enkä oo näin tyytyväinen itseeni ollu varmaan ikinä. Oikean polun kun löysin... :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom