ART -Tekniikassahan Lihas viedään supistuneeseen asentoon jonka jälkeen painetaan kyseistä lihasta vaikuttavista kohdista ja samalla hoidettava vie itse lihasta aktivoimalla kyseisen lihaksen venyneeseen asentoon. Terapeutti kohdistaa paineen lihaksessa joko triggerpisteeseen tai sitten mennään lihas kauttaaltaan läpi lähtien lähtöpisteestä (origo) aina lähes kiinnikkeeseen asti (insertio). Mitä lähemmäksi Paine siirtyy kohti insertiota sitä enemmän venytys tuntuu lihaksessa. Tekniikasta on muunnos jossa potilas ei itse tee mitään vaan terapeutti vie koko tekniikan aikana itse passiivisesti lihaksen supistuneesta asennosta venyvään asentoon. Tätä kutsutaan PRT:si = Passive release technique
Tekniikkahan on vain tekniikka manuaaliterapeutin työkalupakissa mutta jenkeissä koulutetaan käyttämään tuota yhtä tekniikkaa joka alueeseen jolloin oot joku spesialisti tms.
Kyseistä tekniikkaa nimen omaan käyttää moni/jotkut/harva manuaaliterapeutti (osteopaatti, urheiluhieroja, kiropraktikko jne.) Tekniikkahan on toimiva ja kätevä asia osata mutta todellisuudessa jenkithän brändää kaiken. Ensin luodaan nimi. Sit hoidetaan pari urheiluasiakasta. Kauhee hypetys kun jonkun urheilijan ei tarvinnut syystä tai toisesta mennäkkään lääkärille. Ja hups vaan! Koko jenkkilä menee sekaisin...
Suomessa Ei kouluteta tekniikan guruksi mutta luulen että jotkut urheiluhierojakoulut, osteopaattikoulut opettavat tuota oppilailleen sillein järkevästi.
Näitä erilaisia tekniikoitahan alkaa olee jos jonkun verran. Varmaan syystä että jokainen manuaaliterapeutti haluaa saada nimeään ylös ja asiakkaiden huulille. Yksi tapa on keksiä oma teknikka ja brändätä se. Toinen on kouluttautua uusimman ja "parhaimman" tekniikan osaajaksi.