Arsi Harju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu
jarska sanoi:
Tollako perustelet, että Halvari on nopea.

:hyper:

Väärässä paikassa tuo hymiösi, sillä jokainen vähänkään kuulantyönnöstä mitään tajuava ymmärtää, että mies joka tuuppaa 22 metriä kuulaa omaa huippuluokan nopeusominaisuudet.

Ja kyllä noista Halvarin juoksuvedoista on ollut juttua monessakin yhteydessä, ihan lajiasiantuntijoita myöten.

Noihin sadan metrin aikoihin en ota kantaa. Käsittääkseni kuulamiehet eivät edes juokse 100 metriä vaan juuri niitä 20 - 30 metrin vetoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
100m on heittäjälle nopeuskestävyyttä! Lyhyet terävät pyrähdykset kehittävät parhaiten heittolajeissa tarvittavia nopeusominaisuuksia.

Olen itsekin seurannut muutaman kerran sivusta muutamien suomalaisten kuulahuippujen juoksuvetoharjoituksia. Kyllä se aika myskistyttävää katsottavaa on kun tuollainen 130 kiloa irtoaa telineistä sprintereiden tapaan. Siis kuulamiehethän nimenomaan lähtee räjähtävästi, mutta varsinaisesta juoksemisesta ei sitten enää tulekaan mitään kun moisella massalla ei pysty rullaamaan. Mutta lähtönopeuttahan kuulassa vain tarvitaankin.

Itse voin sanoa, koska harrastin kuulantyöntöä pari vuotta ja kisoissakin kävin että kuulantyöntö on 20 % voimaa 50 % nopeutta ja 30 % tekniikkaa.....

Olin eräissä kisoissa, jossa minä olin selvästi ikäluokkani isoin ja ehkä vahvinkin... painoa joku lähemmäs 90 kg ja pituutta lähemmäs 180 cm silloin ja ikää 15 .... ja minä kankean hitaalla kropallani työnsin 4 kg kuulaa jonkun 11 metriä.... ja sitten siihen tuli 170 cm pitkä ja arviolta 60 kg painava heinäkeppi, mutta jätkällä oli täydellinen tekniikka ja nopea kuin salama niin sillä se kuula sitten lensi lähemmäs 14 metriä....ei voinnu muuta kun katsoa ja ihmetellä ja sanoa että "no just":D

Viikinki 86 sanoi:
Itse voin sanoa, koska harrastin kuulantyöntöä pari vuotta ja kisoissakin kävin että kuulantyöntö on 20 % voimaa 50 % nopeutta ja 30 % tekniikkaa.....
Suurin piirtein näin se menee lähes kaikissa heittolajeissa. Tekniikan osuutta voisi ehkä silti lisätäkin. Itse omasin pienenä hyvän tekniikan kuulassa ja voitin pari kertaa itseäni n. 20 cm pitemmän mörssärittären, joka kaiken lisäksi harrasti hiukan aita- ja pikajuoksuakin, eli oli rutkasti nopeampikin. Mie en itse ole ollut mitenkään nopea enkä jässikkä. Nykyisin miulla on voimaa paljon enemmän kuin silloin tyttönä (13 - 20 ikävuotta), mutta eipä kuula lennä kuin vähän pitemmälle. Nopeutta on myös vähemmän, mutta siinä en hirveän kauaksi jää tyttövuosista. Tekniikan osaaminen on varmasti romahtanut eniten - blame the lack of a coach.

Harjusta puheenollen, miehellä on mahtavat voima- y.m. arvot, mutta tekniikka tökkii juuri tällä hetkellä pahasti. Pyörähdystyyli on erittäin arka. Kun yksi osa menee pieleen,virhe voi kertautua, kun se vaikuttaa muihinkin osa-alueisiin. Pakittaminen ei mielestäni ole yhtä arka. Siksi kai Tiisanoja ja Reinikainen ovat olleet niin varmoja lähes kautta koko kilpailu-uransa. BTW upea kisa Kuortaneella. Ja toivon, että Harju saa tekniikkansa kuntoon kuulakarnevaaleihin ja koko loppukesäksi. Siinä olisi oiva kolmikko edustamaan Suomea Ateenassa.

Matsku sanoi:
Ei Arsi ikinä ole heppoinen ollut , että tuskin paljon laihempana on noita juossut , nimittäin pisti 16vuotiaana yli 150kg penkiltä.
Hänellä on vieläkin Kokkolan Amiksen ennätys tuossa penkissä. :worship:
Kuulemani mukaan Arsi olis nostanu 13-v penkist 50 kg ja 14-v jo 110 kg. Tämä ei siis ole mikään fakta mutta suht luotettavana pitämältäni taholta kuultua.
Arsi rocks! :rock:

Mantorras sanoi:
Kuulemani mukaan Arsi olis nostanu 13-v penkist 50 kg ja 14-v jo 110 kg. Tämä ei siis ole mikään fakta mutta suht luotettavana pitämältäni taholta kuultua.
Arsi rocks! :rock:

Varmaankin pitää paikkansa tosin nosti varmaan seiskalla enemmänkin. Olin sen kans samalla luokalla ylä-asteen. Itse nostin 13 v itse tuon 50 kg ja 14 vuotiaana about 80 kg, mutta Arsi kyllä kasvoi niin paljon aikaisemmin kun me muut, ajo partaa 15 vuotiaana täyttä häkää, kuin meillä muilla vähän haiventa lykkäs.Se käytännössä kasvo paris vuodes nykyiseen pituuteen ja painoakin oli YA:n lopulla about 100 kg.Tarjotinta kiersi ruokalassa proteeinipillerien rivi, vaikka meidän muiden "bodareiden" mielestä se veti niitä ihan liikaa. Näin jälkeenpäin voi todeta etten mä huonolle miehelle kuulassa hävinnyt...kun olin YA:n kisoissa se toinen ja tappiota ei tullut kuin lähemmäs 10 m...

Armas sanoi:
Väärässä paikassa tuo hymiösi, sillä jokainen vähänkään kuulantyönnöstä mitään tajuava ymmärtää, että mies joka tuuppaa 22 metriä kuulaa omaa huippuluokan nopeusominaisuudet.

Armaksella ei toimi luetun ymmärtäminen.

En kiistänyt sitä että Halvari olisi nopea 20m:llä.

Oisko kellään mahollista ettii jotain videoo missä arsi juoksee? ku kaveri tässä vieressä väittää et se voittas arsin 30m juoksussa tai mika halvarin 10m juoksussa!!!

number_one sanoi:
Oisko kellään mahollista ettii jotain videoo missä arsi juoksee? ku kaveri tässä vieressä väittää et se voittas arsin 30m juoksussa tai mika halvarin 10m juoksussa!!!
EI oo viteoo, mutta jos sulla on sekundaattori niin ota aika ja laita kaveri juoksee 20 metriä lentävällä lähdöllä.
Tuolta vähän vertailukohtaa :http://www.perho.com/arsi_harju/
Arsin ajat olleet välillä 2,14-2,22! :hyper: Tosin ihan viimevuosilta ei ole mittaustuloksia. :jahas:

toi juttu sillee vähän naurattaa ku kaveri on sellanen ex futaaja, joka ei oo ees mikään nopee! sit se jotain naureskelee noille kuulamiehille, et eihän ne voi olla nopeita ku ne on nii läskejä! saatana!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom